- 1 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (86 opinii)
- 2 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (100 opinii)
- 3 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (293 opinie)
- 4 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (67 opinii)
- 5 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (413 opinii)
- 6 Jak zaprojektować centrum Południa? (81 opinii)
Tymczasowy krzyż na cmentarnym śmietniku
Dlaczego cmentarz coraz trudniej nazwać miejscem zadumy i dlaczego mało kto szanuje stawiane przy nowych pochówkach tymczasowe krzyże? - pyta pani Iwona.
Oto jej refleksje.
Szczytem prymitywnego zachowania jest tu spacerowanie z pieskami. Właściciel uważa, że skoro piesek jest mały, to może swoje potrzeby załatwiać w tym miejscu.
Tymczasowe krzyże na cmentarnych śmietnikach
Jednak tym, co rani moje uczucia, jest wyrzucanie drewnianych krzyży z figurką Chrystusa na śmietnik! Są to krzyże tymczasowe, które są stawiane podczas pogrzebu do czasu ułożenia pomnika stałego i, jak się okazuje, jednorazowe.
Kiedy zapytałam kamieniarzy, co robią z tymi krzyżami, gdy stawiają pomnik, to odpowiedź brzmiała, że "lądują w śmieciach, bo co nimi robić".
Czy naprawdę nie można ich wykorzystać ponownie lub składować w innym miejscu? Jeśli opiekunowie grobów ani kamieniarze nie przejmują się losem tych krzyży, to może powinien się tym zająć zarządca cmentarza? Może ktoś z odrobiną empatii wymyśli jakiś pomysł.
Dziękuję z góry każdemu, kto to przeczyta i postanowi choć odrobinę wczuć się w sytuację osoby, która straciła kogoś bliskiego i potrzebuje trochę zadumy i zrozumienia.
Korki na terenie Cmentarza Łostowickiego. Film z 2016 r.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (511) ponad 50 zablokowanych
-
2022-05-19 07:06
Opinia wyróżniona
Oczywiście, że powinno się je wykorzystywać ponownie (12)
Ale powiedzmy sobie szczerze - dużo większym problemem w skali globalnej są jednorazowe opakowania plastikowe a nie jednorazowe krzyże na cmentarzach.
- 258 51
-
2022-05-19 17:08
i jednorazowe znicze lub wkłady do zniczy - nikt tego plastiku (w przypadku wymiennych wkładów) ani szkła (w przypadku jednorazowych zniczy) nie przetwarza, a można by to robić. Musiałaby to być osobna kategoria segregacji, bo do obecnych frakcji plastików czy szkła się nie nadaje ze względu na zanieczyszczenie spalaną parafiną, olejem lub woskiem. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby te wkłady czy znicze ponownie napełniać (co najwyżej niektóre byłyby trochę pomazane paliwem).
- 4 0
-
2022-05-19 08:54
nie powinno się (1)
wykorzystać krzyża ponownie ponieważ wiara tego zakazuje!
- 1 6
-
2022-05-20 08:57
ciekawe
czy autorka zdjęcia podniosła krzyż i zadbała o niego w należyty sposób czy tylko naskarżyła się na trójmiasto.pl :)
Skoro autorka tekstu taka oburzona i oświecona jednocześnie, może wyszłaby z propozycją jak unikać takich sytuajci na przyszłośc. Każdy potrafi narzekać :)- 3 1
-
2022-05-19 07:26
(8)
dokładnie - plastikowe znicze i kwiaty zalewające cmentarze aż tak widać p. Iwonie nie przeszkadzają. Kit z dbaniem o środowisko, krzyż leży na ziemi...
- 46 10
-
2022-05-19 08:03
a zbierzesz 200krzyży i masz bardzo orginalny płot w ogródku (2)
z ECOrecyklingu
- 14 3
-
2022-05-19 10:04
Doooobre...
Na działce mam do zrobienia pergole i kawałek płotku. Chyba faktycznie trzeba skoczyć na cmentarz. Drewno to drogi materiał a ładny. Na RODOS nie ma co inwestować tylko robić po taniości. Skorzystam z pomysłu
- 8 0
-
2022-05-19 08:41
Płot z krzyży
A jaki "swięty"... Smuci kompletny brak rozumienia co uznajemy za święte. Krzyż jako taki jest raczej symbolem ciężarów tego świata a zatem częścią tego świata. Świata , z którego niczego nie powinniśmy chcieć. N i c z e g o ... Znakomita większość , którym obraża się uczucia religijne nie ma problemu z wylewaniem nienawiści osądzaniem drugiego
A jaki "swięty"... Smuci kompletny brak rozumienia co uznajemy za święte. Krzyż jako taki jest raczej symbolem ciężarów tego świata a zatem częścią tego świata. Świata , z którego niczego nie powinniśmy chcieć. N i c z e g o ... Znakomita większość , którym obraża się uczucia religijne nie ma problemu z wylewaniem nienawiści osądzaniem drugiego człowieka czy zwykłym wybieraniem sobie to będzie obraza a to nie. Czci się krzyż zamiast wzorem Chrystusa go przezwyciężać jako dziecko Boga. smutne jest tylko to, że ci którzy nauczają tego co Jezus nauczał wypaczyli tę naukę tak bardzo, ze już nie przynosi dobrych owoców. A żeby zagwarantować to trwanie w błędnym nauczaniu przyznali prawo nauczania tylko sobie . W tym przez święte działania np jak konsekracja. Gdzie ta konsekracja w bardzo małym stopniu pomaga działać w Duchu i w nim nauczać. Bo skoro kapłan nie rozumie podstawowych zależności powodujących niechciane skutki, to co tu mówić o tzw owieczkach, które z natury bywają bezmyślne a zatem bezrozumne. Dane nam nowe przykazanie :miłujcie się wzajemnie jak ja was umiłowałem jest całkowicie pomijane ( ktoś sie spowiada z jego niedopełnienia choćby pasterze jako ci , którzy nauczają ( a nauczanie jest wtedy skuteczne gdy jest pokazywane)
Ps. Rozwiązanie tego problemu już istnieje ponieważ wszelkie poświęcone przedmioty , które nie mogą być dale używane, po prostu się pali.- 9 0
-
2022-05-19 07:40
(4)
A czytać ze zrozumieniem potraficie czy to już za dużo? Pisze, że obraża to jej uczucia a nie podejście do ekologi. Z ekologicznego punktu widzenia to też jest może mniejszy problem ale nadal problem który można łatwo rozwiązać. Wystarczy takie krzyże składować w osobnym miejscu z którego zakładu pogrzebowe będą je pobierać do następnego pochówku.
A czytać ze zrozumieniem potraficie czy to już za dużo? Pisze, że obraża to jej uczucia a nie podejście do ekologi. Z ekologicznego punktu widzenia to też jest może mniejszy problem ale nadal problem który można łatwo rozwiązać. Wystarczy takie krzyże składować w osobnym miejscu z którego zakładu pogrzebowe będą je pobierać do następnego pochówku. Dzięki temu tymczasowy krzyż stanie się wielosezonowy. Czasami może tylko trzeba będzie je odświeżyć. Wszyscy krzyczą o wycince drzew itd. a tutaj jest prosty sposób by zmniejszyć wykorzystanie drewna.
- 29 10
-
2022-05-19 07:57
(3)
owszem- potrafimy czytac ze zrozumieniem i postanowiliśmy skomentowac co myślimy w obecnej sytuacji o kimś kto skarży się na obrazę uczuć religijnych.
- 23 7
-
2022-05-19 08:16
Tylko ci się wydaje, że potrafisz.
- 0 2
-
2022-05-19 08:14
Czyjaś obraza uczuć religijnych (1)
z automatu obraża was. Czy ten syndrom został już nazwany?
- 6 16
-
2022-05-19 16:41
tak, obraza uczuc ateistycznych.
- 8 3
-
2022-05-19 07:52
Opinia wyróżniona
Dla mnie gorsze są plastiki i ilość zniczy na cmentarzach (6)
krzyż się rozłoży z czasem, a tony plastiku nie...
To co widzę na cmentarzach to jest dopiero morze absurdu...- 107 14
-
2022-05-19 07:58
(4)
Może trzeba na cmentarzach wprowadzić system segregacji śmieci ? Dziś wrzucamy wszystko do jednego kubła . Z drugiej strony w tych miejscach przynajmniej dla zmarłych czas się rzeczywiście zatrzymał a administratorzy nie są skorzy do wprowadzenia zmian.
- 11 0
-
2022-05-19 17:13
(3)
w przypadku wkładów do zniczy (plastik) i zniczy jednorazowych (szkło) powinno się wprowadzić odzysk przez ponowne napełnianie. Wykorzystać takiego szkła lub plastiku razem z pozostałą częścią tych frakcji się nie da, ze względu na zanieczyszczenie produktami spalania parafiny, wosku czy oleju. Da się natomiast je ponownie napełniać paliwem, o ile
w przypadku wkładów do zniczy (plastik) i zniczy jednorazowych (szkło) powinno się wprowadzić odzysk przez ponowne napełnianie. Wykorzystać takiego szkła lub plastiku razem z pozostałą częścią tych frakcji się nie da, ze względu na zanieczyszczenie produktami spalania parafiny, wosku czy oleju. Da się natomiast je ponownie napełniać paliwem, o ile są niezniszczone. Można by też wykorzystać części "zamienne", np. pokrywki, podstawki itd - wielokrotnie lądują w śmietniku, choć nie są zniszczone.
Dodajmy, że same znicze wielorazowe są już poddane swoistemu "recyklingowi" - na gdańskich cmentarzach są miejsca (zwykle przy wejściu), w których można zostawić niepotrzebne, ale niezniszczone znicze do wykorzystania przez tych, których na nie nie stać.
Rozszerzyć tę akcję o części do zniczy (podstawki i pokrywki czy "kapturki"), a następnie postawić pojemniki do gromadzenia zużytych plastikowych wkładów, celem ich ponownego napełnienia.- 4 0
-
2022-05-20 07:33
(2)
Kto miałby to to robić ? Firmy które wykonują zniczy wolą i co nie dziwne nowe zamiast myć czyścić prostować . "Powinno się" ... pewnie tak tylko teraz szczegóły
- 2 2
-
2022-05-20 08:31
(1)
Wszystko jest kwestią pieniędzy
- 1 0
-
2022-05-20 09:03
Taniej jest dla przedsiębiorcy kupić nowe pojemniki niż dostosować używane nawet gdyby je dostał za darmo , Mycie ,czyszczenie woda , segregacja i przechowywanie oraz środki do przywrócenia do użycia kosztuje więcej . Po za tym kto by kupował takie z odzysku?
- 1 0
-
2022-05-19 07:55
a butelki po wodzie i opakowania po produktach spożywczych
- 5 0
-
2022-05-19 17:08
Opinia wyróżniona
Chodzenie z psami to nic prymitywnego, spotkałam się z tym w innych krajach (4)
Ważne, by na smyczy i opiekun zbiera kupę. Psy nie siusiają na groby, a przy drzewach lub krzaczku.
- 79 42
-
2022-05-20 10:14
Naprawdę nie siusiają? Może te, które Pani zna, bo ja widziałam inny widok. A oburzenie opiekuna psa, jak mu osoby przechodzące zwróciły uwagę, to już był szczyt chamstwa.
- 3 2
-
2022-05-19 17:36
(2)
Pies to nasz brat mniejszy. Inna sprawa z jego ludzkim opiekunem, który, bywa, bratem nam nie jest i nie umie właściwie się zachować w miejscu szczególnym, jakim z pewnością jest cmentarz.
- 8 4
-
2022-05-19 19:25
moze to twoj brat mniejszy, reszty ludzi zapewne nie (1)
- 6 11
-
2022-05-20 09:48
Nawet o tym nie wiedzą,
gdy tracą wzrok, czy stają się niepełnosprawni- korzystają ze wsparcia psa asystującego lub psa przewodnia. W wielu przedszkolach już stosuje się dogoterapię.
- 2 1
Wszystkie opinie
-
2022-05-20 12:25
Dot. Krzyzy na cmentarzu. (1)
Nam kamieniarz stawiając pomnik krzyż umiescil pod płyta pomnika razem z tabliczka, odrobina pomyslunku i mozna !!
- 1 0
-
2022-05-23 14:51
Jesteś pewien
To musiał być bardzo duży pomnik bo krzyż ma dosyć szerokie ramiona. No chyba że krzyż został sprofanowany / zniszczony i rozłożony na deski.
- 0 0
-
2022-05-22 11:17
Refleksja
Słyszał ktoś żeby sprawę krzyży na cmentarzu omawiał ksiądz w kościele. Ja nie słyszałem. Czyli problemu nie ma. Być może dlatego że ważne jest co się dzieje z nimi później. Czy te krzyże tak naprawdę trafią na śmietnik zależy od zarządcy cmentarza który zabiera rzeczy z "altan" cmentarnych i autorka artykułu jeśli tak się tym przejmuje mogła spróbować się dowiedzieć co się z nimi dzieje tak naprawdę.
- 0 0
-
2022-05-19 07:02
(25)
Bardzo to smutne.Krzyża jak i chleba wyrzucać się nie powinno.Przykre też że ludzie nie pamiętają o bliskich.Jedynie raz w roku.Ja co miesiąc odwiedzam groby,ważna jest pamięć a nie pokazówka 2 listopada.
- 80 128
-
2022-05-19 07:50
(2)
A co chcesz zrobić że starym chlebem?
Wiadomo, że lepiej tak kupować / piec, żeby nie zostawało, ale jak już jest to co dalej z nim?
pozostaje tylko pojemnik bio.
Chleb ptakom szkodzi, a stary i spleśniały to już w ogóle każdemu.- 17 3
-
2022-05-21 21:57
Inne
Nie dopuścić do zaplesnienia, zjeść wcześniej, nawet wtedy gdy nie jest już pulchny i mięciutki nadaje się do spożycia . Zamiast kupować następny zajrzeć do chlebaka i zjeść to co w nim jest.
- 0 0
-
2022-05-20 08:37
zakopać w ziemi.
Stary chleb do bio się nie nadaje bo zapleśnieje i w ogóle źle się kompostuje.
Zakopać w ziemi. tylko bez woreczka foliowego.- 0 0
-
2022-05-21 08:59
Możesz i codziennie latać jak masz czas i potrzebę ,nie krytykuj innych, więcej uśmiechu i życzliwości.
- 0 0
-
2022-05-19 15:07
(1)
Pamiętanie o bliskich niekoniecznie musi przejawiać się bieganiem na cmentarz i znoszeniem ton zniczy. Każdy przeżywa żałobę i pamięta i zmarłym na swój sposób.
- 10 1
-
2022-05-20 09:21
Bieganie i znoszenie ton zniczy , Tak sobie wytłumaczyłeś to że na cmentarz nie chodzisz.
- 0 2
-
2022-05-19 14:16
(3)
Pamiec sie nosi w sercu osobiscie nie lubie cmentarzy i na nie nie chodze a moich bliskich ktorzy juz odeszli wspominam czesto
- 10 0
-
2022-05-20 06:52
Najważniejsza pamięć i modlitwa! (1)
A nie kto więcej i drożej zastawi grob
- 3 0
-
2022-05-20 09:19
agnostycy też się modlą ? Do kogo?
- 0 0
-
2022-05-20 09:19
Wygodne .A tak po ludzku bez górnolotnych uniesień to utrzymanie grobu w czystości by nie zarosły zielskiem zapalenie znicza czy położenie kwiatka komu zostawiasz? Mam też dwóch takich braci którzy "w sercu noszą opiekę nad grobem " rodziców . Efekt, te przyziemne prace i dbałość o grób rodziców spada na mnie tyle że ja to robię z potrzeby serca i ja ich wspominam będąc przy grobie .I jeszcze jedno , moje dzieci i wnuki to widzą i wiedzą że pamięć o bliskich i dbanie o ich grób to szacunek do tych którzy w tym grobie leżą . No ale ty jak piszesz takiej potrzeby nie masz
- 0 0
-
2022-05-19 07:10
(5)
A co z nimi robic, oprawić w ramki.
- 19 5
-
2022-05-19 07:12
(2)
zgodnie z zapisami katechizmu - spalić albo zakopać (najlepiej pod nowym nagrobkiem)
- 13 2
-
2022-05-19 09:21
(1)
gdzie tak napisano w katechizmie?
- 1 3
-
2022-05-20 08:55
wiesz co to katechizm i czym się różni od Katechizmu? To pisane z małej litery oznacza "nauczanie", czyli podsumowanie lub krótko ujęte przedstawienie doktryny wiary i obyczajów, używane w chrześcijańskiej nauce religii - więc jest to zbiór "obyczajów", a ten w przypadku poświęconych przedmiotów mówi - palimy albo zakopujemy
- 0 2
-
2022-05-19 07:26
(1)
Można palić w piecu bo gaz drogi
- 10 3
-
2022-05-19 08:10
ale jezusek plastikowy
nad komin nadlecą eco-dronem i mandat wlepią 5tysięcy!
- 8 5
-
2022-05-19 07:13
Popieram (4)
Ja również przez 35 lat zajmowalam się jednym z gdanskich cmentarzy wojennych. Przy remoncie starych krzyży i wymianie na nowe zauważyłam karygodne zachowania robotników. Otóż dla szybszego efektu krzyże byly kopane z buta i deptane w celu skruszenia betonu i wyrwania z ziemi. Poczulam się tak jakbym dostała w twarz. Po interwencji u wykonawcy robót przyszla inna ekipa, ktora z szacunkiem wyciągnęła pozostałe jakby nie było symbole męki Chrystusa. Smutne to bardzo, że w dzisiejszych czasach takie rzecz na każdym prawie cmentarzu mozna oglądać niestety.
- 17 34
-
2022-05-19 08:45
Wspaniała postawa (1)
I nic się nie przejmuj minusami. Nudzi się byłym działaczom PZPR na emeryturkach... czy też ludziom KiszczakaiJaruzela.
- 6 17
-
2022-05-20 06:51
katolicy też w formie, spod znaku Pis
- 3 1
-
2022-05-19 08:46
A czy symbol męki nie powinien być właśnie w mękach wyrywany z ziemi?
- 19 3
-
2022-05-19 07:55
Modlenie się do zbitych desek
- 33 5
-
2022-05-20 06:48
Moim zdaniem ważna jest pamięć i modlitwa
A nie zastawianie grobów, kto więcej i drożej. Tony śmieci wyzozi się z cmentarzy.podejrzewam, że spora większość to plastik
- 3 0
-
2022-05-19 08:36
Co to za bzdury
- 4 2
-
2022-05-19 07:20
Wez je do domu wszystkie-te co wszedzie sa przy drogach tez
- 16 5
-
2022-05-19 07:19
a co w tym czasie
z przekazywaniem twoich głębokich przemyśleń na trójmiasto.pl. Zasmucony.
- 8 3
-
2022-05-21 21:27
Oprawić w ramkę i powiesić w domu?
Skończcie z tymi sentymantami, śmieci lądują na śmietniku.
- 0 0
-
2022-05-21 17:22
Co zrobić z krzyżem?
Co zrobić z krzyżem? Jest proste rozwiązanie. Kamieniarz, podczas ustawiania pomnika, układa tymczasowy krzyż, na wyrównanym kopcu mogiły i dopiero stawia nagrobek. Z takim postępowaniem spotkałem się już wielokrotnie. Krzyż z tabliczką zmarłego, był pod nagrobkiem. A jeśli chodzi o śmieci, czy raczej ich segregowanie, to tu należy się przytyk do administracji cmentarza. Niestety, jest za mało pojemników na segregowanie śmieci. Najczęściej, osoby robiące porządki na grobach swoich bliskich, wrzucają odpady do tego samego pojemnika razem z plastikiem, szkłem i odpadami zielonymi. Wydaje mi się, że to można spokojnie załatwić, ustawiając pojemniki do segregacji. A pieski? To jest taki sam problem, jak z palaczami papierosów. Nie ważne, że komuś to przeszkadza, "ja mam prawo, bo to moje".
- 1 0
-
2022-05-21 10:23
Ina
Tam gdzie mieszkam takich duzych tymczasowych nie stawiaja pisze tylko nazwisko, imie jak pomnik przyjdzie to ci to usuwaja nikogo to juz nie obchodzi . Przeciez zaplacilo sie miastu lub kosciolowy do kogo cmentarz nalezy. Nasz miastowy to oni trzymaja lad i porzadek.
- 0 0
-
2022-05-20 20:28
Tam ich miejsce
Krzyże lądują tam gdzie ich miejsce
- 1 2
-
2022-05-20 18:16
Połowę z tych rzeczy że śmietnika można by było dalej wykorzystać.
- 1 1
-
2022-05-20 15:44
Można.zlozyc.na.groby.opuszczone.
- 2 0
-
2022-05-20 12:27
Ludzie !!!! Kobieta próbuje naświetlić problem (1)
Ta pani prawdopodobnie straciła 2 córeczki... Tak, potrzebuje być przy grobie... Uwaga to może niektórych komentujących zdziwić... Czasem ludzie trudniej przechodzą żałobę. Często widzę panią Iwonę jak cichutko płacze. I zdziwicie się, ale ta osoba nie jest wierząca. A, co do psów to nie jest wybieg dla Yorków. Od tego jest cała pozostała planeta. Ludzie szanujcie czyjeś poglądy. Dla własnego zdrowia.
- 3 1
-
2022-05-20 15:38
Jeśli ktoś decyduje się coś opublikować to musi się liczyć z komentarzami.
Jeśli ktoś od kilku lat jeździ na cmentarz przynajmniej raz w tygodniu i tam ciągle płacze (po kliku tatach) to nie jest normalne.
Skoro nie jest wierząca a porusza sprawę wyrzucanych krzyży to też jest dziwne.
Do tego złe psy i złe telefony oraz wszelkie odzywanie się na cmentarzu. Jeśli żyje się w społeczeństwie to trzeba się dostosować.
Czy Ty i ta Pani dla własnego zdrowia szanujecie czyjeś poglądy i potrzeby ?
Dla Twojej wiadomości łaskawco oprócz cmentarzy cała planeta nie jest do dyspozycji psów. Jest wiele zakazów np wprowadzania na plaże. O ile zakaz wprowadzania na plaże jest sensowny o tyle zakaz wchodzenia na cmentarze sensowny nie jest. Jest wiele przypadków gdy więź człowieka i psa jest naprawdę zdumiewająca.- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.