• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na dostawę 10 szynobusów dla PKM podpisana

Maciej Naskręt
2 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Takie (dwuczłonowe) składy z bydgoskiej Pesy wyjadą na tory PKM. Ostateczna kolorystyka ma być jeszcze ustalana. Takie (dwuczłonowe) składy z bydgoskiej Pesy wyjadą na tory PKM. Ostateczna kolorystyka ma być jeszcze ustalana.

Pomorska Kolej Metropolitalna dostanie 10 spalinowych zespołów trakcyjnych z bydgoskiej Pesy. We wtorek w południe władze samorządu województwa podpisały umowę na ich dostawę. Ich zakup pochłonie ok. 114 mln zł, z czego 70 mln zł będzie pochodzić z Unii Europejskiej.



W poniedziałek na placu budowy przystanku PKM Niedźwiednik przy ul. Słowackiego podpisano umowę na zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście. Kontrakt podpisali marszałkowie województwa Mieczysław Struk oraz Ryszard Świlski i wiceprezes spółki PESA Robert Świechowicz wraz z prokurentem Maciejem Maciejewskim.

Przypomnijmy, że przetarg na dostawę pojazdów dla PKM wygrała firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, która wykona zamówienie za kwotę 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Termin zakończenia dostawy poszczególnych pojazdów nastąpi w maju 2015 roku. Pierwszy skład ma pojawić się jeszcze w grudniu tego roku.

- To najważniejszy i jeden z największych przetargów na tabor ogłoszony przez nas. Wartość całkowita inwestycji, w tym zakup, to 146,7 mln zł, kwota dofinansowania to 70,2 mln zł - przypomina Mieczysław Struk.

- Nowe składy są solidne, powinny kursować przynajmniej 30 lat na torowiskach Pomorza - zapewnia Robert Świechowicz.

Zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie została podpisana w Warszawie 2 czerwca br. przez członków Zarządu Województwa Pomorskiego i dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie.

Przypomnijmy, że składy będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, klimatyzację, a także przystosowane do przewozu rowerów (po 6 specjalnych uchwytów w każdym z pojazdów). Szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone specjalną folią, powleczoną klejem akrylowym z filtrem UV, o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła oraz odporna na działanie substancji żrących: rozcieńczonych kwasów i zasad).

Pojazdy będą posiadały system dynamicznej informacji pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED oraz zostaną wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów. Zakupione pojazdy będą wyposażone również w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do Internetu dla podróżnych. Składy będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h.

Zobacz panoramę sferyczną wykonaną w poniedziałek na gotowej konstrukcji wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego. Panorama wymaga zainstalowanej wtyczki Silverlight.


Jedna para drzwi na człon, nie za mało?

Każdy z członów 10 spalinowych zespołów trakcyjnych ma mieć tylko jedną parę drzwi. To może się okazać poważną wadą w czasie eksploatacji. Wsiadanie i wysiadanie pasażerów będzie trwało dłużej, co nie pozostanie bez wpływu na czasy przejazdu.

Inwestor broni jednak decyzji o zakupie. Tłumaczy to po pierwsze aglomeracyjnym charakterem połączeń na linii PKM. Po drugie, składy po zelektryfikowaniu linii PKM mają trafić na tory do Kwidzyna, Chojnic, czy Bytowa. Ostatnim argumentem jest liczba pasażerów po otwarciu linii, która nie będzie początkowo w pełni obłożona. Liczba pasażerów ma rosnąć wraz z upływem lat.

Plany: pociąg co 15 minut. Maksimum: pociąg co 3 minuty

Urzędnicy województwa zakładają, że początkowo 18-kilometrową linią kolejową z Wrzeszcza do Osowy pociąg ma pojechać co 15 minut. Co 30 minut prawdopodobnie pojedzie pociąg do Gdyni i w kierunku Kaszub. Jak to ostatecznie będzie wyglądało, wciąż nie wiadomo.

Pociągi PKM będą wjeżdżały w Osowej (linia Gdynia - Kościerzyna) i we Wrzeszczu (linia Gdynia - Warszawa) na tory, którymi zarządza PKP PLK. Właśnie ruch na wspomnianych szlakach będzie miał największy wpływ na częstotliwość przejazdu pociągów PKM.

Niemniej, gdyby liczba podróżnych była ogromna, PKM może wpuszczać pociąg na swoje tory co trzy minuty. Dziś pociągi SKM jeżdżą maksymalnie co siedem i pół minuty.

Budowa PKM gotowa w 70 proc.

Od kilku dni wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - firma Budimex - ma już możliwość realizacji prac związanych z budową wiaduktu na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Aby nadrobić opóźnienie z jakim Budimex został wpuszczony na teren linii dalekobieżnej (E65), najważniejsze roboty w tym miejscu prowadzone są w systemie całodobowym.

Zmieniona została także technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy, co pozwoli o około 3 miesiące zmniejszyć opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E65.

- Generalnie inwestycja zrealizowana jest w 70 procentach. Wspólnie z wykonawcą założyliśmy, że w tym roku czeka nas sroga zima i z najważniejszymi pracami chcemy przed nią zdążyć - mówi Trojmiasto.pl Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM - inwestora budowy linii.

Wydarzenia

Dzień otwarty PKM

Zobacz także

Opinie (118) 3 zablokowane

  • Do Gdyni co 30 minut to nieporozumienie chyba

    Po co zawracać głowę tym szumnym projektem, jak pociągi mają kursowac do Gdyni co 30 minut. A czy będą dojeżdżać do Gdańska Głównego?? Zaraz się okaże, że wydano kupę kasy a pociąg będzie zaczynał bieg we Wrzeszczu i kończył na Osowej.

    • 4 0

  • drzwi

    Pan Marszałek czy inni decydenci do pracy raczej przyjeżdżają samochodem, może mają szofera, to skąd u licha mogą wiedzieć jak się jeździ SKM czy PR do Kościerzyny/Helu. Drzwi są, ludzie będą wsiadać/wysiadać to o co chodzi??? Komfort jazdy - przecież pociąg ładny, poza tym jedzie się przeważnie tylko kilka przystanków :)

    • 1 0

  • A czy pociągi będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym. Jakoś nie widzę informacji na ten temat. Przesiadki we Wrzeszczu sobie nie wyobrażam

    • 4 0

  • Kwestia zamówienia (1)

    Jaki produkt zamówiono, taki zostanie dostarczony. Producent, czyli Pesa i tak ze swojej części wywiązał się znakomicie, bo szynobus prezentuje się bardzo dobrze.

    • 4 3

    • prezentuje się na obrazku.
      Każdy budynek dewelopera na obrazku to cud malina, potem wszystko wychodzi.

      • 2 0

  • (5)

    Pociąg dalekobiezny ma więcej drzwi. Będzie kongo w godzinach szczytu jak w Dortmundach przed modernizacja.

    • 135 7

    • Ludzie ludzie (1)

      Czy jeszcze nie wiecie o co chodzi? Za kilka lat stwierdzą że szynobusy są przepełnione witedy zelektryfikują sieć w 3 miescie za kase unijną na ochronoe środowiska... Wtedy tez kupią tutaj coś na wygląd SKMek a te 10 szynobusów puszczą na Kartuzy i inne wioski.

      • 8 2

      • Ale taki plan był akurat od początku.

        Te szynobusy będą kursować po PKM do czasu elektryfikacji linii.

        • 6 1

    • Urzędnicy... (2)

      ...województwa zakładają....Szkoda,że ci "decydenci" nie przejechali sie w sezonie Newagami SA 137 i 138 na Hel.One maja identyczny układ drzwi jak te z Pesy.Wsiadanie i wysiadanie było koszmarem...Poza tym,jak zrozumiałem decydenci zakładaja,że Pesa bedzie "zasuwała" pod górę 120 km/h :-)))) Niech to włożą miedzy bajki....

      • 25 3

      • (1)

        Jeżeli eksperci tak twierdzą to nie podważaj ich zdania, dobrze?

        • 7 11

        • Krzysiu jest ekspertem od ekspertów :)

          • 7 0

  • Pessa też Produkuje szybkie pociągi !!! (2)

    Pessa z Bydgoszczy też produkuje produkuje szybkie pociągi elektryczne tyle że taniej niż Włoskie Pendolino,o czym nie wiedzieli Ci z PKP i POmatołki -Bardzo dużo przepłacili !!!
    M.J.

    • 2 14

    • trzeba raz wreszcie powiedzieć

      elektryczne zespoły trakcyjne jakie są dostarczane do Polski i noszą indeks ED 250 nie są włoskie i nie nazywają się Pendolino. Składy robi francuski "Alstom" na zamówienie PKP. "Pendolino" również robił Alstom , tyle że na zamówienie kolei włoskich. Nazwa tamtych skladów "Pendolino po włosku whadło polegało na tym, że miałky one wychylne pudła. PKP nie zamówiła składów z wychylnymi pudłami i są tą skłądy zupełnie innej generacji niż włoskie "Pendolino". Nazwa Pendolino dla tych składów ukuła prasa i ciągle się nią posługuje zupełnie myląc ludzi. Przetarg na te składy był w 2007 roku i Pesa ani żaden polski producent w nim nie startował. Poza tym aby jeździć po torach z dużymi prędkościami nie wystarczy mieć szybkie składy nawet z wychylnymi pudłami. Konieczne jest odpowiednie tory zystem zrk. i tzw. etcs . Wszytskie te elementy posiada CMK od Grodziska i zawiercia i dlatego obecnie pociągi mogą tam na większości trasy osiągać V max 200 km/h. Po zamontowaniu systemu na linii gdańskiej także prędkość zostanie zwiększona do 200 km/h . W najbliższej przyszłości na CMK prędkość zostanie podniesiona do 250 km/h . Zależy to min. od zaistalowania etcms l 2 . Już teraz stacje na cmk bądx są wyposażone bądź wyposażane w rozjazdy z ruchomymi głowicami umożliwiającymi jazdę z prędkością 250 km/h. Wszystkie budowle inżynierskie wiadukty , mosty przepusty bądź są dostosowane bądź będą do 250 km/h

      • 1 0

    • Najszybsze obecnie produkowane przez Pesę to 160 km/h (na CMK są odcinki o większym Vmax). Jak rozpisywano przetarg to Pesa spawała pudła dla Bombardiera matołku.

      • 5 0

  • Najważniejsza kwestia

    Czy na linii PKM zostanie zachowana unikalna w skali światowej dziura do krawędzi peronu? Mam nadzieję, że tak, w końcu stanowi ona istotny element dziewictwa, tfu, dziedzictwa kulturowego Pomorza Gdańskiego.

    • 8 0

  • ??? (1)

    czemu takich ładnych szynobusów nie zamawia Skm

    • 1 0

    • to spalinówki

      pewnie zaskocze cie ale sa miejsca w Trójmiescie
      gdzie jest za duzo spalin
      nie to co na twoim wygwizdowie

      • 0 2

  • Spokojnie (2)

    Nie histeryzujmy z tymi drzwiami skoro ten sprzęt ma docelowo obsługiwać mniej uczęszczane linie. Jak ludzie będą się kulturalnie zachowywać przy wchodzeniu/wychodzeniu to problemów wielkich nie powinno być. Ja się ciesze na nowe pociągi, szczególnie że te Pesy prezentują się bardzo okazale.

    • 9 13

    • (1)

      Trzeba dać napis, żeby wpuszczać tylko w krawatach.
      Klient w krawacie jest mniej awanturujący się

      • 14 1

      • i żadnych wózków ni balkoników
        dzieciaki
        inwalidów bez nóg
        bezzębnych starców
        zakupy
        TYLKO NA RĘKACH

        plus extra bilet i "opłata klymatyczna"

        • 1 0

  • do redakcji

    Urzędnicy województwa zakładają, że początkowo 18-kilometrową linią kolejową z Wrzeszcza do Gdańska pociąg ma pojechać co 15 minut.

    coś tu chyba jest nie tak

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane