• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.



Jak oceniasz plany dotyczące przekopu Mierzei?

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.

Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.

- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.

Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej.

Miejsca

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • Brawo! (17)

    Wreszcie go zbuduja!
    Po 1 bezpieczenstwo
    Po 2 zegluga morska w Europie nie dziala tylko w PL... I Niemcy sie boja, ze zacznie dzialac...

    PO bedzie szczekala, ale jak ostatnim razem nie wybudowali to to bylo ich argumentem do walki z PISem.
    No to teraz zrobia

    • 151 120

    • PIS to zdrajcy Polski (2)

      każdy kto rozwala krajobraz, ekologie i lasy to zdrajca kraju

      • 21 14

      • (1)

        i co jeszcze gazwyb ci nakładł do głowy?
        że pis odpowiada również za gradobicie?

        • 10 11

        • Przecież to wszystko wina Tuska. Nie czytasz komunikacji z nowogrodzkiej?

          • 3 0

    • (9)

      Pytales niemcow? Czy tak zrodzila sie ta swiatla teza w twoim umysle?

      • 22 16

      • A jak bylo ze stoczniami? (8)

        Nasze zamkneli a Niemcy otworzyli swoje
        A jak z kopalniami? Nasze chcieli zamknac a Niemcy w planach maja otwarcie swoich
        A jak z kanalem Odry? I innymi kanalami w PL? Protestuja niemieccy ekolodzy...

        Sprawdz w google ile ton rocznie rocznie transportuja rzekami Niemcy a ile Polacy

        • 20 21

        • (7)

          W Niemczech zostaly ostatnie dwie czynne kopalnie wegla. Zostana zamkniete do 2018 r. Czemu wiec klamiesz i wprowadzasz w blad?

          • 22 8

          • Nie klamie (6)

            Oczywiscie, ze stare beda zamykane, ale w planach maja otwarcie dwoch nowych.

            Dlaczego uwazasz, ze tylko Ty mowisz prawde i masz najlepsza wiedze a inni klamia?

            • 9 12

            • tak (3)

              W nieczech taka przeprawe oblugiwalby jeden czlowiek - zatrudniony przez gmine a nas bedzie sztab misiewiczow nadawanych z klucza partyjnego. O apelach smolenskich nad przeprawa nie bede juz wspominal.

              • 16 3

              • Teraz to popusciles... wodze fantazji... (2)

                Niemcy nie tylko obslugiwaliby sztabem osob- wzgledy bezpieczenstwa, ale Niemcy nie pozwoliliby budowac to firmom z zagranicznym kapitalem.

                Bzdury opowiadasz, kolorowa flaga przyslania Tobie rzeczywistosc...

                • 1 10

              • Kolorowa flaga biało-czerwona. Za to nad tobą powiewa czarna flaga PiSlamu.

                • 5 0

              • Znowu oszolom bredzi cos o kolorowej fladze...to chyba syndrom jakis musi byc...

                • 6 0

            • http://m.dw.com/pl/niemcy-koniec-kopalń-węgla-kamiennego/a-18928978
              Tyle w temacie Twoich klamstw

              • 5 0

            • Jakies dowody na te nowe kopalnie? Bo stanowisko rzadu niemiec jest takie ze wegiel odchodzi do lamusa. Wiec prosze o zrodlo informacji,gdzie i kiedy beda otwierane nowe kopalnie.

              • 8 0

    • Pierwszy pisior się obudził :-) (2)

      • 13 12

      • PIS (1)

        To ja robie na Ciebie

        • 9 5

        • Nie chwal się co robisz na swoją starą,to obrzydliwe.

          • 5 0

    • 1. Jaki wpływ ma bezpieczeństwo miałby kanał? Trzymamy jakąś flotę na zalewie czy o co chodzi?

      2. Zależy co rozumiesz przez żeglugę morską, bo polskie porty morskie radzą sobie świetnie i się rozwijają (przynajmniej te największe) - wystarczy popatrzeć, jakie statki zawijają do Gdańska i na statystyki przeładunku.

      Poza tym, jaki cel miałoby mieć robienie z Elbląga portu morskiego? Jak duże statki mogłyby tam zawijać? Na pewno nie typowe kontenerowce, ani tankowce, ani liczące się masowce. Jeżeli Elbląg siłą rzeczy nie będzie w stanie konkurować z Gdańskiem czy Gdynią jeśli chodzi o przeładunek towarów, to na czym ten port ma zarabiać? Z czego będzie utrzymywany kanał i tory wodne (a to nie są małe pieniądze)?

      Cały pomysł wygląda mi trochę tak, że skoro Rosjanie mają kanał łączący Zalew z morzem, to my też koniecznie musimy mieć niezależnie od tego, czy ma to jakikolwiek sens. Idę o zakład, że jeśli Zalew byłby kompletnie odcięty od morza, to nikomu by nie przyszedł do głowy pomysł przekopu. Z drugiej strony jest to też taki kolejny Miś - bez sensu, ale jest się czym pochwalić i na czym na boku zarobić.

      A wplatanie w argumenty jakiegoś "że Niemcy się boją" jest tylko emocjonalną mieszanką megalomanii (bo wątpię, żeby ktokolwiek się tym projektem przejmował) i paranoi (na zasadzie, że wszyscy tylko czekają, żeby nam zaszkodzić) niepopartej żadnym konkretem.

      • 12 0

  • (5)

    Kretyński pomysł. Z naturą nikt nie wygra, ten przekop odbije się czkawką ( cofką),

    • 34 22

    • (4)

      gdyby ten przekop byl dawniej, slynnej powodzi wyspy nowakowskiej by nie bylo, nadmiar wody na poludniowym zachodzie zalewu wislanego, spietrzonej polnocnowschodnim wiatrem, wypuscilo by sie na zatoke.

      ludzie by nie zginęli. to niewazne?

      pis to parchy. ale ten kanal to nie tylko polityczny szmer pod czaszka pisiorów. absurdem jest ich motywacja, bo elblag nie stanie sie morskim portem przeladunkowym. a kanal nie powinien byc robiony na zlosc ruskow, ale z nimi, nie z podatkow, tylko powinien byc robiony prywatnym kapitalem, w tym i ruskim.

      teraz tez jest polskie wejscie nie przez rosje, czyli morskij proliw, ciesnine pilawską vel baltijska. ale glebokosc tranzytowa szkarpawy i gdanskiej glowy to 1,8m. kanal da 3 m. barki, morskie jachty i kutry wejda bez laski.

      • 1 10

      • (3)

        "gdyby ten przekop byl dawniej, slynnej powodzi wyspy nowakowskiej by nie bylo, nadmiar wody na poludniowym zachodzie zalewu wislanego, spietrzonej polnocnowschodnim wiatrem, wypuscilo by sie na zatoke."

        Z logicznym myśleniem to nie masz wiele wspólnego, prawda? Skoro północny i północno-wschodni wiatr wpychał i piętrzył wodę w południowej części zalewu to otwarcie śluz jeszcze by spotęgowało to zjawisko. Przecież Mierzeja jest naturalnym wałem przeciwpowodziowym chroniącym przed północnym wiatrem.

        • 7 1

        • (1)

          drogi analfabeto

          mechanizm powodzi na poludniowowschodńim krancu Zalewu, przeszłych i potencjalnie przyszłych, jest swietnie znany i opisany, i wystarczy tylko umieć ogladać obrazki, nawet nie trzeba za bardzo umiec czytać, by sie czegoś dowiedziec (wybacz złośliwość, ale zasłuzyłeś)

          to sejsze

          wiatr zachodni nawiewa wode przez Cieśniny Duńskie, z Zachodniego Bałtyku na Środkowo-wschodni Baltyk. Dalej na północ nie, bo wiatr się obraca zgodnie z rzadką, ale czasem występującą w zimie cyrkulacją "zgodnie z kierunkiem zegara", staje sie polnocno zachodni, trochę Baltyku wlewa sie przez Morskij Proliw w Zalew Wislany, wiatr obraca sie dalej, jest polnocny, potem polnocno wschodni wody z CAŁEGO Zalewu pchane są w stronę Elbląga, Nowakowa, Kątów.

          przy odrobinie pecha sejsza na końcu tej kiszki może być wysoka na kilka metrów, pięć, sześć. nieść krę, rozwalając wszystko po drodze, potencjalnie może dojść do Nowego Dworu i dalej. w takim razie nic się nie da zrobić, jeśli ewakuacja całych Żuław nie nastapi na czas

          ale zwykle sejsza na Zalewie Wislanym jest mniejsza, a ratunek dało by obniżenie poziomu powodzi o centymetry, a tu kanał upustowy był by jak znalazl, choć oczywiście jednorazowo, bo po otwarciu obu wrót śluz, uległby cakowitemu zniszczeniu. lepiej ten kanał niż miasto

          • 0 0

          • w czasie tego zjawiska Zatoka Gdanska przemieszcza się na zachód, róznica poziomów Zalewu i Zatoki w Katach Rybackich może być fenomenalna

            super, że mieszkam na górze Moreny

            • 0 0

        • chyba poprzednikowi nie chodziło o wpychane wody z zatoki, tylko przesuwanie sie wody wzdłuż zalewu w kierunku zachodnim. Czyli faktycznie, gdyby był przekop to czesc wody uciekła by do zatoki.

          • 0 4

  • liczby pobytów?

    ktos wie co to jest? te liczby pobytów, które są punktowane w procedurze przetargowej?

    • 0 0

  • Mam poważne wątpliwości co do tej inwestycji.

    Warunkiem podjęcia tej inwestycji powinno wykonanie studium ekologicznego szczególnie pod kątem bezpieczeństwa przed powodzią i ewentualnego zalania Żuław, w epoce ocieplania klimatu i powstających zagrożeń z tego tytułu. Oby Polak znowu nie był mądry po szkodzie.

    • 1 1

  • Rozmawialem

    Zalew Wiślany z mierzeja zamarza,nie ma szans . Ale PiSuary wiedza lepiej. Zapraszam w lutym

    • 2 0

  • Stalin zrobił Litwinów na szaro.

    Rozbiór prus wschodnich, tego miękkiego białego podbrzusza, ropiejącego wrzodu, był logiczną konsekwencją rozgromienia rzeszy. Dostaliśmy pół tortu. Logiczne byłoby gdyby Litewska SRR dostała drugą połowę. A tu kicha. Dostali tylko Kłajpedę, którą parę lat wcześniej niemcy im zabrały. Reszta trafiła do Rosyjskiej Federacyjnej SRR (federacja wewnątrz federacji, phi). I miękkie białe podbrzusze mamy dalej.

    • 3 0

  • (2)

    Myślę, że dam radę to zaprojektować w pojedynkę, bez niczyjej pomocy. Projektowanie to moja pasja i przyjemność. I jeszcze 1,5mln Euro wpadnie do kieszeni.

    • 45 14

    • (1)

      Ja też

      • 3 0

      • Kreska przekop bedzie o tu

        • 3 1

  • to jest

    prawdopodobnie przetarg na studium techniczno-ekonomiczno środowiskowe tzw. steś czyli materiały potrzebne do podjęcie przez dyrekotra ochrony środowiska decyzji środowiskowej. Do budowy jeszcze daleko . Steś gotowy w roku 2018 ptem decyzja .Widząc tempo przetargów to rozstrzygnięcie przetargu w formie zaprojektuj i zbuduj może w roku 2021

    • 2 0

  • to ze Trojmiasto jest za Pelo to wiedzialem (2)

    ale jak czytam wypociny Pelowcow to zal d..pe sciska jak mozna byc takimi mulami umyslowymi.

    • 5 7

    • (1)

      Ty jestes za...???

      • 1 0

      • PiS dobrze rządzi Polską

        • 1 3

  • Głębokość e Zalewie to ledwo 2m (1)

    Wiem, bo podczas fal szoruje kilem po dnie.

    Utrzymanie toru wodnego w stanie użytkowania dla dużych jednostek to jakieś kosmiczne wydatki każdego roku....

    • 1 1

    • Tor cały czas jest utrzymywany - po przekopie zamiast 40 km do utrzymania będzie 12. Znacząca oszczędność

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane