• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy tłumaczą ograniczenie prędkości na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa

Maciej Korolczuk
24 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tylko do połowy marca kierowcy mogą poruszać się al. Zwycięstwa i Grunwaldzką z prędkością 70 km/h. Znaki zostaną zdemontowane w sobotę, 13 marca. Tylko do połowy marca kierowcy mogą poruszać się al. Zwycięstwa i Grunwaldzką z prędkością 70 km/h. Znaki zostaną zdemontowane w sobotę, 13 marca.

Ma być wolniej, bezpieczniej, a docelowo - bez wypadków ze skutkiem śmiertelnym - tak decyzję o ograniczeniu prędkości na al. ZwycięstwaMapkaGrunwaldzkiejMapka tłumaczyły na środowej konferencji władze Gdańska. 50 km/h na głównej arterii miasta zacznie obowiązywać od soboty, 13 marca.



W środę przed południem przy al. Zwycięstwa w Gdańsku władze miasta wraz z radnymi i urzędnikami z Działu Inżynierii Ruchu tłumaczyli dziennikarzom powody wprowadzenia kontrowersyjnej i szeroko komentowanej decyzji o ograniczeniu prędkości na głównej arterii miasta między Bramą Oliwską a granicą z Sopotem.

Pod dwoma artykułami, w których informowaliśmy o planowanych zmianach, nasi czytelnicy zamieścili ponad 1,8 tys. komentarzy, spośród których większość była wobec zmian krytyczna.

Z mediami spotkali się prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący obu klubów koalicyjnych w Radzie Miasta Gdańska oraz miejski inżynier ruchu.

- Jedną z trosk każdego włodarza miasta jest troska o zdrowie, życie i bezpieczeństwo mieszkańców. Przy podejmowaniu tej decyzji pod uwagę wzięliśmy wiele czynników. M.in. tę o zatrzymanych prawach jazdy w ostatnich latach. Te liczby znacząco wzrosły. W 2019 r. za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym policja odebrała 720 praw jazdy, a w 2020 r. już 1401. Cieszymy się, że od 2013 r. spada liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym w mieście, ale naszą ambicją jest, by takich zdarzeń nie było wcale. Ograniczenie prędkości ma w tym pomóc - nie ukrywa Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Powody takiej, a nie innej decyzji tłumaczyła prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący klubów koalicyjnych w Radzie Miasta oraz Agata Lewandowska (z prawej), miejski inżynier ruchu. Powody takiej, a nie innej decyzji tłumaczyła prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący klubów koalicyjnych w Radzie Miasta oraz Agata Lewandowska (z prawej), miejski inżynier ruchu.
Władze miasta powołują się nie tylko na statystyki, ale też prawa naukowe, wskazując, że przy prędkości 70 km/h droga hamowania wynosi 25 m, a reakcja na dane zdarzenie na drodze - 21 m. Przy prędkości 50 km/h te wskaźniki znacząco maleją - odpowiednio do 13 i 15 m.

Na inny aspekt zwrócił uwagę Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicja Obywatelska i jeden z autorów interpelacji w tej sprawie do prezydent Gdańska.

- Znak z "70" stojący na wjeździe w al. Zwycięstwa w kierunku Opery Bałtyckiej przez wielu kierowców był traktowany jako obowiązująca prędkość na całej długości alei, a przecież tak nie jest, bo najbliższe skrzyżowanie odwołuje znak. To powodowało sytuacje, że przez środek miasta wielu kierowców jeździło z nadmierną prędkością. Ujednolicenie znaków sprawi, że będzie bezpieczniej, ale też bez negatywnego wpływu na płynność ruchu czy przepustowość skrzyżowań.
Radny KO przekonywał też, że jazda z wyższą prędkością niekorzystnie wpływa na komfort życia i poczucie bezpieczeństwa pieszych oczekujących na przejście czy mieszkańców okolicznych budynków. Podkreślał też, że poruszanie się pojazdów z niższą prędkością oznacza zredukowanie poziomu hałasu w mieście.

Z inicjatywą radnych KO zgadza się też klub Wszystko dla Gdańska. Jego przewodnicząca Beata Dunajewska przyznała, że "Zero wypadków ze skutkiem śmiertelnym" to jeden z punktów programu wyborczego WdG sprzed dwóch lat.

- Tuż przed konferencją przejechał obok nas z ogromną prędkością motocykl. To miejsce jest też punktem cyklicznych spotkań młodych ludzi w ramach tzw. nielegalnych wyścigów. Cieszę się, że od teraz będzie tu bezpieczniej - powiedziała Dunajewska.
Władze miasta decyzję tłumaczą przede wszystkim względami bezpieczeństwa. Władze miasta decyzję tłumaczą przede wszystkim względami bezpieczeństwa.
Do sprawy odniosła się też Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Podkreślała, że dotychczasowe działania drogowców ograniczające prędkość na lokalnych ulicach muszą objąć także główny ciąg komunikacyjny. Dodała, że już 65 proc. wszystkich ulic w mieście jest objęte "strefą tempo 30", co "daje bardzo dobre wyniki w statystykach wypadków i ich skutków".

- Al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa zaledwie w połowie objęte są podwyższoną prędkością - mówi miejski inżynier ruchu. - Cały odcinek od Sopotu do ul. Derdowskiego jest ograniczony prędkością do 50 km/h, więc na tym odcinku nie będzie żadnej zmiany. Kolejne fragmenty to poszatkowane odcinki, które teraz porządkujemy. Nasza inicjatywa wpisuje się też w działania rządu, który przygotowuje legislacyjne zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które ujednolicą dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Badania jasno pokazują, że zmniejszenie prędkości tylko o 10 km/h zwiększa szansę pieszego na przeżycie o 90 proc. i radykalnie zmniejsza skutki wypadków.
- Nie chcemy karać mieszkańców, ale musimy uświadamiać, że to nasza wspólna odpowiedzialność za zdrowie i życie mieszkańców - dodała Aleksandra Dulkiewicz.
Zmiany wejdą w życie w sobotę, 13 marca, gdy nad ranem drogowcy zaczną demontować obecne znaki.

Opinie (1106) ponad 50 zablokowanych

  • ograniczenie

    No cuż myslę ze na prawym pasie nalezy zrobic miejsca parkingowe jak to jest przy pętli w Oliwie
    Srodkowy to bus pas a lewy dla rowerów wtedy będzie cisza ne będie wypadków bo nie będie jak wjechac na miejsce parkingowe a jescze nalezy podnieśc ceny biletów o jakes 300% to rozwiąże problem na dzisiaj. a jutro no cuż bedziemy rozpacać że jest za duzo wypadków na lewym pasie przeznaczonym dla rowerów.
    Przykro mi ale żyjemy w dużej aglomeracji komunikacja miejska kulawa a pomysły jak pwyzej ...
    E lepiej przeprowadzić się na wieś kozy hodować albo pracować zdalnie

    • 3 0

  • poczekamy

    poczekamy do wyborów

    • 4 0

  • totalne nieporozumienie tam od dawna nie było tzw zielonej fali więc ruch i tak był sztucznie spowalniany, od Placu Zebrań do Opery nie ma żadnych osiedli a ruch na skrzyżowaniach jest regulowany światłami ,mam propozycję zabronić kierowcom używać samochodów a tylko niech płacą za nie podatki

    • 5 0

  • Żegnaj zatem Alejo Lipowa

    i na Ciebie przyszedł czas...

    • 0 0

  • Cuuuba! quiero bailar la salsa!

    • 0 0

  • to może piesz

    Pamiętam jak 50 lat temu mówiło się o Zielonej Fali a co z tego wychodzi zielona figa.
    Niech zrobią chociaż zieloną falę dla 50km/h przez Trojmiasto. Nie pozwolono na wskażniki czasu palenia się świateł np dla pieszych albo dla samochodów . A gdzie kładki albo przejścia dla pieszych.
    Gdzie kontrola Radary dla 70km/h , teraz bedziemy stawiać dla 50km/h i spowalnić przez odcikowy pomiar prędkości. A może zaprojektować intyligientne przejcia dla pieszych.Piesi w okolicy przejścia to zółte duzo wcześniej, nikogo nie ma to zielone to 21 wiek

    • 0 0

  • ech komuchy z Gdańska i wszystko jasne

    • 2 1

  • Zagłosujcie na mnie

    Zagłosujcie na mnie, to podniosę do 90.
    50 to rower elektryczny jedzie a nie nowoczesny samochód.

    • 1 0

  • Do Pani Agatki ze stylem dziecka z gimnazjum !,,Szanowna Pani ,takie eksperymenty z ograniczeniem prędkości robiono już w wielu miastach europejskich np. Hamburg ograniczenie prędkości na jednej z przelotowych ulic po rozdmuchanym przez media tragicznym wypadku Doprowadziło jedynie do zakorkowania tej ulicy i spotęgowania emisji spalin bezpieczeństwo absolutnie nie poprawilo się wręcz przeciwnie zachęcilO wręcz pieszych do tzw przeskoków przez jezdnie ( nie ma na tej ulicy tramwaji ) i wzrostu zagrożeń ......ale czego można się dowiedzieć z FB czy Instagrama trzeba papugowac LIKE się liczy ......

    • 3 0

  • Czemu ona ma taki dziwny akcent, co to jest ?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane