• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ustawa zmusi lotnisko w Gdańsku do zwolnienia stu osób?

Maciej Korolczuk
27 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wkrótce z gdańskiego lotniska może zniknąć nawet 100 spośród 150 pracowników Służby Ochrony Lotniska. Zastąpią ich celnicy. Wkrótce z gdańskiego lotniska może zniknąć nawet 100 spośród 150 pracowników Służby Ochrony Lotniska. Zastąpią ich celnicy.

Ponad 100 pracowników Służby Ochrony Lotniska może zostać zwolnionych z Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Wkrótce ich obowiązki mają przejąć pracownicy służby celno-skarbowej. - To kompletny absurd. Jeśli ustawa wejdzie w życie, a wszystko na to wskazuje, będę musiał zwolnić 2/3 wykwalifikowanej i doświadczonej załogi - mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. Posłowie partii rządzącej tłumaczą zmiany "kwestiami bezpieczeństwa".



Jak oceniasz poziom obsługi pasażerów na gdańskim lotnisku?

Projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, która zmienia kompetencje pracowników Służby Ochrony Lotniska i przekazuje ich obowiązki w ręce celników, przeszedł już drugie czytanie w Sejmie i właśnie trafił do Senatu. Jeśli nie zostaną zgłoszone żadne poprawki, ustawa trafi do podpisu na biurko prezydenta. Cały proces legislacyjny ma się zakończyć jeszcze w tym roku.

Ustawa w znacznym stopniu uderzy w pracowników Służby Ochrony Lotniska zatrudnionych przez gdańskie lotnisko. Obecnie pracuje tam 150 osób na etatach SOL. Wkrótce nawet 100 z nich może stracić pracę. Dlaczego? Jeden z zapisów ustawy przekazuje ich obowiązki w kwestii kontroli bezpieczeństwa pracownikom służby celno-skarbowej, a więc państwowej służbie mundurowej.

Nie było żadnych konsultacji

- To kompletny absurd, którego nie rozumiem - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes lotniska w Rębiechowie. - Nie pojmuję, dlaczego mamy teraz wymieniać wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników, w których inwestujemy, z którymi od lat pracujemy nad najwyższym standardem usług, na celników, a więc ludzi - którzy z całym szacunkiem - nigdy nie mieli nic wspólnego z kontrolą bezpieczeństwa na lotnisku. Jestem bardzo ciekaw, kto stoi za tym absurdalnym pomysłem, który dla wielu portów lotniczych w kraju oznaczać będzie duże kłopoty. To dla mnie tym bardziej zaskakujące, że nikt tego projektu nie konsultował z branżą lotniczą.
Jak mówi Marcin Horała, poseł PiS z Gdyni, ustawa w takim kształcie ma zapewnić lepsze bezpieczeństwo w jednym z kluczowych sektorów, jakim jest lotnictwo cywilne.

- Nie było większych zastrzeżeń do pracy pracowników SOL. Ale skoro służby państwowe czuwają nad naszym bezpieczeństwem w pomniejszych sektorach np. w kwestii utrzymania dróg czy utrzymania czystości, to tym bardziej zasadne jest, by w niepewnych czasach newralgiczne kwestie były także po stronie państwowych służb mundurowych - wyjaśnia.
Potrzeba 1,3 tys. etatów. Koszty? Nieznane

Na razie nieznane są koszty wymiany pracowników SOL na celników. Wiadomo, że chodzi o ponad 1,3 tys. etatów w skali całego kraju.

- Propozycja spotkała się z akceptacją środowisk celniczych. Jest wśród nich wielu przeszkolonych funkcjonariuszy operacyjnych, dodatkowo część z nich trzeba będzie dodatkowo przeszkolić i podnieść ich kwalifikacje - dodaje Horała.
Dlaczego obowiązków od SOL nie przejmie Straż Graniczna, która pełniła tę funkcję przed 2012 r.? Zabrania tego znowelizowana wówczas ustawa o Prawie Lotniczym, na mocy której przekazano te kompetencje ze Straży Granicznej na SOL.

Zapytaliśmy też, co się stanie z pracownikami, którzy wkrótce pożegnają się ze stanowiskami. Czy ustawodawca przewiduje płynne przejście do służb mundurowych, by wrócili na lotnisko, ale już na pensji z budżetu państwa?

- Nie przewidujemy szybszej ścieżki zatrudnienia w sektorze administracji skarbowej. Tak naprawdę miejsc pracy nie ubędzie, bo jeśli przysłowiowy Kowalski zatrudniony w SOL będzie musiał odejść z pracy, to na jego miejsce pojawi się inny Iksiński. Te zmiany oznaczają też oszczędności dla wielu lotnisk, bo znaczną część zatrudnienia pracowników państwo weźmie teraz na siebie - przekonuje poseł PiS.
Nie przekonuje to jednak prezesa gdańskiego lotniska.

- Co mi z tych oszczędności, jak tracę wartości - z punktu widzenia pracodawcy - niepoliczalne? Trudno jest mi wycenić świetny, bo wypracowany latami poziom obsługi pasażera, dbania o jego komfort i bezpieczeństwo w stresującym dla niego momencie, bo takim jest kontrola na lotnisku, gdy myślę, że za chwilę mojego pracownika zastąpi funkcjonariusz państwowy. Mam nadzieję, że nie odbędzie się to ze stratą dla wszystkich pasażerów - dodaje Kloskowski.
Mało czasu na zmiany

Jak czytamy w projekcie ustawy, gdy wejdzie ona w życie, władze gdańskiego lotniska będą miały tylko osiem miesięcy na zawarcie umowy z przedstawicielami administracji skarbowej i przejęcie przez ich pracowników obowiązków od SOL. Ustawodawca zastrzegł też, że pracownicy SOL będą mogli pracować przy kontroli bezpieczeństwa maksymalnie 18 miesięcy od momentu wejścia ustawy w życie.

Decyzja o wzmocnieniu służby celnej staje się bardziej zrozumiała gdy przypomnimy, że kilka miesięcy temu przez kraj przetoczyła się fala ich protestów. Celnicy sprzeciwiali się planom rządu, który ogłosił, że od 1 stycznia 2017 r. służby celne, pracownicy izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej będą działać w ramach jednej instytucji - Krajowej Administracji Skarbowej. Według celników ta decyzja miała oznaczać ich marginalizację, a docelowo - likwidację. Przekonywali też, że to jedyna formacja w administracji publicznej, która wykazuje znaczne wpływy do budżetu państwa. Rocznie to nawet 100 mld zł. Zapewnienie więc celnikom pracy przy kontroli pasażerów na lotniskach może być dla nich formą rekompensaty.

Miejsca

Opinie (623) ponad 10 zablokowanych

  • SOL jest jak SOP czy SOK

    Straż Ochrony Lotniska jest niczym Straż Ochrony Portu albo Straż Ochrony Kolei i ma na celu zabezpieczenie portu przed niekorzystnymi działaniami, np panika,pożar,kradzieże,ściganie złodziei,pomoc niepełnosprawnym - tak powinno to wyglądać po ludzku we wszystkich służbach, tymczasem my ludzie zasłaniamy się przepisami dyrekcyjnymi które nie funkcjonują, więc skoro przepisy dyrekcyjne nie funkcjonują w oparciu o ustawy zasadnicze to jak mają funkcjonować ustawy w państwie ? Czy służba celna jest potrzebna na lotnisku ? Tak jak najbardziej, czy policja jest potrzebna na lotnisku ? Tak jak najbardziej, ale ani Policja ani służba celna nie zastąpi spraw dotyczących ochrony portu - i to jest silny argument motywujący tych ludzi do protestu. Podczepienie SOL pod służby mundurowe ? Czy wszyscy musimy podlegać wojsku ? To nonsens - inne zadania ma policja a inne służba celna , a jeszcze inne SOL.Trzeba wszystkie służby mundurowe jedynie zachęcić do współdziałania ze sobą, do komunikacji i solidarności międzyresortowej, ale funkcji zdecydowanie nie mieszać - poukładać.

    • 3 1

  • zaplacimy za to my podatnicy

    Wiele osob chyba nie zdaje sobie sprawy ze po takiej zmianie to my podatnicy bendziemy sponsorowac pensje sluzb panstwowych a z tego co pamietam mialy byc oszczednosci w tym sektorze wystarczy pomnozyc srednia pensje razy te ponad 100 osob i razy lotniska w polsce i juz mamy ladna sumke ktora my wszyscy bedziemy placic A co do kultury to jest roznie ale jak latal m za czasow sg to lepiej nie bylo
    na prewno Ci ktorzy lataja to zapewne to
    wiedza

    • 0 1

  • (3)

    pewnie wszyscy do zwolnienia to dziadki mundurowe na emeryturach

    • 5 0

    • (2)

      Mam 23 lata i pracuje w SOLu ale jak.uwazasz moge byc dziadkiem jak dasz mi emeryture :)

      • 0 1

      • Pójdziesz

        chłopino do Lidelka pilnować towaru na półeczkach !!!!!!!

        • 1 0

      • ech

        Szkoda was. Pewnie większość jak dostala tutaj prace to nabrała kredytów itp bo praca niby pewna.
        Glowy do góry. Lotnisko to nie jedyny zakład pracy. Duza jest tez biedronka...auchan...sa różne budowy na których można dorobić. A z czasem sie cos znajdzie...napewno... :,-D

        • 2 2

  • Arczi (1)

    w 2010r SOL przejął zadania od SG, wczesniej robili tylko krajówkę i nagle przez pare lat podaja sie jako najlepsi specjaliści buhahaha. Kontrole bezpiecz. powinny robic słuzby mundurowe,a nie prywatny folwark prezesa i jego znajomków ze wsi pod Gdańskiem. Pozdrowienia dla Kuna (pracujacy w GDN wiedzą o kogo chodzi)-człowiek porażka, przyrost możliwości,ambicji nad treścią

    • 5 2

    • Straż graniczna

      jest od tych spraw a jakieś dzikie SOL z chłopami ze wsi !!!!

      • 0 2

  • Na lotnisku

    powinna urzędować Straż graniczna Urząd celny a nie jakaś niedoszkolona SOL , śmiechu warte !!!!!!!!

    • 1 2

  • Ochrona Wojska (3)

    A w polsce wiele jednostek wojskowych jest pilnowanych przez zewnętrzne firmy ochroniarski. I tu powinniśmy szukać oszczędności !!!!
    Po pierwsze by móc pracować w owej firmie ochrony trzeba mieć najlepiej pierwszą grupę inw.....
    Więc ludzie tam pracujący powinni sami być pod specjalną opieką a nie oni pilnują jednostki WP.
    To jest groteska kiedy w Państwie organ jakim jest wojsk, pilnowany jest przez emerytów i inwalidów.

    Pozdrowienia dla Antoniego

    • 50 4

    • Ochrona Lotnictwa Cywilnego

      ...to nie jest brama w jednostce wojskowej. Tu żaden gość z grupą inwalidzką nie dałby rady. Odpowiedzialność i poziom wyszkolenia jest tu dużo wyższy. Pracują też byli żołnierze, strażnicy graniczni, policjanci i ledwo dają radę. Nie myl malucha z mercedesem.

      • 0 0

    • Nie jest tak jak mówisz. Pracuję w rekrutacji dla jednej z większych firm ochroniarskich w Polsce. Osoby zatrudniane na obiekty wojskowe to najczęściej rzeczywiście byli wojskowi bądź osoby, ktore przeszły specjalne szkolenia, posiadaja licencję, oraz pozwolenie na broń. A grupa inwalidzka, dyskwalifikuje do pracy na tego typu obiektach.

      • 6 3

    • Nie wiem czy wiesz

      Ale właśnie wyszło rozporządzenie w tej sprawie i znikają wszelkie agencje chroniące wojsko, co rzeczywiście było patologią.

      • 4 2

  • Zero kompetencji (1)

    Celnik wie jak szukać papierosów, flaszek itp..., może nawet wie jak te przedmioty wyglądają na prześwietlarce, ale co gdy trzeba zobaczyć i reagować na zabronione lub niebezpieczne przedmioty, - nie tędy droga, to nie podniesie bezpieczeństwa wręcz przeciwnie, - a co powiedzą zarządzający na opóźnienia samolotów i ewentualne kary.

    • 1 1

    • Celnik to chyba wie jak puścić na granicy lewe fajki i alkohol, nie wspomnę o tirach. To właśnie ich profesjonalizm

      • 1 0

  • Pan Kloskowski (2)

    Jakoś pan tak nie lamentował jak tylko i wyłącznie ze względu na pieniądze została zmieniona firma obsługująca pasażerów niepełnosprawnych. Ludzie, którzy byli świetni w swojej robocie i zapewniali najwyższe standardy usługi zostali zastąpieni przez totalnych amatorów i w tym momencie poziom obsługi PRM jest na dramatycznie niskim poziomie. Do tej pory była to natomiast ścisła europejska czołówka. Brawo port, hajs się zgadza :)

    • 16 7

    • (1)

      Ty stray na oczy nie widziałeś ścisłej europejskiej czołówki, zmieniące sie jak w kalejdoskopie twarze w firmie Wellcome Airport Service to faktycznie wykfalifikowani i oddani praciwnicy. Ale z jednym przyznam Ci racje LS i ich obsluga PRM to gruba amatorka, zachowują sie jakby sami potrzebowali asysty PRM po lotnisku.
      Jednak Pan Kloskowski to dla Cibie Drogi PAn PRezes, nnie wycierajmy sobie nim buzi prosze.

      • 2 3

      • Firma została zmieniona, bo wygrała nowy przetarg.
        Korzystał Pan kiedyś z usług PRM w Gdańsku? Jeżeli tak, to proszę opisać kiedy miała miejsce sytuacja, gdy pracownik LS zachowywał się jakby sam potrzebował asysty.

        • 1 0

  • Pięknie będzie (2)

    Już na niektórych lotniskach widać co się dzieje, jak się da prostakom trochę władzy (np. Modlin). Widać że "dobra zmiana" sięga już po kompletne doły. Będzie gorzej niż za SG.

    Horała - pamiętam jak parę lat temu punktowałeś w Gdyni szczura. Dzisiaj nie wierzę jak można się sqr.*ić.

    • 156 36

    • Lotnisko w Modlinie

      Kilkakrotnie korzystałem z lotniska w Modlinie i przechodziłem kontrolę bezpieczeństwa przez firmę ochroniarską i wszystko odbywało się z kulturą,uśmiechem a nawet humorem.Nie ma tam służby SOL a jest firma ochroniarska nazywa się chyba jak dobrze pamętam ,,SEKOP' albo coś podobnego.

      • 0 0

    • Prostakiem i nieudacznikiem to ty jesteś a pan Horała jest wykształconym człowiekiem a od celników się odp**prz

      • 1 10

  • (5)

    Sol to prywatna firma. Dlaczego Panstwo Polskie ma opierac swoje bezpieczenstwo na prywatnych firmach?

    • 21 14

    • Kolejny nic nie wie a pisze (1)

      Sol to nie prywatna firma to wewnętrze służby , działające na mocy ustawy a nie ochrona spod teśco to jest prywatna firma

      • 1 1

      • a masz umowę o pracę czy akt mianowania?

        A masz umowę o pracę czy akt mianowania? Jeśli umowę to jesteś pracownikiem firmy prywatnej - to że ktoś nie wie że umowa o pracę ze spółką ppl nie oznacza że nie jest pracownikiem państwowym to żenada

        • 0 0

    • Zaangażowanie

      Prywatna, ale że względu na zarobki które w porównaniu do innych prywatnych firm nie szanujących ludzi są dobre , zaangażowana w to co robi.Nie wieżę aby ktoś na ciepłej posadzce był równie zaangażowany...

      • 0 1

    • To nie jest prywatna firma, to lidzie zatrudnieni przez Port Lotniczy, ktorych szkolą i w nich inwestuja, czy ty czytales ten artykuł pod którym komentujesz?????

      • 7 2

    • Byś nie musiał za swoje płacić na wcześniejsze emerytury dla kolejnych celników

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane