Przed sądem stanie kierowca, który uszkodził na początku tego roku wiadukt nad obwodnicą, przewożąc na lawecie koparkę. Przyznał się do winy, a za czyn grozi mu do pięciu lat pozbawienia wolności.
Przypominamy: 4 stycznia tego roku kierujący pojazdem marki Scania Krzysztof Z., przewożąc na naczepie koparkę, zaczepił jej ramieniem o spód wiaduktu drogowego. W wyniku tego uderzenia doszło do uszkodzenia belek korytowych i elementów uzbrojenia ze znacznym ubytkiem betonu.
Na domiar tego uderzenie spowodowało częściowy spadek z naczepy koparki, która uszkodziła nawierzchnię jezdni na długości pięciu metrów, samochód ciężarowy z naczepą oraz koparka. Odłamki betonu uszkodziły również przejeżdżające w tym czasie trzy inne pojazdy.
Prokuratura szacuje, że łączna wartość wyrządzonej szkody wyniosła co najmniej 5,5 mln zł.
tak, wystarczy, by kierowca przemyślał swój czyn27%
nie ma o czym mówić, sąd zawiesi wykonanie kary65%
Śledczy ustalili, że panujące na przełomie grudnia 2010 roku i stycznia 2011 roku niskie temperatury w rejonie Babi Dół, gdzie przechowywana była koparka, spowodowały zamarznięcie oleju w układzie hydraulicznym. Uniemożliwiło to operatorowi koparki obecnemu przy jej załadunku złożenie ramienia do pozycji transportowej. Poinformował o tym kierowcę, który miał ją przewieźć. Krzysztof Z. zadecydował jednak o jej załadowaniu na naczepę i przetransportowaniu.
Kierowcy zarzucono nieumyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym, zagrażającej życiu i zdrowiu wielu osób oraz mieniu w wielkich rozmiarach, za co grozi mu kara do pięciu lat pozbawienia wolności.
Krzysztof Z. przyznał się do popełnienia zarzuconego mu przestępstwa oraz złożył wniosek o dobrowolne poddanie się karze. Akt oskarżenia w tej sprawie prokuratura skierowała do Sądu Rejonowego Gdańsk-Południe w Gdańsku X Wydział Karny.
Ostatni raz drogowców przy uszkodzonym wiadukcie można było zobaczyć pod koniec marca, gdy rozebrali uszkodzone przęsło. Kiedy zatem ruszy odbudowa obiektu? - W lipcu ruszy przetarg. Przewidujemy, że szybko uda nam się wyłonić wykonawcę - mówi Piotr Michalski z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.
Szacunkowy koszt rozbiórki, zaprojektowania i odbudowy przęsła wyniesie ok. 2 mln zł. Koszty napraw jednak zwróci ubezpieczyciel drogi ekspresowej. Ten prawdopodobnie będzie domagał się zwrotu kosztów od sprawcy uszkodzenia wiaduktu.
Zobacz, jak drogowcy rozbierali uszkodzone przęsło wiaduktu nad obwodnicą.