Fakty i opinie

stat

Utrudniony dostęp do przystanków przez Forum Gdańsk

Budowa Forum Gdańsk sprawiła, że wyjście z tunelu pod Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska prowadzi do centrum handlowego, a nie na przystanek autobusowy, przy którym zatrzymuje się 21 linii dziennych. Pasażerowie muszą nadkładać drogi i przeciskać się przez zaledwie 90 cm przejście między barierkami na schodach. Częściowo problemy te wyeliminuje zaplanowana na przyszły rok budowa przejścia naziemnego.



Jak oceniasz wygodę przesiadek tramwaj-autobus przy Bramie Wyżynnej po budowie Forum Gdańsk?

fatalnie, inwestor myślał tylko o klientach centrum handlowego

78%

przeciętnie, można wprowadzić niewielkie poprawki

12%

świetnie, droga jest wprawdzie dłuższa, ale wygodniejsza

10%
Przed budową centrum handlowego Forum Gdańsk, dotarcie na przystanek autobusowy nie nastręczało większych trudności - nie licząc pokonania bariery architektonicznej w postaci schodów w przejściu podziemnym.

Wyjście z tunelu po stronie Targu Siennego i Rakowego znajdowało się tuż przy przystanku autobusowym, na którym zatrzymują się pojazdy 21 linii dziennych, 7 nocnych i 1 sezonowej w kierunku Oruni, Pruszcza Gdańskiego, Olszynki, Południa, Górek Wschodnich, Westerplatte oraz Wyspy Sobieszewskiej. Do tego należy jeszcze doliczyć prywatne linie podmiejskie np. do Tczewa.

Obecnie tunel został "przedłużony" w formie otwartego placu w zagłębieniu, zaś wyjścia z niego skierowano nie w stronę przystanku autobusowego, lecz centrum handlowego.

graf. Trojmiasto.pl

Wyjście z tunelu jak najdalej od przystanku autobusowego



Główne schody, nazywane przez inwestora "teatralnymi", oddalone są od miejsca zatrzymania autobusów o ok. 60 metrów. By dotrzeć do przystanku, trzeba pokonać ten sam dystans placem w zagłębieniu, a dopiero potem wrócić do przystanku kładką nad placem. To oznacza, że pokonanie tunelem jezdni o szerokości ok. 14 metrów, wymaga przejścia ok. 120 metrów.

Istnieje alternatywne rozwiązanie, skracające drogę o ok. 40 metrów, które - co nie powinno dziwić - jest chętnie wykorzystywane przez pasażerów. Mowa tu o znacznie węższych schodach, poprowadzonych bokiem nowego placu.

Piesi, którzy skorzystają z tej trasy, muszą jednak wzajemnie się przepuszczać, ponieważ w najwęższym punkcie liczy ona zaledwie 90 cm szerokości, a w dodatku w tym newralgicznym miejscu zlokalizowano jeden stopień schodów.

Problem z 90 cm przewężeniem nie występował w pierwotnym projekcie Forum Gdańsk, w którym schody do centrum handlowego nie były połączone ze schodami do tunelu. mat. prasowe

Zmiany względem pierwotnego projektu



Co warto podkreślić, pierwotnie planowano zastosować rozwiązanie, które nie tworzyło tak niefunkcjonalnych i wąskich przesmyków. Na makiecie Forum Gdańsk oraz pierwszych wizualizacjach główne schody do centrum handlowego były odsunięte od wyjścia z tunelu, które prowadziło bezpośrednio na poziom chodnika i przystanku autobusowego.

- Zmiany w stosunku do wizualizacji wynikały z badania funkcjonalności poszczególnych rozwiązań w kilku aspektach - poruszania się, bliskości i komunikacji z wejściami, funkcjonalności poszczególnych budynków i pomieszczeń - wyjaśnia Magdalena Gibney, dyrektor centrum handlowego Forum Gdańsk.
Makieta Forum Gdańsk, na której widać rozdzielenie schodów z tunelu i do centrum handlowego oraz windę przy kładce, pozbawionej barier architektonicznych.
Makieta Forum Gdańsk, na której widać rozdzielenie schodów z tunelu i do centrum handlowego oraz windę przy kładce, pozbawionej barier architektonicznych. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Dłuższa droga także dla osób niepełnosprawnych



Zmiany w projekcie objęły nie tylko schody, ale również windę (pozostałe wejścia do tunelu zyskały platformy przyschodowe, wymagające wezwania pracownika obsługi). Miała ona być zlokalizowana przy kładce, która pozbawiona jest barier architektonicznych - zarówno w stronę centrum handlowego, jak i przystanku autobusowego.

Ostatecznie zbudowano ją jednak przy bocznych schodach, więc w efekcie prowadzi na poziom parteru centrum handlowego. By dostać się do autobusu trzeba okrążyć plac w zagłębieniu lub skorzystać z pochylni, która zlokalizowana jest w znacznym oddaleniu od autobusów.

- Z tych samych powodów, jak wcześniej wymienione, "przesunięto" również windę - aby poprawić komunikację z wejściem do budynku - tłumaczy Gibney. - Obecnie jest ona nieczynna, ale będzie uruchomiona w ciągu dwóch tygodni [po publikacji artykułu otrzymaliśmy informację od Forum Gdańsk, że winda jest już czynna - dop. red.].

(Nie)czynne przejście wzdłuż Koryta Edukacyjnego



Ponadto, wbrew zapowiedziom, nocą niemożliwe jest przejście przez centrum handlowe wzdłuż tzw. Koryta Edukacyjnego w śladzie przykrytego płytą Kanału Raduni. Inwestor przed otwarciem obiektu wielokrotnie zapewniał, że udostępni tę przestrzeń przez całą dobę, dzięki czemu piesi zyskają wygodne i bezpieczne dojście do przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska.

W nocy z niedzieli na poniedziałek piesi odbijali się jednak od zamkniętych drzwi galerii.

- Zamknięcie przejść miało charakter incydentalny i związane było z testowaniem systemów w obiektach. Forum Gdańsk będzie otwarte i dostępne przez całą dobę, jak zapowiadano - zapewnia dyrektor centrum handlowego.

Przejście naziemne poprawi przesiadki z tramwaju na autobus



Przypomnijmy, w przyszłym roku planowane jest utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Jego realizacja, przy tak zaprojektowanych drogach dojścia do przystanków komunikacji miejskiej, będzie już nie tylko ułatwieniem dla osób starszych i niepełnosprawnych, ale koniecznością, jeżeli chcemy mówić o wygodnych przesiadkach w centrum miasta między tramwajami a autobusami.

graf. Trojmiasto.pl

Zobacz Forum Gdańsk w dniu otwarcia 26 maja

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (518)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.