• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Utrudniony dostęp do przystanków przez Forum Gdańsk

Krzysztof Koprowski
2 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Najkrótsza droga do przystanku autobusowego mierzy w najwęższym miejscu zaledwie ok. 90 cm.
  • Krótsza droga do przystanku autobusowego liczy w najwęższym miejscu zaledwie ok. 90 cm.
  • Boczne schody z placu w zagłębieniu włączono w bieg schodów do centrum handlowego, choć pierwotnie schody do centrum handlowego miały być wycofane w głąb działki.

Budowa Forum Gdańsk sprawiła, że wyjście z tunelu pod Wałami Jagiellońskimi zobacz na mapie Gdańska prowadzi do centrum handlowego, a nie na przystanek autobusowy, przy którym zatrzymuje się 21 linii dziennych. Pasażerowie muszą nadkładać drogi i przeciskać się przez zaledwie 90 cm przejście między barierkami na schodach. Częściowo problemy te wyeliminuje zaplanowana na przyszły rok budowa przejścia naziemnego.



Jak oceniasz wygodę przesiadek tramwaj-autobus przy Bramie Wyżynnej po budowie Forum Gdańsk?

Przed budową centrum handlowego Forum Gdańsk, dotarcie na przystanek autobusowy nie nastręczało większych trudności - nie licząc pokonania bariery architektonicznej w postaci schodów w przejściu podziemnym.

Wyjście z tunelu po stronie Targu Siennego i Rakowego znajdowało się tuż przy przystanku autobusowym, na którym zatrzymują się pojazdy 21 linii dziennych, 7 nocnych i 1 sezonowej w kierunku Oruni, Pruszcza Gdańskiego, Olszynki, Południa, Górek Wschodnich, Westerplatte oraz Wyspy Sobieszewskiej. Do tego należy jeszcze doliczyć prywatne linie podmiejskie np. do Tczewa.

Obecnie tunel został "przedłużony" w formie otwartego placu w zagłębieniu, zaś wyjścia z niego skierowano nie w stronę przystanku autobusowego, lecz centrum handlowego.

Wyjście z tunelu jak najdalej od przystanku autobusowego



Główne schody, nazywane przez inwestora "teatralnymi", oddalone są od miejsca zatrzymania autobusów o ok. 60 metrów. By dotrzeć do przystanku, trzeba pokonać ten sam dystans placem w zagłębieniu, a dopiero potem wrócić do przystanku kładką nad placem. To oznacza, że pokonanie tunelem jezdni o szerokości ok. 14 metrów, wymaga przejścia ok. 120 metrów.

Istnieje alternatywne rozwiązanie, skracające drogę o ok. 40 metrów, które - co nie powinno dziwić - jest chętnie wykorzystywane przez pasażerów. Mowa tu o znacznie węższych schodach, poprowadzonych bokiem nowego placu.

Piesi, którzy skorzystają z tej trasy, muszą jednak wzajemnie się przepuszczać, ponieważ w najwęższym punkcie liczy ona zaledwie 90 cm szerokości, a w dodatku w tym newralgicznym miejscu zlokalizowano jeden stopień schodów.

Przesuń aby
porównać

Zmiany względem pierwotnego projektu



Co warto podkreślić, pierwotnie planowano zastosować rozwiązanie, które nie tworzyło tak niefunkcjonalnych i wąskich przesmyków. Na makiecie Forum Gdańsk oraz pierwszych wizualizacjach główne schody do centrum handlowego były odsunięte od wyjścia z tunelu, które prowadziło bezpośrednio na poziom chodnika i przystanku autobusowego.

- Zmiany w stosunku do wizualizacji wynikały z badania funkcjonalności poszczególnych rozwiązań w kilku aspektach - poruszania się, bliskości i komunikacji z wejściami, funkcjonalności poszczególnych budynków i pomieszczeń - wyjaśnia Magdalena Gibney, dyrektor centrum handlowego Forum Gdańsk.
Makieta Forum Gdańsk, na której widać rozdzielenie schodów z tunelu i do centrum handlowego oraz windę przy kładce, pozbawionej barier architektonicznych. Makieta Forum Gdańsk, na której widać rozdzielenie schodów z tunelu i do centrum handlowego oraz windę przy kładce, pozbawionej barier architektonicznych.

Dłuższa droga także dla osób niepełnosprawnych



Zmiany w projekcie objęły nie tylko schody, ale również windę (pozostałe wejścia do tunelu zyskały platformy przyschodowe, wymagające wezwania pracownika obsługi). Miała ona być zlokalizowana przy kładce, która pozbawiona jest barier architektonicznych - zarówno w stronę centrum handlowego, jak i przystanku autobusowego.

Ostatecznie zbudowano ją jednak przy bocznych schodach, więc w efekcie prowadzi na poziom parteru centrum handlowego. By dostać się do autobusu trzeba okrążyć plac w zagłębieniu lub skorzystać z pochylni, która zlokalizowana jest w znacznym oddaleniu od autobusów.

- Z tych samych powodów, jak wcześniej wymienione, "przesunięto" również windę - aby poprawić komunikację z wejściem do budynku - tłumaczy Gibney. - Obecnie jest ona nieczynna, ale będzie uruchomiona w ciągu dwóch tygodni [po publikacji artykułu otrzymaliśmy informację od Forum Gdańsk, że winda jest już czynna - dop. red.].
  • Przed budową Forum Gdańsk, wyjście z tunelu było zlokalizowane tuż przy wiatach autobusowych.
  • Obecnie, aby przesiąść się z tramwaju na autobus (po prawej), trzeba pokonać nawet 120 metrów.
  • Winda przy placu zostanie uruchomiona w ciągu dwóch najbliższych tygodni.
  • Kładka nad placem pozbawiona jest barier architektonicznych. Na jej poziom prowadzić miała winda, którą ostatecznie zbudowano przy schodach po prawej.
  • Pochylnia, która umożliwia pokonanie różnic poziomów między parterem centrum handlowego a poziomem przystanku autobusowego.

(Nie)czynne przejście wzdłuż Koryta Edukacyjnego



Ponadto, wbrew zapowiedziom, nocą niemożliwe jest przejście przez centrum handlowe wzdłuż tzw. Koryta Edukacyjnego w śladzie przykrytego płytą Kanału Raduni. Inwestor przed otwarciem obiektu wielokrotnie zapewniał, że udostępni tę przestrzeń przez całą dobę, dzięki czemu piesi zyskają wygodne i bezpieczne dojście do przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska.

W nocy z niedzieli na poniedziałek piesi odbijali się jednak od zamkniętych drzwi galerii.

- Zamknięcie przejść miało charakter incydentalny i związane było z testowaniem systemów w obiektach. Forum Gdańsk będzie otwarte i dostępne przez całą dobę, jak zapowiadano - zapewnia dyrektor centrum handlowego.

Przejście naziemne poprawi przesiadki z tramwaju na autobus



Przypomnijmy, w przyszłym roku planowane jest utworzenie przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej. Jego realizacja, przy tak zaprojektowanych drogach dojścia do przystanków komunikacji miejskiej, będzie już nie tylko ułatwieniem dla osób starszych i niepełnosprawnych, ale koniecznością, jeżeli chcemy mówić o wygodnych przesiadkach w centrum miasta między tramwajami a autobusami.

Zobacz Forum Gdańsk w dniu otwarcia 26 maja

Opinie (520) ponad 20 zablokowanych

  • Wreszcie zostały zauważone rażące błędy wykonane przy projektowaniu przestrzeni przed molochem. (4)

    Cała ta inicjatywa z przejściem naziemnym ma na celu zatuszowanie błędów projektowych, a nie wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju. Rozwiązania jakie zastosowano przy budowie centrum handlowego są niefunkcjonalne i utrudniające dostępność zarówno osobom korzystającym z komunikacji miejskiej, ale także matkom z wózkami, rowerzystom oraz osobom niepełnosprawnym. Brakuje podjazdów, wszędzie można napotkać schody, a jedyny bezkolizyjny dostęp do placu przed centrum handlowym znajduję się od Targu Rakowego przy głównym wejściu do budynku Poczty Polskiej. Dlatego, aby uniknąć zaogniania sprawy z dostępnością radni przychylni władzom miasta dostali zadanie wdrożenie pomysłu przejścia naziemnego przy użyciu pustych ideologicznie haseł. Wszystkie te działania to jawna arogancja obecnej władzy i przejaw nieudolności, przecież można było od razu wymusić na inwestorze poprawne rozwiązania przestrzenne.

    • 44 9

    • Nie podoba się można siedzieć domu. Nikt na siłę nie zmusza do zakupów w FG. (2)

      • 0 4

      • Nikt tu nie pisze o zakupach, ale o utrudnieniach w przestrzeni publicznej. (1)

        Ogarnij się człowieku, za nim coś " mądrego" napiszesz.

        • 1 0

        • Do niepotrzebnego dreptania tam też nikt nie zmusza.

          Te rozwiązania to myśl nowa blaski promiennymi. Bez których ludzkość trwała milenia.

          • 0 0

    • Siedź i płacz.

      • 1 8

  • Skandal!! Architektoniczny koszmar! (1)

    Forum tylko dla młodych i sprawnych ruchowo, reszta społeczeństwa niech się męczy...

    • 3 3

    • Reszta społeczeństwa jest bez forsy.

      Więc nie można na nich zarobić.

      • 0 0

  • (4)

    Naprawdę super miejsce. Forum jedno z ładniejszych w Polsce. Pewnie parę rzeczy trzeba poprawić, niektóre dokończyć, ale ogólnie jest ok. Malkontenctwo to niestety nasza cecha narodowa. Właściciele galerii parę uwag powinni wziąć do siebie. Uważam jednak, że Forum Gdańsk jest super, również na zewnątrz, bo wewnątrz to chyba się wszystkim podoba! Czekamy z niecierpliwością na ścieżkę edukacyjną i Kunszt Wodny. Pozdro!

    • 6 21

    • z zewnątrz... (2)

      ha, ha, ha, szczególnie jestem pod wrażeniem białego budynku w środku (patrząc od strony NBP).
      Koszmar.

      • 5 2

      • (1)

        Wszystko zależy od gustu. Np. filharmonia szczecinska mocno krytykowana, okazuje się perełka architektoniczna. A też jest biała.

        • 0 0

        • Filharmonia szczecińska jest przemyślanym założeniem architektonicznym.

          Tam nie ma przypadku i wszystkie elementy są zaprojektowane. Przede wszystkim jest dostosowana skalą do lokalizacji. Użyto białego odcienia, aby podkreślić i wyróżnić obiekt. Projektanci nawiązali jednak dialog z najbliższym otoczeniem. Sugerowałbym nie zestawiać tych dwóch obiektów architektonicznych ze sobą bo oprócz koloru nic je nie łączy.

          • 1 0

    • Kanał Radunii

      Jeszcze żeby odkryli kanał Radunii wewnątrz galerii, to mogłoby to być naprawde ciekawe miejsce!

      • 0 0

  • Z całym szacunkiem ale Pan Koprowski jest mało wiarygodny (1)

    Każdy kto śledzi jego wypowiedzi na forum SSC wie jaka niechęcią darzy on obecne władze i jak oporny jest na argumenty.

    Niedawno stwierdził w swojej recenzji, że na taras forum jest tylko jedno wejście i że nie ma tam wcale stolików. Innym razem krytykuje Adamowicza za to że nie chce bruku na chodnikach Szerokiej a wczesniej krytykował bruk przy każdej okazji..

    • 5 7

    • Wystarczy spojrzeć na zdjęcia, trochę pomyśleć i przeanalizować sytuację.

      Każdy logicznie myślący człowiek zauważy, że to co nam zaserwowano to bubel architektoniczny, który utrudnia poruszanie się w przestrzeni publicznej. Zamiast analizować wiarygodność Pana Koprowskiego, należałoby się zastanowić, który z urzędników miejskich przyklepał swoim podpisem takie rozwiązania.

      • 3 1

  • Budynek Kunsztu to skandal! (2)

    Dlaczego nie wygląda jak na makiecie? Gdzie mleczne szkło, gdzie corten? Dlaczego Dewelopers z Budyniem wstawili nam niestrawne łajno i to za NASZĄ KASĘ. Dlaczego to jest LOT bis?!

    JPDL to za miasto, czysta kur(w)iszoniada!

    • 67 8

    • Za kasę Holendrów kretynie i prostaku.

      • 0 0

    • I mamy plastikowa atrape niewiadomo czego.

      Ktora zaslonila harmonijny widok z parku na Poczte I Biblioteke.
      Wielkie, wcisniete na sile I zbedne.
      Przy tym gdynski Infobox, to szczyt przemyslnosci.

      • 5 2

  • Propaganda (4)

    Dlaczego liczona jest odległość do wiaty przystankowej, a nie na sam przystanek? Nie pasowało do artykułu liczenie do faktycznego zatrzymania się autobusu???

    • 9 44

    • (3)

      nawet nie próbuj wybielac tego szajsu urzedasie spasiony.

      • 18 1

      • (1)

        Bezwzględna odpowiedzialność finansowa i karna dla urzędnika który dopuścił i zatwierdził tą zmianę projektu!!!

        • 10 1

        • Od razu powiesić. Bez sądu.

          • 0 0

      • Podaj nazwisko i adres to się przekonasz jaki jestem spasiony.

        • 0 0

  • Kopro - a droga dojścia do MIIWŚ? (6)

    Przez most na Sukienniczej, to główne wejście do muzeum. Idzie się wałem! :D Jest mniej niż 90 cm, chyba 45

    • 10 10

    • Ciiiii, muzeum nie ma konkurentów... (3)

      • 2 3

      • Forum ma konkurenta. Kto wygra? Przystanek czy nowe SERCE MIASTA? (2)

        • 2 2

        • Mało galerii w mieście?! (1)

          • 1 1

          • A mało. A kościołów jeszcze więcej i co ty na to?

            • 0 0

    • (1)

      ile razy w tygodniu korzystasz w muzeum, a ile z autobusu?

      • 8 1

      • MIIWŚ kosztowało 450 milionów, Forum 850 z czego 150 wkład terenowy Miasta

        nie piepsz mi tu, że u was murzynów biją, gdyby ktoś dbał przy Muzeum, to dbałbym przy Forum.

        To jest to samo myślenie o wszystkim innymi, tylko nie o mieszkańcach. Złapałeś?

        • 4 2

  • Jakiś idiota to projektował (3)

    • 120 6

    • Sam jesteś idiota i w dodatku cham.

      • 0 0

    • (1)

      Kto odebrał taki bubel komunikacyjny pytam się kto? W wyborach rozliczymy obecną władze w mieście!

      • 25 1

      • Ale

        Do wyborów jeszcze trochę. Wszystko może się zmienić.

        • 1 0

  • Żenada (5)

    Uwłaczające to jest dla mieszkanców, pasazerow, inwalidów, po prostu skandal! Ktos, kto na to pozwolil, powinien ze swoich srodkow przebudowac przejscie tak, by bylo jak dawniej.
    No ale czego sie spodziewac, skoro Gdansk nie jest dla mieszkancow, tylko mieszkańcy dla Gdanska - niech zapierniczaja dookola. Zreszta komunikacja miejska jezdza biedacy i turysci, wiec co to kogo obchodzi...

    • 150 14

    • Za pół roku będzie przejście naziemne i po problemie.

      • 0 0

    • kup sobie samochód

      na szczęście nie wszyscy jeżdżą tymi autobusami!!!! Ha ha ha

      • 1 0

    • (1)

      Przecież zaplanowano przejście naziemne - z jednej strony rozumiem, że obecne rozwiązania są mało przyjazne - ale z drugiej nie dziwię się inwestorowi, skoro za rok dodatkowe schody w dużej mierze stracą sens.
      Co do inwalidów - przypominam, że przy "starym" tunelu i tak trzeba było chodzić po schodach.

      • 2 2

      • Dlatego czekałam na remont! Robić coś na nowo i zaoszczędzić na windach. Do pięknego forum się nie wybieram ale ze środków komunikacji korzystam. Ale cóż tam, blondynka chodząca o kulach. Niech kupi trumnę iczeka na koniec!

        • 0 2

    • Prawda moim zdaniem kto do tego dopuścił i zatwierdził powinien za to ponieść bezwzględna odpowiedzialność finansową i karną!!!!!!!

      • 20 1

  • Magdalena G. nie korzysta z komunikacji. to co ja obchodzi. Jej placa za wymyslanie farmazonów. (2)

    "- Zmiany w stosunku do wizualizacji wynikały z badania funkcjonalności poszczególnych rozwiązań w kilku aspektach - poruszania się, bliskości i komunikacji z wejściami, funkcjonalności poszczególnych budynków i pomieszczeń - wyjaśnia Magdalena Gibney, dyrektor centrum handlowego Forum Gdańsk.

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Utrudnione-dotarcie-do-przystankow-przez-Forum-Gdansk-n124294.html?strona=0&expand=14418241&hl=14418241#op14418241#tri
    "

    • 104 2

    • ???

      Tylko jak podciągnięcie tych schodów bliżej ulicy, a nie jak na wizualizacji, poprawiło tą funkcjonalność? Na gorsze na pewno, a i więcej na schody kasy wydali...

      • 0 0

    • Czyli wszystki by bylo najlepiej dla forum annje dla.mieszkanca

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane