• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W 30 miejscach w Trójmieście staną ekrany akustyczne

Maciej Korolczuk
25 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • W centrum Gdyni od kilku lat stoją niskie ekrany. Ich atutem jest fakt, że nieco mniej ingerują w przestrzeń i nie zasłaniają widoku z jadącego pociągu.
  • Do czasu pomazania przez wandali ekrany nie wyglądają źle. Później jest już niestety nieco gorzej.
  • Ekrany staną w kilkunastu lokalizacjach Gdańska, Sopotu i Gdyni.
  • Ekrany akustyczne przy torach w centrum Gdyni, w tle pociąg Pendolino.

Wzdłuż zmodernizowanej linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wkrótce pojawią się nowe ekrany akustyczne. W samym Trójmieście zabezpieczenia przed hałasem pojawią się w 30 lokalizacjach, m.in. wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdyni, w centrum Sopotu i na Jana z Kolna w Gdańsku. Tylko na Pomorzu kolejarze wydadzą na ten cel ok. 120 mln zł.



Co myślisz o ekranach akustycznych w miastach?

Konieczność postawienia ekranów wynika z analizy porealizacyjnej przeprowadzonej przez kolejarzy po oddaniu zmodernizowanej linii. Wniosek, jaki z niej płynie jest jeden: hałas pociągów jest zbyt duży i trzeba go ograniczyć m.in. ekranami akustycznymi.

Analiza to prawie 300-stronicowy dokument przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wrocławską spółkę Lemitor. Eksperci od ruchu kolejowego opisują w niej oddziaływanie na środowisko zmodernizowanej linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdyni.

Modernizacja linii umożliwiła zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów pasażerskich (do 160-200 km/h) oraz towarowych (maks. 120 km/h), co w konsekwencji znacząco skróciło czasy przejazdów, poprawiło jakość oferty przewozowej oraz stan środowiska naturalnego wzdłuż samej linii i pozwoliło na powstrzymanie postępującej degradacji stanu technicznego kolejowej infrastruktury.

Analizie poddano pomorski odcinek E65. Analizie poddano pomorski odcinek E65.
Wnioski z analizy zaskoczyły samych kolejarzy. Okazało się, że przewidywane na 2020 rok natężenie ruchu pociągów na Pomorzu i w Trójmieście zostało mocno niedoszacowane i znacznie przekracza prognozę sporządzoną w 2005 roku. Już teraz są one wyższe średnio o 34 proc. dla składów lokalnych, 56 proc. dla składów dalekobieżnych i aż 71 proc. dla składów towarowych. Jak wskazują autorzy analizy, 14 lat temu nie zakładano choćby kursowania szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Pomiary wykonano od końca sierpnia do początku października 2017 r. Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na pomorskim odcinku linii E65 stwierdzono w 188 budynkach (w ciągu dnia) i w 771 budynkach (w nocy). W Trójmieście najgłośniej w ciągu dnia jest w Sopocie (57 przekroczeń normy hałasu), a w nocy - w Gdańsku - za głośno było tu w aż 287 miejscach.

Ostatecznie przygotowano dwa warianty niezbędnej ochrony przeciwdźwiękowej. Tam, gdzie to możliwe zostaną zastosowane rozwiązania miękkie, tzn. minimalizujące drgania i hałas amortyzatory przyszynowe lub zostaną wymienione okna w budynkach. W pozostałych miejscach na Pomorzu stanie co najmniej 91 ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 10 km.

O to ostatnie rozwiązanie nie tylko zabiegali mieszkańcy budynków zlokalizowanych najbliżej przejeżdżających pociągów, ale też wydaje się ono najwłaściwsze ze względów technologicznych, bo zmodernizowana linia wyklucza w najbliższej perspektywie czasowej ponowną ingerencję w torowisko.

  • Koszt postawienia nowych ekranów i utrzymania ich przez 10 kolejnych lat ma wynieść ok. 120 mln zł.
  • Ekrany często padają ofiarą wandali i pseudografficiarzy.
  • Autorzy analizy wskazują, że ekrany to często jedyna możliwość ograniczenia hałasu przy torach kolejowych.


W Trójmieście ekrany pojawią się w 30 lokalizacjach.

W Gdańsku ciszej będzie przy ul. Niegowskiej zobacz na mapie Gdańska, Zawiejskiej zobacz na mapie Gdańska, Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, Ukośnej zobacz na mapie Gdańska, Sandomierskiej zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, Kolejowej zobacz na mapie Gdańska, Subisława zobacz na mapie Gdańska, Pelplińskiej zobacz na mapie GdańskaPomorskiej zobacz na mapie Gdańska.

W Sopocie ekrany staną na Polnej zobacz na mapie Gdańska, Jana z Kolna zobacz na mapie Sopotu, Kościuszki zobacz na mapie Sopotu, Króla Jana Kazimierza zobacz na mapie Sopotu, Poznańskiej zobacz na mapie Sopotu, al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu, Monte Cassino zobacz na mapie Sopotu, Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Sopotu, Obodrzyców zobacz na mapie Sopotu, Małopolskiej zobacz na mapie Sopotu, Wejherowskiej zobacz na mapie Sopotu, Kujawskiej zobacz na mapie SopotuMazowieckiej zobacz na mapie Sopotu.

Najmniej ekranów stanie w Gdyni - tam pojawią się na Jesionowej zobacz na mapie Gdyni, Świerkowej zobacz na mapie Gdyni, Klonowej zobacz na mapie Gdyni, Limbowej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni.

Obszar opracowania na terenie Sopotu Obszar opracowania na terenie Sopotu
Jeden z naszych czytelników sugeruje, aby tam, gdzie to możliwe zastosowano tzw. niskie ekrany, których nie widać z okien przejeżdżającego pociągu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana.

- Nowe ekrany mają stanąć m.in. w centrum Sopotu. Mam nadzieję, że kolej nie planuje tam postawić obrzydliwych ekranów akustycznych, które na trwałe zeszpecą otoczenie. Tym bardziej w sytuacji, gdy jest już technologia, która pozwala walczyć z hałasem bez szpecenia przestrzeni publicznej - mówi pan Paweł, nasz czytelnik.
Na razie za wcześnie jednak, by ocenić, jakie rozwiązanie pojawi się w Trójmieście. Do tego czasu autorzy raportu wskazują, aby poza nowymi ekranami kolejarze zadbali też o profilaktykę, a więc bieżące utrzymanie torowiska polegające na jego podbijaniu i cyklicznym szlifowaniu szyn.

Koszt realizacji wszystkich zabezpieczeń akustycznych i ich utrzymania przez kolejnych 10 lat ma wynieść ok. 120 mln zł (w tym ok. 9 mln na ekrany i amortyzatory leżące na terenie zarządzanym przez SKM Trójmiasto).

Opinie (185) 2 zablokowane

  • Gdynia z okien skm wygląda jak jakiś Bangladesz. (6)

    • 98 9

    • Niestety SKM z zewnatrz tez wyglada jak Bangladesz. (3)

      Czyli pasuje.

      • 13 2

      • a Bangladesz nie wyglada jak Bangladesz (2)

        • 2 2

        • Z powyzszego wynika rowniez, ze Gdynia wyglada jak SKM.

          • 0 0

        • Tylko, gdy bangla deszcz.

          • 1 0

    • Gdańsk to samo (1)

      Reprezentacyjny wjazd przez Oruń

      • 4 5

      • kiedyś orunia rzeczywiście była reprezentacyjna

        ale to było dawno temu

        • 1 0

  • Ciekawe, czy chata przestanie mi się dzięki temu dygotać. Jak towarowy przejedzie, to już wibratora nie potrzeba...

    • 1 0

  • orunia... (6)

    co bardziej gorliwi motorniczy tak sygnalizują, że dżwięki te wywołują palpitację serca ...

    • 3 2

    • Motorniczy (5)

      Tramwaje mają przecież dzwonki więc nie wiem o czym piszesz

      • 2 1

      • (3)

        To żeś błysnął intelektem i znajomością topografii miasta. Na Orunię trwaj jeździł, fakt, ale kilkadziesiąt lat temu!

        • 2 0

        • intelekt... (1)

          nie twierdzę że posiadam IQ Eisteina,ale na Oruni parę ładnych lat mieszkam...

          • 0 0

          • Ok. nie rozumiem, bo ja generalnie odpisałam "Motorniczemu", który wyskoczył jak Filip z konopii z tymi tramwajami, a nie Tobie :)

            • 0 0

        • orunia...

          mam na uwadze pociągi na odcinku Przy Torze ...

          • 0 0

      • motorniczy...

        czy może raczej maszyniści pociągów aby było jaśniej...

        • 0 0

  • Niech przestaną wkońcu daweć te sygnały w nocy np skm Leszczynki

    • 5 0

  • (10)

    W cywilizowanych krajach takich jak Niemcy, Rosja szyny kolejowe są spawane i pociągi nie stukają.

    • 42 25

    • Przecież w Polsce też są spawane (4)

      więc nie wprowadzaj ludzi w błąd

      • 28 1

      • (3)

        Jasne skąd stuk stuk stuk stuk?

        • 1 14

        • Stuki

          Płaskie miejsca na zestawach kołowych są przyczyną stuków...

          • 1 0

        • Skad stuk?

          Wiadomo ze obwod kola to 2 * pi * r, a pi to jak wiadomo 3 z hakiem, i to wlasnie ten hak stuka

          • 10 0

        • Gorszy sort tak stuka

          i kodziarze.

          • 9 7

    • Szyny

      Kolego w Polsce też już dawno są pospawane

      • 4 0

    • (1)

      W cywilizowanych krajach pociągi poruszają się na poduszce magnetycznej. Te przykłady które podałeś to dzikie kraje.

      • 8 2

      • w cywilizowanych wolskich krajach nie ma się na pociąg ... bo ma się pociag do alkoholu

        500+

        • 5 2

    • (1)

      O wyśmiewanych przez Polaków Czechach nie można zapomnieć.

      • 14 4

      • Mysmy uczyli Czechow jak knedliki robic!

        • 11 1

  • A co z Orunią? (1)

    hałas kolejowy z Orunii niesie się przez Chełm aż po Ujeścisko. Latem pobudka o 4.00 w nocy.

    • 13 7

    • Miłośnicy hałasu ?

      czyżby zaburzenia słuchu; sygnały pociągów można przyrównać do wycia ,ujadania itp...

      • 1 0

  • Te wszystkie negatywne opinie... (1)

    ...chyba piszą osoby, które nie mieszkają blisko torów i nie wiedzą jak uciążliwy jest hałas pociągów. Mieszkam w Kamiennym Potoku i latem, gdy są otwarte okna, hałas odbija się od bloku obok tak, że tv nie słychać

    • 7 0

    • O to, to!

      zaiste ludzie, którzy piszą te kocopoły ani trochę nie znają realiów mieszkania przy torach. Ul. Przy Torze serdecznie pozdrawia! ;)

      • 3 0

  • (1)

    I dlatego że z Wrzeszcza do Kartuz i Gdyni kursuje PKM w Sopocie i Malborku ma stanąć ekran akustyczny...

    • 10 1

    • Chyba nie mieszkasz w Sopocie blisko torów i nie wiesz o czym piszesz

      • 0 0

  • (1)

    Proponuję, żeby jednak wypowiadali się ludzie, których ten problem dotyczy, nie słoiki co codziennie przyjeżdżają z wiochy do pracy i lubią sobie "krajobrazy" pooglągać albo ci co im wygląd miasta taki ekran zaburza. Ja latem okna nie mogę spokojnie otworzyć, więc bardzo się cieszę, że po 5 latach walki o ekrany nareszcie się udało.

    • 5 2

    • Mam to samo, więc mnie też to cieszy :)

      • 0 0

  • 160 km/h (1)

    ha ha na odcinku od Gdańska Głównego do Gdyni Chyloni prędkość szlakowa to 100 km/h Przy czym nowew pociągi jak np. pendolino czy flirty są prawie bezszelestne. i**otyczne pomysły , które zeszpecą krajobraz

    • 6 2

    • zapomniałeś o towarowych :/

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane