- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (215 opinii)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (126 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (47 opinii)
- 4 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (11 opinii)
- 5 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (59 opinii)
- 6 Pozostałości baterii mającej bronić portu (69 opinii)
W 30 miejscach w Trójmieście staną ekrany akustyczne
Wzdłuż zmodernizowanej linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wkrótce pojawią się nowe ekrany akustyczne. W samym Trójmieście zabezpieczenia przed hałasem pojawią się w 30 lokalizacjach, m.in. wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdyni, w centrum Sopotu i na Jana z Kolna w Gdańsku. Tylko na Pomorzu kolejarze wydadzą na ten cel ok. 120 mln zł.
Analiza to prawie 300-stronicowy dokument przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wrocławską spółkę Lemitor. Eksperci od ruchu kolejowego opisują w niej oddziaływanie na środowisko zmodernizowanej linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdyni.
Modernizacja linii umożliwiła zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów pasażerskich (do 160-200 km/h) oraz towarowych (maks. 120 km/h), co w konsekwencji znacząco skróciło czasy przejazdów, poprawiło jakość oferty przewozowej oraz stan środowiska naturalnego wzdłuż samej linii i pozwoliło na powstrzymanie postępującej degradacji stanu technicznego kolejowej infrastruktury.
Wnioski z analizy zaskoczyły samych kolejarzy. Okazało się, że przewidywane na 2020 rok natężenie ruchu pociągów na Pomorzu i w Trójmieście zostało mocno niedoszacowane i znacznie przekracza prognozę sporządzoną w 2005 roku. Już teraz są one wyższe średnio o 34 proc. dla składów lokalnych, 56 proc. dla składów dalekobieżnych i aż 71 proc. dla składów towarowych. Jak wskazują autorzy analizy, 14 lat temu nie zakładano choćby kursowania szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pomiary wykonano od końca sierpnia do początku października 2017 r. Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na pomorskim odcinku linii E65 stwierdzono w 188 budynkach (w ciągu dnia) i w 771 budynkach (w nocy). W Trójmieście najgłośniej w ciągu dnia jest w Sopocie (57 przekroczeń normy hałasu), a w nocy - w Gdańsku - za głośno było tu w aż 287 miejscach.
Ostatecznie przygotowano dwa warianty niezbędnej ochrony przeciwdźwiękowej. Tam, gdzie to możliwe zostaną zastosowane rozwiązania miękkie, tzn. minimalizujące drgania i hałas amortyzatory przyszynowe lub zostaną wymienione okna w budynkach. W pozostałych miejscach na Pomorzu stanie co najmniej 91 ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 10 km.
O to ostatnie rozwiązanie nie tylko zabiegali mieszkańcy budynków zlokalizowanych najbliżej przejeżdżających pociągów, ale też wydaje się ono najwłaściwsze ze względów technologicznych, bo zmodernizowana linia wyklucza w najbliższej perspektywie czasowej ponowną ingerencję w torowisko.
W Trójmieście ekrany pojawią się w 30 lokalizacjach.
W Gdańsku ciszej będzie przy ul. Niegowskiej , Zawiejskiej , Trakcie św. Wojciecha , Żuławskiej , Ukośnej , Sandomierskiej , Jana z Kolna , Kolejowej , Subisława , Pelplińskiej i Pomorskiej .
W Sopocie ekrany staną na Polnej , Jana z Kolna , Kościuszki , Króla Jana Kazimierza , Poznańskiej , al. Niepodległości , Monte Cassino , Obrońców Westerplatte , Obodrzyców , Małopolskiej , Wejherowskiej , Kujawskiej i Mazowieckiej .
Najmniej ekranów stanie w Gdyni - tam pojawią się na Jesionowej , Świerkowej , Klonowej , Limbowej i al. Zwycięstwa .
Jeden z naszych czytelników sugeruje, aby tam, gdzie to możliwe zastosowano tzw. niskie ekrany, których nie widać z okien przejeżdżającego pociągu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana.
- Nowe ekrany mają stanąć m.in. w centrum Sopotu. Mam nadzieję, że kolej nie planuje tam postawić obrzydliwych ekranów akustycznych, które na trwałe zeszpecą otoczenie. Tym bardziej w sytuacji, gdy jest już technologia, która pozwala walczyć z hałasem bez szpecenia przestrzeni publicznej - mówi pan Paweł, nasz czytelnik.
Na razie za wcześnie jednak, by ocenić, jakie rozwiązanie pojawi się w Trójmieście. Do tego czasu autorzy raportu wskazują, aby poza nowymi ekranami kolejarze zadbali też o profilaktykę, a więc bieżące utrzymanie torowiska polegające na jego podbijaniu i cyklicznym szlifowaniu szyn.
Koszt realizacji wszystkich zabezpieczeń akustycznych i ich utrzymania przez kolejnych 10 lat ma wynieść ok. 120 mln zł (w tym ok. 9 mln na ekrany i amortyzatory leżące na terenie zarządzanym przez SKM Trójmiasto).
Opinie (185) 2 zablokowane
-
2019-04-25 07:11
Gdynia z okien skm wygląda jak jakiś Bangladesz. (6)
- 98 9
-
2019-04-25 07:28
Niestety SKM z zewnatrz tez wyglada jak Bangladesz. (3)
Czyli pasuje.
- 13 2
-
2019-04-25 10:08
a Bangladesz nie wyglada jak Bangladesz (2)
- 2 2
-
2019-04-25 23:37
Z powyzszego wynika rowniez, ze Gdynia wyglada jak SKM.
- 0 0
-
2019-04-25 12:27
Tylko, gdy bangla deszcz.
- 1 0
-
2019-04-25 08:43
Gdańsk to samo (1)
Reprezentacyjny wjazd przez Oruń
- 4 5
-
2019-04-25 12:16
kiedyś orunia rzeczywiście była reprezentacyjna
ale to było dawno temu
- 1 0
-
2019-04-25 23:28
Ciekawe, czy chata przestanie mi się dzięki temu dygotać. Jak towarowy przejedzie, to już wibratora nie potrzeba...
- 1 0
-
2019-04-25 10:27
orunia... (6)
co bardziej gorliwi motorniczy tak sygnalizują, że dżwięki te wywołują palpitację serca ...
- 3 2
-
2019-04-25 10:34
Motorniczy (5)
Tramwaje mają przecież dzwonki więc nie wiem o czym piszesz
- 2 1
-
2019-04-25 11:35
(3)
To żeś błysnął intelektem i znajomością topografii miasta. Na Orunię trwaj jeździł, fakt, ale kilkadziesiąt lat temu!
- 2 0
-
2019-04-25 18:25
intelekt... (1)
nie twierdzę że posiadam IQ Eisteina,ale na Oruni parę ładnych lat mieszkam...
- 0 0
-
2019-04-25 22:59
Ok. nie rozumiem, bo ja generalnie odpisałam "Motorniczemu", który wyskoczył jak Filip z konopii z tymi tramwajami, a nie Tobie :)
- 0 0
-
2019-04-25 12:54
orunia...
mam na uwadze pociągi na odcinku Przy Torze ...
- 0 0
-
2019-04-25 18:19
motorniczy...
czy może raczej maszyniści pociągów aby było jaśniej...
- 0 0
-
2019-04-25 20:51
Niech przestaną wkońcu daweć te sygnały w nocy np skm Leszczynki
- 5 0
-
2019-04-25 07:06
(10)
W cywilizowanych krajach takich jak Niemcy, Rosja szyny kolejowe są spawane i pociągi nie stukają.
- 42 25
-
2019-04-25 07:38
Przecież w Polsce też są spawane (4)
więc nie wprowadzaj ludzi w błąd
- 28 1
-
2019-04-25 07:44
(3)
Jasne skąd stuk stuk stuk stuk?
- 1 14
-
2019-04-25 20:50
Stuki
Płaskie miejsca na zestawach kołowych są przyczyną stuków...
- 1 0
-
2019-04-25 10:32
Skad stuk?
Wiadomo ze obwod kola to 2 * pi * r, a pi to jak wiadomo 3 z hakiem, i to wlasnie ten hak stuka
- 10 0
-
2019-04-25 08:17
Gorszy sort tak stuka
i kodziarze.
- 9 7
-
2019-04-25 12:31
Szyny
Kolego w Polsce też już dawno są pospawane
- 4 0
-
2019-04-25 08:03
(1)
W cywilizowanych krajach pociągi poruszają się na poduszce magnetycznej. Te przykłady które podałeś to dzikie kraje.
- 8 2
-
2019-04-25 10:04
w cywilizowanych wolskich krajach nie ma się na pociąg ... bo ma się pociag do alkoholu
500+
- 5 2
-
2019-04-25 07:09
(1)
O wyśmiewanych przez Polaków Czechach nie można zapomnieć.
- 14 4
-
2019-04-25 07:45
Mysmy uczyli Czechow jak knedliki robic!
- 11 1
-
2019-04-25 07:37
A co z Orunią? (1)
hałas kolejowy z Orunii niesie się przez Chełm aż po Ujeścisko. Latem pobudka o 4.00 w nocy.
- 13 7
-
2019-04-25 17:43
Miłośnicy hałasu ?
czyżby zaburzenia słuchu; sygnały pociągów można przyrównać do wycia ,ujadania itp...
- 1 0
-
2019-04-25 17:21
Te wszystkie negatywne opinie... (1)
...chyba piszą osoby, które nie mieszkają blisko torów i nie wiedzą jak uciążliwy jest hałas pociągów. Mieszkam w Kamiennym Potoku i latem, gdy są otwarte okna, hałas odbija się od bloku obok tak, że tv nie słychać
- 7 0
-
2019-04-25 17:35
O to, to!
zaiste ludzie, którzy piszą te kocopoły ani trochę nie znają realiów mieszkania przy torach. Ul. Przy Torze serdecznie pozdrawia! ;)
- 3 0
-
2019-04-25 07:43
(1)
I dlatego że z Wrzeszcza do Kartuz i Gdyni kursuje PKM w Sopocie i Malborku ma stanąć ekran akustyczny...
- 10 1
-
2019-04-25 17:27
Chyba nie mieszkasz w Sopocie blisko torów i nie wiesz o czym piszesz
- 0 0
-
2019-04-25 10:26
(1)
Proponuję, żeby jednak wypowiadali się ludzie, których ten problem dotyczy, nie słoiki co codziennie przyjeżdżają z wiochy do pracy i lubią sobie "krajobrazy" pooglągać albo ci co im wygląd miasta taki ekran zaburza. Ja latem okna nie mogę spokojnie otworzyć, więc bardzo się cieszę, że po 5 latach walki o ekrany nareszcie się udało.
- 5 2
-
2019-04-25 17:23
Mam to samo, więc mnie też to cieszy :)
- 0 0
-
2019-04-25 10:41
160 km/h (1)
ha ha na odcinku od Gdańska Głównego do Gdyni Chyloni prędkość szlakowa to 100 km/h Przy czym nowew pociągi jak np. pendolino czy flirty są prawie bezszelestne. i**otyczne pomysły , które zeszpecą krajobraz
- 6 2
-
2019-04-25 17:22
zapomniałeś o towarowych :/
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.