- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (148 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (227 opinii)
- 3 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (62 opinie)
- 4 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (66 opinii)
- 5 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
- 6 Coraz więcej domów pływających na wodzie (68 opinii)
W 30 miejscach w Trójmieście staną ekrany akustyczne
Wzdłuż zmodernizowanej linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wkrótce pojawią się nowe ekrany akustyczne. W samym Trójmieście zabezpieczenia przed hałasem pojawią się w 30 lokalizacjach, m.in. wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdyni, w centrum Sopotu i na Jana z Kolna w Gdańsku. Tylko na Pomorzu kolejarze wydadzą na ten cel ok. 120 mln zł.
Analiza to prawie 300-stronicowy dokument przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wrocławską spółkę Lemitor. Eksperci od ruchu kolejowego opisują w niej oddziaływanie na środowisko zmodernizowanej linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdyni.
Modernizacja linii umożliwiła zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów pasażerskich (do 160-200 km/h) oraz towarowych (maks. 120 km/h), co w konsekwencji znacząco skróciło czasy przejazdów, poprawiło jakość oferty przewozowej oraz stan środowiska naturalnego wzdłuż samej linii i pozwoliło na powstrzymanie postępującej degradacji stanu technicznego kolejowej infrastruktury.
Wnioski z analizy zaskoczyły samych kolejarzy. Okazało się, że przewidywane na 2020 rok natężenie ruchu pociągów na Pomorzu i w Trójmieście zostało mocno niedoszacowane i znacznie przekracza prognozę sporządzoną w 2005 roku. Już teraz są one wyższe średnio o 34 proc. dla składów lokalnych, 56 proc. dla składów dalekobieżnych i aż 71 proc. dla składów towarowych. Jak wskazują autorzy analizy, 14 lat temu nie zakładano choćby kursowania szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pomiary wykonano od końca sierpnia do początku października 2017 r. Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na pomorskim odcinku linii E65 stwierdzono w 188 budynkach (w ciągu dnia) i w 771 budynkach (w nocy). W Trójmieście najgłośniej w ciągu dnia jest w Sopocie (57 przekroczeń normy hałasu), a w nocy - w Gdańsku - za głośno było tu w aż 287 miejscach.
Ostatecznie przygotowano dwa warianty niezbędnej ochrony przeciwdźwiękowej. Tam, gdzie to możliwe zostaną zastosowane rozwiązania miękkie, tzn. minimalizujące drgania i hałas amortyzatory przyszynowe lub zostaną wymienione okna w budynkach. W pozostałych miejscach na Pomorzu stanie co najmniej 91 ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 10 km.
O to ostatnie rozwiązanie nie tylko zabiegali mieszkańcy budynków zlokalizowanych najbliżej przejeżdżających pociągów, ale też wydaje się ono najwłaściwsze ze względów technologicznych, bo zmodernizowana linia wyklucza w najbliższej perspektywie czasowej ponowną ingerencję w torowisko.
W Trójmieście ekrany pojawią się w 30 lokalizacjach.
W Gdańsku ciszej będzie przy ul. Niegowskiej , Zawiejskiej , Trakcie św. Wojciecha , Żuławskiej , Ukośnej , Sandomierskiej , Jana z Kolna , Kolejowej , Subisława , Pelplińskiej i Pomorskiej .
W Sopocie ekrany staną na Polnej , Jana z Kolna , Kościuszki , Króla Jana Kazimierza , Poznańskiej , al. Niepodległości , Monte Cassino , Obrońców Westerplatte , Obodrzyców , Małopolskiej , Wejherowskiej , Kujawskiej i Mazowieckiej .
Najmniej ekranów stanie w Gdyni - tam pojawią się na Jesionowej , Świerkowej , Klonowej , Limbowej i al. Zwycięstwa .
Jeden z naszych czytelników sugeruje, aby tam, gdzie to możliwe zastosowano tzw. niskie ekrany, których nie widać z okien przejeżdżającego pociągu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana.
- Nowe ekrany mają stanąć m.in. w centrum Sopotu. Mam nadzieję, że kolej nie planuje tam postawić obrzydliwych ekranów akustycznych, które na trwałe zeszpecą otoczenie. Tym bardziej w sytuacji, gdy jest już technologia, która pozwala walczyć z hałasem bez szpecenia przestrzeni publicznej - mówi pan Paweł, nasz czytelnik.
Na razie za wcześnie jednak, by ocenić, jakie rozwiązanie pojawi się w Trójmieście. Do tego czasu autorzy raportu wskazują, aby poza nowymi ekranami kolejarze zadbali też o profilaktykę, a więc bieżące utrzymanie torowiska polegające na jego podbijaniu i cyklicznym szlifowaniu szyn.
Koszt realizacji wszystkich zabezpieczeń akustycznych i ich utrzymania przez kolejnych 10 lat ma wynieść ok. 120 mln zł (w tym ok. 9 mln na ekrany i amortyzatory leżące na terenie zarządzanym przez SKM Trójmiasto).
Opinie (185) 2 zablokowane
-
2019-04-26 15:15
Na leszczynkach też by się przydało przez te pociągi ludzie spać nie mogę po nocach
- 1 0
-
2019-04-26 21:19
względy bezpieczeństwa ?
mimo szlabanów,przejść podziemnych część maszynistów stanowczo przesadza ze zbyt głośną sygnalizacją dżwiękową; moja opinia nie jest odosobniona. Chodzi mianowicie o Przy Torze ,to co wyprawiają Ci najbardziej gorliwi to trudno wprost opisać.Proszę o wyrozumiałość,ale momentami jest to nie do zniesienia. I tak niemal przez całą dobę.
- 1 0
-
2019-04-28 12:25
ekrany...
i te wypociny na nich... bez komentarza...
- 0 0
-
2019-05-03 11:41
Po całej fali krytyki to lobby ośmiela się podnieść głowę.
Ekrany muszą zostać zdelegalizowane.
Na opornych zaś powinien czekać odpowiedni paragraf.
NIE dla dyktatu techno-biurackiej ćwierćinteligencji!- 0 2
-
2019-05-09 22:49
wycie pociągów...
miało być ciszej w pobliżu przejazdów strzeżonych, a przerażliwe wycie słychać dniami i nocami...
- 1 0
-
2019-06-19 18:50
Niebywałe
120 mln zł za postawienie czegoś co będzie psuło widoki jadącym pociągiem i nie tylko. Tyle pieniędzy wydawać, aby jedynie zadowolić graficiarzy....
- 0 0
-
2019-09-18 07:35
Cichsze pociągi i lepsze tory zamiast ekranów
Świat już dawno buduje znacznie cichsze pociągi i tramwaje oraz ciche tory do tych pojazdów. Francja TGV i tbezgłóśne tramwaje. Hiszpania bardzo ciche pociagi w kurortach, łWochy jak wyżej co sprawdziłem w Europie będąc turystą. Ale u nas idzie się na łatwiznę i zamiast wymagać i uczyć konstruktorów jak zbudować ciche pojazdy transportu masowego i konstruować najcichsze pociągi, tramwaje autobusy to buduje się szpetne ekrany. Za parę lat znowu podniesie się lament, że pomimo poniesionych nakładów mamy przestarzały nieekologiczny tabor bo chałas to nasz wróg. A unijnych dotacji już nie będzie.
- 1 0
-
2019-09-18 11:57
Tak się składa, że na zdjęciach przy artykule pokazano te okolice torowiska,
przy których obecne ekrany spełniają swoją rolę w delikatnie mówiąc umiarkowanym zakresie.
Ekrany chronią daleko położone budynki i osoby poruszające się po okolicznych chodnikach, ale dla blisko położonych budynków (np. pokazanych biurowców) utworzono pudło rezonansowe dudniące przy każdym przejeździe pociągu (szczególnie SKM-ki w szczycie i transporty węgla poza szczytem) i doprowadzające pracowników niemal do obłędu (jest gorzej niż bez ekranów).
Może byłoby inaczej, gdyby na pewnych odcinkach (głównie w śródmieściu oraz na łukach i odcinkach zwalniania składów) torowisko przykryto przezroczystym tunelem. I estetycznie i spełniałoby funkcję.- 1 0
-
2020-09-08 13:17
plany PKP
Czy można gdzieś przeczytać o planach i terminach prac PKP w Gdyni i Gdańsku ?
- 1 0
-
2021-06-02 02:48
Ekrany akustyczne
A co z ekranami wzdluz zabudowy Kochanowskiego w Gdansku. Sklady towarowe halasuja niemiłosiernie pomimo wymiany torowisk
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.