• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku może zabraknąć sprawnych tramwajów

Maciej Korolczuk
10 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Seria ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów mocno przetrzebiła tabor miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W godzinach szczytu GAiT potrzebuje 109 wozów, a ze 127 składów tylko 114 jest sprawnych. Kolejne awarie czy zdarzenia drogowe mogą sprawić, że z rozkładów wypadną kursy tramwajów.



Który ze środków komunikacji miejskiej jest twoim zdaniem najbardziej niezawodny?

Tylko w kwietniu na gdańskich torach tramwajowych i przejazdach doszło do 7 zdarzeń z udziałem tramwajów.

- Jedno z nich było z winy motorniczego GAiT, w pozostałych przypadkach z winy innych uczestników ruchu. W maju z kolei odnotowaliśmy na razie jedno zdarzenie, także z winy motorniczego - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki GAiT.
Najpoważniejszy wypadek miał miejsce 19 kwietnia na al. Hallera, gdzie na przejeździe tramwaj typu 105N zderzył się z zawracającą ciężarówką. Ranne zostały trzy osoby: kierowca, motornicza i pasażerka. Najpoważniejsze obrażenia odniósł 58-letni kierowca. Mężczyzna z poważnym urazem głowy trafił do szpitala. Gdy tydzień później policja apelowała za naszym pośrednictwem do ewentualnych świadków wypadku, nadal nie odzyskał przytomności. Uszkodzony w wypadku tramwaj nie nadaje się do dalszej eksploatacji.



Kilka dni później w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej, Hynka i al. Legionów tramwaj tego samego typu znów zderzył się z ciężarówką. Na szczęście skutki kolizji były mniej poważne, ale z taboru GAiT trzeba było wycofać kolejny wóz.

W ubiegłym tygodniu do naprawy trafiły dwa kolejne wozy. Składy zderzyły się na Hucisku, po tym jak jeden z nich się wykoleił, a drugi - jadąc z przeciwnego kierunku - nie zdążył wyhamować. Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114.



- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird.
Według oficjalnych danych, jakie uzyskaliśmy od Zarządu Transportu Miejskiego, tylko w ubiegłym miesiącu odnotowano ponad 2,3 tys. niezrealizowanych wozokilometrów. Powody były różne. Oprócz kolizji i wypadków, przyczyną były m.in. awarie, zaniki napięcia i zerwania sieci trakcyjnej, a także imprezy masowe (mecze, biegi uliczne) czy działania służb ratowniczych i policji.

Sytuacji nie poprawiają też przedłużające się naprawy. Na tory nie wyjechały jeszcze i szybko nie wyjadą trzy składy zatopione podczas ubiegłorocznej powodzi. Wóz Pesy, choć pierwotne plany były inne, jest obecnie remontowany w zakładach producenta. Dwa tramwaje typu N8C wciąż przechodzą modernizację i mają być sprawne dopiero z końcem 2017 r.

Radykalnie sytuacja poprawi się dopiero w przyszłym roku. Kilka dni temu GAiT ogłosił drugi przetarg na zakup 15 nowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 15 w następnych latach. Do tego czasu musi liczyć, że pechowa passa się skończy.

Miejsca

Opinie (246) ponad 10 zablokowanych

  • system (1)

    Być może nasycenie niektórych naszych ulic i węzłów tramwajami, przekroczyło granice rozsądku.

    • 7 2

    • No. Trasy w centrum to tragedia

      • 3 0

  • Tramwaje do lamusa!

    Nigdy nie wiadomo czy dojedziesz do pracy.

    • 6 4

  • Ankieta

    Zabrakło pytania: nie ma niezawodnych środków komunikacji. Codziennie coś zawodzi, spóźnia się itd.

    • 8 0

  • A w Tuluzie na luzie

    Tak jak wiele francuskich miast Tuluza ostatnio przeprosiła się z tramwajami. Ich XIX-wieczna sieć została zlikwidowana w 1957 r. na fali zachwytu motoryzacją. Równo 50 lat później zapadła jednak decyzja o przywróceniu tego środka transportu. Teraz tramwaje wyjeżdżają na zachodnie peryferia miasta. Odnoga głównej linii od dwóch lat dociera też prosto do terminalu lotniska Blagnac. Nowoczesne, zaokrąglone wagony Citadis firmy Alstom mkną po bezkolizyjnych wiaduktach i tunelach podobne rozwiązania Tramwaje Warszawskie szykują na nowych trasach do Zielonej Białołęki czy na Woli wzdłuż ul. Kasprzaka.

    Bliżej centrum Tuluzy tramwaje przeciskają się niezbyt szerokimi ulicami, gdzie kierowcom zostawiono tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.

    • 6 0

  • Ludzie, nic nie wiecie.

    Jak autobusy tak i tramwaje to pojazdy na które nie stać miasta.Cały tabor chodzi na częściach robionych przez prywaciarzy,czyli tańszych.Ale te mają usterkowość 70 %.Nie ma pojazdu w 100 % sprawnego.No niech się ktoś z góry wypowie ...a najlepiej mistrzowie z serwisu napraw.Ale wątpię że powiedzieli by prawdę.

    • 13 1

  • wina motorniczych

    Czemu motorniczowie cały czas rozmawiają przez telefony komórkowe w czasie jazdy? to i mniejsza uwaga jest i ą skutki.

    • 6 12

  • Najpierw pocieli na zyletki sprawne wozy

    Jak widac bez rozsadnej rezerwy, a teraz płacza, ze nie ma sprawnych wozow. I oczywiscie kierownictwo firmy ma sie swietnie. Brawo!

    • 11 1

  • Ależ wybór w ankiecie!

    A gdzie odpowiedź: wszystkie są do d*py?

    • 7 0

  • równieżvzaczyna brakować

    sprawnych SKMek ...

    • 7 0

  • Pseudo oszczędności teraz wychodzą dawno temu pracownicy zkm o tym mówili

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane