• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku może zabraknąć sprawnych tramwajów

Maciej Korolczuk
10 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Seria ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów mocno przetrzebiła tabor miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W godzinach szczytu GAiT potrzebuje 109 wozów, a ze 127 składów tylko 114 jest sprawnych. Kolejne awarie czy zdarzenia drogowe mogą sprawić, że z rozkładów wypadną kursy tramwajów.



Który ze środków komunikacji miejskiej jest twoim zdaniem najbardziej niezawodny?

Tylko w kwietniu na gdańskich torach tramwajowych i przejazdach doszło do 7 zdarzeń z udziałem tramwajów.

- Jedno z nich było z winy motorniczego GAiT, w pozostałych przypadkach z winy innych uczestników ruchu. W maju z kolei odnotowaliśmy na razie jedno zdarzenie, także z winy motorniczego - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki GAiT.
Najpoważniejszy wypadek miał miejsce 19 kwietnia na al. Hallera, gdzie na przejeździe tramwaj typu 105N zderzył się z zawracającą ciężarówką. Ranne zostały trzy osoby: kierowca, motornicza i pasażerka. Najpoważniejsze obrażenia odniósł 58-letni kierowca. Mężczyzna z poważnym urazem głowy trafił do szpitala. Gdy tydzień później policja apelowała za naszym pośrednictwem do ewentualnych świadków wypadku, nadal nie odzyskał przytomności. Uszkodzony w wypadku tramwaj nie nadaje się do dalszej eksploatacji.



Kilka dni później w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej, Hynka i al. Legionów tramwaj tego samego typu znów zderzył się z ciężarówką. Na szczęście skutki kolizji były mniej poważne, ale z taboru GAiT trzeba było wycofać kolejny wóz.

W ubiegłym tygodniu do naprawy trafiły dwa kolejne wozy. Składy zderzyły się na Hucisku, po tym jak jeden z nich się wykoleił, a drugi - jadąc z przeciwnego kierunku - nie zdążył wyhamować. Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114.



- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird.
Według oficjalnych danych, jakie uzyskaliśmy od Zarządu Transportu Miejskiego, tylko w ubiegłym miesiącu odnotowano ponad 2,3 tys. niezrealizowanych wozokilometrów. Powody były różne. Oprócz kolizji i wypadków, przyczyną były m.in. awarie, zaniki napięcia i zerwania sieci trakcyjnej, a także imprezy masowe (mecze, biegi uliczne) czy działania służb ratowniczych i policji.

Sytuacji nie poprawiają też przedłużające się naprawy. Na tory nie wyjechały jeszcze i szybko nie wyjadą trzy składy zatopione podczas ubiegłorocznej powodzi. Wóz Pesy, choć pierwotne plany były inne, jest obecnie remontowany w zakładach producenta. Dwa tramwaje typu N8C wciąż przechodzą modernizację i mają być sprawne dopiero z końcem 2017 r.

Radykalnie sytuacja poprawi się dopiero w przyszłym roku. Kilka dni temu GAiT ogłosił drugi przetarg na zakup 15 nowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 15 w następnych latach. Do tego czasu musi liczyć, że pechowa passa się skończy.

Miejsca

Opinie (246) ponad 10 zablokowanych

  • Zastępczaki

    Gdańsku, bierz tramwaje zastępcze z OC sprawcy ;)

    • 8 1

  • Cos czuję, ze "nasi niemeiccy sutenerzy" zarobia na sprzedaży tramwajow

    niemieckich!! :-)))

    • 6 2

  • (3)

    Mieszkam w Warszawie a pracuje w Gdańsku od 6 lat. W Warszawie nie ma takich problemów z komunikacją miejską. Awarie są naprawdę
    mało kiedy. A gdańsku notorycznie . Mam znajomą co prowadzi tramwaje w warszawie mają 18 zł na dzień dobry . A w Gdańsku zadzwońcie do kadr na ul . Jaśkowa dolina . Wspomne tylko ,że koszule w Warszawie dostają a w Gdańsku wszystko swoje....

    • 16 1

    • No i co ty na to pawełku? koleś prezes dobrze zarabia? może trzeba zadbać o ludzi zatrudnionych w tej kolesiowskiej firmie!

      • 6 0

    • Mrnobody (1)

      HaHa co Ty człowieku pier... Mieszkałem ostatnie 3 lata w Warszawie. Co 2 dzień psuje się tam na trasie jakiś tramwaj i trzeba na szybko szukać komunikacji zastępczej, żeby do pracy na czas dojechać, a w godzinach szczytu całe miasto w korkach stoi włącznie z tramwajami. Jeśli tak dobrze jest w Waszej Warszawce, to dlaczego tam nie wrócisz...

      • 0 6

      • czytaj ze zrozumieniem.... nie jestem motorniczym tylko znajoma. A Warszawie komunikacja jest ok.

        • 3 0

  • Proszę niektórych, bez emocji

    Wóz 1002, przyszedł po remoncie i co ? stoi. Kto wymyślił jazde przez Hucisko na drugiego , motorniczowie ? Nie - ZTM zwrotnica odbiła i kolizja, Dlaczego w Gdańsku są dwie Centrale Ruchu ? Centrale Ruchu z ZTM rozwiązać, ich radiowozy sprzedać a wynajmowany lokal zwolnić i tak nie ma nik z nich uprawnień do sprowadzania tramwajów a w GAiT ma każdy pracownik Centrali Ruchu. No cóż pasażerowie w biletach płacą za utrzymanie dwóch Centrali Ruchu

    • 16 2

  • Mrnobody

    Ważnie, żeby z roku na rok bilety były droższe i żeby zatrudniać kolejnych darmozjadów z renomy, którzy w chwili obecnej to już chyba mieszkają w autobusach i tramwajach. Na to są pieniądze, ale na zakup nowych podkreślam nowych tramwajów, a nie złom z Niemiec, kiedy mamy świetne rodzime firmy jak Pesa, czy Solaris. Tylko podejścia w przetargu na tramwaje, byle taniej, bo urzędasy muszą dostać premie, i trzeba zatrudnić kolejnych 100 bezmózgów z Renomy.

    • 5 0

  • kobiety za sterami tramwajow = kraksa

    to bylo do przewidzenia

    • 9 8

  • jak by ludzie kupowali i kasowali bilety to by było więcej pieniędzy na nowe pojazdy

    No ale jak ludzie jeżdżą na gapę a jeszcze inni ludzie bronią gapowiczów przed kontrolerami to tak potem jest.

    • 7 0

  • Tranwaje 105 to szrot (4)

    Dortmundy są ok, ale 105 to szroty, nie hamują, ciągle się psują, ten który uczestniczył w wypadku z tirem był wyjątkowym szrotem który co II dzień zjeżdżał zepsuty albo w ogóle nie wyjeżdżał z zajezdni, miał też swego czasu problemy z hamowaniem więc...

    • 6 7

    • Problem to motorowa miała z umiejętnościami (3)

      A nie tramwaj z chamowaniem

      • 1 4

      • (2)

        wydaje mi się że bronisz kierowcy TIRA to przecież on zawinił bo nie spojrzał przez ramię

        • 2 2

        • a może już stał a ona w niego wiechała

          tira nie widziała zwalnia się jak nie ma się pewności czy nie wjedzie a ona pedał w podłogę i zero myślenia ile trzeba zasuwać żeby tak tira skasować więc nie bronie kierowcy tylko stwierdzam brak myślenia u pani L

          • 2 3

        • ps. tir to nie osobówka

          i nie skręci od tak żeby skręcić w lewo musi zrobić wcześniej luk żeby się złamać a to trwa i nie powiesz mi że tego nie widać z daleka i nie da się zareagować ale tak jak mówiłem pedał w podłogę i zero myślenia

          • 2 3

  • Jaka płaca tacy motorowi

    Tak panie kierowniku trzeba było płacić wiecej to by ludzie nie uciekali a tak przyjdzie młody 4 tramwaje skasuje i do zwolnienia o dobrych nie dbacie to tak macie

    • 15 0

  • Bronka dyspozytora posadzić w tramwaju (4)

    On pokaże ja sie gra. Przepraszam prowadzi

    • 11 1

    • (1)

      Tak Tak Bronek da czadu gierkami turbo....

      • 3 0

      • on w pesie na wyświetlaczu w pasjansa by grał

        a w okienku w drzwiach popielniczkę by zrobił

        • 5 0

    • on może bo to pierwsza konfitura w nowym porcie (1)

      • 1 1

      • Jabłko daleko od jabłoni nie upadnie.

        Łun ma tak po ojcu.A na starość wszystkim odbija.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane