- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (207 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (254 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (759 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (70 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (107 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (156 opinii)
W Gdyni i Sopocie najchętniej w Polsce jeżdżą pociągami
Gdynia i Sopot to dwa miasta, w których liczba pasażerów kolei jest największa w stosunku do liczby mieszkańców. Popularności pociągów w powiatach przyjrzał się ostatnio Urząd Transportu Kolejowego. Gdańsk też wypadł dobrze w zestawieniu.
Gdynia i Sopot wygrały w zestawieniu obejmującym 2022 r. - to w tych miastach liczba pasażerów jest największa w stosunku do liczby mieszkańców. Na przeciwnym biegunie są 43 powiaty, w których pasażerowie w ogóle nie mają dostępu do stacji.
Sprawdź rozkład jazdy PKP
Według branego pod uwagę w badaniu wskaźnika wymiany pasażerskiej na stacjach powiatu w stosunku do liczby mieszkańców, najlepiej wypadł Sopot (miasto na prawach powiatu).
Sopot drugi rok z rzędu wygrywa
- W Sopocie wartość wskaźnika wyniosła 391 wsiadań/wysiadań przypadających na jednego mieszkańca. Oznacza to, że przy założeniu, że w Sopocie jedynymi podróżującymi koleją byli mieszkańcy tego miasta, każdy z nich podróżował koleją niemal 400 razy w roku. To wynik znacznie wyższy od ubiegłorocznego, który nieco przekroczył 233 i również był najlepszym wynikiem w kraju - informuje UTK. - Jednak w miejscowościach o dużym znaczeniu turystycznym wysoki wskaźnik wykorzystania obrazuje w większym stopniu, jak ważnym środkiem transportu dla danego ośrodka jest kolej, niż jakie jest faktyczne wykorzystanie przez mieszkańców. W przypadku Sopotu znaczenie kolei jest niepodważalne.
Gdynia na drugim miejscu
Poza Sopotem jeszcze tylko 3 powiaty w Polsce osiągnęły wskaźnik powyżej 100.
- Zaraz za Sopotem uplasowała się Gdynia z wynikiem 138,2 (w 2021 r. było to 92,3), następnie Skierniewice, gdzie na jednego mieszkańca przypada 106,9 podróży koleją rocznie (rok wcześniej było to 73,9). Najlepszą czwórkę zamyka powiat grodziski, który osiągnął wynik podobny do skierniewickiego - 104,6 (wzrost o ponad 19 punktów w ciągu roku) - wymienia UTK.
Jak wypadł Gdańsk?
Kolejna grupa powiatów to te, w których wskaźnik wykorzystania kolei był niższy niż 100, ale nie mniejszy niż 50. Takich miejsc w Polsce jest 9.
Stawkę tę otwiera Gdańsk z wartością wskaźnika 91, następnie powiaty miński (76,4), nowodworski (71,7), żyrardowski (70,8), miasta na prawach powiatu Katowice (65,3), Siedlce (63,5), powiat pruszkowski (57,3), następnie ulokowała się Warszawa (50,7) i na końcu tej grupy powiat otwocki (50,2).
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – mieszkania z rynku pierwotnego w Gdańsku - duży wybór, atrakcyjne ceny
- Liczba pasażerów kolei rośnie, jednak nadal w wielu lokalizacjach jej oferta wybierana jest rzadko. Dotyczy to również miejsc, gdzie pociągi zatrzymują się częściej niż raz na godzinę. Bogata pod względem liczby pociągów oferta najbardziej wpływa na zwiększenie wykorzystania kolei. Pozostałe powody to właściwe skomunikowanie z innymi środkami transportu czy też stworzenie połączeń, które są odpowiedzią na główne motywy, dla których ludzie podróżują - komentuje wyniki analizy dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizPonad 2 mln ludzi bez dostępu do stacji kolejowej
Od ubiegłorocznej analizy nie zmieniła się sytuacja związana z dostępnością kolei w powiatach. Nadal w 43 z 380 powiatów pociągi się nie zatrzymywały. Oznacza to, że na terenie 11 proc. powiatów nie ma ani jednej czynnej stacji kolejowej. Tym samym blisko 2,3 mln mieszkańców Polski nie może skorzystać z przejazdów pociągami na obszarze powiatu, w którym mieszka.
Najgorzej ta sytuacja wygląda w województwach warmińsko-mazurskim, małopolskim i mazowieckim.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-11-10 13:53
Dane nie odzwierciedlają rzeczywistości (8)
Gdynia dla wielu osób to stacja przesiadkowa - wystarczy przejść się na dworzec po 7 rano i zobaczyć, ile ludzi wylewa się z peronów dalekobieżnych, żeby przesiąść się na SKM czy trajtka. Plus jest to stacja końcowa dla obu kierunków - patrz: pociąg Gdynia-Hel.
W Sopocie statystyki na pewno podbijają turyści - tutaj dla odmiany latem,Gdynia dla wielu osób to stacja przesiadkowa - wystarczy przejść się na dworzec po 7 rano i zobaczyć, ile ludzi wylewa się z peronów dalekobieżnych, żeby przesiąść się na SKM czy trajtka. Plus jest to stacja końcowa dla obu kierunków - patrz: pociąg Gdynia-Hel.
W Sopocie statystyki na pewno podbijają turyści - tutaj dla odmiany latem, tak gdzieś od 17-18 zatłoczona potwornie SKM w Sopocie nagle się wyludnia.
Bardzo fajnie, że takie dane istnieją. Ale nie oznaczają one, że to sami mieszkańcy tak dużo podróżują, tylko że i Gdynia, i Sopot są z różnych powodów popularnymi stacjami.- 86 17
-
2023-11-10 19:07
Dodatkowo nie zapominajmy o studentach, (3)
których w Sopocie uczy się bardzo dużo, także rozrywkowy charakter miasta powoduje taki a nie inny wynik.
- 10 1
-
2023-11-11 11:30
Nie pisz głupot. (1)
Sopot to małe miasto, łatwiej nam dojść do dworca i wsiąść w skm lub regio, niż przedzierać się przez korki a potem poszukiwać miejsca do zaparkowania. To jest cała tajemnica sukcesu.
- 4 1
-
2023-11-11 20:14
Tajemnicą waszego sukcesu są studenci i tzw. "stonka"
Czyli tabuny turystów. Mieszkańcy Sopotu bardzo rzadko korzystają z kolei .
- 1 0
-
2023-11-10 23:14
Sopot od dawna nie jest, w żaden sposób rozrywkowy
- 2 8
-
2023-11-10 17:50
Gdynia Główna to raczej stacja końcowa a nie przesiadkowa !!!
- 12 4
-
2023-11-10 14:37
te dane nie są efektem liczenia ręcznego ludzi tylko pochodzą z systemów sprzedaży biletów (2)
gdy ktoś jadąc na jednym bilecie się przesiada nie jest liczony na stacji przesiadkowej tylko na początkowej i końcowej
- 22 0
-
2023-11-10 17:16
(1)
wynika z tego że SKM i PKM też jest wliczany?
- 9 0
-
2023-11-11 05:56
Oczywiście
- 7 0
-
2023-11-10 13:25
(8)
Bo komunikacja miejska jest do niczego nadrabiamy pociągami ,bo jest ich więcej i chyba już tańsze od komunikacji miejskiej w Gdańsku
- 61 12
-
2023-11-10 14:43
Szkoda że marszałek tego nie rozumie i nie zmusi miast do dopłat. (1)
Całe województwo składa się na pociągi dla trójmiasta bo Gdańsk i Gdynia nie umieją ogarnąć swojej komunikacji miejskiej. Pasażer z Kartuz nie chce się wlec 15 minut dłużej i zatrzymywać na każdym Brętowie czy Matarni a przy okazji mieć tłok i spóźnienia bo miasta nie stać na porządne tramwaje wzdłuż PKM, tak samo pasażer z Wejherowa nie ma ochoty
Całe województwo składa się na pociągi dla trójmiasta bo Gdańsk i Gdynia nie umieją ogarnąć swojej komunikacji miejskiej. Pasażer z Kartuz nie chce się wlec 15 minut dłużej i zatrzymywać na każdym Brętowie czy Matarni a przy okazji mieć tłok i spóźnienia bo miasta nie stać na porządne tramwaje wzdłuż PKM, tak samo pasażer z Wejherowa nie ma ochoty zwiedzać Leszczynek, Cisowy, Kamiennego Potoku czy Zaspy. Czas przyspieszyć te pociągi i omijać małe przystanki w miastach. Miasta chcą pociągów udających tramwaj to niech za nie płacą.
- 5 13
-
2023-11-10 17:20
a ty chcesz dublować PKM i tramwaje? Pasażer z Wejherowa wsiądzie w pociąg Regio i zatrzyma się tylko na kilu stacjach. Absurdem jest co najwyżej dublowanie odcinka PKM z Gdyni do Wrzeszcza bo pociągów nie chce się puścić krótszą trasą przez Osowe
- 5 0
-
2023-11-10 14:32
Gdańska ma najgorsza najbardziej awaryjna komunikacje miejska w Polsce wiec niema sie co dziwić ,najnowsza afera to z (1)
ale skoro urzednikami sa kolesie POkolityków jak synek Donka to wiadomo jak bedzie i jak zawsze tylko podwyzka biletów na wszystko
- 12 12
-
2023-11-10 17:55
Musisz dużo jeździć po tej Polsce ,lub słuchać TVP info !
- 4 5
-
2023-11-10 13:50
Zwłasza że bilet miesięczny na Karcie Mieszkańca Gdańska (2)
uprawnia do przejazdów Polregio i SKM. Także pudło! Że też jeszcze wam za te wPISy płacą.
- 13 11
-
2023-11-10 16:36
Jak se kupisz, to se jedziesz.
- 3 0
-
2023-11-10 14:30
POkemon twojej głupoty nie przebije kompletnie nic tak samo jak twoje brednie i kłamstwa a ty piszesz z UM Gdańsk
czy dostajesz kopiejki od Donka za wpis
- 5 15
-
2023-11-10 13:40
Sopot nawet nie ma swojego taboru
a kudłaty nie potrafił dogadać się żeby trajtek 21 nadal kursował. W S jeden ścisk.
- 23 6
-
2023-11-10 13:12
Najlepszy środek komunikacji (6)
Świat ściga się i inwestuje w koleje dużych prędkości.
Jak będzie 200- 250/h na dłuższych trasach to wystarczy- 60 2
-
2023-11-11 11:15
Wystarczy 199km/h
Taka prędkość jest dopuszczalna dla normalnych kolei w UE. KDP od 200 wzwyż powoduje, że trzeba zainwestować miliardy w systemy bezpieczeństwa.
- 2 0
-
2023-11-10 14:45
Przecież już jest 200 na dużej części trasy z Gdańska do Krakowa. (1)
Teraz jeszcze potrzebne 200 z Warszawy do Poznania, Wrocławia i Szczecina. Cała reszta na 160 jest ok.
- 9 3
-
2023-11-11 05:53
200 jest bez sensu
Bo tabor projektuje się na 120, 160, 250 i 320. Skoro PKP kupuje taki na 250, to i do tylu powinna być podciągnięta infra
- 5 0
-
2023-11-10 13:45
A u nas tnie się sieć kolejową (2)
większość stacji, do których podróżowałam 20 lat temu, jest dziś pozamykana.
- 17 5
-
2023-11-10 14:14
(1)
Bo własnego samochodu nic nie przebije.
- 2 22
-
2023-11-10 17:29
zwłaszcza np. z Oliwy do Wrzeszcza
Autoholizm się jednak daje leczyć.
- 14 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.