• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk miastem przyszłości? Wyprzedził Kraków i Łódź

szym
14 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Gdańsk zajął czwarte miejsce w rankingu miast przyszłości. Gdańsk zajął czwarte miejsce w rankingu miast przyszłości.

Gdańsk zajął 4. miejsce w rankingu Polskich Miast Przyszłości 2050. Wygrała Warszawa, przed Wrocławiem i Katowicami. Z kolei za Gdańskiem znalazły się Łódź i Kraków. Raport opracowany został przez Grupę Saint-Gobain i Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością.



Gdybyś miał(a) wybór, w którym mieście chciał(a)byś mieszkać?

Autorzy rankingu, tworząc pierwsze zestawienie Polskich Miast Przyszłości 2050, czyli miast, które "które mają szansę najszybciej stać się nowoczesnymi, najlepiej dostosowanymi do zmieniającej się rzeczywistości aglomeracjami w perspektywie kolejnych trzech dekad", pod uwagę wzięli cztery obszary ich funkcjonowania:
  1. pracy w mieście (budynkach biurowych),
  2. mieszkaniu w mieście (budynkach mieszkalnych),
  3. infrastrukturze miejskiej związanej ze spędzaniem wolnego czasu ("po godzinach"),
  4. transporcie.

Biorąc pod uwagę te czynniki, zdaniem autorów raportu najszybciej miastem przyszłości zostanie Warszawa. Kolejny w rankingu jest Wrocław, następnie Katowice.

Wysokie, czwarte miejsce Gdańska



Gdańsk zajął dobre, czwarte miejsce, na równi z Poznaniem. Stolica Pomorza wyprzedziła m.in. Łódź i Kraków, które zajęły odpowiednio przedostatnie i ostatnie lokaty w zestawieniu.

Autorzy rankingu podkreślają, że stolica Wielkopolski punktowała dzięki swojej polityce transportowej, która wynosi miasto ponad niżej znajdujące się w rankingu Łódź i Kraków. Natomiast Gdańsk został zwycięzcą rankingu "certyfikowanej wielokryterialnie powierzchni mieszkalnej", ale słabiej wypadł w podrankingu transportowym.

źródło: www.saint-gobain.pl/polskie-miasta-przyszlosci-2050 źródło: www.saint-gobain.pl/polskie-miasta-przyszlosci-2050
- Przede wszystkim podstawą porównania nie mogą być tradycyjne inwestycje drogowe. Po pierwsze nie występuje między nimi lokalnie konkurencja - drogi buduje się zgodnie z normami i przepisami prawa, co sprawia, że są do siebie technologicznie podobne. Po drugie są prowadzone najczęściej przez dwie kategorie inwestorów: Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad lub samorząd, w sposób nierynkowy, ale uzupełniający, skoordynowany, bo podporządkowany licznym dokumentom wyższego rzędu. Z pomocą w ocenie przygotowania miast na przyszłość w tej kategorii przychodzą więc kryteria, takie jak udział pojazdów zeroemisyjnych w całości taboru, długość dróg rowerowych, statystyki transportu zbiorowego i inne, które można porównywać - piszą autorzy raportu o podrankingu miast "Transport i infrastruktura".

Transport rowerowy do poprawy, ale są też pozytywy



Eksperci zauważają, że Gdańsk nie przoduje co prawda we wdrażaniu i promocji transportu rowerowego, ale za to tworzy znaczne ułatwienia dla elektromobilności.

- Kiedy kończyliśmy prace nad raportem, urząd miasta zakończył konsultacje społeczne projektu strategii rozwoju elektromobilności w Gdańsku do roku 2035 - czytamy w podsumowaniu.

Niewielkie różnice w czołówce



Ostatecznie w zestawieniu Gdańsk zajął czwarte miejsce, wyprzedzając Kraków. Należy jednak zaznaczyć, że różnice w punktach między sześcioma pierwszymi miastami były niewielkie.

źródło: www.saint-gobain.pl/polskie-miasta-przyszlosci-2050 źródło: www.saint-gobain.pl/polskie-miasta-przyszlosci-2050
Pełny raport, w którym wskazana została również metodologia przyznawania punktów, można znaleźć tutaj.
szym

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (389)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane