• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdyni staną parkometry

Katarzyna Fryc
16 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:14 (16 lutego 2008)
Już niebawem także w Gdyni staną parkometry. Już niebawem także w Gdyni staną parkometry.

Jeszcze w tym roku za parkowanie w centrum Gdyni trzeba będzie płacić. Na najbliższej sesji radni mają przegłosować uchwałę w tej sprawie.



Parkometry w centrum miasta

Gdynia jest jednym z nielicznych dużych miast, w którego centrum nie obowiązuje płatne parkowanie (mieszkańcy Gdańska i Sopotu od lat płacą za postój w śródmieściu). Gdynianie nigdy - nie licząc krótkiego okresu w połowie lat 90., gdy obowiązywał system kart parkingowych KaPa, który kompletnie się nie sprawdził - nie musieli płacić za postój w centrum. Ale choć w śródmieściu parkuje się za darmo, ze znalezieniem wolnego miejsca są ogromne problemy. Często kierowcy parę razy objeżdżają tę samą ulicę, czekając, aż zwolni się miejsce. Bezpłatne parkingi nie sprzyjają rotacji - większość placu przed magistratem zajmują auta urzędników, parking przy hali targowej oblegają samochody handlowców, a przy Świętojańskiej zamiast klientów najczęściej stoją dostawcy albo mieszkańcy kamienic.

Ale już niedługo gdynian przyzwyczajonych do darmowego postoju czeka parkingowa rewolucja. 27 lutego na sesji rady miasta ma zapaść decyzja o powołaniu strefy płatnego parkowania. Jeśli uchwała zostanie przyjęta, system będzie obowiązywał w całym śródmieściu - pomiędzy torami kolejowymi a Kamienną Górą, włącznie z aleją JPII (potocznie nazywaną skwerem Kościuszki). Od południa granicą obszaru będzie al. Piłsudskiego, od północy pl. Kaszubski i ul. Jana z Kolna.

- Na tym terenie ma stanąć ponad sto parkometrów, które obsłużą 3,5 tys. miejsc postojowych - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - W dni robocze trzeba będzie płacić za postój w godz. 9-19, w soboty od godz. 9 do 13. Za pierwsze pół godziny gdynianie zapłacą 50 gr, ale za każdą kolejną godzinę już 2 zł. Będziemy opłacać postój, kupując bilet parkingowy, miesięczny abonament albo korzystając z telefonu komórkowego - dodaje wiceprezydent.

Mieszkańcy centrum, którzy chcą nadal stawiać auta przed domem, będą musieli kupić miesięczny abonament za 30 zł. Natomiast dla wszystkich innych osób będzie miesięczny abonament na okaziciela za 400 zł. Kara za parkowanie bez opłaty wyniesie 50 zł.

Czy 27 lutego rada miasta poprze to rozwiązanie? Ze względu na układ sił w radzie jest to raczej przesądzone - jego zwolennikiem jest prezydent Wojciech Szczurek, którego ugrupowanie ma przeważającą większość.

Jednak radni, głosując nad nowym systemem, nie będą mieli o nim pełnej wiedzy. Nie wiadomo, kiedy zostanie on wprowadzony, ani kto będzie go obsługiwał. - W grę wchodzą dwa rozwiązania: wybrana w przetargu zewnętrzna firma operatorska lub podległy magistratowi nowy zakład budżetowy. Te decyzje jeszcze przed nami. Więc data wprowadzenia odpłatności nie jest jeszcze ustalona. Ale na pewno w tym roku - podkreśla Marek Stępa.

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni

Wzrost liczby samochodów zmusił nas do analizy, w jakim zakresie powinien być wprowadzony system opłat za parkowanie. Na pewno korzystnie wpływa on na rotację samochodów, przez co łatwiej znaleźć miejsce. Ale trzeba też jasno powiedzieć, że płatne parkowanie nie jest sposobem na zarabianie pieniędzy przez gminę - więcej się na ten cel wydaje, niż wpływa do kasy miasta.

Marcin Horała, radny PiS

Mam wiele uwag do tego rozwiązania. Po pierwsze: że kompleksowo nie rozwiązuje problemu. Z jednej strony, każe się kierowcom płacić, z drugiej strony, nie dając nic w zamian. Nie słyszałem, by miały powstać nowe parkingi. Tymczasem w śródmieściu pilnie potrzebny jest parking na co najmniej tysiąc aut. W dodatku już niedługo miasto może stracić na rzecz poprzednich właścicieli plac przy Batorym, największy parking w centrum.

Olgierd Wyszomirski, dyr. Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni

To dobre rozwiązanie. Korzystnie wpłynie na zbiorową komunikację i poprawi jej konkurencyjność. Może część gdynian zamieni samochody na zbiorową komunikację i przez to zmniejszą się korki.

not. kaf
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (213) ponad 10 zablokowanych

  • A co z największym pracodawcą w centrum Gdyni ?? Urzednicy też powinni płacić za parkowanie

    Dlaczego tylko od Piłsudskiego ma być płatne parkowanie. Może tą ulice też należy włączyć do tego systemu, a także okolice. No ale tam parkują się pracownicy UMG na czele z Panem Szczurkiem (niby ma osobisty garaż, ale i tak sie parkuje przed urzedem) i innymi darmozjadami co oczywiście nie korzystają z komunikacji miejskiej, (poza Panem Stępą)
    Oczywiście jeżeli urzednicy też będą płacić po te 400 złotych za parkowanie to ja też moge, ale przykład powinien iść od "Góry". Przy urzedzie też powinna być rotacja. Tam to jest dopiero problem z zaparkowaniem. Rano przyjeżdzają urzednicy do pracy i zajmują wszystkie miejsca do zaparkowania w całej okolicy.
    Widziałem nie raz za szybą identyfikator UMG tak gdy sie taki samochód urzedasa źle zaparkuje (m.in. na skrzyżowaniu) straż miejska go po prostu omija i udaje ze nie widzi. Pewnie urzednicy sobie krzywdy nie dadzą zrobic i i tak znajdą sposób by sobie darmowe parkowanie załatwić. Choćby przez cichą umowe ze strażą miejską jak to dzis robią.

    Przykład musi iść od Góry Urzedasy !!!

    • 0 0

  • A moe tak jak w Monachium??

    W Monachium nie płaci się za parkowanie. W zamian za to wszędzie są ograniczenia czasu postoju, a każdy pojazd musi mieć za szybą specjalną tarczę z oznaczeniem czasu rozpoczęcia parkowania. Jeśli parkuje dłużej, niż powinien, albo fałszywie oznaczył czas jako późniejszy niż rzeczywisty, płaci mandat. Rotacja zapewniona, a nie kosi się kasy z kierowców i nie dokłada do interesu z kasy miasta. Proste, ale do tego trzeba trochę pomyśleć panie Gryzoń...

    • 0 0

  • Swoją drogą ciekawe pytanie w ankiecie

    ANKIETA - "dzięki wpływom z nich (parkometrów) można stworzyć nowe miejsca parkingowe"

    odpowiedziało 12%, czyli już około 130 osób, mimo, że Szczurek wypowiada się w artykule:

    "płatne parkowanie nie jest sposobem na zarabianie pieniędzy przez gminę - więcej się na ten cel wydaje, niż wpływa do kasy miasta."
    (A jego słowa mają poparcie w materiałach na temat parkometrów, które można znaleźć w internecie)

    W każdym razie wniosek jest taki, że 100 osób na 1000 nie potrafi czytać ze zrozumieniem!!!!
    Czy Gdynia to miasto analfabetów? Może tym należałoby się zająć? Wielu z tych analfabetów wypowiadało się na forum za parkomatami...O czym to świadczy? Że analfabeci mają prawo głosu, niestety.

    • 0 0

  • bzdura (1)

    wątpię, by część gdynian zrezygnowała z samochodu na rzecz komunikacji miejskiej, ludzie którzy robią zakupy w centrum nie należą do biednych, stać ich na opłatę za postój auta

    • 0 0

    • Emeryci won z centrum!

      k napisała:>
      wątpię, by część gdynian zrezygnowała z samochodu na rzecz komunikacji miejskiej, ludzie którzy robią zakupy w centrum nie należą do biednych, stać ich na opłatę za postój auta

      Właśnie o to chodzi- żeby biedotę i cholernych emerytów wyrzucić z centrum na obrzeża i boczne uliczki, niech tam sobie chamy parkują i się zabijają o miejsca, jak już muszą pracować w Gdyni i nie stać wieśniaków na 400 zł opłat miesięcznie.
      Wtedy JA, jak pojadę na zakupy, zaparkuję sobie na świętojańskiej jak PAN, stać mnie na te 4 godziny dać 8 zł, co się będę szczypał. A przynajmniej nie będę musiał szukać miejsca. (tylko czy na pewno? bo może jeszcze kogoś stać na to samo..)
      Bardzo dobry pomysł te parkometry
      Tylko cena za mała.

      • 0 0

  • powariowali!

    Najpierw parkingi pobudować a nie szarpać na kasę kierowców!

    • 0 0

  • Co to znaczy "potocznie nazywana Skwerem Kościuszki"? Przecież taki jest adres, nie żadna nawa potoczna.

    • 0 0

  • "swietny pomysl" w cudzyslowiu oczywiscie

    jeszcze niech wybuduja kilka kamienic i zaweza swietojanska. Nie dosc ze nie potrafia zorganizowac rychu w miescie to jeszcze kase chca sciagac.
    Przed przebudowa Swietojanskiej bylo o wiele wiecej mozliwosc do zaparkowania. Teraz przez te bloki betonowe to pare aut na dlugosci przecznicy stoi. Po prostu rewelka....

    • 0 0

  • Jeszcze 2 słowa do genialnego Miszy (2)

    Człowieku.
    1. Teren pod Batorym nie należy do Gdyni. Może nam zdradzisz jak chcesz na nim wybudować parking? Chętnie posłuchamy bardziej precyzyjnego planu w tym zakresie... Siłą uwłaszczyć czy jak?

    2. Trochę praktyki co do super teoretycznego planu.
    Mieszkam na Cisowie. Chcę na chwilę pojechać do Sony-ego koło UM. Planuję być w sklepie 5-10 minut. Czy na prawdę myślisz, że najpierw pojadę samochodem na parking w okolicach 10 lutego albo Nordei, następnie wsiądę tam w zatłoczony autobus, zapłacę za bilet, podjadę do sklepu, wysiądę. Przejdę się do sklepu. Pobędę w sklepie 5 min i znowu - pójdę na przystanek, poczekam na autobus, zapłacę za bilet, pojadę na parking...

    O czym ty chłopie piszesz? Science-fiction w najczystszej postaci. Ze zacytuję klasykę: "Abstrahuje Pan od układu odniesienia Panie Maksiu".

    • 0 0

    • masz trociny człowieku zamiast zwojów!

      przeraża mnie Twoja wiara w to ,że jak będą parkometry to zaparkujesz przy Świętojańskiej aby pójść do sklepu Sony. Otóż tak się nie stanie chyba ,że zwęzisz idiotycznie szeroki chodnik przy tej ulicy i przywrócisz istniejącą niegdyś ilość miejsc parkingowych! Rotacji na tak małej ilości miejsc jaka jest przy Świętojańskiej nawet nie zauważysz bo jej nie spowodują parkometry.

      • 0 0

    • czytaj ze zrozumieniem.

      50 centów napisał: >
      Człowieku.
      1. Teren pod Batorym nie należy do Gdyni. Może nam zdradzisz jak chcesz na nim wybudować parking? Chętnie posłuchamy bardziej precyzyjnego planu w tym zakresie... Siłą uwłaszczyć czy jak?

      To tylko jedna z moich propozycji. Własność tez można wykupić, jakby co, ale Gdynia ma chyba jeszcze inne tereny w pobliżu centrum?

      >2. Trochę praktyki co do super teoretycznego planu.
      Mieszkam na Cisowie. Chcę na chwilę pojechać do Sony-ego koło UM. Planuję być w sklepie 5-10 minut.

      Gdybyś doczytał, to co proponuję to zauważyłbyś wpis typu- parkomaty w centrum, pierwsze 15-30 min za darmo, bądź te 50 gr potem dość wysokie opłaty
      żeby wymusić dłuższe parkowanie na parkingach centralnych. Ale parkomaty dopiero wtedy, gdy te parkingi powstaną.
      Powiedz mi, czy to nie ma sensu?
      Dalsza twoja wypowiedź jest wynikiem niedoczytania tego, co zaproponowałem.

      >:O czym ty chłopie piszesz? Science-fiction w najczystszej postaci. Ze zacytuję klasykę: "Abstrahuje Pan od układu odniesienia Panie Maksiu".

      czytaj ze zrozumieniem.

      • 0 0

  • Tylko kase sciągnąć kase i nic w zamian wiecej nie zagłosuje na Szczurka

    tfuuu

    • 0 0

  • podoba mi się określenie

    "przeważająca większość"

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane