• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W czerwcu przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

MKo
20 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej ma zostać ogłoszony jeszcze przed wakacjami. Przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej ma zostać ogłoszony jeszcze przed wakacjami.

- W czerwcu planujemy ogłoszenie przetargu na realizację Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego - powiedział w środę Polskiej Agencji Prasowej w Słupsku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.



O planach realizacji inwestycji w formule PPP po raz pierwszy mówił na początku 2018 r. zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński.

- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycję zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków. Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy - mówił w styczniu 2018 r. minister Smoliński.
Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolitalnej.
Teraz jego deklaracje zostały oficjalnie potwierdzone przez ministra Adamczyka. Przy optymistycznym założeniu, że postępowanie udałoby się rozstrzygnąć jeszcze w tym roku, pierwsza łopata na budowie zostałaby wbita najpóźniej wiosną 2020 r. Droga miałaby być gotowa w 2022 r.

Obwodnica Metropolitalna to inwestycja, na którą czekają kierowcy w Trójmieście i na całym Pomorzu. 30-kilometrowa obwodnica ma być drogą ekspresową, która połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej głównym zadaniem będzie odciążenie obecnej obwodnicy, która już teraz pęka w szwach, a po planowanym na 2021 r. otwarciu Trasy Kaszubskiej grozi jej kompletny paraliż. Zrealizowana inwestycja ma też ułatwić sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (krajowa "20" z Gdyni do Żukowa i "siódemka" z Gdańska do Żukowa).

Inwestorem przedsięwzięcia jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Przypomnijmy, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową, wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ.



Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie - tych samych pięciu podmiotów. Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musiała jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec 2016 roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Pod koniec 2018 r. zapadł wyrok w NSA, w którym sąd oddalił ostatecznie skargi na decyzję środowiskową.
MKo

Opinie (261)

  • Opinia wyróżniona

    Może niech Trójmiasto spojrzy i podejmie interwencję dotyczącą zjazdu (2)

    z obwodnicy na Kowale od strony Gdyni. Każdego dnia stoję w korku do zjazdu na pasie awaryjnym, patrzę w lusterko na pędzące do dechy tiry i odmawiam"zdrowaśkę". Jak do tej pory udaje się, ale tam dojdzie to tragedii, zginie wiele osób!

    • 24 1

    • Trzeba zatrudnić kapelana.

      • 2 3

    • Tak ma być

      Zarząd Dróg Wojewódzkich oraz GDDKiA nie zgodziły się na przebudowę, rozbudowę czy rondo m.in argumentując że ten zjazd powinien służyć potrzebom lokalnym. Tyle że on służy potrzebom lokalnym natomiast dopóki brak pełnej koniczyny dopóty będzie jak jest.
      Czy coś z tym można zrobić? Niewiele - gmina Kolbudy ma jedynie tradycje w blokowaniu (blokada tej obwodnicy, protesty w sprawie remontu drogi 221, brak działań dot. koniczyny czy ekranów - to zasługa głównie nicnierobie Grombali ale czy nowy wójt Kolbud zmieni charakter tego urzędu? Wątpię, dalej będą tylko blokować i protestować.

      • 4 0

  • Brawo PIS (1)

    Niema dróg żle, budują drogi żle. A idźcie się utopić wszelkiej maści krytykanci. A autostrady miały być ukończone w 2012 roku.

    • 15 17

    • To nie jest projekt Pis. Pis zabrał kasę na budowę tej drogi i dlatego jest potrzebne partnerstwo prywatne.

      Zanim się wypowiesz to się najpierw czegoś dowiedz.

      • 1 0

  • Kiełbasa wyborcza

    Nie będzie żadnego przetargu, zresztą podczas briefingu jakiś Pan sam sobie zaprzeczył, że pierw niby finansowanie państwa a potem z bomby PPP....

    • 8 6

  • To jest obwodnica Gdańska-Metropolitalna

    Natomiast gdyńska nie jest nawet zaplanowana już nie mówiąc o OPAT-cie

    • 8 1

  • Nie bardzo roxumiem (2)

    Jak Metropolitalna o kształcie półokręgu ma odciążyć Obwodnicę która jest jego średnicą. Dodatkowe 10-15 km. Powinna przebiegać bliżej obecnej Obwodnicy

    • 11 16

    • To dla ciebie za trudne!

      Myslenie zostaw madrzejszym od siebie!

      • 3 2

    • OM umożliwia budowę 3 pasa na obecnej obwodnicy

      • 0 1

  • To niewiele zmieni (1)

    Nikt nie będzie robić tyle km.Za daleko od Gdańska.

    • 10 8

    • OM umożliwi budowę trzeciego pasa na starej obwodnicy.

      • 0 2

  • Jeszcze przenieść wysypisko śmieci i będzie jako tako...

    heh

    • 6 0

  • Brawo PIS (1)

    • 9 17

    • PiS tego nie zaplanował tylko PO. PIS zabrał pieniądze i dlatego potrzebne jest partnerstwo prywatne.

      Więc za co te brawa wyznawco Pislamu?

      • 2 0

  • (4)

    2.1 mld, czyli 1/20 kosztów 500+, niecałe 3 tygodnie wypłat.
    W ciągu roku można by wybudować 20 takich obwodnic, ponad 600 km nowych dróg.
    Dołożyć do 2.1 jeszcze ze 2 i mamy ekspresówkę do Władka. Tam parkingi wielopoziomowe i na Hel koleją, za dodatkowe 2 tygodnie łapówek dla patoli.
    Pomarzyć każdemu wolno.
    Ci co jeżdżą na Hel, nie głosują na pisuarów.

    • 20 8

    • Na Hel przez Żukowo będziesz jeździł. (2)

      • 1 0

      • (1)

        Z Wa-wy, Poznania, Krakowa, Łodzi, oczywiście!
        Bez korków na obwodnicy i 140 km/h, to te 15 km+ nie jest problemem, jeżeli zaoszczędzę kilka godzin stania.

        • 1 1

        • I gdzie ten Hel ma wszystkich pomieścić?

          Już jest zasr*ny , zaśmiecony i zajeżdżony. Więcej natura już nie zniesie.

          • 1 1

    • a kogo Hel obchodzi?

      Marychę możesz ćmić pod Zegrzem...

      • 3 0

  • To zasługa Burmistrza Żukowa jest.

    Razem z POsłem Lamczykiem lobbowali.

    • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane