• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wakacyjny tramwaj

Agnieszka Mańka
7 sierpnia 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
W Łodzi pasażerów przewozi zabytkowy tramwaj z lat 60. Gdańsk dysponuje jeszcze starszym pojazdem, ale nikt nie wpadł na pomysł uruchomienia wakacyjnej linii. Tramwaj stoi i niszczeje, bo miasto nie tylko nie ma pieniędzy na przegląd techniczny, ale dodatkowo remontuje torowiska na głównej ulicy.

Łódzkie MPK uruchomiło w niedzielę tramwajową linię turystyczną "0" obsługiwaną przez zabytkowy skład z lat 60. Zabytkowe wagony 5N i 5ND w lipcu zostały wyremontowane. Wyposażono je w hamulce szynowe, kierunkowskazy oraz światła odblaskowe, co sprawia, że tramwaj spełnia przepisy ruchu drogowego i może przewozić pasażerów. Linia "0" kursować będzie dwa razy w każdą niedzielę sierpnia. Obsługiwać ją będą członkowie Klubu Miłośników Starych Tramwajów, którzy wcielą się w rolę konduktorów. Zostali oni wyposażeni w oryginalne torby konduktorskie, bileterki, szczypce do kasowania biletów i czapki ze zbiorów izby tradycji łódzkiego MPK. Oprócz sprzedaży biletów, do obowiązków konduktorów należy m.in. zamykanie drzwi i dbanie o porządek w wagonach. Zainteresowanym pasażerom będą też opowiadać historie łódzkich tramwajów. Opłata za przejazd wynosi 2 zł - bilet normalny i 1 zł - ulgowy (zniżka dla dzieci i młodzieży do 14. roku życia). Trzy lata temu atrakcją turystyczną Gdańska był zabytkowy tramwaj Bergman z 1927 roku obsługujący trasę Jelitkowo-Śródmieście.

- Jeszcze wtedy był sprawny i wszedł do ruchu, a potem niektóre części się zepsuły, a nie ma środków na modernizację - mówi Antoni Szczyt, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej. - Potrzebowalibyśmy sporo środków na przegląd techniczny tramwaju, a my mamy przecież na głowie masę problemów z używanym obecnie taborem. Poza tym na takie usługi trzeba mieć popyt, a nie wiem czy byłaby to wielka atrakcja, skoro teraz ryksze mają duże powodzenie.

Rykszami można przejechać się uliczkami starego miasta. Tramwaj wiózłby natomiast chętnych od Środmieścia, przez Wrzeszcz, nad morze. Radny Eugeniusz Głogowski (SLD) nie ma więc wątpliwości, że taki "produkt" by się sprzedał.

- Jednym z celów Gdańska jest rozwój turystyki i ofert turystycznych. Jadąc tramwajem, pasażerowie mogliby jednocześnie zapoznać się z historią Gdańska, poznać jego złożoność kulturową, religijną, etniczną. Mógłby na przykład robić dłuższe przystanki w niektórych miejscach, dzięki czemu byłaby możliwość przyjrzenia się historycznym dzielnicom - dodaje. - Oprócz informacji turystycznej można by prowadzić tam sprzedaż drobnych gadżetów z Gdańska. A do pomocy wykorzystać wolontariat, choćby Stowarzyszenie "Nasz Gdańsk".

Pomysł turystycznego tramwaju spodobał się radnej Małgorzacie Chmiel (PO).
- Sama z przyjemnością bym się takim przejechała - przyznaje. - To naprawdę świetny pomysł, ale niestety nie na ten rok, bo ledwo dajemy sobie radę z zapamiętaniem nowych rozkładów jazdy kursujących aktualnie tramwajów.

Przypomnijmy, że do końca wakacji w Gdańsku trwa wymiana torowisk we Wrzeszczu. Remonty drogowe są też prowadzone na Przymorzu. Radna Chmiel obiecuje szerzej zainteresować się sprawą, a nawet uwzględnić tę propozycję przy opracowywaniu przyszłorocznego budżetu miasta. Pomysł za ciekawy uznał dyrektor Wydziału Promocji Jerzy Rembalski.

- Dążyłbym jednak do tego, żeby miasto znalazło operatora odpowiedzialnego za obsługę, biletowanie, przewodnika - sugeruje. - ZKM by udostępnił tramwaj i wprowadził w rozkład jazdy. W ten sposób miasto nie dopłaca do interesu, a operator i ZKM mają zyski ze sprzedaży biletów. Trzeba by też połączyć tę koncepcję z planem remontów, żeby się nie okazało, że na czas wakacji zwijamy tory.
Głos WybrzeżaAgnieszka Mańka

Opinie (98)

  • Marku

    Co do tramwaju na takie dzielnice jak Chełm i Morena absolutnie się zgadzam, ale problem linii 142, 162 i C (którymi swego czasu dość często jeździłem) polega na absolutnie niedopasowanym taborze do potrzeb. Tam powinny jeździć tylko i wyłącznie przegubowce, ale wiadomo takich autobusów jest w ZKM mało, więc są już wszedzie powysyłane a na te linie zostają same solówki. I właśnie dlatego cały czas wytykam ZKM to marnowanie pieniedzy na małe Neoplany (które i tak nie były warte kupna) oraz krótkie Solarisy. Gdyby zarząd dobrze pomyślał to by kupił te autobusy o których mówiłem, czyli 18-sto metrowe Solarisy. A czy jesteś tak do końca pewien, że 105-ta podjedzie pod te góry? W końcu to jest już wiekowe cacko i mam poważne wątpilwości. Wiem, że na pewno podjechał by taki krakowski Bombardier, ale kupno czegoś takiego to niestety marzenia
    :(((((

    • 0 0

  • Ja już nie pamiętam czy to był ten tramwaj w roku 1970

    a może to był rok 1971 na neptunaliach?Czy ktoś pamięta tą zabawę tramwajową?

    • 0 0

  • zal mi WAS

    ale Wy jestescie plytcy...

    tu nie chodzi o to ze Gdynia, Gdansk... tu chodzi o fakty

    Gdansk po wieloma wzgledami jest zacofany. Ale to nie znaczy ze w Gdyni wszystko jest super. Co do swietojanskiej-to akurat jest dobra sprawa. co do wyciecia drzew- na kazde jedno drzewo sadzi sie 4 nowe i 10 krzakow.

    a ze Gdansk jest inny -poczytajcie gazety, wlaczcie radio.
    zobaczcie do rankigow miast itd. nawet strony www.
    www.gdynia.pl- www.gdasnk.pl
    www.zkmgdynia.pl (najwieksza KM w Polsce) - www.zkm.pl

    • 0 0

  • cd- zal mi WAS

    ale mimo to powino sie cale 3miasto laczyc. ale ze strony jednego miasta z calego 3miasta (duzego i malego) nie wiedac dobrej woli.

    PS - duze 3miasto -gdansk, sopot, gdynia
    male 3miasto -rumia, reda, wejherowo
    + pruszcz i zukowo

    • 0 0

  • GDYNIA

    • 0 0

  • GDYNIA

    GDYNIA jako jedyne misto z poza UE dostalo rok temu najwysze wyroznienie dla miasta UE - GRAND PRIX - NAGRODA EUROPY
    Pozatym Gdynia otrzymała trzy najwyższe wyróżnienia: HONOROWĄ FLAGĘ RADY EUROPY, HONOROWĄ TABLICĘ RADY EUROPY

    w Gdyna nalezy tez do World Trade Center
    www.wtcgdynia.com.pl

    Najwieksza KM w Polsce (przeliczenie tabor niskopodlogowy/ mieszkaniec) www.zkmgdynia.pl

    Gdynia jako piersze miasto w Polsce rozpoczela kampanie reklamowa pt. Gdy inwestujesz ... Gdynia (bilbordy, reklamy w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wroclawiu itd.)

    Fenomen Gdyni trudno wytłumaczyć osobom nie znającym gdynian i ich małej ojczyzny. Miast tej wielkości jest w Polsce kilkanaście, podobnych portów jest w świecie kilkadziesiąt. Co sprawia, że każdy przyjezdny przyznaje, że Gdynia jest jedyna, niepowtarzalna i wyjątkowa?

    Niełatwo powiedzieć na czym owa wyjątkowość polega. Faktem jest, że w ciągu 75 lat historii miasta gdynianie - działając w tych samych warunkach co ich rodacy - osiągnęli znacznie więcej dla kraju, dla innych i dla siebie. Czy są inni? Czy są lepsi? Wszak wielu z nich to przybysze z wszystkich stron Polski. Gdzie indziej nie udało im się, tu osiągnęli sukces. W Gdyni stali się lepsi, a wraz z nimi miasto. Gdynia jest lepsza... Dlaczego? Może to metafizyka przestrzeni. Dobry duch czuwa nad tym miejscem, oddala klęski i nieszczęścia i pozwala urzeczywistnić marzenia, osiągać szalone cele i odkrywać nowe horyzonty. Gdyby spytać o przymiotniki najlepiej oddające atmosferę miasta, usłyszałoby się zapewne: "otwarte, ambitne, zaradne, sprawne, śmiałe", ale równocześnie "niespokojne", a może nawet "szalone". W dobie gospodarki globalnej takie cechy miejsca przyciągają przedsiębiorców, najlepsze kadry, a w efekcie kapitał. Może dlatego Gdynia jest lepsza?

    Ale może również dlatego, że wyjątkowo sprawnie wykorzystuje się w Gdyni możliwości jakie daje samorządność, demokracja i gospodarka rynkowa? Dzięki zaangażowaniu wszystkich obywateli udało się od 1989 r. znacznie poprawić jakość życia mieszkańców i stworzyć sprzyjające warunki rozwoju gospodarczego. Spośród polskich dużych miast Gdynia w największym stopniu spełnia standardy europejskie i zajmuje stale wysokie miejsce w rankingach atrakcyjności, bo Gdynia to:
    dobra dostępność do międzynarodowego lotniska "Gdańsk-Trójmiasto",
    bezpośrednie połączenie promowe ze Szwecją,
    dobre połączenia kolejowe i drogowe z głównymi miastami Polski,
    wysokiej jakości woda wodociągowa,
    czyste powietrze,
    proekologiczny system centralnego zaopatrzenia w energię cieplną (EC i gaz),
    zróżnicowana oferta mieszkaniowa,
    pełna dostępność do bogatej oferty usług edukacyjnych, medycznych i rekreacyjnych,
    atrakcyjne śródmieście,
    dobrze zaopatrzone sklepy i centra handlowo-usługowe,
    znakomicie zorganizowany i wyposażony w nowoczesny tabor system transportu zbiorowego,
    rozbudowany system pomocy społecznej i opieki nad rodziną,
    stopniowe dostosowanie miasta do potrzeb osób niepełnosprawnych.
    Dla potencjalnych inwestorów liczą się jednak warunki prowadzenia interesów. Działania władz miejskich w tej dziedzinie są konsekwentne i długofalowe. Już w pierwszej połowie lat 90. przy szerokim udziale społecznym opracowano "Strategię rozwoju miasta", której celem nadrzędnym jest rozwój gospodarczy. Uchwalono też "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego", na podstawie którego na bieżąco opracowuje się plany zagospodarowana przestrzennego. Opracowano wizje, koncepcje i plany zagospodarowania najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych:
    Strefa Rozwoju Centrum Miasta - 100 ha uzbrojonych terenów na styku portu i śródmieścia,
    Nadmorska Strefa Prestiżu Miejskiego - kilkanaście ha terenów z bezpośrednim dostępem do morza (tzw. waterfront).
    Rosnące napięcia na rynku pracy i pogarszająca się koniunktura skłoniły do przyjęcia "Gdyńskiego Programu Wspierania Przedsiębiorczości". Powstało Pomorskie Miasteczko Zawodów umożliwiające poszukującym pracy podniesienie lub zmianę kwalifikacji. Przygotowano i stale rozpowszechnia się materiały dla osób podejmujących po raz pierwszy działalność gospodarczą. Stale wspiera się i doradza małym firmom. W 2001 r. miasto we współpracy z gdyńskim środowiskiem biznesu podjęło szeroko zakrojoną kampanię promocji skierowaną do nowych inwestorów. W wielkich polskich miastach rozmieszczono na bilboardach, a w Warszawie dodatkowo na tramwajach hasło promocyjne "Gdy inwestujesz... Gdynia". Zainaugurowano coroczne Międzynarodowe Forum Inwestycyjne, rozpowszechniono materiały informacyjne, w tym w internecie.

    Wyznaczono lokalizację w byłej zajezdni autobusowej, podjęto prace nad planami adaptacji i złożono wnioski o wsparcie finansowe Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni. Akces do parku zgłosiły już pierwsze firmy branży biotechnologicznej, informatycznej i wzornictwa przemysłowego. W celu poprawy funkcjonowania miasta i gospodarki w 1998 r. podjęto realizację finansowanego z obligacji komunalnych "Programu Drogowego". W ciągu pięciu lat w modernizację i rozbudowę sieci ulicznej zainwestowanych zostanie przeszło 206 mln zł.

    Gdynia jest miastem europejskim. Od lat utrzymuje partnerskie kontakty z licznymi miastami na Wschodzie i Zachodzie, jest aktywnym uczestnikiem międzynarodowej współpracy miast i regionów, szczególnie w ramach Europy Bałtyckiej. Posiada w strukturze Urzędu Miejskiego wydzielone jednostki organizacyjne oraz kompetentne i doświadczone kadry umożliwiające korzystanie z europejskich funduszy rozwojowych. W Gdyni warto urodzić się, uczyć, studiować, pracować, wypoczywać, a nawet zestarzeć. Ale przede wszystkim warto tu robić interesy. Interesy różne: małe i duże; związane z morzem i zorientowane na ląd; produkcyjne, handlowe i usługowe, ale przede wszystkim takie, do których zabierają się tylko najlepsi - ryzykowne i porywające, pachnące wielką przygodą i... wielkimi pieniędzmi.

    • 0 0

  • hahaha

    Gdynia - wypisz wymaluj żywcem ściągniete z kampani wyborczej Sczczurka!
    Miasto niby europejskie a dzielnice np Grabówek, Meksyk niczym z Bangladeszu

    • 0 0

  • lepszy model, cd

    ja jeszcze w kwestii ikarusow 260 i jelczy M11. piszesz ze jelcze sa w dobrym stanie.. no to przejedz sie takimi wynalazkami jak 2423,2435,2436,2446,2452,2457,2458,2463,2468,2472,2476. toc to jezdzace padliny. wiekszosc klasycznych I260.04 jest po NG w Solcu (KZNS) i Kapenie, jedynie 2336,2346,2335,2344 nie mialy remontu poza Gdanskie, a jelcze? tylko 4 sztuki wyremontowano w KZNS Solec Kujawski, a cala reszta nigdy nie miala remontu kapitalnego.. :) jedno jest pewne: pierwsze beda kasowane M11. :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane