• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wakacyjny tramwaj

Agnieszka Mańka
7 sierpnia 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
W Łodzi pasażerów przewozi zabytkowy tramwaj z lat 60. Gdańsk dysponuje jeszcze starszym pojazdem, ale nikt nie wpadł na pomysł uruchomienia wakacyjnej linii. Tramwaj stoi i niszczeje, bo miasto nie tylko nie ma pieniędzy na przegląd techniczny, ale dodatkowo remontuje torowiska na głównej ulicy.

Łódzkie MPK uruchomiło w niedzielę tramwajową linię turystyczną "0" obsługiwaną przez zabytkowy skład z lat 60. Zabytkowe wagony 5N i 5ND w lipcu zostały wyremontowane. Wyposażono je w hamulce szynowe, kierunkowskazy oraz światła odblaskowe, co sprawia, że tramwaj spełnia przepisy ruchu drogowego i może przewozić pasażerów. Linia "0" kursować będzie dwa razy w każdą niedzielę sierpnia. Obsługiwać ją będą członkowie Klubu Miłośników Starych Tramwajów, którzy wcielą się w rolę konduktorów. Zostali oni wyposażeni w oryginalne torby konduktorskie, bileterki, szczypce do kasowania biletów i czapki ze zbiorów izby tradycji łódzkiego MPK. Oprócz sprzedaży biletów, do obowiązków konduktorów należy m.in. zamykanie drzwi i dbanie o porządek w wagonach. Zainteresowanym pasażerom będą też opowiadać historie łódzkich tramwajów. Opłata za przejazd wynosi 2 zł - bilet normalny i 1 zł - ulgowy (zniżka dla dzieci i młodzieży do 14. roku życia). Trzy lata temu atrakcją turystyczną Gdańska był zabytkowy tramwaj Bergman z 1927 roku obsługujący trasę Jelitkowo-Śródmieście.

- Jeszcze wtedy był sprawny i wszedł do ruchu, a potem niektóre części się zepsuły, a nie ma środków na modernizację - mówi Antoni Szczyt, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej. - Potrzebowalibyśmy sporo środków na przegląd techniczny tramwaju, a my mamy przecież na głowie masę problemów z używanym obecnie taborem. Poza tym na takie usługi trzeba mieć popyt, a nie wiem czy byłaby to wielka atrakcja, skoro teraz ryksze mają duże powodzenie.

Rykszami można przejechać się uliczkami starego miasta. Tramwaj wiózłby natomiast chętnych od Środmieścia, przez Wrzeszcz, nad morze. Radny Eugeniusz Głogowski (SLD) nie ma więc wątpliwości, że taki "produkt" by się sprzedał.

- Jednym z celów Gdańska jest rozwój turystyki i ofert turystycznych. Jadąc tramwajem, pasażerowie mogliby jednocześnie zapoznać się z historią Gdańska, poznać jego złożoność kulturową, religijną, etniczną. Mógłby na przykład robić dłuższe przystanki w niektórych miejscach, dzięki czemu byłaby możliwość przyjrzenia się historycznym dzielnicom - dodaje. - Oprócz informacji turystycznej można by prowadzić tam sprzedaż drobnych gadżetów z Gdańska. A do pomocy wykorzystać wolontariat, choćby Stowarzyszenie "Nasz Gdańsk".

Pomysł turystycznego tramwaju spodobał się radnej Małgorzacie Chmiel (PO).
- Sama z przyjemnością bym się takim przejechała - przyznaje. - To naprawdę świetny pomysł, ale niestety nie na ten rok, bo ledwo dajemy sobie radę z zapamiętaniem nowych rozkładów jazdy kursujących aktualnie tramwajów.

Przypomnijmy, że do końca wakacji w Gdańsku trwa wymiana torowisk we Wrzeszczu. Remonty drogowe są też prowadzone na Przymorzu. Radna Chmiel obiecuje szerzej zainteresować się sprawą, a nawet uwzględnić tę propozycję przy opracowywaniu przyszłorocznego budżetu miasta. Pomysł za ciekawy uznał dyrektor Wydziału Promocji Jerzy Rembalski.

- Dążyłbym jednak do tego, żeby miasto znalazło operatora odpowiedzialnego za obsługę, biletowanie, przewodnika - sugeruje. - ZKM by udostępnił tramwaj i wprowadził w rozkład jazdy. W ten sposób miasto nie dopłaca do interesu, a operator i ZKM mają zyski ze sprzedaży biletów. Trzeba by też połączyć tę koncepcję z planem remontów, żeby się nie okazało, że na czas wakacji zwijamy tory.
Głos WybrzeżaAgnieszka Mańka

Opinie (98)

  • Urzędas - przekretas; -)

    A tu(to) nic takiego...

    • 0 0

  • nosz ty Dziadygo,

    to do garów, obiad dla żonki robić a nie się op....i narzeka, że mu nudno. A posprzątałeś? Poprałeś? A te kurze po kątach też można by skasować......

    • 0 0

  • widzisz Baja

    nie wszystko jest takie proste
    nie jestem do końca pełnosprawny
    a z żonkami też różnie

    • 0 0

  • Persio, przepraszam

    zagalopowałam się...

    • 0 0

  • baja

    lepiej żartować jak chorować
    nie przepraszaj
    sklonuj kogoś!

    • 0 0

  • perski

    a co? zamieniają się w babcie i nie są już takie sprawne? ;P

    • 0 0

  • Pal sześć artykuł i ten tramwaj

    Zgroza ogarnia, gdy czytam że na ten temat wypowiada sie Pan Naczelnk Szczyt. Stan tego tramwaju to stan komunikacji miejskiej w Gdańsku!!! A pan Adamowicz i Szczyt przed kampanią wyborczą zaczną znów obiecanki i miodzie i mleku. Nie głupiejmy, zobaczmy czym jeździmy na codzień. Tych parę nowości co jeździ /jeszcze/ to prawie nic. Nie róbmy igrzysk kiedy nie ma chleba.

    • 0 0

  • tramwaj

    • 0 0

  • tramwaj

    w warszawie to takie starocia jezdza ze hoho , a u nas jest durzo nowych tramwaji. czepiliscie sie tych bursztynow jak zep psiego ogona.:)

    • 0 0

  • Starocie, ale za to w jakim stanie technicznym

    Nie oszukujmy sie stan tramwajów i autobusów w Gdańsku jest tragiczny. Aha odpowiadając na wcześniejsze pytanie czym sie różni 105N/Na od 105N2k/2000 zwanego bulwą informuje, że nieco zmienioną stylistyką przodu i tyłu, 3 drzwiowym pudłem i tyrystorowym układem rozruchu. Słusznie ktos tutaj zauważył, że Adamowicz, ze Szczytem nie wiedza co mówią i zaczynają bajki przed wyborami. Tak było w 1997 roku kiedy to zarząd Posadzkiego zafundował Neoplany i dwie sztuki 114Na i w 2002 roku kiedy to Adamowicz i Szczyt zafundowali za pożyczone z EBORu pieniądze 23 nowe busy i remont torowiska na Przymorzu który trwał praktycznie pół roku. Radze również nie wierzyć w głupoty o ktorych sie pisze przy okazji przekształceń ZKM. To wszystko co piszą o nowych możliwościach finansowania to wszystko fajnie, ale z czegoś to trzeba będzie spłacić. Przy nakładach na komunikacje wynoczących około 60 mln złotych - bo tyle wynosi srednio finansowanie ZKM rocznie nie ma co marzyć do dobrej komunikacji z nowymi pojazdami. Dla porównania Poznań i Wrocław przeznaczają około 200 mln zł rocznie na komunikacje miejską czyli o ponad 300% więcej. Życzę wszystkim aby za kilka lat mogli jeździć samymi nowiutkimi i czystymi autobusami i tramwajami. Aha niestety mentalności niektórych pracowników i dyrektorów nie da sie zmienić wraz z przekształceniem....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane