• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Walczą o zajezdnię tramwajową w Oliwie

Katarzyna Moritz
11 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Właściciel mimo nakazów nie zabezpieczył zajezdni, były w niej już dwa pożary. Właściciel mimo nakazów nie zabezpieczył zajezdni, były w niej już dwa pożary.

W sobotę w Parku Oliwskim będzie można podpisać się pod apelem do ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego o nieskreślanie z rejestru zabytków dawnej zajezdni tramwajów konnych w Oliwie. Wniosek złożył właściciel obiektu.



W sobotę od godz. 10 będzie można podpisać się pod apelem do ministra kultury o niewykreślanie zajezdni z rejestru zabytków. W sobotę od godz. 10 będzie można podpisać się pod apelem do ministra kultury o niewykreślanie zajezdni z rejestru zabytków.
Pod koniec kwietnia informowaliśmy, że właściciel zabytkowej zajezdni tramwajów konnych w Oliwie przy ul. Grunwaldzkiej 535-537 zobacz na mapie Gdańska złożył wniosek do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o skreślenie jej z rejestru zabytków.

Wniosek zgodnie z procedurą został przekazany do Narodowego Instytutu Dziedzictwa (NID). Złożyła go w kwietniu spółka Easy.pl, która jest właścicielem zabytku. Pracownicy NID po dokonaniu oględzin obiektu, do końca maja mają przygotować stosowną opinię na temat zabytku.

Sprawa zaniepokoiła mieszkańców Oliwy i tamtejszą Radę Osiedla. Dlatego od godz. 10 rano w sobotę, w Parku Oliwskim, będą oni zbierać podpisy pod listem otwartym do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przeciwko wykreśleniu oliwskiej zajezdni z rejestru zabytków.

Do apelu dołączona zostanie też dokumentacja fotograficzna budynku, by pokazać, jak z okazałego obiektu zabytek zmieniał się w ruinę.

W apelu do ministra czytamy m.in.: "Mamy poważne obawy, że obecny właściciel w sposób świadomy zaniedbuje zabytek w celu "oczyszczenia" atrakcyjnie położonej działki z zabytków i opieki konserwatorskiej. Zamierzone działanie ma na celu przekształcenie działki z substancją historyczną na funkcję inwestycyjną.

Czy apel do ministra coś zmieni w sprawie zajezdni?

Unikatowe zabytki są darem historii, o które wszyscy powinniśmy dbać i zabiegać o ich utrzymanie dla przyszłych pokoleń. Żywimy nadzieję, że Pan Minister przychyli się do naszej prośby i dołoży wszelkich starań, aby wspomniany zabytek nie został wymazany z rejestru Pomorskiego Konserwatora Zabytków."

Przeczytaj pełną treść apelu do ministra kultury.doc

Pomorski konserwator zabytków wielokrotnie interweniował, próbując zmusić właściciela zabytku do jego zabezpieczenia. Nałożył na niego nawet 50 tys. zł kary za brak dbałości o stan zabytku.

Bezskutecznie. W zabytku doszło już do dwóch pożarów, jeden z nich miał miejsce we wrześniu 2011 roku, kolejny w marcu tego roku. Gdańska policja uznała, że przyczyną pierwszego pożaru w zajezdni było podpalenie. Wszczęto śledztwo, które nie wykryło jednak sprawców.

Opinie (275) 5 zablokowanych

  • zburzyc i postawic biedronke (1)

    • 1 7

    • lidla

      • 0 0

  • zajezdnia (2)

    od lat obserwowaliśmy jak Pan M. doprowadza nasz zabytek do stanu niebytu. Nie dajmy się cwaniakowi musi doprowadzić ten obiekt do stanu pierwotnego /czyli takiego jak w dniu kupna/. Zbierajmy podpisy nie tylko w parku , ale też na rynku i w sklepach . To nie może być jednodniowa akcja bo spali na panewce.

    • 13 0

    • wrzućcie to na facebooka i tam zbierac podpisy

      • 2 0

    • masz rację!

      • 2 0

  • dajmy sobie spokój (2)

    i komu potrzebne te podpisy - wiadome, że i tak właściciel zrobi z tym terenem co będzie chciał i apele czy pikiety na nic się zdadzą. Można jedynie pogwizdać. Żyjemy przecież w kraju bezprawia i ten kto ma więcej kasy zawsze ma rację po swojej stronie.

    • 4 4

    • gdzie są urzędnicy, którzy podpisywali i tworzyli umowę????

      gdzie osoby odpowiedzialne za sprzedaż?

      teraz ludzie, mieszkańcy mają walczyć o zabytek?
      i co, cos to zmieni?

      obecnie gmina jako właściciel nie dba- wręcz niszczy pozostałe kamienice Gdańska

      i nie ma nikogo kto by próbował coś zmienić, nie ma nadzoru- wolna amerykanka

      Gdy już nie będzie co ratować- znowu odezwą się media - z wielkim żalem .... ratujmy....!!!!

      • 3 0

    • ZOBACZYMY !!

      • 3 0

  • Po co walczyć o jakieś ruiny,zburzyć i postawić nowoczesną architekture (20)

    • 59 360

    • Głupota i tyle... (2)

      Gdyby obecny właściciel zadbał o ten zabytkowy i cenny historyczny obiekt, mógł by się on stać atrakcją turystyczną a co za tym idzie kopalnią złota (może przesadzam ale inwestycja zwróciła by się po stokroć).
      turyści przyjeżdżają dla zabytków a nie kolejnych biurowców, bloków czy galerii !

      • 15 1

      • ja jestem za zachowaniem zajezdni ale pamiętaj że Gdańsk to nie jest Ibiza, z turystyki nie wyżyje. Bloki sa potrzebne chociażby po to aby ludzie mieli gdzie mieszkać i nie marudzili że mieszkania sa drogie, biurowce aby mieli gdzie pracować, a galerie aby mieli gdzie kupować. Wszystko da się pogodzić. Jezeli się chce

        A zachowanie zajezdni wcale nie oznacza aby zrobić w niej muzeum, chociaz to tez jakiś pomysł jest. To może być jak najbardziej funkcjonujący budynek

        • 5 0

      • dochodowy zabytek - dobre!

        już widze te kolejki, haha zejdz na ziemię

        • 1 6

    • (8)

      Jakbyś nie wiedział to jedna z nielicznych o ile nie jedyna istniejąca w Europie zajezdnia tramwajów konnych.

      Jestem za stawianiem nowoczesnej architektury ale nie w miejscu zabytków tylko nieużytków jakich w naszych miastach jest wiele. Pójdę podpisać listę

      • 71 9

      • jedyna w europie zajezdnia? (6)

        wow wzruszajace a czemu w innych krajach europy wszystkie zajezdnie czemu tylko gdansk ma byc skansenem?
        zabytek dopoki na trojmiescie nie napisali to nawet nie wiedizalem ze ta ohydna rudera to jakas zajezdnia

        • 6 28

        • wystarczy zadbać i odnowić ! (4)

          poczytajcie sobie co młodzież wypisuje na temat tramwajów wodnych, nie rozumieją tej nazwy, bo dla nich tramwaj to jest takie coś na prąd co jeździ po szynach, a przecież pierwsze tramwaje konnne ciągnęły koniki, i to po szynach, po Berlinie jeździ taki tramwaj jako atrakcja, w Gdańsku też mógłby, wystarczy trochę wyobraźni !

          • 16 2

          • zabytek? (3)

            a dlaczego zburzyli ten zabytek , który stał przed wybudowaniem zajezdni? Była to zabytkowa stajnia koni nietramwajowych. Nikt takiej nie ma w Europie! Myśląc w ten sposób zrobimy z miasta skansen, do którego i tak nikt nie przyjedzie! Oczywiście nie mam nic przeciwko wartościowym zabytkom, których w Gda jest mnóstwo i nie trzeba szukac nowych na siłę.Nie blokujmy rozwoju miasta!

            • 4 12

            • taaaa moze i ratusz wyburzymy a zamiast żurawia postawimy Big Mc Donald

              juz nawet nie chodzi o to czy wyburzyć czy nie, a o to że kazdy moze sobie kupić zabytek, zrujnowac go, spalić a potem zgliszcza sprzedac za parę baniek. Niszczenie to nie biznes tylko barbarzyństwo, aż dziw ze ministerstwo kultury pobiera pensje z naszych podatków i nic nie robi w sprawie takich cwaniaczków. Ja tam podpiszę.

              • 13 1

            • tu nie chodzi o blokowanie rozwoju miasta, jestem jak najbardziej prorozwojowy. ale w Gdańsku jest wiele nieużytków, np teren przy tej zajezdni, na przeciwko budynku TVP Gdańsk, ten wielki trawnik na Zaspie itp itd. Zajezdnia wygląda jak rudera i może ci się wydawać naciąganym zabytkiem, ale jakby właściciel od początku o nią dbał to byś już nie miał wątpliwości.

              • 10 0

            • akurat ta zajezdnia tramwajów konnych warta jest ocalenia !!!

              • 11 1

        • nikt nie mówi aby robić skansen. miasto powinno się rozwijać ale nie grzebiąc własną historię. bo idąc tym tropem to może i bazylikę mariacką powinniśmy zburzyć? w innych krajach europy dbają o swoje zabytki, a to ze ta zajezdnia przypomina ruderę to już efekt zaniedbania właściciela.

          • 9 1

      • Też pójdę podpisać

        Nie wiem wprawdzie czy to cokolwiek da, ale pójdę.

        • 25 2

    • zabytek? (1)

      nie kazdy stary budynek musi być zabytkiem, w tym przypadku nie ma żadnych walorów architektonicznych, po co na siłę robić zabytki. odnoszę wrażenie że stare dziadki robią na złość włascicielowi,

      • 1 7

      • a kto powiedział że musi mieć walory architektoniczne? to jest jedna z nielicznych zajezdni tramwajów konnych, to jest jeden z ważniejszych obiektów historii transportu zbiorowego, z roku 1873, a nie hotel robotniczy z 38 roku. więc to nie jest po prostu jakiś stary budynek.

        poza tym to nie dziadki robią na złość właścicielowi, tylko właściciel nie wywiązał się z umowy. dostał budynek za free w zamian za konserwację budynku której nie przeprowadził

        • 6 1

    • Kretyn

      i prowokator w jednym. Obejść szerokim łukiem, zignorować, jak kałużę, by nie pisać dosadniej.

      • 3 0

    • mieszkasz w kamienicy może? zburzmy ją, bo jest stara. :)

      • 8 2

    • a to nie ironia?

      • 2 0

    • czy ty myślisz?

      komuniści też tak myśleli

      • 0 6

    • Ruiną to się stało (1)

      dopiero po tym jak właściciel próbował ją spalić. Taki teren i się marnuje... Taaa...

      • 39 2

      • Należy tutaj dodać, że właściciel przez swoje zaniedbania (nieogrodzenie terenu przed pierwszym pożarem) doprowadził do zagrożenia życia ok 50 osób - mieszkających np. 30 m od tej zajezdni (był to bodajże sierpień czy wrzesień, było bardzo sucho!).

        • 27 1

  • Wygląda strasznie, bo

    postarał się o to obecny właściciel. 2 pożary zrobił swoje... Pani Mielewczyk taka prawa i sprawiedliwa, a wraz z mężem rządzi Oliwą, bo przecież jest jeszcze sprawa podwyżki czynszu w jednym z budynków należacych do męża prawej i sprawiedliwej... Też było głośno o tym.

    • 7 0

  • Interesy?

    Nie ma żadnych innych interesów w wypadku pamiątek dziedzictwa narodowego! Zajezdnia może być jednym i jedynym w Polsce, atrakcyjnym muzeum komunikacji tramwajowej. Interesy właściciela mogą być jedne tylko: wybudować jeszcze jeden hotel w tym miejscu. Może to zrobić w dowolnym miejscu, jeżeli się nie da obok.

    • 4 0

  • Białystok, Łódź i inne miasta muszą mieć świetnych architektów, którzy potrafią wykorzystać dawne obiekty przemysłowe.

    Natomiast Gdańsk ma nagradzanych architektów-wizjonerów, którzy najpierw odbierają nagrodę za wizję - nowe muzeum II wojny - a potem dziwią się, że nie tak prosto budować na bagnie...

    • 6 0

  • Prawo własności konfidenci! Słyszał ktoś kiedyś o prawie własności? Jego teren, zapłacił za niego, więc wolnoć tomku w swoim do (4)

    • 1 15

    • Konfidencie!! prawo własności to jedno a opieka nad zabytkiem to drugie... Tutaj, w tym konkretnym przypadku konserwator zabytków olał sprawę kompletnie, świadomie czy nie, jego bezczynność doprowadziła do ruiny zabytku. A posiada narzędzia i możliwości do wywłaszczenia włącznie!!!!! Cwaniaczki polityczne kupiły ten zabytek i zobowiązały się do jego ochrony!!!

      • 4 0

    • słyszał ktoś kiedyś o wykupywaniu obiektu zabytkowego po niskiej cenie, w celu jego ochrony (2)

      a później o doprowadzeniu obiektu do zniszczenia

      • 7 1

      • (1)

        Jakby nie wykupił, też by się rozpadł.
        A tak poniósł koszty, a w zamian wybuduje piękny obiekt.

        • 1 7

        • niewiadomo czy by się rozpadł, mógłby kupić go ktoś inny i zadbać o zabytek, właścicel powinien zapłacić za odnowienie zabytku, za to co zniszczył

          • 3 0

  • Wychowałem się w okolicy starej zajezdni, widziałem ją codziennie chodząc do szkoły, nigdy nie była w idealnym stanie, pamiętam jak była garażem dla wozów transmisyjnych TVP. Mimo że już nie mieszkam w Oliwie, w niedzielę przyjadę spełnić swój obywatelski obowiązek i podpisać się pod apelem... To ewenement na skalę europejską, powinno się wyremontować zajezdnię i przywrócić jej dawny blask, być może część przeznaczyć na muzeum kolejnictwa a część na centrum kulturalne...

    • 3 0

  • Oliwskie zabytki tramwajowe

    Stara Oliwa ma swoją historię. Gdyby przywrócić dawną świetność i by można w nowoczesny sposób zaprezentować historię powstawania tramwai oraz młodzież szkolna by mogła uczyć się historii miasta zwiedzając zabytki kultury mechanicznej oprócz historii byłby to "czas zamknięty w pigułce", a kolei tramwakowa miała by dochód i miasto również.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane