• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Warszawsko-belgijskie konsorcjum zabuduje Wyspę Spichrzów

Katarzyna Moritz
19 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
  • Choć koncepcja zabudowy północnego cypla wyspy jest wstępna, wiadomo, że powstanie kładka łącząca go z Długim Pobrzeżem.
  • Nabrzeże Wyspy Spichrzów widziane od strony mariny przy ul. Szafarnia.
  • Pierzeja kamienic przy ul. Stągiewnej.
  • Propozycja zabudowy północnego cypla Wyspy Spichrzów przygotowana przez zwycięskie konsorcjum. Zwraca uwagę gęsta zabudowa wyspy oraz nowa kładka przez Motławę, która połączy cypel z Długim Pobrzeżem.

Północny cypel Wyspy Spichrzów zagospodaruje warszawskie konsorcjum złożone z dwóch firm belgijskich i jednej polskiej - tak zadecydowały władze Gdańska po rocznym postępowaniu. Inwestycja ma być zrealizowana w osiem i pół roku. Jej koszt to co najmniej 399 mln zł. Miasto wniesie do spółki działkę wartą 33,8 mln zł, a inwestor wyda na cel publiczny 33 mln zł.



Czy inwestycje na Wyspie Spichrzów powstaną w terminie?

Pod koniec marca ubiegłego roku Gdańsk wrócił do pomysłu zabudowy Wyspy Spichrzów wspólnie z deweloperem w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Postępowaniem w maju zeszłego roku zainteresowały się dwa konsorcja i jedna firma. Ostatecznie pod koniec lutego tego roku oferty złożyły dwa konsorcja.

Miasto zdecydowało, że inwestycję zrealizuje konsorcjum warszawskiej firmy Multibud W. Ciurzyński S.A. oraz dwóch spółek belgijskich grupy Immobel, które zadeklarowało, że zabudowę zrealizuje w ciągu 103 miesięcy (niespełna 9 lat). Ta oferta uzyskała 99,81 pkt.

Przepadła natomiast oferta konsorcjum firm pochodzących z Pomorza: Activia, Euro Styl, KD Kozikowski Design, Nowak Nieruchomości, Poleko i TPS, którzy chcieli zrealizować przedsięwzięcie w przeciągu 143 miesięcy (12 lat). Tę ofertę oceniono na 80,39 pkt.

Komisja oceniała obie oferty według pięciu kryteriów: pod względem oceny koncepcji urbanistyczno-architektonicznej (waga kryterium 35 proc.), podziału zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy partnerem prywatnym a podmiotem publicznym (waga 10 proc.), wielkości partycypacji podmiotu publicznego w kosztach budowy obiektów celu publicznego (waga 25 proc.), terminu realizacji przedsięwzięcia, rozumianego jako uzyskanie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla ostatniego obiektu wchodzącego w skład przedsięwzięcia (waga 10 proc.) oraz wysokości płatności gotówkowej partnera prywatnego na rzecz podmiotu publicznego bez podatku od towaru i usług (waga kryterium 20 proc.).

Miejski wkład do inwestycji to działka o powierzchni 1,7 ha, warta ok. 33,8 mln zł. To na niej mają powstać mieszkania, budynki usługowe, handlowe, hotel oraz plac publiczny przy którym będą wystawy czy restauracje. W późniejszym okresie zostanie przeprowadzony konkurs architektoniczny na dominantę, zgodnie z planem może ona mieć 33 m wysokości. Pozostała zabudowa ma mieć maksymalną wysokość 30 m.

Belgijska firma ma 150 letnią tradycję. Developer aktywnie działa na rynku belgijskim, ale też luksemburskim i polskim. Ich projekty bardzo często dotyczą rewitalizacji czy odbudowy, przebudowy istniejących obiektów. W Polsce zrealizowali odbudowę budynku okrąglaka w Poznaniu, obecnie rozbudowują Dom Handlowy Smyk w Warszawie

- Jesteśmy pozytywnie nastawieni do tej inwestycji. Ponad rok badaliśmy kwestie techniczne, finansowe, rozmawialiśmy z różnymi bankami. Trzy duże banki są zainteresowane finansowaniem projektu i od strony finansowej projekt kontrolujemy - zapewnia Marcin Malka, członek zarządu Immobel Poland. - Mamy nadzieję, że będzie to nowe tętniące życiem centrum Gdańska.

Obiekty celu publicznego, które zostaną zrealizowana przez partnera prywatnego. Ich łączny koszt to 33,8 mln zł. Kliknij, by zobaczyć więcej. Obiekty celu publicznego, które zostaną zrealizowana przez partnera prywatnego. Ich łączny koszt to 33,8 mln zł. Kliknij, by zobaczyć więcej.

Miasto zrezygnowało z forsowanego kilka lat temu pomysłu budowy Muzeum Bursztynu oraz ogólnodostępnego parkingu. Zamiast tego, partner prywatny będzie musiał wybudować inne obiekty celu publicznego, na co wyda 33 mln zł. Będzie tymi obiektami zarządzać przez 10 lat. Miasto też uzyska płatność gotówką tzw. premię jaką zapłaci konsorcjum w związku z możliwością realizacji inwestycji w tak eksponowanym i atrakcyjnym miejscu, w wysokości ponad 2 mln zł.

Wśród obiektów publicznych zaplanowano zewnętrzny układ komunikacyjny, w którego skład wchodzi budowa ogólnodostępnej kładki dla pieszych, łączącej północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem, przebudowa Długiego Pobrzeża, przebudowa mostu Stągiewnego na most zwodzony oraz budowa mariny na południe od Mostu Stągiewnego.

Ponadto w ramach zadań publicznych ma być wykonana przebudowa skrzyżowania ulicy Podwale Przedmiejskie z ul. Chmielną, budowa ul. Chmielnej wraz ze skrzyżowaniem z ul. Pożarniczą, ul. Motławskiej wraz ze skrzyżowaniem z ulicą Pożarniczą, ul. Pożarniczej oraz części ciągu pieszego przy nabrzeżu Motławy.

Szacunkowy koszt inwestycji to 399 mln zł netto. Podpisanie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym z warszawskim konsorcjum ma nastąpić 31 marca 2015. Po podpisaniu umowy konsorcjum od razu zabiera się za prace. Faza przygotowawcza potrwa 19 miesięcy. Najpierw powstanie projekt, trzeba też uzyskać wszelkie pozwolenia. Sama budowa ma trwać 84 miesiące. Pierwszy etap budowy zostanie zrealizowany w przeciągu 45 miesięcy, wtedy powstanie hotel, część handlowa i mieszkania.

Czytaj też: Nie będzie inwestycji na Wyspie Spichrzów

Zakończone właśnie postępowanie w sprawie zagospodarowania północnego cypla wyspy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego to już kolejne podejście miasta do tego tematu. Od 2009 roku samorządowcy negocjowali podobny pomysł z różnymi deweloperami. Ostatecznie zabudowa miała być realizowana przez spółkę celową powołaną przez miasto i firmę deweloperską Polnord, w której 51 proc. udziałów miało należeć do dewelopera. Miasto miało wnieść do niej grunt o wartości szacowanej w 2010 roku na ponad 50 mln zł. Ostatecznie rok później deweloper wycofał się z inwestycji.

Proponowana zabudowa północnego cypla wyspy na działce obok Zielonego Mostu. Ten teren należy do spółki Ognisty Wóz. Najwyższe budynki maja sięgać 33 metrów. Proponowana zabudowa północnego cypla wyspy na działce obok Zielonego Mostu. Ten teren należy do spółki Ognisty Wóz. Najwyższe budynki maja sięgać 33 metrów.
To nie jedyne inwestycje na Wyspie Spichrzów. Przy ul. Stągiewnej wrocławska firma Puro Hotels niedawno otworzyła 97-pokojowy hotel o wysokości 33 m. Być może w przyszłym roku dołączą do niego dwa kolejne budynki o takiej samej wysokości.

Czytaj też: Wysoki hotel przy Stągiewnej to dopiero początek

Do swojej inwestycji przygotowuje się także spółka Spichlerz Ognisty Wóz, powiązana z Zakładami Mięsnymi Nowak. W planach jest budowa hotelu, biur, punktów handlowych, usługowych i gastronomicznych oraz mieszkań.

Opinie (224) 2 zablokowane

  • Ta modernistyczna planowana zabudowa to skandal

    zero szkła, tylko odtworzenie w historycznej postaci

    • 1 0

  • Dobrze ze nie bedzie juz straszyc ale ile z tego bedzie dla mieszkancow?

    Bo drogie hotele nie sa dla ludzi ktorzy tu mieszkaj

    • 0 1

  • słuszną linię

    zagospodarowania terenu obrała nasza władza

    • 0 1

  • No i udało się :)

    "Zejman" (czyt. "Stary Zejman") zostaje na swoim miejscu dzięki życzliwemu nowemu inwestorowi, dodatkowo latem na zostać otwarty "Nowy Zejman" w Bramie Nizinnej. Można? Można! Ukłony dla nowego inwestora Wyspy Spichrzów :)

    • 0 0

  • ma być kilka faz inwestycji

    ale nadal ponad 8 lat to trochę za długo, oby faktycznie jak zapowiadają http://www.propertydesign.pl/architektura/104/wybrano_konsorcjum_ktore_zagospodaruje_wyspe_spichrzow,3806.html stało się to żywym śródmieściem

    • 0 0

  • A jakże.

    Tyle razy prezydent Adamowicz ze swoją świtą pier&&*& że spichlerz Steffen musi być zachowany, bo to przecież jedyny spichlerz w tak dobrym stanie na wyspie a tutaj jak widać, mimo opinii konserwatora zabytków i innych "specjalistów" po prostu go nie ma. Został zburzony, usunięty.... Gdyby nie Klub Morza Zejman, który przez lata utrzymywał część spichlerza, to ten spichlerz pewnie "spaliłby się" jak Zajezdnia w Oliwie.

    • 2 0

  • Architektura

    Nowoczesne budynki "kamienice" w starym stylowym budownictwie ??? Żenada.. Tak wysokie budynki to będzie kolejne oszpecenie wyspy spichrzów i starego miasta... Takich architektów jak byli kiedyś już nie ma....

    • 4 0

  • znowu. (2)

    znow beda budowane post modernistyczne betonowo-szklane szkaradztwa.

    • 9 3

    • Byle nie zardzewiałe molochy

      • 0 0

    • modernistyczne?

      Co ma do tego modernizm.

      • 0 1

  • Niech zgadnę, kolejne centrum handlowe?

    • 0 0

  • Od prawie 20-stu lat ciągle to samo.... (4)

    I obawiam się, że przez następnych 20 latek sytuacja się nie zmieni. A co z tą niedokończoną od 40 lat i zarośniętą już "budową" przy ul. Jaglanej vis a vis dawnego sklepu meblowego BOVA i obecnego hotelu Qbus??!!

    • 60 7

    • ej, no zaraz... (3)

      1. premenada wokol wyspy spichrzow
      2. Hotel na wyspie (drugi w drodze)
      3. Uporzadkowanie terenu pod zabudowe czesci nalezacej do spolki ognisty woz.

      Nie twierdze, ze to wystarczajaco wiele jak na fakt, ze od wojny minelo 70 lat. Jednak mowienie, ze __nic__ sie nie dzieje jest klamstwem.

      • 2 2

      • Faktycznie, tempo porażające, jest z czego się cieszyć

        Nie kumasz, że wmówiono nam, że z każdego g.. powinniśmy się cieszyć, no bo przecież mimo, że przez 65 lat nic się nie działo, to - POLACY!!! NIC SIĘ NIE STAŁOŁOŁOOOOO
        Szklanka nie jest ani do połowy pusta, ani w połowie pełna - to po prostu nie jest pełna szklanka, mimo, iż miała być pełna

        • 0 0

      • Promenada to myk niby dla turystów ale naprawdę dla deweloperów, bowiem kilkaset metrów kwadratowych powierzchni razy kilkukrotność kondygnacji uzyskano, by móc spełnić warunek dostępu do wody.
        Ten koszt nie ponieśli inwestorzy ale my mieszkańcy miasta i co mamy mieć w zamian, kolejną przegrodę na Motłąwie!!!

        • 0 1

      • OK, ale

        promenada powstała w ubiegłym roku, a na samej wyspie nic się nie dzieje :( no może oprócz tego, że w sezonie letnim od kilku lat stawiają namiot. Jeśli chodzi o te ruiny (prawie jak powojenne) o których wspomniałam to przyznasz, że to totalna porażka od tylu lat (30?) i wciąż nikt (miasto) z tym kompletnie nic nie robi.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane