Fakty i opinie

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi

Najnowszy artukuł na ten temat

"Widmo" podpowie służbom, czy to narkotyk, czy słodzik

Wszystko wskazuje na to, że warty ponad 100 mln złotych patrolowiec dla pograniczników z Gdańska powstanie we Francji. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyli przedstawiciele stoczni z Boulogne sur Mer, która przebiła propozycję złożoną przez PGZ Stocznię Wojenną w Gdyni.



Podobne inwestycje powinny być:

wykonywane przez polskie podmioty, niezależnie od ceny 55%
oddane do wykonania temu, kto zaproponuje lepsze warunki, bez znaczenia, jaki kraj 45%
zakończona Łącznie głosów: 886
Przypomnijmy, o tym, że pogranicznicy ogłosili dofinansowany na ponad 100 mln zł przetarg na dostawę nowej, pełnomorskiej jednostki patrolowej, informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Po raz pierwszy w 28-letniej historii Morskiego Oddziału Straży Granicznej pojawiła się tym samym realna szansa finansowa na realizację tego projektu - dotąd za każdym razem przeszkodą był brak pieniędzy w budżecie państwa.

Jak poinformował branżowy portal Zespół Badań i Analiz Militarnych - francuska stocznia Socarenam z Boulogne sur Mer złożyła w przetargu korzystniejszą ofertę od tej zaproponowanej przez PGZ Stocznię Wojenna Sp. z o.o.

- W każdym z trzech kryteriów oferta francuska była lepsza (uzyskała łącznie 100 proc. punktów możliwych do zdobycia) - wskazują autorzy publikacji, którzy przewidują, że podpisanie umowy może nastąpić jeszcze w maju.

Nawet dwa tygodnie na pełnym morzu



Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu zamówiona jednostka będzie długa na 60-66 m i szeroka na 9,5-10,5 m. Jej wyporność określono na 900-1000 t, a zanurzenie na ok. 3,5 m. Będzie także szybka. Konstrukcja napędu pozwoli rozwinąć jej prędkość na poziomie minimum 21 węzłów. Z kolei ekonomiczna prędkość patrolowa określona została na 7-11 węzłów.

Z dwudziestoosobową załogą oraz możliwością zaokrętowania 14 dodatkowych osób (10 osób grupy operacyjnej i czterech inspektorów) na pełnym morzu będzie mogła przebywać nawet 14 dni.

- Po zakończeniu ewentualnego postępowania odwoławczego lub upływie terminu do jego wniesienia zamówienie zostanie poddane obligatoryjnej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - mówi Andrzej Juźwiak z MOSG w Gdańsku. - Projekt został dofinansowany z Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2014-2020.

Dwie jednostki starsze niż Straż Graniczna



W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu. Choć obie jednostki przechodziły kapitalny remont połączony z ich modernizacją, to jednak ich historia jest dłuższa niż MOSG.

Tak prezentuje się zmodernizowany patrolowiec na służbie w MOSG.


Wielkość jednostek pełnomorskich obecnie wykorzystywanych przez pograniczników oraz ich założenia konstrukcyjne pozwalają im operować tylko na Bałtyku. Nowy patrolowiec został zaprojektowany tak, by mógł wspierać działania w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej także na Morzu Śródziemnym.

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Zamiast wspierać własny przemysł w czasach kryzysu i pandemii.... (28)

    To dajemy zarobić francuskiej stoczni! Masakracja. I jeszcze te farmazony o dobrej zmianie i wstawaniu z kolan... Aż na wymioty wzbiera.

    • 77 50

    • Jak to możliwe że we Franjci, gdzie zarobki są ponad 3 razy wyższe zrobią taniej? (6)

      Może ta stoczni w Gdyni to jakiś żart, a nie dobrze zarządzana firma

      • 75 0

      • A kto powiedział, że robią taniej? (5)

        Ważne, że mają lepszych lobbystów.

        • 8 25

        • to z innej beczki (2)

          cena węgla w Europie jest niższa o 45% niż wydobywanego w Polsce. Widać że firmy dotowane przez rząd nie dają rady w konkurencji. Dlaczego mamy za wszystko przepłacać ? Już i tak płacimy bardzo drogo za prąd i ogrzewanie mieszkań z drogiego węgla. Do tego dochodzi pewność że Francuzi zbudują ten statek a u nasz będzie jak z korwetami, budują już 30 lat i końca nie widać, a koszty wzrosły kilkukrotnie

          • 19 1

          • nie (1)

            to oznacza, że siły zaangażowane w światowy handel węglem są w stanie kształtować cenę i brać udział w grze.
            Dealer zawsze pierwsze działki daje za darmo...
            Nasi dreptacze uważają, że sumowanie kosztu z zyskiem daje cenę i że żaden wysiłek z ich strony nie jest potrzebny. Bo najwyżej pójdą na emeryturę.

            "Dlaczego mamy za wszystko przepłacać"
            Dlatego że nasze życie jest czyimś interesem. A nasi przedstawiciele działają "rynkowo" czyli swój interes przedkładają nad naszym.

            • 3 9

            • wszedzie widzisz spiski?

              polski wegiiel sie skonczyl juz dawno temu. kopalnie glebinowe zawsze beda drozej kopac niz odkrywkowe. topienie pieniedzy w kopalnie na slasku nie ma zadnego sensu

              • 2 0

        • Przeciez zrobia go 30 milionow zlotych taniej, niz oferowala zrobic stocznia zarzadzana przez PiS.

          • 11 2

        • dokumenty przetargowe to mowią :)))

          • 1 0

    • czas porzucić pisowskie myślenie o wsparciu rodzimego przemysłu (1)

      Po kilku latach rządu pis wiemy, ze to tylko sposób na utrzymywanie synekur dla mandarynów.

      Koniec z interwencja panstwa w gospodarke. Prywatyzacja i tyle!

      • 28 8

      • i zamienisz madaryna, który składa hołd "prezesowi"

        na mandaryna, który sprzeda majątek i ustawi się na trzy pokolenia do przodu...

        • 2 12

    • Ale dopłaty z Unii w tym Francji oczywiście się należały! Mentalność chłopa polskiego.

      Mojego nie dam, nikomu nie ufam a co nie moje to można brać a szczególnie od bogatszych.

      • 8 12

    • PESA jest żartem i bydłowozem (3)

      a wciąż bierzemy, łykamy szambo z Bydgoszczy, ale polskie, więc czujemy się z Lisickim w szczególnie ubogaceni

      • 11 17

      • bez przesady pesa jest bardzo dobra i wygrywa wiele przetargów na zachodzie (2)

        ale chodzi o tramwaje bo z pociągiem jeszcze muszą nabrać doświadczeń

        • 20 5

        • na krajowy rynek wypychają chłam

          w dodatku decyzja o produkcji Żarta jako pociągu pod przetarg była katastrofą. Zamiast wziąć kasę z NCBR na prototyp - wystartowali z prototypem w przetargu. To się nigdy nie kończy dobrze.

          • 6 5

        • niczego NIE wygrywa

          Pesa nie wygrała żadnego przetargu na tramwaje - oprócz tych w Europie Wschodniej. (Wygrała, ale na pociągi). Teraz zresztą i to wyschło. To bydłowozy dla 3 Świata. Szczególnie tragiczne są wnętrza i ergonomia.

          • 8 11

    • Ziemia do PISuaru (2)

      XXI wiek, wolny rynek, pieniądze publiczne, przetargi, konkurencyjność... Coś świta czy nie bardzo? Nie martw się Jarek karze unieważnić postępowanie i jak już wybuduje stocznię w Łodzi to tam 5 patrolowców Nasi zbudują za pół tej ceny.

      • 11 6

      • stocznia w radomiu ma jeszcze chrapke na ten kontrakt

        • 6 1

      • "XXI wiek, wolny rynek, pieniądze publiczne, przetargi, konkurencyjnoś"

        hasełka, hasełka, hasełka...

        Tylko trzeba mieć kadry, aby w tych przetargach i konkurencyjności nie zostać ustawionym pod wiatr...
        Już wielu urzędników sie przejechało na takich mżonkach, że procedura zastąpi myślenie i wiedzę. I najczęście szybko stają się zakładnikami dostawców i papier klepie się "automatem"...
        No i warto nad ortografią popracować... Jarek może kazać jak również karać... Od tego jest.

        • 2 0

    • Kupując wg klucza narodowego niczego nie wspierasz (1)

      gdyby to działało to takie kraje jak np. Korea Północna byłyby bogate - a nie są. Za to co wydano na Gawrona czy tam Ślązaka mielibyśmy całą flotę patrolowców zamówionych w Korei (jak Norwegia) albo jeden niszczyciel a tak masz najdroższą motorówkę świata i utrzymujesz jakąś niewydolną stocznie.
      Bogatszy jest ten kraj który wydaje kasę bardziej racjonalnie. Rozumiem, że popieracie dopłacanie do kopalń z waszych pensji, żeby wspierać własny przemysł? W ten sposób to się produkuję biedę a nie bogactwo, bo ograbiasz normalne firmy żeby reanimować w nieskończoność jakieś trupy.

      • 27 1

      • "kraj który wydaje kasę bardziej racjonalnie"

        Z tym się zgodzę.
        Problem w tym, jak zdefiniować racjonalność.

        W naszych realiach kicha jest niezależnie od wariantu metody zamówienia... Bo w efekcie "duzi chłopcy" kupują sobie zabawki, które nie mają szczególnych zastosowań a których utrzymanie kosztuje fortunę i w żaden sposób nie stymuluje rodzimego rynku. Drobna grupa funkcjonuje poprawnie, paru ludzi robi na tym karierę -> vide F16/35
        A kosztuje nasz właśnie "mityczny spokój wierchuszki" (jakakolwiek by ona nie była), która nie wie, co jest potrzebne a nie podejmie ryzyka badań i systematycznego rozwoju... Bo zawsze się komuś narazi...

        Bo nawet poskładać z gotowców trzeba umieć...

        • 4 0

    • Tytul brzmi: prawdopodobnie (7)

      Uwazaw,ze w rzeczywistosci bedzie inaczej.Prawdopodobnie kontrakt dosatnie PGZ.pozyjemy zobaczymy.Jezeli chodzi o porownanie obecnych rzadow do poprzednikow w kwestii wspierania polskiego przemyslu i szerzej polskiej gospodarki, to w zasadzie nie ma czego porownywac.To jest Masakracja!Poprzednicy sprzedali i rozkradli prawie wszystko.Ruina polskich stoczni,TP(telekomunikacja),przemysl przetworczy,cukrownie,itp.Zwroc uwage jak sa zarzadzane spolki skarbu panstwa.Jakie zyski przynosil np.Orlen za czasowpoprzdikow,a jakie przynsil w ostatnich 2-3 latach,jaka byla sytacja Lotu za czasow PO,a jaka byla obecnie (do epidemii)itd.Takie porownania to po prosu miazga! Rzady poprzednikow to masakracja ,albo(lepsze slowo).dewastacja.

      • 6 17

      • (1)

        Autor artykułu nie orientuje się w temacie. Przetarg został rozstrzygnięty parę tygodni temu. I wszystko już jest jasne.

        • 4 0

        • poczekaj

          Z caracalami(poprawna nazwa nieloty) tez wszystko było jasne.

          • 5 4

      • (2)

        propagandowa spiewka, zlo zaczelo sie od solidarnosci ktora rozwalila gospodarke ale nawet nie pomyslala co potem, jakby cala ta rewolucja robily dzieci a nie dorosli ludzie, a jak bylo juz po wszystkim to skad brac pieniadze na szkoly, szpitale, zasilki, policje itp jak produkcji nie bylo? trzeba bylo sprzedawac, a sprzedac mozna bylo tylko to co zachod chcial kupic, pieniadze byly potrzebne natychmiast bo jakby ich nie bylo niepokoje spoleczne moglyby panstwo rozwalic do koncaa

        • 5 0

        • "rączkami" solidarności (1)

          klasyczny model "rewolucji", gdzie neofici, pięknoduchy i idealiści zczyszczają przedpole.

          A jakie ręce pracowały na zapleczu i ustawiały sprawy, to nieprędko się dowiemy.
          Jeśli wcale.

          • 3 0

          • dzis juz pewne rzeczy wiemy np kto finansowal solidarnosc

            • 3 1

      • (1)

        to poprzedni rząd wprowadził plan napraczy dla LOT, dzięki czemu przetrwal i zaczął się rozwijać a teraz to się zobaczy jak banda niudaczników z PIS będzie działać... Mając za wzór takich nominatów w spółkach jak Objatek czy jemu podobni to grubo popłyną spółki narodowe,

        • 7 0

        • Ale poprzednim rzadem byl rzad Morawieckiego i na pewno nie wprowadzil planu naprawczego LOT.

          • 0 0

  • ja (5)

    ktoś powinien za to beknąć?

    • 67 36

    • za co? że Francuzi złożyli lepszą ofertę?

      jesteśmy w UE, jest wolność konkurencji

      • 26 5

    • Tak, ten kto sztucznie podtrzymuje niewydolne przedsiębiorstwo

      i robi to z powodów politycznych, a nie biznesowych.
      Ale nie beknie, bo poza stocznią oni mają też prokuraturę i już w sumie także sądy

      • 27 1

    • dawno Polskę rozsprzedali

      • 6 0

    • (1)

      mogę beknąć! zawsze bekam na zawołanie

      • 9 0

      • Jak to robisz?

        Bo mi nie wychodzi, i chodzę taki przytkany zamiast sobie beknąć porządnie.

        • 0 0

  • W Wiadomościach TVP (6)

    i tak powiedzą, że to w polskiej stoczni, tylko na Nabrzeżu Francuskim, albo że to polski okręt, który Francuzi wybudują na baaaaardzo drogiej licencji wykupionej od Polski. No, w każdym razie jakoś z tego wyjdą. I suweren w to uwierzy.

    • 131 22

    • Jakby nie mogli zbudować w Radomiu. (3)

      • 21 6

      • (1)

        na lotnisku sporo miejsca, cisza, spokój

        • 8 2

        • Przecież sami mówili że wszystko będą robić inaczej :)

          No i kolejna koperta poszła :)

          • 1 0

      • w Radomiu nie ma takiego dużego basenu

        na pochylnię do wodowania

        • 3 1

    • Co powiedzialby TVN (1)

      Gdyby rzadzilo PO? Ze szukali stoczni, latali, wydali 10 mln na poszukiwania i że nie ma już pieniedzy w budżecie bo są ważniejsze sprawy.

      • 1 9

      • Gdyby rzadzila PO, to przekazywalaby informacje za posrednictwem TVP, filozofie.

        • 0 1

  • Pytanie (9)

    W jak słabej kondycji i jak źle zarządzana musi być Stocznia Wojenna, skoro przegrała na własnym podwórku z krajem w którym poziom życia, i koszty pracy są wyższe?

    • 176 3

    • (1)

      Jak nie wiedziałeś czym się zajmuje agentura, to właśnie na tym! Więc postawiłeś bardzo dobre pytanie, teraz czas na wnioski.

      • 17 0

      • minister od parowek wywiazal sie ze zlecenia stuprocentowo

        • 13 3

    • (2)

      bo oni to zlecą w Wietnamie

      • 8 4

      • Stoczniowiec

        Nie oni to będą budować w Saint Mało czyli u siebie .

        • 3 2

      • No tak, w ukraińskim konsorcjum na terenie Vietnamu w Vingroup
        ;)

        • 2 4

    • prace Francuzów dofinansuja sowieci (2)

      w zamian za możliwość wglądu w specyfikację projektu

      • 3 21

      • Czapeczka z folii aluminiowej już założona na głowę?

        • 24 3

      • tak, bo przecież sowieci nie mają już planów patrolowca oferowanego komercyjnie na rynku...

        weź ty się puknij w głowę.

        • 4 1

    • to jest bardzo dobre pytanie

      podobnie jest z np. Autosanem, ktory to wykupiony po bankructwie przez rzad (!) nie startuje nawet do przetargow dla np. wojska, niezle prawda? no ale PGZ to jest MOC, caly swiat nam zazdrosci

      • 14 0

  • A dlaczego nie wybudują w naszych Polskich stoczniach (11)

    moi drodzy I kochani, czy nasze stocznie są za drogie czy jak zwykle ktoś poszedł na skróty. Teraz trzeba za wszelką cenę wspierać naszą gospodarkę .. Uśmiechu Wam życzę..

    • 35 58

    • (2)

      I byśmy budowali jak Kormorana przez 20 lot.

      • 19 8

      • Baranie jeden kormoran był zdany w terminie. pomyliłeś z ślązakiem/ gawronem.

        • 16 5

      • stępka w Szczecinie nadal rdzewieje

        a Pinokio z wielką fetą wodował już ten prom. Nasze stocznie pokomunistyczne to technologiczne trupy utrzymywane dla związkowych nierobów z Solidarności.

        • 14 1

    • Za wszelką cenę to znaczy za moje pieniądze? A kto mnie wesprze? Rząd kolejnymi podatkami lub wzrostem cen?

      • 17 5

    • Ratownik niedawno poległ. Kto normalny da teraz coś do SW PGZ.

      Bardziej obrazowo. Ma laska kiłę, co widać i mówi, że to uczulenie. A Ty kisisz ogóra dając wiarę jej opowieściom, bo to krajanka.

      • 12 3

    • W Polsce znowu by budowali, budowali i budowali a i tak by w końcu nic z tego nie wyszło. Nareszcie ktoś pomyślał.

      • 11 0

    • a gdzie ta swietnie prosperujaca stocznia w szczecinie, budujaca najnowoczesniejsze promy na swiecie, ktora obiecywal morawiecki, poki co zostala tylko zarosnieta trawa zardzewiala stepka, duda zreszta tez obiecywal reaktywacje szczecinskiej stoczni w trakcie swojej pierwszej kampanii wyborczej i "lud kupil"

      • 15 0

    • My życzymy zdrowia

      również psychicznego

      • 7 0

    • Zapytaj premiera (1)

      on ma wprawę w budowaniu promów.

      • 15 1

      • elektrycznycch saamochdow rowniez, mialo byc ich milion, polacy sa wierzacy

        • 8 0

    • Bo to projekt finansowany przez UE, wiec jeśli liczyli na te kase, musieli zrobić uczciwy przetarg.

      • 7 0