• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wątpliwości ws. sygnalizacji w centrum Gdańska

Rafał Borowski
10 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zdjęcie feralnego skrzyżowania, opatrzone podpisami naszego czytelnika. Zdjęcie feralnego skrzyżowania, opatrzone podpisami naszego czytelnika.

Zielone światło mają jednocześnie piesi, jak i jadący prostopadle do przejścia dla pieszych kierowcy. Taki problem - zdaniem naszych czytelników - występuje na przebudowanym niedawno skrzyżowaniu ulic Toruńskiej i OkopowejMapka w centrum Gdańska. Urzędnicy zapewniają, że organizacja ruchu na skrzyżowaniu jest dobra, a sygnalizacja działa poprawnie.



O problemie poinformował nas czytelnik w Raporcie z Trójmiasta.

Czy zdarza ci się przejść albo przejechać na czerwonym świetle?

Przebudowa skrzyżowania ulic Okopowej i Toruńskiej była jednym z elementów budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka. Przypomnijmy, że ta szeroko zakrojona inwestycja zakończyła się z początkiem lipca.

Po przebudowie kierowcy wyjeżdżający z ul. Toruńskiej uzyskali spore udogodnienie. Mogą teraz nie tylko skręcać w ul. Okopową, ale również skierować się na ul. Nowe Podwale Grodzkie, która prowadzi do tunelu pod Forum Gdańsk oraz w kierunku ul. Augustyńskiego.

  • Zdjęcia opisanego w artykule skrzyżowania.
  • Zdjęcia opisanego w artykule skrzyżowania.

Zielone światło dla pieszych i kierowców?



Zdaniem naszego czytelnika korzystanie z tego skrzyżowania może być problematyczne dla kierowców. Powód? Jego zdaniem sygnalizacja świetlna została źle zaprogramowana, co może doprowadzić do wypadku.

- Na zrobionym przeze mnie zdjęciu widać, że na przejściu dla pieszych pali się zielone światło. Zielone światło mają też kierowcy jadący prostopadle do tego przejścia. Ponadto załóżmy, że w tym kierunku pojechałyby np. trzy samochody, którym zapaliłoby się czerwone światło. Dwa z nich przez moment stałyby na samym środku skrzyżowania, po czym dostałyby zielone... wraz z prostopadle idącymi pieszymi. Zgłosiłem to do Gdańskiego Centrum Kontaktu. Trudno mi uwierzyć, że wcześniej nikt tego nie zgłaszał, gdyż sygnalizacja działa w ten sposób przez całą dobę od kilku miesięcy - opisuje pan Marcin.
  • Zdjęcia opisanego w artykule skrzyżowania.
  • Zdjęcia opisanego w artykule skrzyżowania.

Urzędnicy: sygnalizacja działa poprawnie



Mogłoby się wydawać, że doszło po prostu do pomyłki, która szybko zostanie skorygowana. Urzędnicy zapewniają jednak, że sygnalizacja świetlna działa we wskazanym miejscu poprawnie.

Zielone światło dla kierowców uprawnia ich bowiem wyłącznie do przejazdu przez skrzyżowanie za sygnalizatorem, a nie przez przejście dla pieszych.

- Linia sygnalizatorów dla wyjeżdżających z ul. Toruńskiej nadaje sygnał czerwony w momencie, gdy na przejściu wzdłuż ul. Okopowej jest nadawany sygnał zielony. Załączone zdjęcie zostało wykonane w fazie głównej, tj. podczas nadawania światła zielonego dla kierowców poruszających się ul. Okopową. Kierowcy jadący z kierunku centrum skręcający w prawo zobowiązani są ustąpić pierwszeństwa pieszym przechodzącym przez jezdnię. W tej lokalizacji funkcjonuje dodatkowe skrzyżowanie z wyjazdem z tunelu. Linia sygnalizatorów tego skrzyżowania znajduje się za przejściem, a więc należy ją traktować jako osobne skrzyżowanie. Mówiąc wprost: pojazd wyjeżdżający z Toruńskiej nie jest w kolizji z przejściem dla pieszych. To dwa różne skrzyżowania - komentuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Oznacza to, że na przejściu dla pieszych kierowcy muszą im ustąpić pierwszeństwa. Wciąż istnieje jednak ryzyko, wspomniane przez naszego czytelnika, że auta, które nie zdążą opuścić skrzyżowania, zablokują na jakiś czas pasy.

Miejsca

Opinie (135) 2 zablokowane

  • I tak będzie do puki urzędnik nie będzie odpowiadał za skutki jakie wywoła jego urzędowanie.

    • 8 0

  • Cały Gdańsku

    W Gdańsku wszystko jest spartaczone . Obecna władza już za długo rządzi . Przydałby się zmiany może nowi zaczną logicznie myśleć . To co się tu wyrabia to jakieś s-fi.. remonty tuneli żeby po dwóch latach budować przejścia naziemne . I wiele , wiele innych absurdów

    • 9 3

  • Pech

    Miałem ostatnio z nauką jazdy zderzenie prawie jechałem w stronę pruszcza nie dość po krawężnikach uniklem zderzenia to felgę sobie skrzywiłem instruktor chyba spał

    • 4 0

  • Czerwone (3)

    Pomyslcie lepiej w drugą stronę, na suchaninie i nie tylko są światła tylko na przejście dla pieszych, włączają się same, nawet jak nikogo nie ma( pewnie d**ile z urzędu się boją, że się pozarażają jak dotkną przycisku). Kolejny przykład to skrzyzowanie przy aldi również na suchaninie, wątpię w konieczność tych świateł w ogóle, na dodatek tak beznadziejnie działają, że główna ulica Bethovena ma krótko zielone, a najśmieszniejsze jest to, że tam często pali się dla wszystkich czerwone i nie mówię tu o normalnym opóźnieniu. Kolejna sprawa to po cholerę światła o 2 w nocy w środku tygodnia poza sezonem? Nawet na głównych ulicach są niepotrzebne, wystarczy zwolnić i się rozejrzeć. Kolejna głupota to zabieranie strzałek. Chcecie chronić d**ili którzy nie umieją włączyć się do ruchu chyba, albo chcecie większe korki tworzyć, innych wytłumaczeń nie ma

    • 5 3

    • I tak i nie :) (1)

      Światła na Suchaninie przy przedszkolu (skrzyżowanie z Schumana) są faktycznie fatalnie zaprogramowane, zielone potrafi się świecić poniżej 10 sekund, przy zerowym ruchu pieszych i aut z Schumana. Przy Aldi mogłoby tych świateł nie być faktycznie, ale lepiej byłoby zlikwidować niebezpieczne przejście dla pieszych bliżej przystanku "Wagnera" - z jednej strony piesi wychodzą między drzewami i ich nie widać, z drugiej zza murowanego(!) ogrodzenia. Faktycznie 3/4 świateł po 22:00 mogłoby być wyłączonych (pulsujące żółte). Ostatnia kwestia po przeprogramowanie w godzinach szczytu np. Havla x Świętokrzyska x Małomiejska, gdzie jadąc z Orunii, dostając zielone możesz utknąć na środku, blokując skrzyżowanie, bo kierowcy bezmyślnie jadą na strzałce, podczas, gdy Ty czekasz na zielonym przed skrzyżowaniem na miejsce za pasami dla pieszych.

      • 1 2

      • Masz wyjątkowo egoistyczny punkt widzenia, typowy dla kierowcy z przedmieścia

        Obydwa przejścia przy Aldi są bardzo potrzebne mieszkańcom i uczniom (a Suchanino to najgęściej zaludniona dzielnica Gdańska), a jeśli musisz tamtędy jechać, to masz jechać powoli. Przejście przy przystanku Wagnera powstało, bo chodzą tamtędy setki ludzi. Radzę omijać Suchanino, docelowo odcinek przy Aldi zrobimy jednokierunkowy.

        • 1 1

    • Jako mieszkaniec Suchanina polecam ci omijać moją dzielnicę w drodze do domu

      Światła przy ALDI są ustawione bardzo dobrze - są dla pieszych mieszkańców załatwiających sprawy bez samochodu. Zawsze możesz je ominąć ulicą Powstańców Warszawskich. Mogę ci też obiecać w imieniu swoim i innych mieszkańców, że w okolicach SP 43 ruch samochodowy będzie ustawicznie uspokajamy, a komunikacja piesza i zbiorowa będzie tam miała priorytet.

      • 1 1

  • Kaszana

    Jedna kaszana z tym tunelem i całą resztą. W tunelu żadnych kierunków. Nie wiadomo co zastaniesz na wyjeździe ( kierunek Orunia, Dolne Miasto, centrum dla tych co zbłądzili, dojazd do uw, skarbówki i urzędu marszałkowskiego oraz informacja o dojeździe do nowego parkingu
    .Powinny być oznakowania kierunkowe wcześniej i powtórzone na wyjeździe. Lud

    Nawet Gdańszczanie miotają się tam w tym bałaganie.

    • 6 0

  • powiem tak...

    Rozwiązania kierowania ruchem , znaki, sygnalizacje itp itd na ulicach powinny być tak zrobione, żeby nie były "rozkminkami" dla ekspertów, ale żeby , przepraszam za stwierdzenie, najgłubszy uczestnik ruchu drogowego od razu rozumiał jak ma jechać . Tyle w temacie. Cała wykonanie organizacji ruchu powinno już działać na intuicję kierowców. Wszystko !

    • 11 0

  • dzwonek (1)

    a ja apeluję w sprawie użytkowników rowerów, którzy w określonych sytuacja poruszają się po chodnikach dla pieszych, prawie zawsze wyjeżdżają zza pleców pieszych całkowicie niespodziewanie, upominam się o kontrolowanie przez stosowne służby , czy dany rower wyposażony jest dzwonek lub inny sygnał dźwiękowy ..........................................................Szczegółowe informacje dotyczące obowiązkowego wyposażenia m.in. roweru znajdziesz w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27 październiaka 2016 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

    • 4 2

    • Sprawdzimy to zaraz po tym jak skończymy kontrole obecności filtrów DPF

      • 1 0

  • Podobna sytuacja ma miejsce na Węźle UE czyli jadąc Okopową i skręcając w lewo w Armii Krajowej w kierunku Huciska. Sytuacja miała miejsce wczoraj ok.10.15 ja miałem zielone światło skręcam w lewo a ktoś na mnie trąbi , patrzę w lusterko wsteczne a samochody już jechały Podwalem w kierunku AK. Gdyby ktoś był rozpędzony to zapewne siedziałby na moim tylnym fotelu. Kto w takiej sytuacji ponosi odpowiedzialność za szkody w mieniu a kto na zdrowiu?

    • 12 1

  • Zabrać autorowi zdjęć prawo jazdy!!

    To są podstawy teorii.....

    • 0 4

  • Mam wrażenie, że coraz więcej miejskich urbanistów wychodzi z dyplomami z WSAiBiCiDiZiHiR filia w Skarszewach. Nowo powstałe skrzyżowania są tak porąbane, że ultraturbinowe ronda w UK to przy nich pikuś. Jakoś kiedyś na Zaspie, Przymorzu czy Chełmie potrafili to zrobić z głową a teraz funduje się kierowcom drogowe escape roomy.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane