• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Według jakich zasad odmalowuje się znaki na jezdni?

Rafał Borowski
13 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Wykonane przez czytelnika w poniedziałek zdjęcia, na których udokumentował tylko częściowe odmalowanie znaków na ulicach Wały Piastowskie i Jana z Kolna. Drogowcy zapewniają, że prace są kontynuowane.
  • Wykonane przez czytelnika w poniedziałek zdjęcia, na których udokumentował tylko częściowe odmalowanie znaków na ulicach Wały Piastowskie i Jana z Kolna. Drogowcy zapewniają, że prace są kontynuowane.
  • Wykonane przez czytelnika w poniedziałek zdjęcia, na których udokumentował tylko częściowe odmalowanie znaków na ulicach Wały Piastowskie i Jana z Kolna. Drogowcy zapewniają, że prace są kontynuowane.
  • Wykonane przez czytelnika w poniedziałek zdjęcia, na których udokumentował tylko częściowe odmalowanie znaków na ulicach Wały Piastowskie i Jana z Kolna. Drogowcy zapewniają, że prace są kontynuowane.

Drogowcy rozpoczęli niedawno pierwszy etap tegorocznego odmalowywania znaków na jezdniach. Wbrew pozorom, brak opadów to niejedyny warunek, aby można było malować oznakowane. Wyjaśnimy, w jakich warunkach prowadzi się takie prace.



Jak oceniasz stan oznakowania na ulicach Gdańska?

W ostatnich dniach gdańscy drogowcy odmalowywali znaki poziome na ulicach Wały PiastowskieJana z Kolna.

Nasz czytelnik zwrócił jednak uwagę, że odtworzona została tylko część zatartych znaków.

- Dlaczego odmalowuje się tylko małe fragmenty linii na jezdni, podczas gdy reszta też jest już niewidoczna? Na moje pytanie [do drogowców - dop. red.], z czego to wynika, usłyszałem: mamy zlecenie z GZDiZ tylko na tyle. Jak to się ma do bezpieczeństwa na ulicy? Czy naprawdę warto oszczędzać na kompleksowym odmalowywania linii? - zastanawiał się pan Waldemar.

Prace będą kontynuowane



Przedstawicielka Gdańskiego Zarząd Dróg i Zieleni zapewniła, że opisana sytuacja nie jest efektem przeoczenia czy szukania oszczędności w budżecie. Powód odmalowania we wskazanym czasie tylko części znaków ma prozaiczne wytłumaczenie - niesprzyjająca pogoda.

- Przestawione na załączonych zdjęciach fragmentaryczne odnowienie oznakowania poziomego spowodowane było wystąpieniem niekorzystnych warunków atmosferycznych w trakcie ich realizacji. Z chwilą wystąpienia sprzyjających warunków atmosferycznych nastąpi kontynuacja tych prac - zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.

Sprawdź listę warsztatów samochodowych w Trójmieście



Odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza



Postanowiliśmy nie ograniczać się do sprawdzenia tylko tego jednego przypadku. Chcieliśmy również wyjaśnić czytelnikom, według jakich zasad prowadzone są w ogólności tego typu działania. Wbrew pozorom, korzystne warunki atmosferyczne nie są określane na podstawie czyjegokolwiek "widzimisię". Aby prac malarskich nie trzeba było poprawiać - i tym samym wydawać na nie kolejne pieniądze - należy zwrócić uwagę nie tylko na liczbę kresek na termometrze, ale również na wilgotność powietrza.

- Zasadnicze prace związane z odnowieniem oznakowania poziomego realizowane są w godzinach nocnych w celu zminimalizowania utrudnień w ruchu drogowym. Wymagane minimalne warunki atmosferyczne to temperatura podłoża minimum 5 stopni Celsjusza oraz wilgotność powietrza 85 proc. - doprecyzowuje nasz rozmówczyni.

Zobacz, w jaki sposób funkcjonuje maszyna do malowania pasów na jezdni


Harmonogram prac na rok 2020



Budżet GZDiZ nie jest z gumy i nie pozwala na utrzymanie oznakowania poziomego w idealnym stanie na ponad 1700 ulicach, alejach, rondach i placach w Gdańsku. W związku z tym, odnawianie pasów na jezdni odbywa się według z góry założonego harmonogramu. Priorytetem są oczywiście te miejsca, w których odnotowuje się największe natężenie ruchu.

- W ramach harmonogramu prac odnowienia oznakowania poziomego w roku 2020, w pierwszym etapie założono odnowienie miejsc newralgicznych ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego, np. oznakowanie w obrębach skrzyżowań, oznakowanie na jezdni z odgięciem torów jazdy, przejścia dla pieszych w obrębie szpitali oraz oznakowanie poziome w strefach płatnego parkowania. W chwili obecnej realizowany jest pierwszy etap tych prac. W drugim etapie odnowione zostanie oznakowanie na głównych ciągach komunikacyjnych. Przejścia dla pieszych w obrębie szkół będą odnawiane w sierpniu - wylicza Kiljan.

Komu zgłosić różnego rodzaju uciążliwości?



Na koniec warto podkreślić, że nie należy stawiać znaku równości między wytartym a niewidocznym znakiem. W przypadku całkowicie zatartych śladów, drogowcy starają się w trosce o bezpieczeństwo pieszych i kierowców odtwarzać je na bieżąco. Do kogo najlepiej kierować tego typu zgłoszenia?

Jak już wielokrotnie informowaliśmy w Trojmiasto.pl, w tym celu najlepiej powiadomić Gdańskie Centrum Kontaktu pod numerem telefonu 58 52 44 500 lub nanieść zgłoszenie na tzw. Gdańską Mapę Porządku, czyli miejską stronę internetową, przeznaczoną do szybkiego przekazywania przez mieszkańców różnego rodzaju uciążliwości. Chodzi nie tylko o zatarte znaki drogowe, ale również na przykład przepełnione śmietniki, zniszczone wiaty przystankowe czy lampy uliczne lub powracający co roku problem pojawienia się barszczu Sosnowskiego.

Miejsca

Opinie (83) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Żałosne

    To jest żałosne co się dzieje w Trójmieście z malowaniem pasów linii na jezdni znaków itd itp. kiedyś była taka sytuacja zresztą opisana na Trójmiasto.pl że kierowca autobusu jeżdżący na trasie Oliwa Osowa sam odmalował odcinek na ul.spacerowej koło leśniczówki ten ostry zakręt to chcieli go za to wywalić xdxdxd kretyni roku jak nic zamiast być im wstyd i głupio to zero pokory a Jeszcze kara xd za to że ktoś chciał poprawić jakość lini rozdzielającej pasy kończąc napiszę że w Gdańsku oraz całym Trójmieście nie są malowane żadne pasy na przejściach, znaki na drodze, linię rozdzielające drogi itd mieszkam całe życie w Gdańsku czyli 44 lata i chyba tylko raz w życiu ich widziałem jak coś tam robili xd żałosne Gdańsk nic z tym nie robi a później są wypadki druga sprawa drogi stan krytyczny nic nie robią złodzieje tylko potrafią gadać że czego to oni nie robią a wychodź na to że nic nic kompletnie partacze

    • 0 0

  • Ta śliska farba to jakaś pomyłka!

    • 0 0

  • Zapomnieliście jeszcze o jednym warunku (1)

    Farba musi być śliska! Szczegolnie ta pokrywająca przejścia dla pieszych.

    • 1 3

    • Tak

      tak aby piesi nogi połamali na mokrych zebrach.

      • 0 0

  • Najczęściej to odmalowuje się (2)

    b. śliską farbą. Tak farba powinna być zabroniona!

    • 5 0

    • Po większości miejsc pomalowanych ta farbą... (1)

      nie powinno się jeździć, więc w czym problem?

      • 0 1

      • To spróbuj zmienić pas motocyklem po deszczu lub zahamowac na pasach... Życzę b. duuużo szczęścia!

        • 0 0

  • Molowanki

    Zapraszam na Szadółki. Masy malują na piasku który leży na ulicy... Czysty cyrkkkk

    • 0 0

  • W Niemczech to Pasy Widać Zimą tak jak przez cały rok a w Polsce tylko do pierwszego deszczu

    • 1 0

  • wszystko odtrombione robota i farba na odpieprz zaraz zniknie przy pierwszym deszczu i wietrze

    • 0 0

  • Słowiańszczyzna wszedzie prowizorki i bałagan dotego kiepskie materiały i niska jakość prac

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Oznakowanie poziome wygląda jakby było malowane plakatówkami (2)

    Kilka tygodni po malowaniu nie ma po nim śladu. Czy nie można pomalować tego raz i porządnie, żeby starczyło na kilka lat? Są przecież specjalne masy grubowarstwowe, które wytrzymują bardzo długo. No ale wiadomo, że wygrywa najtańszy i maluję farbą z marketu.

    • 32 0

    • Gadasz bzdury. Ta tzw wg Ciebie masa grubowarstwowa jest niejednokrotnie droższa od "zwykłej" farby o co najmniej 500-600%. wiec w przypadku gdy w gdańsku wydaje się ok 700-800 tyś. zł. na odmalowanie ulic róznica jest znacząca... A ta farba którą nazywasz Farbą z marketu, ma odpowiednie atesty itp. A jeśli chodzi jeszcze o znakowanie grubowarstwowe, wytrzymuje ono w granicach 4-5 lat. na wytrzymałość oznakowania poziomego ma również ogromny wpływ jakość asfaltu czyli koleiny, nierówności itd., one także przyczyniają się do szybszej degradacji oznakowania.

      • 0 1

    • jakby to była Jedynka albo Śnieżka - to była by nie do zdarcia i na lata

      jak to oPiSują w reklamie ;)))

      • 0 3

  • Większość miejsc postojowych dla niepełnosprawnych nie odpowiada przepisom

    wymiary tych miejsc i ich ilość w stosunku do ogólnodostępnych nie odpowiada żadnym przepisom.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane