• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Weekendowy absurd w SKM. "Pociągi odjeżdżają na oczach pasażerów"

Adam
19 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Opisany przez czytelnika problem dotyczy weekendowych przesiadek między SKM a PKM na dworcu we Wrzeszczu. Opisany przez czytelnika problem dotyczy weekendowych przesiadek między SKM a PKM na dworcu we Wrzeszczu.

Pan Adam, czytelnik Trojmiasto.pl i pasażer Szybkiej Kolei Miejskiej, zwrócił uwagę na absurdalny - jego zdaniem - weekendowy rozkład jazdy między Gdańskiem a Gdynią. Pociągi kursują wówczas co 30 minut, dokładnie tak jak składy kursujące po linii PKM, co uniemożliwia przesiadkę na dworcu we Wrzeszczu. Pociągi odjeżdżają tam na oczach zdezorientowanych pasażerów.



Jak oceniasz skomunikowanie pociągów na linii SKM ze składami jeżdżącymi po torach PKM?

Oto list pana Adama:

Zdarza się, że w weekendy przeprowadzane są na trasie SKM z Gdańska przez Sopot w kierunku Gdyni roboty torowe. Obowiązuje wtedy na tej trasie zmieniony, tzw. zamknięciowy, rozkład jazdy pociągów. Pociągi kursują wtedy zwykle w takcie co 30 minut - przez prawie cały dzień.

Co pół godziny zwyczajowo kursują także po trasie PKM szynobusy ze stacji Gdańsk Wrzeszcz przez lotnisko do Gdyni i w kierunku Kaszub. Stacja Gdańsk Wrzeszcz nie od dziś pełni ważną rolę stacji przesiadkowej pomiędzy SKM elektryczną a spalinową PKM.

Rozkład jazdy pociągów SKM i PKM



Pociągi wjeżdżają i ruszają o tej samej porze



Niestety, któryś już raz z kolei, rozkład zamknięciowy dla trasy elektrycznej z Gdańska przez Sopot do Gdyni został ułożony w taki sposób, że każdy pociąg SKM ze stacji Gdańsk Śródmieście przez cały dzień ma tę samą godzinę przyjazdu do stacji Gdańsk Wrzeszcz, co odjazd pociągu po trasie PKM przez lotnisko do Gdyni lub w kierunku Kaszub.

Bardziej obrazowo: pasażer wysiadający z kolejki SKM jadącej z Gdańska w kierunku Gdyni opuszcza pociąg na peronie trzecim wrzeszczańskiego dworca i widzi, jak z peronu pierwszego, rzadziej drugiego, w tym samym momencie odjeżdża szynobus na trasę PKM. Dzieje się tak przez cały dzień, co równe pół godziny - w tym samym czasie kursują obie grupy pociągów i za każdym razem na przesiadkę trzeba czekać we Wrzeszczu 30 minut! Od strony Gdyni jest tylko troszkę lepiej, bo podczas obowiązywania rozkładu zamknięciowego czas oczekiwania na przesiadkę we Wrzeszczu to ok. 20 minut.

Uważam tę sytuację za patologię i nie może mieć ona absolutnie miejsca w ruchu miejskim pociągów w blisko półmilionowym Gdańsku. Lotnisko oddziałuje na ponad drugie tyle mieszkańców całego dużego i małego Trójmiasta.

Pasażerowie liczą na dopasowanie rozkładów jazdy pociągów na linii PKM do innych środków transportu publicznego w Trójmieście. Pasażerowie liczą na dopasowanie rozkładów jazdy pociągów na linii PKM do innych środków transportu publicznego w Trójmieście.

Skąd pan ma ten numer telefonu?



Kiedy swoimi kanałami zdobyłem kontakt do służbowego numeru telefonu w SKM, żeby powiedzieć o tej sprawie, to pierwszą odpowiedzią nie było potwierdzenie czy przyznanie się, że to faktycznie nie jest normalna sytuacja, tylko pytanie: "A skąd pan ma ten numer telefonu?". Już to daje mi do myślenia, jak bardzo w SKM ważny jest pasażer skazany na SKM i PKM.

Oczywiście kolejarze zawsze powiedzą, że jeżdżą tak, jak ktoś ułoży im rozkład, urzędnicy (finansujący kolej regionalną i kompletnie niemający o niej pojęcia), że nikt im uchybień nie zgłaszał (bo sami najczęściej poruszają się nie transportem publicznym, a prywatnym czy służbowym autem, więc jazda kolejką jest dla nich science-fiction), a ci, którzy rozkład układają, siedzą w Warszawie i myślą, że przecież to Trójmiasto i jeździ tu pełno pociągów, więc zawsze przecież przesiąść się jakoś da.

Kropla drąży skałę



Trudno jest więc naprawić coś, co jednocześnie zależy aż od trzech podmiotów, a mój przykład pokazuje, jak strasznie może być im do siebie daleko. Kropla jednak drąży skałę, więc wierzę że artykułem na Trojmiasto.pl jesteśmy w stanie ruszyć machinę naprawczą, która może przysłużyć się nawet tysiącom osób pragnących w remontowy weekend sprawnie przesiąść się we Wrzeszczu z jednego do drugiego pociągu.

Przy okazji warto zapytać w SKM, kiedy pociągi do Kartuz znów będą odjeżdżać z Gdańska Głównego, jak było to kiedyś. Oficjalnym powodem tego, że dzieje się inaczej, jest - według kolejarzy - trwający remont stacji Gdańsk Główny. To wierutne kłamstwo, bo pociągi do Kartuz mogą na stacji Gdańsk Główny wjeżdżać na peron numer cztery i pięć, gdzie nie ma żadnego remontu (razem są tam aż cztery tory!), ponieważ nie korzystają z przebudowywanych peronów pierwszego i drugiego. Proszę przejść się na gdański Dworzec Główny i zobaczyć, jak po czwartym i piątym peronie hula wiatr.

Odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego, organizatora przewozów kolejowych.

Wprowadzony "zamknięciowy" cykl został wprowadzony przez PKP SKM w Trójmieście na czas remontu infrastruktury kolejowej. Sytuacja jest związana z modernizacją stacji pasażerskiej Gdynia Redłowo i koniecznością zamknięcia jednej z krawędzi peronowych. Zgadzamy się, że powoduje to utrudnienia dla osób przesiadających się na stacji Gdańsk Wrzeszcz.

Warto jednak wspomnieć, że w okresie od 20 października do 14 grudnia (56 dni) utrudnienia w przesiadaniu na ww. stacji będą przez trzy soboty i cztery niedziele.

Ze swej strony współpracujemy z przewoźnikiem celem przywrócenia dogodnych skomunikowań oczywiście w miarę możliwości technicznych. Przypominamy, że 10 grudnia 2017 r. dla pasażerów zmieniliśmy układ połączeń na linii komunikacyjnej Gdańsk - Wejherowo. Pociągi jeżdżą częściej także w soboty i niedziele i są skomunikowane z pociągami rozpoczynającymi bieg we Wrzeszczu w kierunku Gdańsk Port Lotniczy.

Stanowisko SKM:
W weekendy prowadzimy intensywne prace torowe, których nie można wykonać w nocy lub w dni powszednie, kiedy nasze pociągi kursują po Trójmieście co 7-10 minut. Przykładowo - w najbliższy weekend, z powodu remontu wiaduktu drogowego nad torami, na wniosek ZDiZ w Sopocie zamykamy tor 502 na odcinku Sopot - Oliwa.

W Gdyni zamykamy tor 501 na odcinku Gdynia Orłowo -Gdynia Główna. Powód - modernizacja przystanku Gdynia Redłowo. Przy okazji PKP Energetyka będzie modernizować sieć trakcyjną. Zamknięty będzie też tor 502 na odcinku Rumia - Gdynia Cisowa. Tu wymieniana będzie nawierzchnia torowa. Dodatkowo zamykamy dwa tory odstawcze w Gdańsku Śródmieściu (budowa wiaduktu Biskupia Górka).

W tym roku tzw. rozkłady zamknięciowe obowiązywały podczas 17 weekendów i do tej pory żaden pasażer nie skarżył się nam na brak skomunikowania pociągów elektrycznych w stronę Wejherowa z pociągami spalinowymi odjeżdżającymi z Gdańska Wrzeszcza w stronę Kaszub.

Niemniej, sygnał pana Adama traktujemy bardzo poważnie. Zdajemy sobie sprawę, że niewiele rzeczy może bardziej zdenerwować pasażera od widoku tylnych świateł pociągu, do którego zamierzał wsiąść. Trzeba jednak pamiętać, że pociągi w obu kierunkach na kilku odcinkach jeżdżą tylko po jednym torze co bardzo utrudnia ewentualne większe korekty rozkładu jazdy. Istnieje jednak możliwość przyspieszenia o ok. 4 minuty pociągów elektrycznych, wyjeżdżających z Gdańska Śródmieścia w stronę Wejherowa.

Wzbranialiśmy się przed tym rozwiązaniem, ponieważ te pociągi będą musiały czekać we Wrzeszczu właśnie ok. 4 minut na możliwość kontynuowania jazdy. Podczas prac torowych w poprzednich latach, testowaliśmy już podobne rozwiązanie i nie spotkało się ono z aprobatą niektórych pasażerów.

Skoro jednak obecnie jest taka wola podróżnych, zawnioskujemy do Organizatora Przewozów, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, o przyspieszenie o 4 minuty weekendowych pociągów jadących z Gdańska w stronę Wejherowa. Tych, które powinny być skomunikowane z pociągami spalinowymi odjeżdżającymi z Gdańska Wrzeszcza w stronę Kaszub. Pozwoli to wyeliminować niedogodności, o których pisał czytelnik.

Pan Adam pytał też to, kiedy pociągi spalinowe będą mogły znowu dojeżdżać do stacji Gdańsk Główny i o ewentualne wykorzystanie w tym celu torów nr 4 i 5.

Pociągi spalinowe SKM, aby wjechać z torów dalekobieżnych linii 202 na tory przy peronie 4 i 5 stacji Gdańsku Główny, muszą przecinać całą głowicę rozjazdową torów linii 250 (SKM). W godzinach szczytu, przy ruchu siedmiominutowym, powodowałoby to opóźnienia pociągów trakcji elektrycznej, które musiałyby czekać na wjazd pociągu spalinowego, aż ten "przetnie" wszystkie tory. Sądzimy, że pociągi spalinowe będą mogły zaczynać i kończyć bieg na dworcu Gdańsk Główny, po ponownym oddaniu do eksploatacji obu peronów dalekobieżnych (nr 1 i 2). Wtedy ich trasy przejazdu nie będą kolidowały z ruchem pociągów elektrycznych.
Adam

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (440) ponad 20 zablokowanych

  • kolej dziala jak policja

    • 1 0

  • artyol

    szkalowanie polskiej koleji. to jest HEJT.

    • 0 2

  • autor bedzie odpowiadał za hejt

    • 0 2

  • Korwin-Mikke powiedział, że Polacy nawet nie potrafią czytać rozkładu jazdy, więc skąd mają brać zdolności, aby go dobrze (1)

    skonstruować ?

    • 9 2

    • z Korwinem na czele.

      • 0 0

  • Komplikuje się życie ludzi bo remont. (1)

    A wystarczyłoby zrobić po obu stronach peronu w Redłowie rozjazdy tak żeby pociąg jechał po "nie swoim" torze tylko nieco więcej niż długość peronu i zakłócenia byłyby minimalne. Jeżeli mam czekać na pociąg dłużej niż potem nim jadę to to jest kpina.

    • 2 1

    • Kolej to nie tramwaj. do tego trzeba wybudować urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które kosztują miliony.

      • 0 0

  • Nikt inny sie skarżył bo ludzie mają dość i machają ręką

    Pan Adam chyba od niedawna w 3mieście ;)

    • 6 0

  • A kto by się tam przejmował...

    ...ludźmi. Jeszcze pomyślą że PKM i SKM są dla nich. Swoją drogą Ja się zastanawiam z za co ci ludzie biorą pieniądze siedzą na wysokich stanowiskach nie potrafią ze sobą rozmawiać i koordynować rozkład jazdy tak żeby przyjazd jednego pociągu pozwalał na dojście do drugiego pociągu doprowadzają do ciągłych spóźnień tych wszystkich składów i nie przejmują się zupełnie niczym co ludzie o nich mówią.

    • 5 1

  • Pytanie dot. stanowiska SKM - do czego mają służyć perony 4 i 5 dworca Gdańsk Główny, skoro od lat są niewykorzystywane, a z przedstawionego stanowiska wynika, że po zakończeniu remontu peronów dalekobieżnych nadal nie będą użytkowane dla ruchu pasażerskiego.

    • 3 1

  • Skm to teraz komuna (4)

    Przecież większość akcji ma pkp i dlatego skm jest w zapaści. Niech oddadzą pod województwo... Ale nie oddadzą... Przecież skm przynosi zysk a pkp nie więc krowy dojnej się nie oddaje. Jakby skm było pod urzedam województwa nie byłoby czegoś takiego nigdy i nie byłoby modernizowania składów tylko dawno kupione byłyby nowe ale pkp nigdy nie odda. Będą robili wszystko żeby dalej ciągnąć kasę z skm

    • 3 3

    • czy ktoś nakazuje opierać przewozy na SKM? (1)

      Niech marszałek zakłada kolejna spółkę i robi konkurencję.
      PKM już jest, niech odbuduje ZNTK, wyuczy maszynistów, kupi tabor, zbuduje zaplecze...

      • 1 0

      • oni umieja tylko rozwalac to co istnieje. rozmontowac dzialajace ztm, to dla samorzadu

        zaden problem. Dzialajacy uklad urbnanistyczny - to samo.

        Stworzyc cos samemu (od zera)? To ich przerasta.

        • 1 0

    • Sam sobie przeczysz SKM przynosi zysk i to jest komuna ;)

      JEsli tak postrzegasz komune to nie ma wiecej pytań.

      • 0 0

    • Czyli, ze komuna rzadzi kapitał?

      Skm to teraz komuna..

      Przecież skm przynosi zysk a pkp nie więc krowy dojnej się nie oddaje.

      • 0 0

  • Donald Tusk by rozruszał komunikacje w GDańsku. Zarówno pkm skm jak i ZTM. A jako zastepczynie dac mu Ole D. i OLEEE!!!

    w koncu poradzili sobie na takich stanowiskach jak krol europy i pr-owiec ecs.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane