• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Śródmieście wciąż bez autobusów

Maciej Korolczuk
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Urzędnicy tłumaczą, że nie mogą puścić ruchu autobusów na nowym węźle ze względu na trwające inwestycje na Podwalu Przedmiejskim i Biskupiej Górce oraz ze względu na protesty mieszkańców, pasażerów i rad dzielnic odnośnie nowej siatki połączeń wokół Forum Gdańsk. Urzędnicy tłumaczą, że nie mogą puścić ruchu autobusów na nowym węźle ze względu na trwające inwestycje na Podwalu Przedmiejskim i Biskupiej Górce oraz ze względu na protesty mieszkańców, pasażerów i rad dzielnic odnośnie nowej siatki połączeń wokół Forum Gdańsk.

Wkrótce minie rok od zakończenia budowy układu drogowego wokół Forum Gdańsk. Wraz z nim powstał Węzeł Śródmieście zobacz na mapie Gdańska, teoretycznie umożliwiający przesiadanie "drzwi w drzwi" z autobusów, tramwajów i kolejek SKM. Dziennie w ten sposób miało z niego korzystać nawet 28 tys. pasażerów. Po 12 miesiącach na nowym węźle wciąż nie zatrzymują się autobusy. Jak tłumaczą urzędnicy; nie stanie się tak do momentu zakończenia prowadzonych inwestycji... przy wiadukcie Biskupia Górka i na Podwalu Przedmiejskim.



Czy tłumaczenia urzędników cię przekonują?

Koncepcję ruchu komunikacji miejskiej na nowym węźle zaprezentowano pod koniec września 2017 r., na kilka miesięcy przed zakończeniem jego budowy.

Wiosną ubiegłego roku w pełnym zakresie oddano do użytku tylko Forum Gdańsk. Węzeł - podobnie jak tunel łączący z peronem SKM oraz opisywany przez nas ostatnio Kunszt Wodny - złapały kilku, a nawet wielomiesięczne opóźnienia.

Do dziś korzystają z nich tylko pasażerowie SKM i tramwajów. A co z autobusami?

Układ drogowy powstały przy okazji budowy Forum Gdańsk Układ drogowy powstały przy okazji budowy Forum Gdańsk

Otwarcie w pełnym zakresie wstrzymane



Okazuje się, że ZTM wstrzymał decyzję o przekierowaniu na nowy węzeł autobusów z kilku powodów.

Po pierwsze - jak tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku - termin wprowadzenia ruchu autobusowego uzależniony jest od zakończenia inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka i prowadzonych inwestycji na Podwalu Przedmiejskim (przebudowa skrzyżowań).

- Te inwestycje mają i będą miały wpływ na punktualne kursowanie autobusów wokół Śródmieście SKM. Stąd też, dopóki realizowane inwestycje nie zakończą się, nie będziemy uruchamiać węzła - tłumaczy rzecznik ZTM. - Chodzi nam o wprowadzenie kompleksowego rozwiązania, które po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka, nowych skrzyżowań na Podwalu oraz torowiskiem na Stogi, uwzględniałoby zarówno nasze pomysły, jak i te, wypracowane wspólnie z mieszkańcami i radami dzielnic. Ponadto, przed nami są kolejne poważniejsze zmiany w organizacji ruchu związane z budową wiaduktu Biskupia Górka czy przebudową Podwala Przedmiejskiego. Z pewnością wpłyną one na ruch na węźle.
Nowy węzeł musi jeszcze poczekać na otwarcie w pełnym zakresie. Nowy węzeł musi jeszcze poczekać na otwarcie w pełnym zakresie.
Po drugie, urzędników zaskoczył negatywny odzew mieszkańców i rad dzielnic na zaprezentowaną koncepcję nowego węzła. Jak mówią, opinie te są "radykalnie przeciwstawne" i dotyczą siatki połączeń autobusowych wokół Forum Gdańsk.

- Z pewnością będziemy jeszcze o tym dyskutować zarówno z mieszkańcami, jak i radami dzielnic. Wspólnie wypracujemy najlepszą ofertę komunikacyjną. Aktualnie Węzeł Śródmieście ze względu na lokalizację może stanowić przystanek czy hub przesiadkowy dla przewoźników regionalnych, obsługujących komercyjne połączenia np. do Pruszcza Gdańskiego czy nawet dla taksówek - dodaje Gołąb.

"Kompletna negacja pomysłów"



Na nasze pytanie, jakie są to opinie i czego konkretnie dotyczą, odpowiada:

- Sugestie, które do nas wpływają, dotyczą m.in. kompletnej negacji pomysłów, dotyczących zajazdów autobusów na węzeł ze względu na wydłużenie czasu podróży; inni mieszkańcy wręcz chcą, aby autobusy w obu kierunkach zajeżdżały na Węzeł, następnie jechały dalej ul. 3 Maja i wracały Huciskiem. Na to z kolei inni się nie zgadzają. Inni mieszkańcy chcą kompletnego przemodelowania siatki połączeń, poprzez np. skrócenie trasy linii 210 do węzła Śródmieście, przy równoczesnym zwiększeniu częstotliwości kursowania, na co rada dzielnicy Orunia się nie zgodziła. Jeszcze inni chcą skrócenia tras linii pruszczańskich do węzła. Kolejni chcą linii ekspresowych wzdłuż Armii Krajowej po buspasach z Lawendowego Wzgórza właśnie do węzła Śródmieście, by móc od razu zejść na peron SKM - wylicza Gołąb.
Oprotestowana siatka połączeń autobusowych w centrum Gdańska Oprotestowana siatka połączeń autobusowych w centrum Gdańska
Jak przyznaje, wszystkich propozycji nie da się uwzględnić i na wypracowanie kompromisu potrzeba więcej czasu. Mają też temu sprzyjać prowadzone remonty na Biskupiej Górce i Podwalu Przedmiejskim, co zdaniem urzędników - powoduje większe korki i opóźnienia autobusów.

- Są też wnioski dotyczące komercyjnych przewoźników, z których wynika, że pasażerowie jadący w kierunku np. Elbląga, Pruszcza Gdańskiego czy Kartuz woleliby w tym miejscu rozpoczynać i kończyć podróż, niż tracić minuty w zatorach drogowych, występujących w godzinach szczytu w rejonie Dworca Głównego PKP - dodaje Gołąb.
  • Od roku na węźle zatrzymują się tylko tramwaje i przejeżdżają auta jadące na i z Trasy WZ.

Opinie (147) 5 zablokowanych

  • (6)

    ekspresowe linie autobusowe po armii krajowej to ciekawe rozwiązanie. jestem za tym, aby ZTM uruchomił testowo na okres miesiąca dwie takie linie - jedną z lawendowego wzgórza, a drugą z kokoszek. obecne trasy autobusów (warszawską i kartuską) wydłużają czas jazdy i nie są żadną alternatywą wobec samochodów po trasie AK.

    • 41 8

    • I do Pętli Piotrkowska. Teraz jazda jest bardzo wydłużona. Trasa dookoła trwa 2x dłużej. Stąd wielu mieszkańców wybiera samochód, żeby uniknąć jeżdżenia od Sasa do lasa.Sporo osób zjeżdża właśnie do centrum. Wielu pasażerów przesiadłoby się na stacji Śródmieście do Skm.

      • 8 1

    • Trasa Kokoszki - WZ - Śródmieście

      Kokoszki są od lat odcięte od szybkiego połączenia z centrum. Takie połączenie z przystankiem na WZ tylko przy Havla(istnieje zatoka) jest niezbędne!

      • 13 1

    • Im tego nie wytłumaczysz

      • 1 3

    • wystarczy puścić tramwaj po AK aż do Jabłoniowej - prace ziemne są zrobione tylko tory położyć i zasilanie dorzucić.

      • 6 1

    • i**ota

      • 0 6

    • W Warszawie funkcjonują linie normalne, pospieszne i ekspresowe. 3 linii po tej samej lub podobnej trasie. Z tym że każda ma inny czas przejazdu, bo zatrzymują się na mniejszej lub większej liczbie przystanków. Jak ktoś chce podjechać szybko, to idzie nawet 500 metrów na kolejny przystanek, bo tam zatrzymuje się linia ekspresowa. A jak ktoś chce wycieczkę krajoznawczo-poznawczą, to ma przystanek pod domem.

      • 1 0

  • (1)

    Najśmieszniejsze że zbudowali 200 metrów chodnika i drogi rowerowej wzdłuż peronu SKM a teraz to wszystko rozebrali.

    Podobnie rozebrali całą ścieżkę rowerową na Stogi z Przeróbki budowaną tyle lat za wielkie pieniądze.

    • 31 6

    • Widocznie to rowerowe badziewie nikomu nie bylo potrzebne.

      • 0 1

  • Nie dla tego węzła i jazdy autobusów zygzakiem czekając 3 razy po 2-3 minuty na światłach aby tam wjechać.

    • 23 6

  • Genialna promocja transportu publicznego

    Przez wydłużenie czasu przejazdu i trasy autobusom.

    • 31 2

  • Dlaczego w ankiecie nie ma opcji spadajcie z tym węzłem na drzewo?

    • 26 6

  • Już to pisałem nie raz (2)

    Polska nie umie w miasto

    Wszytko co ładne i użyteczne w przestrzeni publicznej powstało za Niemca i jakimś cudem tego nie zniszczono

    • 24 6

    • Jednak w paru miastach w Polsce trochę lepiej to wychodzi niż w Gdańsku. U nas miasto projektują inżynierzy od dróg szybkiego ru

      To widać gołym okiem. Forum i jego otoczenie wręcz o tym krzyczy - hektary betonu bezmyślnie wyrzygane wokół historycznej zabudowy. Wykończenie i estetyka na poziomie MOP-u na autostradzie.

      • 1 0

    • Hans

      Tak dokładniej to za Prusaka. Najwięcej zrobił Willuś bo miał serce do tego miasta. Czego nie można powiedzieć o obecnej ludności napływowej. Im wystarczy kupa śmieci i kontenerów oraz stary leżak.

      • 0 0

  • Najpierw wybudujmy węzeł a potem zastanówmy się co z nim zrobić....Planowanie w mieście - poziom Mongolia

    • 47 4

  • Kokoszki domagają sie powrotu (komunikacyjnego) do Macierzy! (3)

    • 17 2

    • było kupić mieszkanie bliżej centrum (2)

      a nie teraz narzekać że kokoszki to, kokoszki tamto

      • 0 3

      • kokoszki to centrum

        • 2 0

      • Kurczaki sie nie licza!!!

        • 0 0

  • Węzeł pętla (1)

    A jak tam węzeł Emaus? Nadal tak bardzo utrudnia podróż jak na początku? Robienie huba przesiadkowego przy stacji na której nie stają pociągi dalekobiezne to pomysł i**oty. Zatrzymywanie się tam autobusów tylko po to żeby usprawiedliwić istnienie tego węzła to też pomysl i**oty.

    • 38 5

    • To prawda, tylko niestety wykropkowane słowo można zamienić na: władze miasta.

      • 0 0

  • to może tak, węzeł się przesunie i postawi się tam punktowce spółdzielcze... (1)

    • 21 0

    • Na ten węzeł można przenieść rynek z Wrzeszcza...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane