• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt PKM na Zaspie częściowo nasunięty

Maciej Naskręt
4 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Nocne prace przy nasuwaniu stalowej konstrukcji wiaduktu.
  • Ważący 450 ton stalowy wiadukt przesuwany był ręcznie przez kilkunastu robotników.
  • Z każdą minutą, centymetr po centymetrze konstrukcja wiaduktu zbliżała się w kierunku podpory P-1 (po lewej stronie).
  • "Tor", po którym przesuwała się potężna konstrukcja wiaduktu PKM.
  • Konstrukcja stalowa wiaduktu nasunięta na pierwszy przyczółek.
  • Konstrukcja wiaduktu już na docelowej podporze. Po prawej stronie widać poprzednią podporę, z której korzystano podczas montażu przęsła.
  • Z drugiej strony wciąż przęsło oparte jest na tymczasowej podporze.
  • Do połowy grudnia ma być przeprowadzone nasuwanie na kolejny przyczółek, tym razem od strony Oliwy.
  • Konstrukcja stalowa na docelowym przyczółku od strony Wrzeszcza.
  • Wiadukt umożliwi bezkolizyjny przejazd składom PKM nad linią w kierunku lotniska.
  • Linia dalekobieżna na Zaspie.

Zakończył się pierwszy etap nasuwania wiaduktu kolejowego PKM na Zaspie. Obiekt ma znaleźć się docelowo nad torami dalekobieżnymi przed 14 grudnia. Wiadukt zostanie oddany do użytku pod koniec października 2015 r.



Firma Budimex - wykonawca 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - nasunęła na pierwszą z podpór - od strony stacji Wrzeszcz - konstrukcję stalową wiaduktu PKM na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Prace były prowadzone w nocy i na ten czas wstrzymano ruch pociągów.

Teraz najbliższe dni wykonawca poświęci na przygotowania do nasunięcia wiaduktu na drugą podporę (od strony Oliwy), tak by przed wejściem w życie nowego rozkładu kolejowego - 14 grudnia - wspomniany wiadukt był już na swoim docelowym miejscu.

- Teraz wykonawca potrzebuje kilku dni na przeniesienie łożyska, zainstalowanie go w nowym miejscu oraz ponowne sprawdzenie wszystkich wyliczeń i można będzie przeprowadzić ostatnie nasuwanie jedynego stalowego wiaduktu na drugą podporę - podkreśla Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM - inwestor budowy linii.

Podkreślmy, że wiadukt jest nasuwany nad linią dalekobieżną. Obiektem, na którym przewidziano jeden tor, pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska. Obiekt wyeliminuje kolizyjne połączenie na wspomnianej relacji. Gdyby wiadukt nie został wybudowany, pociągi PKM musiałyby korzystać z rozjazdów i wtedy poruszałyby się przecinając dwa tory linii dalekobieżnej, a to oznaczałoby mniejszą przepustowość priorytetowego szlaku Gdynia - Gdańsk Główny.

Zobacz montaż wiaduktu na Zaspie. Film z października tego roku.

Dodajmy, że stalowy wiadukt zwiększa koszt inwestycji o 16 mln zł i opóźnia zakończenie budowy PKM. Obiekt na Zaspie ma być gotowy 31 października 2015 r. Choć, jak zapewniają władze PKM, pociągi i tak pojadą 1 września. Ruch ma być wtedy prowadzony jednym torem.

Powodem opóźnień jest ciągnąca się latami przebudowa linii dalekobieżnej E 65 łączącej Gdynię i Gdańsk z centrum i południem Polski. Przypomnijmy, że za te prace odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, a nie Pomorska Kolej Metropolitalna, budująca trasę z Wrzeszcza na lotnisko. Zmieniona została przez władze PKM technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy. Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skróciło się o około trzy miesiące. Inaczej prace trwałyby do końca grudnia 2015 r.

Więcej o powodach opóźnień na budowie wiaduktu pisaliśmy w artykule z października tego roku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Opinie (63) 10 zablokowanych

  • A w Gdyni to już zaczeli budować jakieś przystanki czy najpierw trzeba spłacić lotnisko? (1)

    • 8 5

    • zanim przystanki będa tam potzrebne to kolej już zardzewieje

      nie ma ją kasy, a projekt dla picu

      • 0 0

  • Prowizorka w prowizorce (2)

    A może sabotaż ?
    Założeniem PKM jest kolej dwutorowa, a ten prowizoryczny wiadukt według informacji ma jeden tor. Konsekwencje takiej decyzji niech każdy sam znajdzie. PKP to jednak potężny gang Olsena.

    • 3 11

    • Gdzie tu prowizorka i/lub sabotaż?

      Realizacja jest zgodna z założeniami.
      Tor PKM do Wrzeszcza będzie bezkolizyjnie wpięty w powstający układ torowy stacji Wrzeszcz. Tor do Rębiechowa (jeden!!!) musi krzyżować się z linią dalekobieżną - tak przejdzie nad nią po jednotorowym wiadukcie.
      Gdzie tu prowizorka, sabotaż? Po co wiadukt dwutorowy dla jednego toru? Co ma PKP PLK do szerokości wiaduktu PKM?
      Konsekwencje niedoinformowania lub braku zrozumienia tematu znalazłem w Twojej opinii.

      • 7 0

    • W sumie zgoda ale w jednym się mylisz - PKM nie ma nic wspólnego z PKP. PKM to kolej samorządowa, więc w razie czego pytania zgłaszaj do właścicieli PKM czyli marszałka województwa i prezydentów Trójmiasta.

      • 2 2

  • pieknie a nafet cudofnie ALE kiedy plywalnia powstanie na poludniu gdanska co ? (2)

    ktUs wiii ?

    • 0 9

    • mało Ci basenów?

      • 1 0

    • trzeba było się nie wyprowadzać z trójmiasta

      • 1 0

  • Można tu spotkac grupę Gdańszczan entuzjastycznie nastawionych do wszelkich nowinek. (1)

    Najlepiej było przed 20 -laty. Teraz to g..no.Jakieś drogi wybudowali za olbrzymie pieniądze. Jakieś budynki postawili , jakies hale, boiska i pływalnie . A po cholerę to komu .Przecież to kosztuje.
    A mnie się marzy tunel pod Pachołkiem i jesli będzie szansa, to tunel pod Sopotem , aby miasto stało się prawdziwym uzdrowiskiem. Jest pozytywne doświadczenie z tunelu pod Martwą Wisłą. Zbudujmy i zostawmy coś spektakularnego przyszłym pokoleniom.

    • 3 2

    • tunel pod Sopotem - zgoda

      a zamiast drogi czerwonej - tunel pod Grunwaldzką. Jeżeli już Duch Przepustowości musi zapraszać tranzyt do miasta - wynocha z nim pod ziemię.

      • 4 0

  • Czy tylko ja nie kumam (1)

    dlaczego nie ma stacji PKM/SKM natychmiast po połączeniu torów? Jak ktoś chce jechać z Banina do Oliwy wsiada w Baninie, jedzie na przymorze, stamtąd na wrzeszcz a stamtąd do przymorza i do oliwy...? Jest coś o czym nie wiem?

    • 0 1

    • odcinek ochronny za wiaduktem oraz plany budowy przejścia SKM-PKM

      • 2 0

  • zAspa (4)

    Absolutnie idiotycznym pomysłem jest brak przystanku na Zaspie. Od kilku lat masowo zabudowuje się tu blokami każdy wolny teren, więc ludzi tylko przybywa. I co? Olano ich! Kolej będzie jechała przez stację, ale nie będzie tu przystanku!!!! Co za bałwan to wymyślił, naprawdę powinien się podpisać z nazwiska....

    • 8 3

    • można SKM podjechać, podobnie jak z Przymorza, Żabianki itd (3)

      nie chodzi o to by dublować trasy tylko je rozszerzać

      • 1 4

      • (2)

        Jakie dublowanie ?!?!?! Zaspa nie ma punktualnych szybkich połączeń do Wrzeszcza i Strzyży. Zaspa to też okolice szpitala na Zaspie. Nie można nigdzie podjechać bo to oznacza 2 lub 3 bilety zamiast jednego na PKM. Dodatkowo przesiadka z oczekiwaniem i dotarciem na peron/przystanek z Zaspy to 20-40 minut. Trzeba wspomnieć że systematycznie są likwidowane punktualne połączenia autobusowe i tramwajowe Zaspy z resztą Gdańska. W tej chwili jest ostatnia szansa dla bezmyślnych urzędników by przy okazji przebudowy wiaduktu stworzyć przystanek PKM Zaspa i umożliwić dodatkowym kilku tysiącom osób korzystanie z PKM.

        • 3 2

        • a co to jest szczysza? (1)

          • 0 3

          • może "szczysza" to nazwisko bałwana z urzędu który wymyślił brak przystanku PKM Zaspa? :P

            • 3 0

  • Brak przejścia dla pieszych pomiędzy Zaspa a przymorzem, samochody mają jeszcze gorzej, tyle lat i zero inwestycji

    • 3 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane