• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadukt połączy Karwiny z Małym Kackiem

Patryk Szczerba
23 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miasto nie ma 10 mln zł na kładkę nad torami
Wiadukt na Karwinach ma skrócić drogę mieszkańcom, w tym kierowcom. Wiadukt na Karwinach ma skrócić drogę mieszkańcom, w tym kierowcom.

Wiadukt nad torami łączący ulice Strzelców i Buraczaną zobacz na mapie Gdyni w Gdyni powstanie najwcześniej w 2021 roku, a jego budowa może kosztować nawet 16 mln zł. Będzie dostępny dla pieszych, rowerzystów oraz kierowców samochodów.



O konieczności budowy przeprawy w tym miejscu mówi się od dawna. Miasto zarezerwowało nawet teren na takie przejście. Głęboki jar, którym biegnie torowisko, dzieli osiedla na granicy Małego Kacka i Karwin. To utrudnia codzienne funkcjonowanie mieszkańców, których wciąż przybywa.

Kładka nad torami w Karwinach: potrzeby od dawna, konkrety w tym roku



Stworzenie przejścia było możliwe przy okazji budowy Węzła Karwiny. Wypowiedzi urzędników sprzed kilku lat potwierdzały zresztą taki zamiar. Tyle że nikt nie uwzględnił takiego rozwiązania na etapie projektowania. Na początku 2017 roku władze Gdyni przekonywały, że realizacja może być połączona wraz z zaplanowaną przez PKP PLK rozbudową i elektryfikacją linii kolejowej do Kościerzyny, bo w budżecie nie ma pieniędzy, by samodzielnie sfinansować inwestycję.

Czytaj więcej: Co z kładką między Karwinami i Małym Kackiem?

Na pół roku przed wyborami samorządowymi rządzący Gdynią przypomnieli sobie o kładce, ogłaszając rozpoczęcie tzw. dialogu technicznego. To otwarte zaproszenie dla specjalistycznych firm, z których wybrane zostaną te, które pomogą w przygotowaniu warunków zamówienia na projekt wiaduktu.

Karwiny: wiadukt nad torami w dwóch wariantach



Urzędnicy podkreślają, że rozpatrywane były dwa warianty. Pierwszy to kładka pieszo-rowerowa z szacowanym kosztem około 10 mln zł. Drugi to dwukierunkowa jezdnia z drogą rowerową, a także chodnikami w obu kierunkach. Gdynia wybrała drugą opcję - droższą, której koszt może sięgać nawet 16 mln zł.

- Ruch kumuluje się na skrzyżowaniu Wielkopolska - Sopocka, bo - aby dostać się na drugą stronę - trzeba do niego dojechać i na nim zawrócić. Przejazd przez to skrzyżowanie wydłuża się nierzadko do kilkunastu minut i jest bardzo utrudniony, głównie ze względu na liczbę pojazdów jadących Wielkopolską i też skręcających w Sopocką - tłumaczy Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.
Dodaje, że dzięki budowie wiaduktu samochody jadące w stronę obwodnicy nie będą musiały dojeżdżać do skrzyżowania z Sopocką, co powinno realnie zmniejszyć ruch na tym skrzyżowaniu. Będą mogły jechać ulicą Nałkowskiej, której przepustowość pozwala na zwiększenie natężenia ruchu.

Mieszkańcy: ruch samochodowy się zwiększy



Propozycja zdążyła wywołać spore poruszenie wśród mieszkańców i społeczników przypominających, że Rada Dzielnicy wnioskowała wcześniej o kładkę pieszo-rowerową, kosztującą w najdroższym wariancie... 2 mln zł.

Zobacz propozycję Rady Dzielnicy Karwiny

- Miasto podeszło do tematu pochopnie, wrzucając pomysł pozornie korzystny dla kierowców i licząc na poklask w tej grupie wyborców, jednocześnie ignorując argumenty za realizacją w tym miejscu propozycji Rady Dzielnicy, zgodnej z obowiązującym jeszcze w 2004 roku planem miejscowym. Dopuszczenie - poprzez budowę wiaduktu samochodowego - do rozlania się ruchu tranzytowego na teren osiedla i na ulice Buraczaną oraz Nałkowskiej będzie miało dalekosiężne negatywne konsekwencje dla okolicznych dzielnic - podkreśla Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Powodem planów budowy kładki jest zwiększająca się liczba mieszkańców. Powodem planów budowy kładki jest zwiększająca się liczba mieszkańców.
Mieszkający na Karwinach zwracają też uwagę, że wraz z większą liczbą samochodów, zmniejszy się bezpieczeństwo wokół szkół i przedszkoli.

- Miasto, zamiast zachęcać do podróży pieszo-rowerowych, co jest rzekomo elementem długofalowej strategii, będzie promować ruch samochodowy i omijanie korków na Wielkopolskiej wąskimi ulicami Karwin - dodaje Piotr Borek, mieszkaniec Karwin.

Urzędnicy: będziemy zwracać uwagę kierowcom



Przedstawiciele Zarządu Dróg i Zieleni zapewniają, że wiedzą, co robią.

- Niewykluczone jest powstanie tam strefy Tempo 30, która daje pierwszeństwo pieszym i wbrew pozorom upłynnia ruch samochodowy. Zwrócimy też uwagę na to, by kierowcy nie wjeżdżali w drogi osiedlowe - mówi Roman Witowski.
Wiadomo jednocześnie, że to dopiero początek długiej i krętej drogi do realizacji inwestycji. Potrzebne są m.in. uzgodnienia z kolejarzami. Według różnych wersji, pozwolenie na budowę ma zostać wydane jesienią 2019 roku lub wiosną 2020 roku. Samo zakończenie realizacji jest planowane na 2021 rok, ale to wciąż tylko orientacyjny termin.

Ma to być konstrukcja lekka, ażurowa, najprawdopodobniej z jednym przęsłem. Niewykluczone, że pierwszy taki obiekt budowany w mieście od lat będzie podświetlony i nazwany tak, jak będą chcieli tego mieszkańcy.

Miejsca

Opinie (205) 1 zablokowana

  • gdynia miasto biedy (4)

    250 000 ludzi ale w budzecie nie ma kasy na sfinansowanie smierdzacej kladki za 16 baniek. to jest po 64zl na mieszkanca. szczurek lepiej by moze poszlo jakbys zorganizowal kweste na skwerku

    • 37 3

    • 250 to było dawno temu

      237 tysięcy i lecimy w dół bez trzymanki.

      • 4 0

    • wazne ze sa fajne przejazdy rowerowe i inne super eventy ! na to hajs zawsze musi byc

      • 5 0

    • postawmy kropkę po:

      250 tys. ludzi, a w budżecie nie ma kasy.

      • 3 1

    • Ważne, że dla PPNT jest w tym roku 22 miliony!

      • 15 0

  • A przecież można inaczej (7)

    Uważam, że zamiast wpuszczać wiecej aut na drogi osiedlowe Karwin można by było przy okazji budowy węzła przesiadkowego przebudować odpowiednio skrzyzowanie Strzelców i Wielkopolskiej.

    • 69 4

    • No nie

      Ten wiadukt to jakaś pomyłka... Już widzę to objezdzanie korków pod blokami. Wielkopolskiej to nie odkorkuje, bo w godzinach szczytu zawsze będzie tu dużo aut, z roku na rok więcej. A dodatkowo zapchaja buraczana i Nałkowskiej gdzie są krótkie zmiany świateł.

      • 0 1

    • (2)

      Przecież będzie przebudowane....zachęcam najpierw poczytać a potem pisać.

      • 2 9

      • rowniez radze poczytac..

        nic w ukladzie drogowym tak na dobre to sie nie zmienia !

        • 0 1

      • przebudowa będzie tylko w artykule i na wizualzacji.

        • 8 2

    • zdecydowanie lepsze rozwiązanie

      • 7 1

    • nie mówiąc już o parkingu dla stacji PKM Karwiny

      bo teraz ta stacja jest bezużyteczna dla setek potencjalnych pasażerów, przejeżdżających obok niej codziennie samochodami

      • 17 0

    • można byłoby :)

      Tylko ważniejsze jest dokończenie lotniska, potrzeba 60 000 000 zł

      • 18 0

  • (3)

    sądny dzień wyborów jest bliski. Dobrze obiecać to lepiej niż dać!

    • 78 6

    • przeciez to jest chory pomysl...

      nikt z mieszkancow na strzlecow nie chce kladki dla samochodow !!! tylko rowery i piesi..choooore UM chore...bedziemy protestowac!

      • 2 0

    • czas bez żalu pozegnać szczurka.

      • 12 0

    • szkoda, że ktoś jeszcze wierzy w te brednie szczura.

      • 18 0

  • (2)

    I koniecznie musi to być tez kladka również rowrowa..zenada..

    • 13 6

    • a czy bedzie kładka dla dzików?

      • 0 3

    • Dokładnie

      Musi ruch tam będzie straszny, że trzeba rowery odseparować. Pierdyknijmy też pas dla rowerów na mostku w lesie nad Kaczą na końcu Małego Kacka. I buspas. No właśnie - dlaczego kładka nie ma bus pasu ???

      • 2 2

  • Bardzo kiepski pomysł (3)

    Karwiny na tym stracą, bo po osiedlowych uliczkach pójdzie duży ruch. Zyskają osiedla w okolicy strzelców, bo będą mieli prostszy wyjazd.
    Te osiedla to sypialnia, nie ma tam właściwie niczego do odwiedzenia - urzędu, przychodni, basenu, niczego. Więc cały taki wiadukt służyć będzie wyłacznie samochodowemu ruchowi do- i z pracy.

    Na miejscu mieszkańców Karwin bym protestował. Nic do zyskania, wiele do stracenia.

    • 34 7

    • na Strzelców nie ma nic... nawet chodnika do Wielkopolskiej (1)

      nie mówiąc o usługach, przedszkolach, placach zabaw i boiskach dostępnych dla wszystkich itp. Tak dokładnie, to sypialnia wybudowana na polu pod lasem bez namysłu nad tym, jaki to ruch spowoduje i jakie korki...
      Rzekomo tam mieszkają zamożni ludzie... niektórzy nie chcieli by tam za darmo mieszkać...
      A mieszkańcy Karwin mają dość swojej zieleni i bardzo łatwy dostęp do lasu i nie łażą przez tory jak mieszkańcy Strzelców! Może tę kładkę zrobić sporo niżej - będzie tańsza. Ale tylko dla pieszych i rowerzystów. Żeby dzieciaki ze Strzelców mogły same chodzić do szkoły - tak jak dzieciaki z Karwin. Może rodzice Brajanka i Andżeliki w końcu pójdą po rozum do głowy i przestaną je wozić swoimi zatruwającymi powietrze samochodami? :)

      • 9 1

      • dzieci powinny latac dronami do szkoly

        • 5 0

    • protesty sa na reke szczurowi, wtedy znowu rozłozy ręcę i powie: nie robimy, bo mieszkańcy są przeciwni:)

      • 14 0

  • Szczuras won!

    • 8 1

  • wybudowali sobie bloki w lesie a teraz miasto ma im budować wiadukt ? sami sobie wybudujcie .

    • 5 5

  • A co z obwodnicą Witomina? (3)

    • 12 0

    • szczur powiedział, że się nie da! nie wierzysz mu:))?? (1)

      • 8 0

      • 2 miliony dni do końca kadencji kosmonauty

        • 3 2

    • da sie tylko bus pas bo mozna go namalowac - obwodnicy nie zrobisz puszką farby,

      • 5 2

  • Nareszcie (1)

    Powinna powstać już dawno.

    • 9 11

    • Sam sobie buduj droge pod oknami. Wybudowaliscie sobie osiedla zamkniete a innymi z butami chcecie wchodzic

      • 6 1

  • szczurek ty wciąż obiecując a nic nie realizujesz. (10)

    Daj już spokój i odejdź.

    • 123 19

    • przedwyborczy festiwal obietnic rozpoczęty (4)

      obietnice nic nie kosztują więc obiecali naprawę ul. Sienkiewicza, wiadukt w Kacku. Bez względu na to co jeszcze obiecają, rozliczymy ich po tym, co zrobili przez ostatnia kadencję, a raczej czego nie zrobili. Panie Szczurku proszę się już żegnać i przygotować biurko dla następcy.

      • 28 1

      • ma naprawić drogę na kamiennej, obiecał naprawić wiadukt nad kaczą na Karwinach

        zmienia plany zagospodarowania, robi rondo w Gdyni przy dworcu... każdemu po okruszku, niech każdy się nacieszy przed wyborami...

        Nie wiem jakim ślepcem trzeba być i jak bardzo nie interesować się tym, co dzieje się w tym mieście, żeby głosować na niego i jego bandę gryzoni...

        • 6 1

      • najgorsze, że ostatnio bardzo przyspieszył sprzedaż miejskich gruntów. (2)

        Sprzeda wszystko :(!

        • 16 1

        • Przyspieszyli również ze zmianami w planach zagospodarowania. (1)

          Większość poprawek dotyczy zachcianek budowlańców. Mieszkańcy będą mogli wybrać nazwę dla mostu i niech się czują dowartościowani.

          • 14 1

          • deweloperka robi co chce. szczur wycina ostatnie drzewa i pozwala na zabudowę każdego skrawka.

            • 11 1

    • nie dla zadnej kladki

      Co beda mieli mieszkancy karwin? Kto kupowal sobie apartamenty na polanie WIDZIAL CO KUPUJE zrobili sobie osiedla zamkniete a teraz pchaja sie w strone karwin .sami sobie zrobcie przelotowke pod oknami . Mieszkancy karwin tylko straca. Mowimy NIE . zrobcie sobie porzadny wyjazd na Wielkopolska a nie niszczcie karwin

      • 3 2

    • szczurek kłamie! (1)

      • 21 2

      • o tym pomyśle słyszałem już lata temu..

        Jak widać, nic się nie zmienia :)

        • 13 0

    • chyba tylko jakiś idiota jeszcze wierzy obecnemu prezydentowi?

      • 18 1

    • szczurek czego ty jeszcze nie obiecasz żeby tylko utrzymac się przy korycie?

      • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane