• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiceminister przywiozła nadzieję na dodatkowe pieniądze na inwestycje

Michał Brancewicz
24 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tak prawdopodobnie będzie przebiegał gdański (droższy) odcinek Kolei Metropolitalnej. Tak prawdopodobnie będzie przebiegał gdański (droższy) odcinek Kolei Metropolitalnej.

Wielkie inwestycje wymagają wielkich pieniędzy. Trójmiasto i całe województwo potrzebuje ich bardzo jeśli chce marzyć o realizacji swoich planów. Nadzieję na dodatkowe środki przywiozła w piątek do Gdańska wiceminister infrastruktury.



Chodzi głównie o dofinansowanie Kolei Metropolitalnej, wspólnego projektu komunikacyjnego samorządów województwa, Gdyni, Gdańska i kolei oraz szanse Gdańska, na znalezienie się na liście indykatywnej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z projektem ukończenia trasy W-Z.

W pierwszym przypadku chodzi o zwiększenie unijnego dofinansowania tej szacowanej nawet na 1 miliard zł inwestycji. Zamiast połowy, unia miałaby sfinansować nawet 75 proc. wartości tego projektu.

- Rozpoczęliśmy rozmowy w Komisji Europejskiej na temat warunków i możliwości otrzymania większego dofinansowania - mówi wiceminister infrastruktury Partycja Wolińska-Bartkiewicz. - Mamy argumenty, by się to udało. Chciałabym, aby do końca roku komisja podjęła decyzję w tej sprawie.

Nawet jeżeli uda się zdobyć tak wysokie wsparcie, to i tak budżety wszystkich stron będą musiały znaleźć ok. 250 mln zł. Budowa KM i tak nie ruszy wcześniej, niż w połowie 2011 roku. Kolej Metropolitalna na pewno nie stanie się wsparciem komunikacyjnym dla organizacji Euro 2012.

- Realnie patrząc nie mamy szans zdążyć na mistrzostwa - przyznaje Krzysztof Rudziński, dyrektor departamentu koordynacji projektów województwa w Urzędzie Marszałkowskim - Myślę, że w pierwszym kwartale 2015 roku wsiądziemy do pociągu, ale za to nie byle jakiego.

Jak przyznaje dyrektor realne byłoby natomiast stworzenie do lata 2012 połączenia Portu Lotniczego w Rębiechowie z Gdynią, które jednak nie będzie miało znaczenia z punktu widzenia organizacji turnieju Euro 2012 w Gdańsku.

Na przełomie lipca i sierpnia ma rozstrzygnąć się także, czy Gdańsk oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymają dofinansowanie na dokończenie trasy W-Z i budowę węzła z obwodnicą w Karczemkach. Za trasę odpowiada miasto, za węzeł GDDKiA, jednak obie inwestycje są ściśle ze sobą powiązane. Jeśli któraś ze stron nie otrzymałaby wsparcia, oznaczałoby to klapę obu projektów.

- Pani minister jest przychylna tej inwestycji - przekonuje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. Czy może to zwiastować sukces? Nieoficjalnie mówi się, ze pieniądze dla Gdańska i Generalnej Dyrekcji są już zaklepane. Miasto otrzymałoby z MRR 150 mln zł na ten cel. Wtedy prace mogłyby ruszyć jeszcze w tym roku.

Opinie (154) 10 zablokowanych

  • najciekawsze jest to

    że Ci co tak najbardziej krzyczą na budynia, na niego głosowali

    • 0 0

  • Kolej "metropolitalna" hehe to dopiero ZART !!! (15)

    Kilka mysli z dystansu:

    Mieszkam we Frankfurcie i jezdzaca tu szybka, nowa kolej S-Bahn, U-Bahn i ICE3 mozna nazwac koleja:)

    Jak pomysle ze za 2 tygodnie odwiedze Gdansk i zobacze znow w SKMce z lat 80tych bekajacych dresow z nienawistnymi spojrzeniami wynikajacymi z frustracji oraz nasze trojmiejskie ksiezniczki bez szkoly ale z wysokim mniemaniem o sobie ze wzgledu na posiadanie czegos miedzy nogami, to smiac mi sie chce;)

    Lubie Trojmiasto i nasz folklor w sumie ale to dystansu wyglada naprawde
    miernie. Polecam wszystkim wyjechac i nabrac tlenu w pluca.

    Do tego ogolna i wszechmogoca NIEMOZNOSC zrobienia czegokolwiek przez trojmiejskie wladze. GADANIE, OBIECYEANIE DRAPACZY CHMUR, DROG, a potem blazenada i osmieszanie sie przed obywatelami.

    Tu w Niemczech PORZADEK.
    Byl wypadek na ktoryms z przystankow tutaj ze tramwaje nie mogly jechac.
    Wiecie co zrobil tutaj lokalny niemiecki "ZKM" ?

    Zamowil 20 taksowek nowych e klas i poslal po trasie by podjezdzaly pod kolejne przystanki i ZA DARMO zabraly wszystkich pasazerow gdzie chca po drodze.

    Teraz wyobrazcie sobie takiej klasy postepowanie u nas w budyniowie czy szczurkowie;) NIEMOZLIWE!

    Gdyby nie przyroda i jednak w wiekszosci dobrzy ludzie, to nie bylo by po co nawet odwiedzac naszej trojmiejskiej "czarnej dziury po zmroku".

    • 107 34

    • Yeah... (1)

      Kolega trochę pobył za granicą i zapomniał o polskich realiach, szczególnie tych finansowych... cała wypowiedź jest delikatnie mówiąc bez sensu:
      1. drapacze chmur - po pierwsze, uważam, że są zbędne, bo szpecą; po drugie - nie buduje ich miasto tylko niezależni inwestorzy
      2. niemożność zrobienia czegokolwiek? - dawno chyba kolego siedzisz za granicą, bo moim zdaniem Gdańsk bardzo zmienił się przez ostatnie kilkanaście lat; bardzo.
      3. zamówić taksówki e-klasy? nie te ceny biletów, nie ta kondycja ekonomiczna przewoźnika; trochę realizmu, please.
      4. Gdańsk nie jest tak uporządkowany jak miasta u naszych zachodnich sąsiadów; ma to swój urok; w Gdańsku nie czuję się jak w betonowo-szklanej klockarni; i całe szczęście; potrzeba jeszcze sporo czasu, zeby miasto funkcjonowało lepiej; weź pod uwagę kolego różnice w finansowaniu miasta - polskie miasta mają znacznie mniej pieniędzy od niemieckich; zgadnij dlaczego.

      • 1 1

      • misio - dawno nie czytałem tak żałosnej i po prostu głupiej wypowiedzi jak twoja...

        • 0 1

    • masz duzo racji (2)

      ale oprocz gadania wypadloby tez cos zrobic chociaz gadanie to tez juz cos.

      BTW. prawdopodobnie gdyby nie Twoi gospodarze to teraz Gdansk jak i cala Polska wygladalyby duzo lepiej ...

      • 9 9

      • 64 lata od zakończenia

        II wojny światowej, 20 lat od zniesienia komuny, a ty ciągle swoje to chyba ten bimber. Polska to dno, a 2 miliony ludzi głosują nogami. To kraj w którym emerytury często są wyższe od zarobków, a wiele zawodów jest o ograniczonym dostępie. Pewno to też wina Niemców, a może Rosjan lub Żydów?

        • 3 2

      • Oczywiscie ze Niemcy spowodowali tragedie na niewyobrazalna skale

        Gdansk jednak zniszczyli Rosjanie. Ja nie kocham niemcow, kocham Polske, polska dusze i Polakow.

        Mysle ze obecna sytuacja Polski, Gdanska to mix II wojny, PZPRu i zlodziejstwa po 1989, ktore trwa do dzis.

        • 14 2

    • Piszesz o Gdańsku a obrażasz całe Trójmiasto (2)

      chłopie zastanów się co bredzisz?

      • 5 14

      • nie obrazam Trojmiasta, kocham je. (1)

        I dlatego to napisalem, prawde.

        Czy w szczurkowie lepiej? Co tam w Gdyni jest? betonowy deptak, 1 budynek w porcie zbudowany za prywatny kapital lokalnego bonza.
        Co jeszcze jest ciekawego w Gdyni? Przeciez od 10 lat NIC SIE NIE DZIEJE.
        Aaa droge jedna oddali ktora budowano tyle lat.

        Sopot? Przestepcy z calej Polski inwestuja az podlogi w knajpach gorace od szurania walizkami. Przewal na przewale.

        Gdansk? Zabytki ktore wybudowano tam wieki temu, poza tym jedna wielka NICOSC i NIEMOZNOSC.

        Kto zaprzeczy?

        • 29 6

        • '...'

          100% racji, poza tymi zabytkami. Większość z nich to Disneyland. Blokokamienice zbudowane po wojnie. Dzisiaj Główne Miasto pełni rolę wiejskiego odpustu gdzie wnukowie lub synowie chłopów zjezdzają ze swych blokowisk, aby drzeć mordy i szczać po bramach. Władziuchna zaś żałośnie w tym pomaga organizując jakieś idiotyczne deptaki. Dwie areny mają uczynić to nieprzejezdne pseudo miasto otwartym na świat. To takie Budyniowe mżonki. Hamburga tu nie będzie.

          • 2 2

    • Jesteś wygodnicki! Uciekłeś na gotowe a ci co pozostali w kraju mają ci usłać łóżeczko na twój powrót. Trzeba było nie tchórzyć i nie uciekać tylko ruszyć łepetyną, zdobyć miejsce budynia i wziąć się za robotę.

      • 2 0

    • Frankfurt? (5)

      nad Menem czy nad Odrą?

      Bo jeśli ten pierwszy "zachodni", to nie na miejscu jest to porównanie gdyż u nich nie było wieloletniego zacofania ...

      • 4 0

      • (3)

        zgadza sie...tak samo jak planu Marshala jak i naszych wilekich przyjaciół zza wschodniej granicy ale widać kolega chce aby wszystko sie samo zrobiło od zaraz..... pojedź sobie do wschodnich niemiec i zobacz jak one wyglądają po 19 latach "na zachodzie" i mysle że to dobry odnośnik bo jeśli my będziemy tak wyglądać to powinniśmy skakać pod niebiosa z radości

        • 6 0

        • nie mamy gospodarza (1)

          A może porównamy Niemcy (te zachodzie) jak wyglądały 20 lat po PRZEGRANEJ wojnie i nasz kraj - 20 lat po POKOJOWYM odzyskaniu wolności. Po wojnie zabraliśmy z Berlina wagony metra (jeździły w Gdańsku jeszcze 30 lat). Teraz od Niemców kupujemy do Gdańska 30-letnie tramwaje. Pewnie na następne ćwierć wieku.
          Aha, mamy też sukcesy. Przybywa ścieżek rowerowych. I hipermarketów na każdym osiedlu.

          • 9 0

          • jesli te hipermarkety mają ze sobą nieść ze sobą to ze zamiast wypełniać PIT bedę począ dostawał wypełniony druk do akceptacji a przy wizycie w urzedzie będę częstowany kawką a to paniusia urżedniczka będzie biegać po pokoikach itd itd (bo tak własnie na wschodzie niemiec jest) to ja z chęcią sie na to zgodzę

            • 2 0

        • chcialbym aby wladze przestaly krasc

          i zajely sie realizacja obietnic. zeby wystepowalo cos takiego jak "myslenie o ludziach i ich potrzebach"

          moje marzenie, mieszkanca "metropolii", obecnie na obczyznie.

          • 5 1

      • Frankfurt am Main

        nie nad Odra

        • 2 1

  • Budyń buduje w Otominie więc dopisał do WZki super aleję 2 jezdniową z rondem na Otomońskiej

    a my na Świętokrzyskiej i Małomiejskiej dalej się kisimy....

    • 2 0

  • bilet (1)

    Czy na gdyńskim bilecie za 2,50 na trajtek mogę jechać tramwajem w gdańsku za tą samą cenę??

    • 0 3

    • NIE

      • 1 0

  • Kraść puki można.

    Z inwestycji ul.Słowackiego urzędasy już nie mogą nic ukraść to i dalej nic nie robią w tym kierunku.Co było możliwe do szarpnięcia to chapnęli teraz czas na szarpaniu szmalu z innej inwestycji a tamte przetrzebione ze szmalu olać.

    • 0 0

  • (8)

    " Myślę, że w pierwszym kwartale 2015 roku wsiądziemy do pociągu, ale za to nie byle jakiego. " Nie byle jakiego!! Albo gdańskiego tramwajowego złomu albo spalinowego pociągu, bo Gdańsk nie pozwolił na trakcje. Żenada!!

    • 52 16

    • (4)

      na trakcję na razie nie ma pieniędzy, kiedyś może będzie. a spalinowy napęd tysięcy samochodów w Trójmieście ci nie przeszkadza? ;)

      • 9 5

      • co ty bredzisz? (3)

        są pieniądze na trakcję - dla tramwajów!
        bo jakiś urzędas ma takiego widzimisia, i chce zabawkę, jak 3 letnie dziecko.

        • 1 0

        • tramwaj może korzystać z trakcji kolejowej (2)

          tylko torowiska muszą mieć odpowiedni profil (tramwaj na torze kolejowym może się wykoleić na zakręcie). Oczywiście jest różnica między 600 V a 3000 V, ale od tego jest wyposażenie elektryczne tramwaju, żeby sobie poradzić.

          • 0 2

          • jesteś pewien? (1)

            zdaje się, że to tramwaje, jako pojazdy projektowane do poruszania się po mieście (czyli po torach budowanych w ciasnocie, o ostrych zakrętach) mają lepsze zdolności pokonywania łuków? To kolej musi budować łagodne zakręty.

            • 1 1

            • jestem pewien

              tramwaj pokonuje łuki nieco inaczej niż ciężkie pojazdy szynowe - jak myślisz, po co stosuje się szyny rowkowe? po to, żeby na każdej osi oba koła jezdne miały jak najlepsze prowadzenie - przy skręcie stosunkowo niskie wypusty obręczy mają oparcie na obu końcach osi jezdnej, a nie tylko na jednym, jak w przypadku kół ciężkich pojazdów szynowych. Daje to możliwość pokonania ostrych łuków. Niestety, z tego powodu ciężkie pojazdy szynowe nie mogą wjechać na tory tramwajowe - wypusty obręczy są wyższe i zwyczajnie nie pozwalają gładzi obręczy na kontakt z główką szyny. Dlatego w rozwiązaniach mieszanych stosuje się szyny kolejowe z wewnętrzym kołnierzem lub rowkowe pogłębiane.

              • 1 0

    • bo ktoś wziął w łapę!

      dwusystemowe elektryczne tramwaje nie są żadnym problemem, ale ktoś woli niskonapięciową trakcję i spalinowe szynobusy - ale PESA nie produkuje tramwaju dwusystemowego, robi za to śmierdzące szynobusy. Wielosystemowe rozwiązania nie są niczym trudnym - pojazdy ALSTOMu (najbardziej znanej firmy w tej kwestii - TGV, Pendolino, Citadis) mogą korzystać z dowolnego typu trakcji w Europie, ale dziwnym trafem - naprawiane na drucik - w Gdańsku charakteryzują się wysoką awaryjnością. W Paryżu za to sprawują się doskonale. Podobne rozwiązania proponuje Bombardier w swoim Flexity Link. Ale jak wiadomo, kto płaci, ten wymaga... i nie chodzi tu o nas - mieszkańców i klientów.

      • 4 2

    • (1)

      może będzie MagLev na poduszce magnetycznej jak w Szanghaju;)

      • 8 1

      • Ooo, super sprawa ten MagLev

        Sunie ponad 400 km/h aż miło.

        • 4 1

  • Tych komentarzy już nie daje się czytać (3)

    Mam nadzieję, że ta wieczna karuzela wyzwisk, narzekań, szukania dziury w całym i obrzucania błotem wszystkiego i wszystkich to efekt działalności kilku zaledwie zgorzkniałych, zgredziałych i cierpiących na wrzody żołądka typów a nie przekrój poglądów całego społeczeństwa.

    Nie podoba ci się Gdańsk - wyp... do Suwałk!!

    "Adamowicz to, Adamowicz tamto" - rusz dupę na wybory!!

    Nie podobają ci się inwestycje w Trójmieście? - droga wolna, buduj dobrobyt w Mozambiku!

    Dziadostwo.

    • 2 10

    • to mówióem ja urzędnik Budynia

      • 0 2

    • Chyba nie klakier, a człowiek szukający rozsądnych wypowiedzi. Jeżeli taki jest to na pewno rozumie wagę tej inwestycji dla utworzenia mocnej więzi w Trojmieście. Porównując; SKM - to nerw Trojmiasta, Obwodowa to aorta tego organizmu.

      • 2 2

    • spadaj

      tego typu teksty pisane są przez klakierów na garnuszku Budynia

      • 3 1

  • Szczurek powinien kandydować na prezydenta Gdańska w 2010 (2)

    wtedy miasto by odżyło; a bydyń z ulic spłynąłby do morza

    • 18 13

    • nie zapominajcie ze szczur to kompel budynia ze studiow

      • 1 0

    • i ożesz dalej MARZYĆ

      • 1 1

  • Partycja... fajne imię :-) (3)

    • 1 4

    • dla lampucerki (1)

      bo skrót - Pati. Wyobrażam sobię dziewczynę, do której tak wołają, a nawet tych, co wołają :)

      • 0 1

      • chiba Parti..albo Party...

        A stąd do Partii już niedaleko...

        • 2 0

    • jej ojciec

      był maniakiem-informatykiem

      • 0 2

  • Adamowicz-Budyn musi odejsc tylko chcialbym zeby pojawil sie dobry kandydat ktory bedzie mial pomysl jak wszystko posprzatac po

    tym nieudaczniku!!!!!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane