• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Widzisz auto, które dymi jak pochodnia, co robić?

Maciej Korolczuk
3 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Takie wraki jeżdżą po naszych drogach. Jak reagować, gdy jesteśmy świadkiem takiej sytuacji?



Jedziesz za autem, z którego wydobywa się nadmierny i uciążliwy dym? Ignorujesz to, czy też zgłaszasz służbom? Jeśli tak, to jakim? Czy trzeba zrobić zdjęcie, film, czy wystarczy zadzwonić i podać numery tablic rejestracyjnych?



Jak reagujesz widząc na drodze auto, które może zagrażać innym uczestnikom ruchu?

Podobne pytania zadał sobie ostatnio pan Michał. Nasz czytelnik natknął się na takie auto na jednej z gdańskich ulic, ale nie wiedział, którym służbom należy to zgłosić.

- Ostatnio jechałem za samochodem, z którego strasznie dymiło. Zastanawiałem się, gdzie i komu można to zgłosić? Na policję czy straż miejską? Czy trzeba zrobić zdjęcie tablic rejestracyjnych, a jeśli tak, to gdzie je wysłać? No i pytanie, czy policja może reagować w takich sytuacjach i np. wezwać właściciela takiego pojazdu na testy spalania? - napisał do naszej redakcji pan Michał.
Wątpliwości naszego czytelnika rozwiewają pytani przez nas policjanci. Ci z Gdańska i Gdyni dysponują analizatorami spalin i dymomierzami. Na co dzień z urządzeń wykonujących pomiar spalin, jakie trafiają do środowiska korzystają funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego.

W Gdańsku w tym roku skorzystano ze sprzętu prawie 60 razy. W Gdyni o połowę mniej (26 razy). Swojego dymomierza nie mają jedynie policjanci z Sopotu, którzy w razie potrzeby proszą o pomoc kolegów z Gdyni lub z Gdańska.

- Przepisy o ruchu drogowym mówią jednak, że w razie uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd narusza wymagania ochrony środowiska, policjanci mogą zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu, także bez użycia dymomierza - mówi Magdalena Ciska, rzecznik prasowy WRD Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Nasz czytelnik widząc "dymiące" auto powinien powiadomić o tym fakcie właśnie policję. Ta, jak zapewniają funkcjonariusze, stara się reagować na każde tego typu zgłoszenie. Jeśli kierowca nie może jechać za dymiącym samochodem, to wystarczy, że w zgłoszeniu poda numer tablic rejestracyjnych.

Warto tu wspomnieć, że policja prowadzi też działania profilaktyczne i przeprowadza kontrole w ramach akcji "Smog".

- Działania mają na celu wyeliminowanie z ruchu drogowego pojazdów naruszających wymagania określone w przepisach dotyczących ochrony środowiska. Kierowcy, których samochody nie spełniają wymogów określonych w przepisach, muszą się liczyć z utratą dowodu rejestracyjnego i mandatem karnym w wysokości nawet 500 zł. Dowód zostanie im zwrócony dopiero po usunięciu usterki - wyjaśnia asp. Karina Kamińska z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Tylko podczas jednej z czerwcowych akcji policjanci skontrolowali 214 pojazdów, z czego 54 nie spełniały obowiązujących norm emisji spalin. Za popełnione wykroczenia kierowcy zostali ukarani mandatami, a jeden pojazd nie został dopuszczony do dalszej jazdy.

Policjant kontrolujący spalanie pojazdu podczas akcji "Smog". Policjant kontrolujący spalanie pojazdu podczas akcji "Smog".

Spalanie bada też ITD



Funkcjonariusze za pomocą dymomierza i analizatora spalin sprawdzają, czy kontrolowane pojazdy nie emitują spalin o nadmiernej toksyczności. Taka kontrola trwa dłużej niż kontrola prewencyjna. Do sprawdzenia emisji spalin trzeba przygotować urządzenie, podłączyć je, a po przeprowadzeniu testu nanieść wyniki.

Swoje działania prowadzi także Inspekcja Transportu Drogowego w Gdańsku. Rocznie musi przeprowadzić 120 takich kontroli, ale - jak przyznaje Janusz Staniszewski z ITD - w Gdańsku naruszenia trudno wykazać ze względu na wysokie normy krajowe i przestarzały sprzęt.

- Choćby z tego powodu nie moglibyśmy kontrolować starszych aut, niespełniających norm spalania, gdyby w Gdańsku wprowadzono zakaz wjeżdżania takich pojazdów do centrum. Sporo pod tym względem ma się zmienić w 2019 r., gdy zostaniemy wyposażeni w nowoczesną mobilną stację diagnostyczną. Dotychczas z podobnego sprzętu korzystali tylko inspektorzy z Wrocławia i Bydgoszczy. Koszt takiej stacji wynosi ok. 1,5 mln zł - dodaje Staniszewski.

Opinie (539) ponad 10 zablokowanych

  • Już dawno powinien być zakaz rejestracji samochodów nie spełnoiających norm. (2)

    Niemcy sobie z tym poradzili.
    Albo nowy samochód albo na tramwaj poginaj.
    A u nas rejestrują te złomy i stare ropniaki.

    • 57 14

    • (1)

      powinno być tak, że do urzędu trzeba dostarczyć potwierdzenie spełnienia norm emisji spalin wydane przez diagnostę na max dzień przed rejestracją. I powiedzmy co 10 samochód od razu do kontroli, zaraz po zarejestrowaniu. W sytuacji gdy ma zaświadczenie od diagnosty i kopci mandat powiedzmy 1000 zł dla właściciela i stacji diagnostycznej. Od razu nauczyliby, się że oszustwo nie popłaca.

      • 6 2

      • 1000 dla właściciela? a to niby czemu?

        skoro legalnie działająca stacja diagnostyczna potwierdziła, że samochód spełnia normy, to dlaczego właściciel miałby odpowiadać za ewentualne nieścisłości? Stacja powinna zostać zamknięta, a odpowiedzialne osoby ukarane więzieniem.

        • 0 0

  • a potem w Gdańsku ludzie chorują na nowotwory.... (11)

    • 192 28

    • nowotwór sumienia i mentalnosci dręczy wszystkich donosiecieli (1)

      • 1 2

      • brak reakcji to ciche przyzwolenie lemingu któremu wszystko pasuje dopkuki stara na stół regularnie obiad stawia

        • 0 1

    • Żeby więcej takiego szitu to na bank będziesz zdrowy..

      • 0 0

    • (3)

      Spójrz na firmę za Westerplatte ponoć spalaja tam azbest i inny syf.

      • 9 3

      • "Ponoć"...? (2)

        Tak właśnie rozprzestrzeniają się bzdury....

        • 3 2

        • dobrze - spalają tam toksyczne odpady z południa Polski , Ukrainy , Niemiec i UK , w ten szemrany inrteres wziągniętych jest paru polityków więc jakiekolwiek kontorle niczego nie wykazują... a komin dymi i truje bo paru frajerów łasych na pieniądze dostanie parę groszy od Helmuta i tak to Polak za parę groszy sprzedaje zdrowie wielu Polaków ... jakie to typowe byle kasa za nic wpadała a zdrowie innych politycy mają gdzieś tak jak i ich dobro i wogóle

          • 3 0

        • Istnieje tylko jedna sytuacja, w której mozna użyć słowa "ponoć"

          Podczas śpiewania Hymnu. (no, "ponoć" bez "ć")

          • 2 0

    • i

      na poziomej Ziemi również

      • 3 0

    • (2)

      chorują od innych rzeczy, gdyby samochody powodowały raka to najwięcej nowotworów byłoby w Warszawie, a statystyki mówią jednak o Gdańsku i tym świeżym morskim powiewie z PortSerwisu, Fosforów, Szadółek i rafinerii

      • 22 7

      • W Warszawie (1)

        Mają nowsze samochody

        • 10 9

        • wyszto mają nowsze i wiekszę

          • 3 2

  • smiech

    no to teraz kablarzy sie pojawi na drogach pojazdu nie bedzie prowadzil tylko bedzie patrzal na rure wydechowa i bum takie efekty beda niech sie zabiora za kopcichy z domkow jednorodzinnych za fabryki to znowu jakis gnuj w dlugim plaszczu sie nawiedzony znalazl

    • 2 2

  • diesel to smród i toksyczne spaliny. (16)

    • 281 121

    • (2)

      "diesel to smród i toksyczne spaliny" - poparte fachową wiedzą z przedszkola. Nowoczesny sprawny diesel jest czystszy niż benzyniak.

      • 7 3

      • Zwłaszcza jak ma komputer podkręcony fabrycznie, he he.

        • 0 0

      • Problem w tym, że średni wiek samochodów na naszych drogach to 12 lat, a tu średni diesel nie jest wcale czysty.

        • 6 0

    • (1)

      Sprawny diesel jest ok. Niestety Polak kupuje sprowadzonego trupa z cofnietym przebiegiem i mysli, ze bedzie jezdzil latami bez wydatkow. A tam wtryski leja, turbo padlo, filtr czastek stalych nie istnieje, a silnik bierze olej.

      • 12 0

      • nie Polak

        albo nie tylko Polak ale każdy biedak kupuje zużyte auta, zatruwa się sam i zatruwa
        otocznie

        • 0 0

    • Bzdura (5)

      Ekologia? Czyste powietrze? O czym wy, dzieciaki, piszecie??? Gdyby komuś na tym zależało, to należałoby natychmiast zakazać lub ograniczyć ruch samolotowy (średnio 5-8 ton paliwa/1000 km) a natężenie ruchu lotniczego łatwo sprawdzić na flyradar, nie mówiąc o transporcie morskim ("Szesnaście największych kontenerowców świata wypuszcza do atmosfery tyle samo siarki, co wszystkie auta na Ziemi - twierdzi konsultant naukowy "The New Scientist", Fred Pearce"). także wartość opałowa oleju napędowego przemawia na korzyść tego paliwa w porówaniu z benzyną: wartość opałowa oleju napędowego wynosi w przybliżeniu jakieś 37MJ/dm3, natomiast benzyny około 32MJ/dm3, zatem jasno z tego wynika, że diesel wydziela około 15% energii więcej na każdym litrze niż benzyna, stąd niższe spalanie silników wysokoprężnych i, pośrednio, ich większa sprawność. Dlaczego więc Toyota rezygnuje z diesli? Bo są za drogie!!! Decydują koszty produkcji: wbijcie to sobie do tych ekooszołomskich głów. Najtańsze w produkcji są oczywiście małolitrażowe silniczki benzynowe, to widać choćby po stoiskach z kosiarkami, potem normalne silniki benzynowe, nawet z turbo, zaś na końcu tej stawki są diesle z całym dzisiejszym dodatkowym ekoosprzętem (egr, fap, dpf adBlue, etc.). Pozostaje kwestia kosztów produkcji hybryd, ale te koszty będą szybko spadać, a ponieważ jest moda i popyt na tego typu konstrukcje, więc producenci są w stanie zaakceptować wyższe koszty, skoro ktoś godzi się płacić za nie dużo większą kasę. I to jest jedyna tajemnica odchodzenia od diesli. Po za tym dzisiejsze diesle sa czysciejsze niz benzyna!!!! Ostatnie międzynarodowe badanie, które zostało przeprowadzone na 11 głównych światowych rynkach motoryzacyjnych pokazało, że samochody powinny wyprodukować do atmosfery 8,6 miliona ton tlenku azotu, tymczasem rzeczywiste pomiary wykazały, że wyemitowały one o 4,6 miliona ton więcej (ok. 50 procent więcej), czyli w sumie jest to aż 13,2 miliona ton mieszaniny tlenków azotu o nieznanym składzie (zobaczcie tutaj).

      Teraz naukowcy wzięli pod lupę najnowsze silniki diesla, aby sprawdzić, jak wygląda w ich przypadku poziom emisji zanieczyszczeń. Okazuje się, że emitują one mniej spalin od samochodów, które zasila benzyna!

      Badanie zostało opublikowane w raporcie Scientific Reports, a przeprowadzono je przez specjalistów z Uniwersytetu Montrealskiego, którzy pracowali pod kierownictwem Patricka Hayesa.

      Naukowiec zauważa, że "olej napędowy jest obecnie dużo czystszy, organy ochrony środowiska powinny więc teraz bardziej skupiać się na zanieczyszczeniach produkowanych przez samochody napędzane benzyną".

      Nowoczesny filtr cząstek stałych w silniach diesla. Fot. Wikipedia.

      Podczas eksperymentów wykonanych w Instytucie im. Paula Scherrera w Szwajcarii wykazano, że "samochody benzynowe emitują do atmosfery średnio 10 razy więcej pyłów zawieszonych w temperaturze 22 stopni Celsjusza i 62 razy wyższe w temperaturze minus 7 stopni Celsjusza w porównaniu do samochodów z silnikami wysokoprężnymi".

      Mniejsze zanieczyszczenia emitowane przez diesle są świetnie widoczne przede wszystkim w nowych technologiach zastosowanych w nowych silnikach. Teraz wyposaża się takie jednostki w filtry cząstek stałych, które znacząco redukują emisję zanieczyszczeń, poprzez oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy i popiołu.

      Dzięki temu są one bardziej ekologiczne, niż silniki benzynowe. To one teraz wymagają większej uwagi władz, bo w ich przypadku od dawna nie czyni się absolutnie nic, a przecież po świecie jeździ ich znacznie więcej, niż diesli. W efekcie nie  dostajecie lepszego produktu, bo najlepszy w spalaniu paliw kopalnych jest diesel. gdyby tak nie było, już dawno tiry jeździłyby na benzynę

      • 16 6

      • Dzieciaku..... (4)

        Zamiast pisać bzdury przejrzyj na oczy. Widziałeś kiedyś kopcący silnik samolotu? Chyba tylko podczas katastrofy. Nie chodzi o to ile co paliwa spala tylko co po tym spaleniu przedostaje się do powietrza, którym oddychamy. Rozumiem, że smigasz "bezwypadkowym" TDI z 94 roku? ;)

        • 7 11

        • Jestem synku napewno starszy od ciebie (3)

          Wiec respektuj troche ...
          Przekazalem ci wiedze i fakty...
          A ty mozesz byc dalej mala maloistotna mrowka ktora kupi wszystko!
          Co do auta...nie stac cie i nigdy nie bedzie na to czym ja jezdze...zapewniam cie ..z powazaniem

          • 7 5

          • N = Newton ( njuton ) pisze się z dużej litery (1)

            to taka jednostka siły międzynarodowego układu jednostek SI obowiązująca w tym kraju od 1966 r.

            • 2 1

            • To po prostu wielkość jego przyrodzenia

              500nm

              • 2 1

          • W efekcie nie dostajecie lepszego produktu, bo najlepsza w spalaniu paliw kopalnych jest elektrownia. gdyby tak nie było, już dawno pociągi jeździły by na olej napędowy.

            • 1 4

    • Diesel musi dymić. (1)

      Nie ma innej opcji :P

      • 7 20

      • Nie pajacu, nie musi...

        Tylko zaniedbany dymi. Wszystko w temacie.

        • 24 3

    • A ja czekam aż Rolling coal się w Polsce rozwinie

      • 1 1

    • Brawo (1)

      Zgłaszam każdy teraz dymiący na Policję podając numer rejestracyjny
      Super artykuł

      • 34 4

      • Zrobię to samo. Gdyby takie dymiące spaliny nie byłyby trujące to bym to olał. Jednak nie mam zamiaru wdychać takich wysoko toksycznych spalin. Super artykuł.

        • 32 5

  • Jak donosisz

    Jak donosisz to bądź obiektywny,nie zapomnij o swoich bliskich matce ojcu córce synu bracie!!!

    • 2 0

  • Zakazać dieseli (3)

    Najwięksi truciciele

    • 12 6

    • (1)

      wg nowej ustawy LPG nie jest już eko i za wjazd do zielonej strefy zapłacisz tyle samo co TDI

      • 0 0

      • bo zielona strefa nie ma byc EKO tylko trendy!

        bo jak? dziadek ktory jezdzi skoda z lpg jest eko?

        • 0 0

    • Zakazać gazowania aut!

      • 0 2

  • (1)

    Się wszyscy czepili tych diesli i DPF a nikt przepisów nie zna. Obecnie stacje kontroli nie mają obowiązku badania składu spalin. Mają wejść takie przepisy. Wtedy dopiero zobaczymy jak jest.

    • 3 0

    • nie jest to do konca prawda, moj samochod kiedys nie przeszedl kontroli z powodu emisji co

      ale to bylo w Warszawie...

      • 0 0

  • Komu zglosic trucicieli?

    Era donosicieli.

    • 0 2

  • Komunzglosic

    • 0 0

  • Pytanie (1)

    jak i gdzie dostał przegląd?

    • 3 0

    • Na przeglądarce

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane