• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej pieniędzy na Kolej Metropolitalną

rb
9 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa Kolei Metropolitalnej ma się rozpocząć pod koniec 2011 roku Budowa Kolei Metropolitalnej ma się rozpocząć pod koniec 2011 roku

Rząd prawdopodobnie wesprze budowę Kolei Metropolitalnej w Trójmieście kolejnymi 300 mln zł. Oznacza to, że realizacja inwestycji będzie mogła zakończyć się już w 2013 roku.



Już wcześniej budowa Kolei Metropolitalnej była wpisana na listę indykatywną, gwarantującą otrzymanie wsparcia pieniędzmi z Unii Europejskiej. Do tej pory przyjmowano, że realizacja projektu kosztować ma 612 mln zł, z czego połowa miała pochodzić z funduszy unijnych. Wygląda jednak na to, że inwestycja będzie mogła liczyć na znacznie większe wsparcie.

- Mogę już powiedzieć, że w kolejnej aktualizacji listy indykatywnej zaplanowanej na luty Kolej Metropolitalna otrzyma 85 proc. dofinansowania - powiedział "Gazecie Wyborczej" Sławomir Nowak, pomorski poseł PO.

Według dziennikarzy "Gazety" na liście została także zaktualizowana łączna wartość inwestycji. Obecnie szacuje się jej koszt na 746 mln zł. - To ma być swoisty pilotaż. Chcemy, wspierając ten projekt, pokazać innym samorządom, że można i trzeba realizować projekty kolejowe także bez udziału Polskich Linii Kolejowych - dodaje Nowak.

Rząd stawia warunki, jednym z nich jest to, aby pomorski samorząd pokazał, że "projekt nie stoi w miejscu". - Dwa dni temu zaktualizowaliśmy harmonogram. Przeprowadziliśmy analizy, rozmawialiśmy ze specjalistami. Wynika z nich, że budowa nie potrwa dłużej niż dwa lata - zapewnił dziennikarzy "Gazety" Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Jeżeli informacje o zwiększeniu dofinansowania projektu ostatecznie się potwierdzą, samorząd województwa stać będzie na stworzenie w ramach inwestycji sieci trakcyjnej od Wrzeszcza do lotniska. Na przedłużenie jej do Gdyni konieczne będą dodatkowe pieniądze.

Według zaktualizowanego harmonogramu realizacji projektu, wszystkie procedury przetargowe powinny zakończyć się do czwartego kwartału 2011 roku. Wtedy też, fizycznie, powinna rozpocząć się budowa Kolei Metropolitalnej.
rb

Opinie (128) ponad 10 zablokowanych

  • NOWAK POSEL PLATFORMY OBLUDY !!!!

    • 2 3

  • Nowak nie lubi Adamowicza i vice versa,dlatego Nowak bedzie forsowal budowe KM,na przekor Adamowiczowi,choc KM i tak oczywiscie

    nie powstanie Ot taka walka buldogow przed wyborami w PO.

    • 6 1

  • Cały czas manipulacje (10)

    I to kosztem Gdyni.

    Mówi się tylko o dojeździe do Rębiechowa jako pierwszym etapie tworzenia Kolei Metropolitalnej, który w planach przewidziany miał być już częściowo na Euro 2012, m.in. kolejowe "otwarcie na Kaszuby", czyli stworzenie bezpośredniego połączenia kolejowego Gdańska z Kartuzami, Kościerzyną, a nawet Bytowem oraz remont generalny i modernizacja połączenia do lotniska Gdynia Kosakowo, jeśli uzyska ono status terminalu pasażerskiego.

    Co czytam to ciągle manipulacje w ten sposób, aby WYKOLEGOWAĆ całkowicie Gdynię.

    Pytam się więc dlaczego Gdynia nic nie zmienia w swoim projekcie, który funkcjonował już przed wojną i do dnia dzisiejszego się sprawdza. Dlaczego np. nie przewidziano w ramach KM dodatkowych torów przez już w znaczmy stopniu zasiedlone dzielnice jak i przewidziane do dynamicznego rozwoju mam tu na myśli Kacze Buki, Dąbrowę, Wiczlino, które mogłyby funkcjonować równolegle do istniejącej linii.

    Każdy tu piszący nawet średnio inteligentny chyba widzi, że Gdańsk kluczy i celowo opóźnia projekt. Dlaczego takie działania są propagowane mimo, że zostały przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wpisane na tzw. listę indykatywną. I obejmują ona pulę priorytetowych inwestycji, na które środki z Unii Europejskiej przeznaczane są poza konkursami. Czy nikt tu nie widzi, że wystawiamy się na śmieszności wobec innych regionów?

    I dalej tak naprawdę nie wiemy czy z Gdyni do Rębiechowa pociągi wyjeżdżać mają linią do Kościerzyny - w tej chwili nie można jednoznacznie stwierdzić, czy wyjazd z Gdyni Głównej będzie się odbywać od razu po linii "kościerskiej", czy za przystankiem Wzgórze św. Maksymiliana zostaną wybudowane tory, które umożliwią przejazd na linię "kościerską" (tego chce SKM). Obecnie prowadzona jest wielka rozbudowa Wzgórza, czy po oddaniu całości nastąpi kolejny raz rozkopywanie?
    Ludzie to jakaś PARANOJA!!!
    Bo raczej wiadomo, od stacji Gdańsk Osowa, leżącej na linii do Kościerzyny, Kolej Metropolitalna do lotniska kursować będzie po trasie bocznicy towarowej. Od strony Gdyni inwestycja jest znacznie prostsza niż od strony Gdańska, gdyż wymaga wyłącznie modernizacji torów, a nie budowy ich od zera. Dlaczego Urząd MArszałkowski nie podzielił całej inwestycji na ETAPY skoro wiadomo było/będzie jakie są w Gdańsku podziały POlityczne i opcjonalne odnośnie tej linii? Wtedy łącznik Gdańsk Rębiechowo - > Gdynia-Kosakowo i z powrotem

    • 15 6

    • strzałka powrotna

      wycięła mi dalszą część tekstu.

      Więc dodam tylko zapytanie. Kto za ten bałagan odpowie imiennie w Urzędzie MArszałkowskim?

      • 5 4

    • Raczej nie "wiadomo" (8)

      Już od dawna jest wiadomo, że bocznica do Rębiechowa nie będzie wykorzystana. Będzie zupełnie nowy odcinek torów od linii kościerskiej, tak żeby nie trzeba było robić przy lotnisku przystanku końcowego tylko przelotowy.

      • 2 1

      • to tylko mnie utwierzasz, (7)

        w moim przekonaniu, że Gdynia "łyka wszystko" niczym kaczka nie stawiając żadnych prorozwojowych żądań.

        A Gdańsk robi sobie JAJA!!!

        • 2 2

        • Ty masz chyba jakieś kompleksy

          Daj już spokój z tym dymaniem Gdyni, nie wierzysz w swoje miasto?

          • 4 2

        • ?? (4)

          W czym Cię utwierdzam? Nie rozumiem problemu. tak czy siak, połączenie z Gdynią będzie. W obecnej konfiguracji nawet efektywniejsze z punktu widzenia przejazdu pociągów, bo nie trzeba będzie zmieniać czoła.

          • 3 1

          • W czym Cię utwierdzam? (3)

            w tym, że Gdynia zbagatelizowała i zmarginalizowała tę nitkę kolejową. A z biegiem czasu oddziaływanie to będzie zyskiwało na intensywności przewozu więc warto było wykonać pętle przez nowe osiedla i te które powstaną. Wiąże się to z faktem, że nowe osiedla często powstają w miejscu będącym dobrze skomunikowanym już nie wspomnę o wartości działek w takim miejscu:)) I jak wpłynęłaby na rozrost przestrzenny miasta i na powstanie większej ilości osiedli satelickich, a także powstanie nowych przedmieść, rozwój techniki i logistyki zwiększenie liczby zatrudnienia i nowe rynki.
            Samorządność gdyńska przespała widać okazje i dała się oszukać POprzez sprzyjające lokalne media dla Gdańska, czego nie należało lekceważyć. Mam wrażenie, że wielkimi inicjatywami Gdańsk uśpił w gdynianach ich nieco mniejsze, a do tego codzienne potrzeby dzielnic jak wyżej wspominam.

            • 2 1

            • (2)

              A co ma wykorzystanie (bądź nie) bocznicy kolejowej do Rębiechowa do tego, że gdynianie czegoś tam nie wymogli?
              Skup się i spróbuj odpowiedzieć. Tylko bez tej całej bełkotliwej demagogii..

              • 3 2

              • ma dla mnie wiele (1)

                bo mówiło się na początku o "reaktywacji" linii . A dziś jest to zupełnie inny projekt w Gdańsku, natomiast w Gdyni dalej na etapie ustawy z 18 lutego 1921 roku o budowie linii kolejowej Kokoszki-Gdynia, i budowana na podst.upoważnienia Ministra Kolei Żelaznych do opracowania projektu, oznaczenia stacji i przystanków oraz do wyznaczenia terminu otwarcia tam ruchu.

                Wstyd, wstyd Gdynio i dno!!

                Chyba nie muszę rozwijać tematu, bo w sobotni karnawałowy wieczór wolę zupełnie coś innego, natomiast dalej dywagowanie na ten temat może mnie tylko wyprowadzić z równowagi.

                Dobranoc,

                • 2 2

              • przesadzasz

                Marszałek będzie dążył do stworzenia elektrycznej SKM na całym przebiegu bo inaczej to nie ma sensu. Przecież nie chodzi tu o kolej na lotnisko! Za te pieniądze co ma zrobi tyle ile może, a resztę później lub wykorzysta pieniądze przeznaczone na remont Gdynia-Kościerzyna.

                • 3 1

        • "A Gdańsk robi sobie JAJA!!!"

          to nie tylko jaja, ale działania destrukcyjne. Tak to jest jak władze naczelne, polityczne rozpieszczają i dowartościowują:(

          A Gdynia no cóż może zrobić?

          • 2 1

  • nowak na prezydenta gdanska

    duzo robi dla gdanska siedząc w warszawie. Tyle ekip poprzednio było z gdanska w stolicy i pytanie co zrobiły dla swojego miasta - nic lub prawie nic.

    • 10 0

  • jeżeli to jest ten sam mowak, co to był orzekł, że Wodza Bóg tknął geniuszem, to ja mu wierzę (1)

    przy okazji, jak taki rozmowny, to może podzieliłby sie z nami za co wódz go wywalił z rządu i kto teraz nosi wodza teczke:-)

    • 3 2

    • Jaki jest taki jest

      ale to że załatwił większość funduszy na projekty gdańskie/trójmiejskie to fakt.

      • 3 0

  • marek konrad wybuduje kolej bez przetarg. lisicki mu załatwi

    • 9 2

  • antoni szczyt na prezesa nowej spółki!! skoro nieistniejące ECS ma już swojego dyrektora ojca ziębę, to Kolej Metrpolitarna (2)

    spod ogona nie wypadła!!!!

    • 8 3

    • jedziesz dziś z nowu z kaprem? :)

      • 1 0

    • a może tak następnego księdza lub biskupa

      zrobić szefem KM i w każdym wagonie krzyż. Wtedy rozbudowa ruszy. Bo Polacy to tylko potrafią kościoły budować:))

      • 0 1

  • WMG

    napewno się obbroni przed takimi opiniami

    • 4 0

  • zapewne wda się korupcja

    jak przy każdej pomorskiej inwestycji , korupcja i możliwość szybkiego zarobku.

    • 3 0

  • pesymistyczne zrzędy (1)

    Jak czytam te Wasze wypociny to scyzoryk w kieszeni się otwiera. Większość postów to narzekania. Zamiast cieszyć się że w naszym regionie coś idzie do przodu (już ruszyła budowa obwodnicy południowej; budowa PGE Areny, wyburzanie budynków pod trasę Słowackiego itp itd; niebawem ruszy budowa ostatniego odcinka trasy WZ i węzła Karczemki) to piszecie jakieś brednie o nieudacznikach. Osobiście uważam, że żaden pseudopolityk K_urski i inne jego pokroju stworki nie rządziły by lepiej Gdańskiem. Więc przestańcie narzekać na to co się robi lub planuje, a spróbujcie doradzić co jeszcze można zrobić ( a do zrobienia jest wiele)

    • 7 5

    • Większość tych marud

      nie zdaje sobie sprawy, że takie budowanie jak niedawno się rozpoczęło i potrwa do około 2015 nie wystąpiło w ich marnym życiu i już potem się nie powtórzy ale pomarudzić trzeba, takie mamy standardy.
      Mała lista:
      -Trasa Kwiatkowskiego,
      -Autostrada A1
      -DCT + bezpośrednie połączenie z Chinami,
      -Hala Gdynia,
      -Hala Gdańsk-Sopot,
      -PGE Arena,
      -Słowackiego,
      -Tunel pod Martwą Wisłą,
      -Sucharskiego,
      -Przystanek SKM Śródmieście,
      -Trasa WZ,
      -Obwodnica południowa,
      -Odnowienie torowisk tramwajowych na zdecydowanej większości sieci,
      -Linia na Chełm,
      -Linia na Świetkorzyską,
      -Nowy Terminal na lotnisku (chociaż tu nie do końca tak jak miało być ale prezes jest jaki jest) + droga kołowania,
      -Kolej metropolitalna.
      Sorki lista miała być mała :-)
      Czy to wszystko powstanie na czas i bezproblemowo?
      Pewnie, że nie, ale powstanie, a wy to wszystko robicie świetnie i na czas?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane