• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiele hałasu o.... ciszę w Gdańsku

Katarzyna Moritz
7 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 

W centrach miast nasze uszy atakowane są hałasem o sile od 68 do 76 decybeli.



Miasta nie muszą być tak głośne, a ich mieszkańcy narażeni na bezpardonowy atak decybeli. Dlatego gdańscy radni przyjęli uchwałę dzięki której zostanie ograniczony hałas w Gdańsku.



Największy hałas jest w Gdańsku wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych. Największy hałas jest w Gdańsku wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych.
Po inwestycjach drogowych hałas wzrośnie głównie wokół Południowej Obwodnicy Gdańska. W innych miejscach - znacznie się zmniejszy. Po inwestycjach drogowych hałas wzrośnie głównie wokół Południowej Obwodnicy Gdańska. W innych miejscach - znacznie się zmniejszy.
Hałas w wielkim mieście to chleb powszedni. Ale nie musi tak być: dwa i pół roku po opracowaniu szczegółowej mapy hałasu w mieście, czas na konkretne działania. W sumie z troski o mieszkańców, ale też dlatego, że to wymóg unijny.

Gdzie jest najgłośniej? - Wzdłuż ciągów komunikacyjnych. Ale budowa ścian akustycznych problemu nie rozwiąże. One bardzo pogarszają architekturę miejską, a hałas obniżają jedynie o 3 decybele - wyjaśnia Maciej Lorek, dyrektor wydziału ochrony środowiska w gdańskim magistracie.

Co więc zadziała? Najważniejsze to poprawa płynności ruchu i wyprowadzenie ruchu ciężkich samochodów z miasta, likwidacja dziur w jezdni, stosowanie innych typów asfaltu, nawet sposób ułożenia kostki brukowej jest ważny. Te przyczyny hałasu będą likwidowane w pierwszej kolejności. Kiedy? Do 2015 r.

Jak? Choć zabrzmi to kuriozalnie pomóc ma budowa zupełnie nowych dróg. Hałas ma się zmniejszyć wraz z budową Drogi Zielonej od al. Hallera do ulicy Marynarki Polskiej oraz od ulicy Gospody do alei Grunwaldzkiej. Pomocna będzie też budowa Trasy Sucharskiego, Południowej Obwodnicy Gdańska, ulica Nowej Słowackiego, trasy W-Z, Nowej Łódzkiej i Nowej Wałowej.

Najważniejsze istniejące arterie zostaną przebudowane: zyskają nową nawierzchnię, wspomniane już ekrany akustyczne, wały ziemne, pasy zieleni i tzw. inteligentną sygnalizację świetlną.

- Dzięki nowym drogom skorzysta 35 tys. mieszkańców Gdańska. Gdy staną przy nich ekrany akustyczne to 58 tys. mieszkańców poprawi się jakość życia. Po inwestycjach hałas zwiększy się na obwodnicy południowej, ale tu mieszka mniej ludzi - zapowiada Maciej Lorek.

Wyciszenie dróg pochłonie od 1,5 do 2 proc. kosztów ich budowy.

Dopiero po 2015 roku miasto zajmie się hałasem tramwajowym. Kupiona zostanie maszyna do szlifowania szyn. Pomóc ma modernizacja gdańskich tramwajów: gdy przestaną trzaskać ich drzwi skorzystają na tym 24 tys. gdańszczan.

Pomyślano także o hałasie lotniczym. - Dziś samoloty nie hałasują bardziej, niż powinny. Port w Rębiechowie jednak się rozwija i mieszkańcy mogą być zdenerwowani, że samoloty latają nad nimi od 6 rano. Chcemy podjąć działania w celu wyeliminowania z lotniska w Gdańsku najbardziej hałaśliwych samolotów - przekonuje Lorek.

Gdańsk jest obecnie jedynym miastem w Europie które ma monitoring hałasu on line. Sprawdź na mapie akustycznej jaki jest poziom hałasu na twojej ulicy.

Mapa powstaje dzięki zamontowanych na terenie miasta 40 stacji do pomiaru hałasu. Docelowo ma ich być 70. Wspólnoty, spółdzielnie mieszkaniowe czy mieszkańcy, którzy chcą by w ich okolicy pojawiła się stacja mogą zgłosić swój akces na maila: halas@gdansk.gda.pl

Opinie (142) 8 zablokowanych

  • portal trójmiejski powoli robi sie portalem futurystycznym i s/f

    piękna fikcja

    • 12 3

  • pytanie na inteligencję (1)

    O czym mówi nam mapka nr 1? Jeżeli o aktualnym poziomie hałasu na istniejących drogach, to ciekawe, skąd się na niej wzięła Obwodnica Południowa? Jeżeli już ją zbudowali, to fajnie, ale powinni chyba poprawić oznaczenia, bo widocznie ciągle przegapiam na nią zjazd...

    • 12 2

    • czesiek obwodnica powstanie w 2012, a mapka nówi o 2015, gdy już wszyscy tam będą normatywnie się kierowali

      następna mapa mówi o późniejszym działaniu.

      • 0 0

  • Jak najszybciej zakaz tirów na Podwale Przedmiejskie! Najpierw Obwodnice Południową potem Trase Sucharskiego

    by wynieść zgiełk psujący uszy i smród poza CENTRUM!!! Turyści i mieszkańcy odetch ną z ulgą.

    • 4 2

  • Problem w tym...

    ... że zarówno istniejące opracowanie danych ("mapa akustyczna"), jak również wynikające z niego plany uwzględniają TYLKO hałas komunikacyjny. Może to i najbardziej uciążliwa forma hałasu, ale poza tym są jeszcze zakłady przemysłowe, dyskoteki, karetki, dzieci na placu zabaw...

    • 5 2

  • hałas tworzy się od złej nawierzchni, od pokryw studzienek kanalizacyjnych bo są w złych miejscach i każdy po kolei je najeżdza, dlaczego nie stosuje się u nas mieszanek asfaltowych z ze zużytymi oponami która nie dość że jest bardziej cicha to mało tego bardziej trwała na uszkodzenia. Pozatym jak ktoś wcześniej wspomniał dlaczego nikt nie weżmie się za ryczące motocykle bo w sezonie to nie można wytrzymać, za fanów pseudo tunningu !!??

    • 14 2

  • Jak samochody będą jeździć szybciej, to będą bardziej hałasowały

    No, ale skoro już chcą budować drogi z tego powodu, to ja nie mam nic przeciwko.

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane