• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielka hala do remontu maszyn kolejowych powstanie na Oruni

Michał Brancewicz
17 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (172)
aktualizacja: godz. 09:30 (17 stycznia 2023)
Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni. Wstępna koncepcja centrum serwisowego, które powstanie na Oruni.

Hala będzie miała ok. 150 m długości i 75 m szerokości, wewnątrz zmieści się pięć torów. Obecnie trwają prace projektowe obiektu, który powstanie na zamówienie PKP Polskich Linii Kolejowych. Centrum serwisowe dla maszyn kolejowych na OruniMapka rozpocznie działalność w 2025 roku.



AKTUALIZACJA, 17.01, godz. 9:30


W komentarzach pod tekstem pojawiają się opinie wyrażające obawę, czy budowa hali nie pokrzyżuje planów dla PKM Południe.

Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę. Czerwonym okręgiem zaznaczone jest miejsce, gdzie linia PKM Południe omijać będzie wspomnianą halę.
- Projekt PKM Południe na tym odcinku jest uzgodniony i z PKP PLK i z PPM-T. Omijamy cały ich teren [od wschodu - red.] i nie ma kolizji między naszymi inwestycjami - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Podczas ubiegłorocznych konsultacji projektu Agnieszka Bartków z Rady Dzielnicy Orunia dopytywała dlaczego planujemy tam nasyp, a nie estakadę, przez co - jej zdaniem - odetniemy mieszkańców od tych terenów. To wytłumaczyliśmy jej i wszystkim pozostałym, że są to tereny przemysłowe, na których ma powstać taka baza i mieszkańcy nie będą mieli tam wstępu. Dlatego nie ma potrzeby i uzasadnienia aby budować tu znacznie droższą estakadę, skoro to i tak będzie teren zamknięty dla mieszkańców.

Interesujesz się inwestycjami kolejowymi?

Centrum Serwisowe Grupy Kapitałowej PKP PLK zostanie wybudowane przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, które jest częścią kolejowej spółki. PPM-T będzie też przeprowadzać w nim naprawy pojazdów torowych wykorzystywanych przez spółkę.

Aktualnie opracowywana jest koncepcja urbanistyczno-architektoniczna. Wartość prac projektowych wynosi ponad 2,9 mln zł.

Powierzchnia Centrum Serwisowego wyniesie 11,25 tys. m kw. Hala mieć będzie bowiem ok. 150 m długości oraz 75 m szerokości.

- Pozwoli to na umieszczenie wewnątrz hali pięciu torów. Cztery tory będą wykorzystywane przy prowadzeniu przeglądów i napraw serwisowych. Piąty tor będzie torem technologicznym, na którym zlokalizowana zostanie myjnia, komora przygotowawcza do malowania oraz komora lakiernicza - informuje Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.
Centrum będzie wyposażone w panele fotowoltaiczne oraz pompy cieplne, a także możliwość rekuperacji.

Budynek powstanie w pobliżu wachlarzowej hali naprawczej z obrotnicą kolejową na OruniMapka potocznie nazywanej lokomotywownią, która należy do PPM-T.

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku

Inwestycja jest bezpośrednio powiązana z sukcesywnie powiększanym parkiem maszynowym PKP PLK, który ze względu na nowoczesne wyposażenie wymaga specjalistycznych stanowisk obsługowych.

Maszyny i narzędzia budowlane. Lista firm w Trójmieście


Dodatkowo, nowoczesne centrum serwisowe umożliwi PPM-T zwiększenie zaangażowania w komercyjną naprawę maszyn. Ta działalność spółki nie była dotychczas rozwinięta.

Budowa obiektu jest planowana w latach 2023-2024, a rozpoczęcie działalności przewidziano latem 2025 roku.

Lokomotywownia na Oruni należąca do PPM-T. Film z 2019 roku

Opinie (172) 7 zablokowanych

  • kolejność

    wyrazów w tytule niepolska ;)

    • 1 0

  • Zeby w takim moejscu busowac taka hale trzeba miec nagwizdane w glowie. (3)

    Przerobka czy Stogi ale Orunia.
    To jest chore miasto.

    • 6 9

    • jak naprawiać plasery w miejscu gdzie torów nie ma? (2)

      tirami wozić maszyny torowe?

      • 6 6

      • a gdzie tych torów nie ma?! (1)

        Na Przeróbce?
        Na Stogach?

        • 3 1

        • Na Stogach

          • 1 1

  • Dzięki pis pkp jest znowu Polskie. (1)

    • 2 4

    • Niezły konfederasta z ciebie.

      • 1 0

  • Kolej to wynalazek sprzed wielu wieków, dziś się nie sprawdza (3)

    stawiamy na transport indywidualny

    • 2 13

    • 30 lat takiego myślenia (skóra, fura i komóra) (2)

      skutkuje stanem komunikacji w regionie pomorskim.

      • 5 0

      • ciekawe ze chiny i japonia to rozwija. (1)

        • 1 3

        • Jak ostatnio byłeś w Tokio, to pewnie shinkanseny

          za szybko jeździły, żebyś je zauważył?

          • 2 0

  • Z wierzy mariackiej (3)

    Będzie widoczny ten zakład. Elegancko w centrum miasta wybudować coś takiego. Brawo! Gratuluje pomyślunku!

    • 7 16

    • Faltycznie Orunia to centrum (2)

      • 4 2

      • Ta część Orunii graniczy ze Śródmieściem, do Głównego Miasta idzie się stąd spacerkiem.

        Poza tym Orunia jest dzielnicą położoną w środku miasta i fakt, że inne osiedla mieszkalne zamieszkane przez kilkadziesiąt tysięcy osób oddzielone są od centrum wygwizdowem z podupadającymi zakładami przemysłowymi, ruderami i gruzowiskami, jest porażką w zagospodarowaniu przestrzennym miasta. Przez 30 lat tzw. rozwoju nie udało się zmienić rozlanej, chaotycznej mapy Gdańska. Wręcz przeciwnie, jest gorzej, a koszty infrastrukturalne obsługi takiego stanu rzeczy wszyscy odczuwamy codziennie.

        • 2 1

      • Zobacz mapę

        Orunia zaczyna się za bramą nizinną

        • 3 0

  • A w tamtym miejscu nie miały przechodzić tory PKM Południe? (16)

    • 22 8

    • nie tylko na południe...

      ale również na wschód przez Rudniki do Stogów...
      Trzecia nitka tunelu i można wrócić drugą stroną...

      Złe wyzwanie?

      • 1 0

    • A czytałeś artykuł czy tylko tytuł?

      • 0 2

    • (10)

      może i miały ale teren jest PKP a nie marszałka Struka , który robi pod górę dla rozwoju kolei w trójmiejscie

      • 7 15

      • to poszalałeś - marszałek utrudnia rozwój kolei? (5)

        chyba coś mylisz z utrudnianiem rozwoju patologicznej spółki pkp skm która zamiast w tabor inwestuje w nowe stołki dla zarządu, kolej w regionie rozwija się w skali kraju całkiem dobrze i to marszałek wybudował jedyną po 89 roku nową linie kolejową w kraju

        • 9 9

        • dopiero groźba wyborczych batów zmusiła do... (2)

          ...obietnic.

          PKM to nieszczęście dla administracji. Miała być maszynka do przerobu dotacji a wyszedł hit komunikacyjny, który trudno "wygasić"...

          Lepiej późno niż wcale.
          Ale straconych szans i możliwości już się nie odzyska...

          • 7 2

          • Ciekawe. co mówisz. (1)

            Bo ja pamiętam, że to Kacper Płażyński najgłośniej krzyczał, że to inwestycja bez sensu i się nigdy nie zwróci bo będzie powietrze wozić.

            • 1 6

            • jakoś go...

              ...nie słyszałem...

              Gdy to planowano to chyba w liceum był...

              • 3 1

        • Ale SKM do Nowego Portu nie ma.

          • 6 2

        • najpierw sprawdz

          Co UM wyprawial do czasu Euro...

          I jaki jest stan polaczen kolejowych w interiorze regionu...

          • 10 4

      • I po co ten atak i polityczne kwestie (3)

        Zwykłe pytanie zadałem

        • 14 6

        • (2)

          bo nas skłócono. i tak trzeba

          • 7 6

          • Sami sie daliscie sklocic i wam sie spodobalo

            • 6 4

          • robota Niemca

            • 11 6

    • Starczy tam miejsca na jedno i drugie. Bez najmniejszego problemu, to bardzo rozległy teren. (1)

      • 5 5

      • Starczy to jest uwiąd.

        • 4 3

    • Mialy ale to byla tylko reklama ze miasto rozladowuje korki

      • 1 1

  • Piękny Opływ Motławy od strony Oruni (2)

    Ogromny potencjał inwestycyjny tuż przy Dolnym Mieście pod biurowce i inne usługi, włącznie z lokalami mieszkaniowymi na wynajem. 5 minut na piechotę do Kamiennej Śluzy!
    Będzie wstyd dla Miasta Gdańsk jeśli nie podejmie próby negocjacji przeniesienie tej inwestycji przez PKP!
    Pamiętamy plany "Czerwony Most" Uchwała przeleżała ponad 10 lat w szufladzie BRG - Gdańsk Centrum, a tu zero negocjacji? II Etap Rewitalizacji Oruni to właśnie te okolice. Lakiernia ... w Centrum. Szok.
    Tym bardziej, że pkm południe jest szansą dla tego obszaru, dowiezie ludzi do pracy gdy powstałyby biurowce a nie Hale dla pociągów tuż przy najcenniejszym zabytku .........

    • 4 4

    • (1)

      Jest alternatywa by połączyć to o czym piszesz z planami PKP.
      Można wybudować stylizowaną retro halę - parowozownię a w niej umieścić stare parowozy.
      Całość stanowiłaby nie lada atrakcję! Ach... muzeum kolejnictwa, bardzo mocno się pasjonuję tym tematem!

      • 0 3

      • po co stylizować...

        ...skoro na Przeróbce są hektary oryginalnych?!

        • 4 0

  • (8)

    Brawo!
    A teraz proszę o informację w artykule na jakim etapie obecnie jest realizacja szumnie zapowiadanej linii kolejowej PKM II?

    • 24 17

    • Hehe (1)

      Wujek Google nie wystarczy? Nie umiesz znaleźć? Nie znasz się na inwestycjach?

      Kolejny o IQ

      • 8 6

      • kolejny urażony...

        ...urzędol?

        • 2 0

    • Wystarczy sprawdzić (2)

      Wystarczy sprawdzić na stronie projektu. Chociaż skoro "szumnie" zapowiadana jest ta nowa linia to powinieneś wiedzieć. Hala PPMT to ponad 11 tysięcy m2, które zostaną wybudowane na miejscu gdzie nic obecnie nie ma, a PKM Południe to w samym odcinku aglomeracyjnym kilka kilometrów budowania od zera linii kolejowej.
      Jak porównujesz takie dwie inwestycje do siebie to serdecznie gratuluję.
      Wiesz po co robi się STEŚ albo STEŚR? To sobie poczytaj, a później gadaj głupoty.

      • 10 3

      • STEŚ?
        Robi się po to by znajomi mogli też na tym zarobić.
        Ten cały STEŚ to wielki kit ukryty pod pozorem dbałości o publiczną kasę i o środowisko.
        Jakby rzeczywiście tym wszystkim samorządowcom tak bardzo na tej opinii zależało to dobrze by było gdyby zlecano też STEŚ na rydwany, okrągłe stoły, piaskownice na skrzyżowaniu i wątpliwe muzea.

        • 2 0

      • w tym miejscu powinien byc objazd

        Dolnego Miasta...

        • 4 3

    • To akurat of dawna wiadomo, bo chyba nie ma drugiego tak transparentnie prowadzonego projektu jak PKM i PKM Południe. W tym czasie co wpisywałem w komentarzu swoje sensacyjne pytanie bez problemu wygooglowalbyś informacje na ten temat, które dostępne są na specjalnej stronie o PKM 2: pkm-poludnie.pl/

      • 3 3

    • hala zajmuje miejsce

      Ktore mogloby wygodnie sluzyc poludniowej PKM. Pewnie bedzie jak z planami SKM, rezerwy pojda pod zabudowe, a kosmiczne bajania i kolej na estakadach i w tunelach bedzie sluzyc jedynie do opracowywania kolejnych planow i kosztorysow...

      Wszystko po to, aby finalnie stwierdzic, ze "sie nie da"...

      • 3 5

    • Etap 1

      Marzenie .

      • 6 0

  • "będzie teren zamknięty dla mieszkańców."

    Ale nie dla transportu, który wyłącznie szynowy być nie może.
    To jest pustynia komunikacyjna...

    • 5 1

  • A to powstanie, a to tamto powstanie ...

    pożyjemy, zobaczymy...

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane