• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielkie pieniądze na wielką rozbudowę Lotosu

js
29 czerwca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
aktualizacja: godz. 09:22 (29 czerwca 2008)
Dzięki kredytowi Lotos dokończy jedną z największych inwestycji przemysłowych w Polsce. Dzięki kredytowi Lotos dokończy jedną z największych inwestycji przemysłowych w Polsce.

Przez 12 lat i 6 miesięcy gdański Lotos będzie spłacał 1,75 mld dolarów kredytu, który zaciągnął w siedemnastu instytucjach finansowych na świecie. Dzięki pożyczce firma ma pieniądze na dokończenie jednej z największych inwestycji przemysłowych w Polsce.



Umowę w sprawie finansowania Programu 10+(rozbudowy) podpisano w sobotę. Pożyczki firmie udzieliło konsorcjum 17 banków z Włoch, Hiszpanii, Anglii, Holandii, Austrii, Irlandii, Szkocji, Japonii i Polski. Kwotę 1,75 mld dolarów (70 proc. wartości całej inwestycji) Lotos ma spłacić w 12 lat i 6 miesięcy.

- Dzisiejsza umowa gwarantuje nam dalszą, nieprzerwaną możliwość realizacji całego projektu oraz w konsekwencji jego pełne zakończenie w 2010 roku. - powiedział Mariusz Machajewski, wiceprezes zarządu oraz dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych Grupy Lotos S.A.

Zgodę na wzięcie kredytu wyrazili w lutym tego roku akcjonariusze spółki. Aby otrzymać pieniądze musieli się oni zgodzić na zastaw majątku trwałego firmy, zarówno tego istniejącego, jak i tego, który teraz powstaje. Tym samym zastaw nie dotknął spółek-córek Lotosu, jak np. Petrobaltic, które będą mogły swobodnie realizować własne programy inwestycyjne.

Program 10+ to przedsięwzięcie, które technologicznie pozwoli Lotosowi szybko dołączyć do europejskiej czołówki w biznesie paliwowym. Rafineria zostanie rozbudowana, powstanie szereg nowych, zaawansowanych technicznie instalacji, które pozwolą przede wszystkim na zwiększenie zdolności przerobowych ropy naftowej o 75 proc., z 6 mln do 10,5 mln ton rocznie.

Jak mówią przedstawiciele firmy, jak na razie wykonano jedną trzecią zadania. W sierpniu ubiegłego roku ruszyła budowa instalacji do hydroodsiarczania oleju napędowego (HDS). Oprócz tego na terenie rafinerii gdańskiej powstanie m.in. instalacja destylacji ropy naftowej, hydrokraking oraz wytwórnia wodoru. W sumie jest 6 placów budowy.

- Pierwszy etap programu finansowaliśmy ze środków własnych -zaznacza Mariusz Machajewski.

Rozbudowa rafinerii w Gdańsku ma się zakończyć w 2010 roku. Koszt przedsięwzięcia to ok. 5,6 mld zł.

Rzeczpospolita: Rada Nadzorcza do wymiany?

Dziennik Rzeczpospolita donosi, że już w poniedziałek może dojść do zmian w radzie nadzorczej Lotosu. Odbędzie się wówczas walne zgromadzenie akcjonariuszy, którzy podsumują ubiegły rok.

Jak twierdzi gazeta zmiany są bardzo prawdopodobne, ponieważ akcje spółki straciły w ostatnim czasie na wartości. Gdyby doszło do roszad w składzie rady nadzorczej zagrożona może być pozycja prezesa gdańskiej spółki Pawła Olechnowicza.
js

Opinie (104) ponad 10 zablokowanych

  • ehh... (4)

    Od razu na centrum onkologi część kasy powinna iść ...

    • 0 0

    • to prywatna firma i nie mają obowiązku tego robić (2)

      a Ty oddałbyś część ze swoich pieniędzy? No może nie polecam skarbonek pod Tesco ale sms na jakąś poważną akcję TVN wysłałeś?

      • 0 0

      • akcje tvn też są mało poważne

        jw

        • 0 0

      • bzdury gadasz i tyle

        koszt zatruwania środowiska i w efekcie koszt przyszłego leczenia pacjentów jest kosztem zewnętrznym z działalności takiej instytucji jak Lotos. Koszty zewnętrzne są może trudne do oszacowania, ale każdy musi je ponosić

        • 0 0

    • Ano to teraz wiem czemu Lotos wymaga od pracowników namawiania ludzi na paliwo DYNAMIC (droższa cena) i wielka ściema , to paliwo nic nie daje poza kasą dla lotosu :)

      • 0 0

  • Lechia w sercu, Lotos w dupie (10)

    Ja paliwa tam nie kupie !

    • 0 0

    • ładne hasło popieram (2)

      może by ktoś takie naklejki zrobił - byśmy mogli sobie nakleić na d... samochodu.
      to wstyd żetaka firma nie kupi sobie choćby małego znaczka na spodenkach - na przykład na pupie piłkarzy

      • 0 0

      • (1)

        kibicem nie jestem ale nienawidzę tych meneli co nawet w środku tygodnia chodzą nawaleni po mieście, szukają boruty i bełkoczą swoje głupie piosenki
        normalne kibicowanie - super sprawa, ale to jakich oryginałów ma w swoich szeregach lechia to żal patrzeć - margines społeczeństwa

        • 0 0

        • chyba nie Lechia tylko kazdy klub

          z patologia trzeba walczyc, a nie z klubami :)

          • 0 0

    • Kolego, kupujesz gdzie? Na BP czy Statoil? A jak myślisz skąd biorą paliwo? Ze Szwecji? Chyba nie. W centrum dystrybucyjnym (3)

      stoją cysterny Twoich ulubionych stacji i tam leją Lotosa a potem swoje ulepszacze. Więc wogóle nie kupuj paliwa. To tak jak z

      • 0 0

      • (1)

        myslisz że Orlen nie bierze paliwa z bazy Orlen Morena???

        • 0 0

        • czy mozesz

          rozwinac swoja wypowiedz?

          • 0 0

      • dokładnie tak

        nie smiać sie prosze z niewiedzy ludzi,,,, prawda jest taka jak tu wyżej napisane, firmy kupują u najbliższego produccenta/dystrybutora,,,,,
        kto ma odrobine oleju to chyba skuma że nie jedzie do niego paliwo z rafineri w dani od statoila :):):),,,,,

        • 0 0

    • lEhIJKA,jeah.
      kolejny PiŁkArSkI fan .^^
      hihi,techno jazda.

      • 0 0

    • jestem z gdyni

      ale haslo mi sie podoba:))) beczne!!! Pozdrawiam ;)

      • 0 0

    • kibice piłkarscy w trójmieście to ogromny problem

      bo to czysta patologia.

      • 0 0

  • bardzo dobrze (2)

    Ostatnio byłem na spotkaniu w Lotosie i muszę przyznać,że dopiero to otworzyło mi oczy na to jak wiele ta firma robi dla regionu także życzę jej jak najlepiej bo dzięki temu wiele innych podmiotów w Polsce może funkcjonować

    • 0 0

    • Zgadzam się , a głupi Kurski mówł w telewizji że to głupota rozbudowywać rafinerię biorąc pod uwagę jej sprzedaż i że rozbudowa jest za pieniądze budżetowe. CO ZA BURAK!!!!

      • 0 0

    • rozumowanie naiwniaka...

      a ile płaci Energa to głowa boli,
      a Urzędy Celne jakie są dochodowe - głowa mała

      • 0 0

  • I bardzo dobrze! (1)

    Będziemy potęgą i juz nam nie wmówią ludzie z głębi Polski, że nasza rafineria do przy Płocku nic!

    • 0 0

    • buhahahahahah a co ty myslisz ze ORLEN spi - nie INWESTUJE !!1

      ORLEN RZADZI !!!! OK 2000 STACJI I WSZYSTKO JASNE

      • 0 0

  • Mamy takaduża firmę w mieście ... (8)

    która pładzi ogromne podatki do kasy miejskiej a drogi ulice mamy zniszczone jak w jakiejsś "pipidówie"

    • 0 0

    • (4)

      bo mieszkacie w pipidowie

      • 0 0

      • no wiesz nie kazdy ma szanse mieszkac w miescie seksu , biznesu i wielkich pieniedzy (3)

        czyli gdyni

        • 0 0

        • racja :)

          polać koledze

          szampan, konserwy i ku..y bez przerwy

          • 0 0

        • (1)

          chcielibyście taką rafinerię...

          • 0 0

          • i hałdę fosfogipsów ... :)

            • 0 0

    • ale poza Lotosem to już niewiele firm, tylko firemki

      • 0 0

    • j.w.

      To prawda wypadałoby przeprowadzić generalny remont ul. Benzynowej pod Rafinerią.

      • 0 0

    • 1,7 mld $ w 17 bankach tzn. ze LOTOS jest tak cienka firma

      ze nie ma zdolnosci kredytowej np. na 5 mld $.....

      zastawili firme - buhahahahah

      jak sie nie powiedzie to HUTY troche zarobia ;-)

      mam nadzieje ze zostanie rozpisany konkurs na PREZESA - ale powaznego a nie starego KOMUCHA (NIEZLUSTROWANEGO)

      • 0 0

  • Lotos upada (12)

    "... BP wyprzedza Lotos

    Z chwilą zamykania tego numeru miesięcznika "Nowy Przemysł" było już jasne, że z końcem maja lub na początku czerwca BP Polska może wyprzedzić Grupę Lotos pod względem liczby stacji benzynowych na polskim rynku. Nie jest wykluczone, że jeszcze w tym roku gdański koncern zostanie również wyprzedzony przez Shell Polska. Przez ostatnich kilka lat Grupa Lotos była druga na polskim rynku pod względem liczby stacji paliw z bezpieczną przewagą kilkudziesięciu stacji nad BP Polska, które zajmowało trzecią pozycję. Tymczasem w połowie maja obie firmy dzieliły już zaledwie dwie stacje.
    ..."

    • 0 0

    • (1)

      no ale po co im tak naprawde wlasne stacje, skoro moga sprzedawac paliwo rowniez innym jako hurtownik

      lepiej niech sie skupia na produkcji niz sprzedazy detalicznej

      • 0 0

      • Nie w tym problem. Za budowe stacji paliw odpowiedzialna jest spółka córka Lotos Paliwa. Jednak zostala ona dość skutecznie rozłożona na łopatki przez niedawnego prezesa....pana Herrę. Tego samego który dzięki "sukcesom" zosał szfem spółki EURO2012. Dodać jeszcze trzeba że tym sukcesem był na pewno bardzo szybki awans w szczeblach Lotosu...coś w stylu od zera do bohatera.
        PS: Jednym z dyrektorów Lotosu jest Marek Herra...tatuś.

        • 0 0

    • Twoja głowa już dawno upadła i potoczyła się do kibla (3)

      Od kiedy to sytuacja finansowa firmy zależy od ilości posiadanych stacji benzynowych? Wiele koncernów w ogole nie posiada własnej dystrybucji, zresztą BP czy Shell tez na swoich stacjach sprzedaje paliwo z Lotosu.

      • 0 0

      • (1)

        Wiele koncernów w ogole nie posiada własnej dystrybucji

        a co ma lotos? złóż nie ma, technologii nie ma,
        stacji nie ma... to co ma? państwówka żyjąca
        kosztem skubanych klientów...
        Skończą jak stocznie...

        • 0 0

        • zgadzam sie z ta opinią

          nic nie mają

          • 0 0

      • PB, Shell czy Texaco to może nie nie zależy;
        ale jak taki Lotos nie sprzeda w swoich stacjach, to
        kto kupi tę ich benzynę?
        Zastanowiłeś się?
        Inni mają swój towar i nie potrzebują cudzego....

        • 0 0

    • NO BO BP TO POWAZNA FIMA a nie jak "RODZINA "LOTOS (1)

      ja sie ciesze im wiecej konkurencji tym lepiej, w polsce paliwo jest za drogie - przy tych pensjach,

      polskie rafinerie produkuja za drogie paliwo !!!!

      • 0 0

      • Paliwo jest tanie jak woda.

        Tylko że w cenie paliwa masz ogromną akcyze, VAT, opłate paliwową. Gdyby nie to benzyna była by po ok 2; 2,5 zł

        • 0 0

    • A myślisz... (1)

      ... skąd stacje na pomorzu ciągną benzynę ? z południa ? z innego kraju ? opłaca się wieść cysterną paliwo przez 700-1000 km x ilość stacji ile to cystern na dobę co ? - wszystkie biorą z Lotosu tylko "naklejki" na cysternach się zmieniają. Zresztą Lotos to nie tylko paliwa na stacji Lotos lecz masa innych produktów destylacji ropy...

      • 0 0

      • Nie opłaca się nic a nic.
        A opłaca się ciągnąć ropę aż kurna z Syberii?
        Pewnie też nie...
        Ekspert się znalazł od 7-boleści

        • 0 0

    • Co za porównanie (1)

      Dochód obu tych firm BP i Shella każdego z osobna jest dużo większy niż całego naszego kraju. Nie ta skala nie ta konkurencja. Nie ma co na daremno wymądrzać się . A cikawe skąd Orlen ma tyle stacji mądralo ?

      • 0 0

      • Orlen ma tyle stacji stąd, skąd Lotos ma
        swoje stacje...

        • 0 0

  • Wodór!!! (1)

    Fajnie, że bedzie instalacja do pozyskiwania wodoru. Na zachodzie miejscy przewoźnicy już mają autobusy na wodór.

    • 0 0

    • kolejny który jest zafascynowany tym co podobno jest "na zachodzie" a tak naprawdę nie ogarnia w ogóle co się dzieje

      • 0 0

  • Szkoda że nie dla Polski (6)

    Każdy zorientowany wie, że rozbudowe rafinerii robią włosi. Polacy nawet nie zarobią na tym. Chamstwo, wszystko do zagranicznych inwestorów pojdzie

    • 0 0

    • (1)

      tak to prawda, potwierdzam to

      • 0 0

      • A może po prostu poskie firmy nie są gotowę na tkie prace?

        Ważne, że docelowy zysk z produkcji pliw pojdzie dla polskiej firmy.

        • 0 0

    • czesc do polski

      Prace budowlane robia polacy zagraniczni tylko daja technologie

      • 0 0

    • Niemcy

      Obecną rozbudowę robią Niemcy.

      • 0 0

    • Zorientowany ?

      Jak się słucha takich wypocin i wynurzeń to ręce opadają . Zorientowany kolego to ty może jesteś ale w wykopkach buraków.

      • 0 0

    • Dla Polski nie ale dla ........

      Witaj,to jest tak duża firma dostaje kontrakt to firma A,dalej oddaje firmie E ta dalej do S a S to już uprawia wolną amerykankę bo sama nie wie kogo ma zatrudnić do tego zadania (kable) ale tak to już jest jak w S zatrudnia się do współpracy żonę dyrektora firmy E.Szkoda że przy takich wymaganiach Lotosu nikt nie kontroluje kto tak naprawdę tam coś będzie robił i to jest najbardziej szkodliwe.A firma S nie ma takich mocy żeby to wykonać.To już chyba tyle na ten temat.

      • 0 0

  • Wodór z wody! (4)

    Po co rafineria, skoro wodór można pozyskć z wody?

    • 0 0

    • woda będzie droższa... akcyza na mineralną będzie i jeden h..j. z tego wyjdzie a ochrona srodowiska, no może tak:)

      • 0 0

    • (2)

      Bo pozyskiwanie z wody jest droższe?

      • 0 0

      • (1)

        A co z wodorem z d...y?

        • 0 0

        • :)

          dobre

          • 0 0

  • niech sie modlą zeby dolar nie zdrożał bo banki przejmą naszą firmę ! (1)

    za ten dług. Z drugiej strony - kto nie idzie do przodu ten się cofa

    • 0 0

    • Będzie OK

      Dolar wkrótce zacznie drożeć.
      Ale Twoja teoria nie do końca się sprawdzi, bo ceny ropy odnoszą się właśnie do dolara, a co za tym idzie przemysł petrochemiczny zyskuje wraz ze wzrostem notowań tej waluty.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane