- 1 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (321 opinii)
- 2 Upiorne syreny i największe pożary (7 opinii)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (445 opinii)
- 4 Auto wjechało w pieszych i w budynek (281 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (67 opinii)
- 6 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (115 opinii)
Wielu chętnych do budowy parkingów podziemnych w Gdańsku
Osiem firm jest zainteresowanych wybudowaniem wielopoziomowych parkingów w śródmieściu Gdańska. Do wyboru jest pięć lokalizacji. Tego czy i gdzie powstaną nowe miejsca parkingowe dowiemy się wiosną, po negocjacjach z potencjalnymi inwestorami.
Przez niemal dekadę ta sztuka się nie udawała. Dlatego urzędnicy stali się bardziej elastyczni w poszukiwaniu partnerów, którzy muszą wyłożyć prywatne pieniądze na budowę. Nie wymuszają ani konkretnych lokalizacji, ani też wielkości nowych parkingów.
Taka postawa może przynieść efekt, bo na najnowszy apel miasta zareagowało aż osiem firm (lista na końcu tekstu). To, jak dotąd, największe zainteresowanie tym przedsięwzięciem. Z czego może to wynikać?
- Rynek się zmienia, firmy z tej branży nabierają doświadczenia, utrwalają się przepisy. A my ze swojej strony daliśmy im większą swobodę przy wyborze miejsc i parametrów obiektów- mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
Do wyboru jest pięć lokalizacji: Podwale Przedmiejskie , Podwale Staromiejskie , Targ Rybny i Targ Węglowy oraz Długie Ogrody . W przypadku pierwszych czterech mowa jest o stworzeniu przynajmniej jednopoziomowego parkingu podziemnego, natomiast w ostatniej może powstać parking naziemny.
W przyszłym roku odbędą się negocjacje, które mają trwać od lutego do czerwca.
- Do rozmów mogą zostać zaproszone wszystkie firmy. Jeśli negocjacje będą przebiegały zgodnie z naszymi oczekiwaniami, to umowę podpiszemy w drugiej połowie przyszłego roku - zapowiada Bojanowski.
Według wstępnych założeń najwięcej miejsc parkingowych może powstać na Długich Ogrodach (parking naziemny). Pod uwagę brane są dwie opcje - 776 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych lub 719 miejsc plus 9 dla autobusów. Obiekt może mieć maksymalnie 14 m wysokości. Wygląd fasady budynku musi być skonsultowany z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków.
W ramach parkingu przy Podwalu Przedmiejskim rozważane są dwa warianty powierzchni oraz sposoby parkowania. Większy będzie w stanie pomieścić 342 pojazdy parkowane w sposób tradycyjny, natomiast w wypadku zastosowania automatycznych urządzeń parkujących, ta liczba zwiększy się do 681. Parking o mniejszej powierzchni pomieści odpowiednio 242 i 486 aut.
Według planu parking pod Podwalem Staromiejskim ma zostać podzielony na dwie części: jedna pomieści od 121 do 242 pojazdów, druga między 242 a 484 - w zależności od sposobu parkowania.
Jeśli inwestor wybierze lokalizację na Targu Węglowym, to pod jego powierzchnią będzie mógł umieścić ok. 162 miejsc parkingowych.
Koncepcja dla parkingu na Targu Rybnym zakłada, że pod ziemią powstanie obiekt z 43 miejscami parkingowymi, a na powierzchni klatka schodowa z windą.
Numy Investments i Hemswell Investments z Warszawy (prezesem obu jest Christian Guy Gaunt)
Budimex H Sp. z o.o. z Warszawy
Immo Park Gdańsk Sp. z o.o. z Krakowa (należy do portugalskiej firmy budowlanej Mota-Engil)
City Parking Development Group-1 Sp. z o.o. z Grudziądza
PPP Park Sp. z o.o. z Warszawy
NDI Projekt 102 Sp. z o.o. Sopot
Corinne Investments Sp. z o.o. z Warszawy (jest częścią grupy budowlano-deweloperskiej Rabot Dutilleul z Francji)
Opinie (97) 4 zablokowane
-
2016-12-19 14:44
20 lat za późno... (2)
te parkingi powinny powstać 20 lat temu...
- 15 8
-
2016-12-19 16:16
masz Trytona i nikt tam nie parkuje (1)
myślisz, że tu będzie inaczej?
- 8 0
-
2016-12-19 20:50
No ba. Wszak nie jest tam za darmo.
- 2 1
-
2016-12-19 14:49
byle dalej (4)
od ścisłego centrum
więcej parkingów w centrum, to większe korki
większość głosuje na parking na węglowym, a o korkach na targu rakowym już nikt nie pomyśli- 16 9
-
2016-12-19 14:56
(2)
Dokładnie tak było w Detroit. Dlatego też miasto umiera. A miasto powinno być dla ludzi i rowerzystów a nie dla samochodów.
- 5 7
-
2016-12-19 16:05
(1)
Detroit umiera dlatego że tam fabryki motoryzacyjne zniknęli. ....przestań sieć propagande
- 5 2
-
2016-12-19 23:35
umiera nie tylko Detroit
centra wielu miast budowanych z myślą głównie o potrzebach osób korzystających z samochodów ulegają degradacji.
Miasta stawiające na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów odżywają i zajmują wysokie miejsca w rankingach jakości życia.
Miasta zapewniające szczodrą podaż miejsc do parkowania wpadają w błędne koło niezrównoważonego rozwoju.
Tak nie musi być.- 0 2
-
2016-12-20 11:27
Powinno się dążyć do wyprowadzenia ruchu samochodowego z rejonu Podwala Staromiejskiego i Targu Węglowego, a powyższe koncepcje ten ruch zwiększają.
- 0 1
-
2016-12-19 14:55
Zaraz się zlecą, że w Gdyni to...
Ale cholera, chyba coś w tym jest. Inna sprawa kto te kredyty na inwestycje spłaci.
- 2 5
-
2016-12-19 14:59
Parking obok Trytona
Oby architektura parkingu przy długich ogrodach nie przypominała tego gó...na który stoi obok Trytona. To naprawdę ciekawy teren i szkoda by było go oszpecić takim gniotem. Wolałbym aby już nic tam nie budowali.
- 23 2
-
2016-12-19 15:16
Kto da więcej mieszkań czas start!
- 11 3
-
2016-12-19 15:26
(1)
I tak będą stały puste, bo Januszom wydaje się, że bezpłatne parkowanie jest zapisane w konstytucji.
- 13 4
-
2016-12-19 19:47
Powpli powoli
Kiedyś 20 lat temu samochody na gaz były zwolnione z podatku drogowego a teraz płacą tak jak wszyscy
Więc i wy za jakiś czas też będziecie płacić za parkowanie rowerów . To jest kasa i tyle- 2 1
-
2016-12-19 16:07
I mieszkanie?
Na Długich Ogrodach jest parking i to nie jeden, brakuje do nich mieszkania? W okolicy budują 3 apartamentowce.
- 3 2
-
2016-12-19 16:14
brakuje 3 tys. miejsc postojowych? (1)
skąd ta liczba? Wzięta z sufitu
Jeżeli ktoś myśli, że te parkingi będą za darmo to się zdziwi. Zapłacą dużo więcej niż obecnie na ulicy. Przecież nikt nie wybuduje tego za DARMO i nie będzie utrzymywał za DARMO i najmował ludzi do obsługi za DARMO. Nie proszę Państwa . Będzie drożej. Ale co zrobi za to miasto? Zlikwiduje miejsca postojowe żeby napędzić prywaciarzowi klientów.
Miasto powinno samo wybudować - za swoje i pobierać opłaty. A będzie tak, że oferent będzie chciał wybudować ale pod warunkiem, że zlikwiduje się setki miejsc postojowych co przy twierdzeniu, że w Gdańsku brakuje 3 tys. miejsc postojowych jest śmieszne...- 12 7
-
2016-12-19 16:29
Miasto ma budować za własne i pobierać w nich narzucone USTAWĄ (!!!!!) opłaty? To wówczas nie zwróci się nawet za 300 lat.
- 3 2
-
2016-12-19 16:35
(2)
Proponuję parking podziemny pod Urzędem Miasta i pod Szpitalem Wojewódzkim !!!
- 12 1
-
2016-12-19 17:52
Tam właśnie budują parking na 1100 samochodów w forum radunia (1)
- 1 1
-
2016-12-20 00:24
Od szpitala wojewódzkiego i wejścia na sor do kawałek.
- 0 0
-
2016-12-19 17:59
Od 30 lat banda złodziejska po nie wybudowała żadnego!!!
- 4 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.