• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wielu chętnych do budowy parkingów podziemnych w Gdańsku

Michał Brancewicz
19 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Najwięcej miejsc parkingowych zaplanowano na Długich Ogrodach, gdzie może powstać obiekt naziemny. Najwięcej miejsc parkingowych zaplanowano na Długich Ogrodach, gdzie może powstać obiekt naziemny.

Osiem firm jest zainteresowanych wybudowaniem wielopoziomowych parkingów w śródmieściu Gdańska. Do wyboru jest pięć lokalizacji. Tego czy i gdzie powstaną nowe miejsca parkingowe dowiemy się wiosną, po negocjacjach z potencjalnymi inwestorami.



Która z możliwych lokalizacji jest najlepsza?

Z szacunków wynika, że Śródmieście i Stare Miasto cierpią na brak ok. trzech tys. miejsc parkingowych. Żeby choć trochę zmniejszyć ten deficyt miasto szuka inwestora, który wybuduje podziemne obiekty, w których auta będą mogły zaparkować.

Przez niemal dekadę ta sztuka się nie udawała. Dlatego urzędnicy stali się bardziej elastyczni w poszukiwaniu partnerów, którzy muszą wyłożyć prywatne pieniądze na budowę. Nie wymuszają ani konkretnych lokalizacji, ani też wielkości nowych parkingów.

Taka postawa może przynieść efekt, bo na najnowszy apel miasta zareagowało aż osiem firm (lista na końcu tekstu). To, jak dotąd, największe zainteresowanie tym przedsięwzięciem. Z czego może to wynikać?

- Rynek się zmienia, firmy z tej branży nabierają doświadczenia, utrwalają się przepisy. A my ze swojej strony daliśmy im większą swobodę przy wyborze miejsc i parametrów obiektów- mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
Do wyboru jest pięć lokalizacji: Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska, Targ Rybny zobacz na mapie Gdańska i Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska oraz Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. W przypadku pierwszych czterech mowa jest o stworzeniu przynajmniej jednopoziomowego parkingu podziemnego, natomiast w ostatniej może powstać parking naziemny.

W przyszłym roku odbędą się negocjacje, które mają trwać od lutego do czerwca.

- Do rozmów mogą zostać zaproszone wszystkie firmy. Jeśli negocjacje będą przebiegały zgodnie z naszymi oczekiwaniami, to umowę podpiszemy w drugiej połowie przyszłego roku - zapowiada Bojanowski.
Według wstępnych założeń najwięcej miejsc parkingowych może powstać na Długich Ogrodach (parking naziemny). Pod uwagę brane są dwie opcje - 776 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych lub 719 miejsc plus 9 dla autobusów. Obiekt może mieć maksymalnie 14 m wysokości. Wygląd fasady budynku musi być skonsultowany z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków.

W ramach parkingu przy Podwalu Przedmiejskim rozważane są dwa warianty powierzchni oraz sposoby parkowania. Większy będzie w stanie pomieścić 342 pojazdy parkowane w sposób tradycyjny, natomiast w wypadku zastosowania automatycznych urządzeń parkujących, ta liczba zwiększy się do 681. Parking o mniejszej powierzchni pomieści odpowiednio 242 i 486 aut.

Według planu parking pod Podwalem Staromiejskim ma zostać podzielony na dwie części: jedna pomieści od 121 do 242 pojazdów, druga między 242 a 484 - w zależności od sposobu parkowania.

Jeśli inwestor wybierze lokalizację na Targu Węglowym, to pod jego powierzchnią będzie mógł umieścić ok. 162 miejsc parkingowych.

Koncepcja dla parkingu na Targu Rybnym zakłada, że pod ziemią powstanie obiekt z 43 miejscami parkingowymi, a na powierzchni klatka schodowa z windą.

Firmy zainteresowane budową parkingów:
Numy Investments i Hemswell Investments z Warszawy (prezesem obu jest Christian Guy Gaunt)
Budimex H Sp. z o.o. z Warszawy
Immo Park Gdańsk Sp. z o.o. z Krakowa (należy do portugalskiej firmy budowlanej Mota-Engil)
City Parking Development Group-1 Sp. z o.o. z Grudziądza
PPP Park Sp. z o.o. z Warszawy
NDI Projekt 102 Sp. z o.o. Sopot
Corinne Investments Sp. z o.o. z Warszawy (jest częścią grupy budowlano-deweloperskiej Rabot Dutilleul z Francji)

Opinie (97) 4 zablokowane

  • Kto wygra?

    Wygra ta firma, która dogada się z budyniem.

    • 1 1

  • zamiast tworzyć plany budowy parkingów (2)

    warto opracować całościowy plan zarządzania popytem na parkowanie samochodów.

    Szczodre tworzenie miejsc do parkowania zwiększa uzależnienie mieszkańców od samochodów. To nie jest pomysł na zrównoważony rozwój miasta.

    • 3 2

    • A następnie stworzyć kompleksowy plan zarządzania planowaniem popytu na parkowanie. Takie podejście jest przyszłościowe i odsuwa wizję budowy parkingów w nieskończoność.

      • 0 0

    • oczywiście

      nie ma miejsc postojowych?
      Niech wprowadzą płatne parkowanie na Długich Ogrodach to zobaczą czy brakuje miejsc postojowych.
      Nagle się okaże, że miejsc jest dużo i parkingów nie trzeba budować...

      • 0 1

  • Wielki Młyn nadaje sie na parking

    Dobra lokalizacja, odpowiednia kubatura no i pusto w środku.

    • 0 1

  • Powinni zrobic więcej bezpłatnych miejsc parkingowych .

    Nie każdego stać na wydawanie połowy pensji na miejsca parkingowe . Kiedyś tak nie było .

    • 3 2

  • Potrzebny parking przy szpitalu wojewodzkim !!!@

    Jedzie się na sor i nie ma gdzie zaparkować - dramat !!@

    • 5 1

  • Proponuje jeszcze by Akademia Medyczna pomyślała by na swoim terenie zbudować parking......okolica zatrważająco zajęta przez samochody. S,ybko zwróci się parking naokoło pelno wcia, samochodów.

    • 1 0

  • naziemny parking na trakcie królewskim - Długie Ogrody

    Budyń zrób se parking pod swoim apartamentowcem na Lastadii

    • 2 1

  • Parking w Oliwie

    W Oliwie tez potrzebny jest parking . Naziemny wielokondygnacyjny mógłby powstać na terenie koło stadionu UG. Teraz jest tam niezagospodarowana ''Łączka"" na którą wyprowadzane są najwyżej psy. Parking częściowo rozwiązałby problem parkowania pracownikom biurowców OBC

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane