• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Witomino: projekt obwodnicy i przebudowa ul. Hodowlanej

Patryk Szczerba
21 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina odciąży ul. Chwarznieńską na Witominie. Obwodnica Witomina odciąży ul. Chwarznieńską na Witominie.

Gdynia zaczęła poszukiwanie firmy, która przygotuje dokumentację projektową dla Obwodnicy Witomina, która połączy ul. KieleckąChwarznieńską. Projekt ma być gotowy w pierwszej połowie 2021 roku. Z kolei wkrótce powinna ruszyć warta 24,5 mln zł przebudowa ul. Hodowlanej, którą wykona Strabag. Inwestycja wraz z budową zbiornika retencyjnego i remontem części ul. II Morskiego Pułku Strzelców potrwa rok.



Jak często stoisz w korkach jeżdżąc po swoim mieście?

Przypomnijmy:

  • Zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która zostanie poprowadzona przez las padła w lipcu.
  • Droga połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską.
  • Obwodnica będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku.
  • Powstanie też kładka pieszo-rowerowa na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiadukt nad ul. Witomińską i dwa przepusty.

Wydział inwestycji Urzędu Miasta Gdyni ogłosił przetarg na wybór projektanta inwestycji. Najważniejszym kryterium będzie cena - 60 proc, kolejnym czas wykonania zamówienia - 20 proc. oraz kwalifikacje i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 20 proc.

Otwarcie kopert zaplanowano na 21 listopada. Czas przygotowania dokumentacji nie może być dłuższy niż 75 tygodni, czyli około 18 miesięcy.

- Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na jakość życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. Ogłoszenie dzisiaj przetargu jest kamieniem milowym całej inwestycji - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

Obwodnica Witomina: powrót do pomysłu sprzed lat



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Postawiono na rozwiązanie wewnątrz dzielnicy promujące komunikację miejską. Za 1,2 mln zł sporządzono dokumentację projektową rozbudowy fragmentu ul. Chwarznieńskiej i w listopadzie 2018 roku ogłoszono przetarg na wybór wykonawcy. Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 mln złotych, ale najniższa oferta była o 10 mln zł droższa, więc przetarg unieważniono.

Obwodnica Witomina - według szacunków prezentowanych przez władze miasta w lipcu - w uaktualnionym wariancie ma kosztować ok. 60-70 mln zł, a jej budowa potrwa ok. 1,5 roku.

Przebudowa Hodowlanej w Gdyni: nie tylko remont ulicy



W poprzednim tygodniu rozstrzygnięto przetarg na przebudowę ul. Hodowalnej. Najkorzystniejszą ofertą złożyła firma Strabag. Inwestycja zostanie wykonana w rok od momentu podpisania umowy i będzie kosztowała 24,5 mln zł.

W ramach projektu przewidziana jest kompleksowa przebudowa ul. Hodowlanej na odcinku od ul. Chwarznieńskiej do skrzyżowania z ulicami Wielkokacką i Stawną. Zakres robót obejmuje również przebudowę odcinka ul. II Morskiego Pułku Strzelców oraz budowę zbiornika retencyjnego wraz z prowadzącą do niego drogą.

Na ten element zwracają uwagę szczególnie władze miasta.

- W ramach projektu zostanie zrealizowany zbiornik retencyjny na obszarze dawnych ogródków działkowych, do którego zostanie podłączona kanalizacja burzowa. To rozwiązanie przyczyni się do poprawy retencji w rejonie całej dzielnicy, jak również umożliwi stworzenie terenów rekreacyjnych dookoła wspomnianego miejsca - już teraz rada dzielnicy pracuje nad pomysłami - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (187) 4 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Dobra, jeszcze sama obwodnica ok, ale jak czytam (33)

    wypowiedź Pana Szczurka, że to pozwoli na rozwój nowych inwestycji w okolicy obwodnicy to już wiem, że obwodnica straci swoje pierwotne zadanie. Pobudują się osiedla, sklepy itp. Najgorsze, że znowu karczowany będzie las, najlepiej do Demptowa by wszystko wykosił. Tak więc osobiście uważam, że obowdnica tam jest potrzebna, ale na jej trasie max jedna stacja tankowania z punktem obsługi i to wszystko.

    • 187 36

    • szczurek od lat nie wybudował żadnej nowej drogi, nie wierze że teraz bedzie inaczej (2)

      • 14 4

      • Ile to już projektów leży i kurzy się w szufladach (1)

        Ale za to artykuł jest i może się ludzie nie połapią ;)

        • 3 4

        • Kurzy, nie kurzy ale zapłacone.

          • 0 5

    • (7)

      Szkoda że nie ma w planach budowy drogi między witominem a karwinami. Odciążyłoby to drogi w redłowie i orłowie oraz małym kacku.

      • 22 12

      • (5)

        I zakorkowało całkowicie Witomino :)
        Super pomysł odciążmy inne dzielnice zapychając kolejne.

        • 14 9

        • (4)

          Można zbudować tunel pod Witominem i przenieść korki pod ziemię!

          • 19 3

          • Musieliby poprosić Wejherowo o pomoc.

            Tam potrafią budować tunele.
            W Gdyni jeszcze nie.

            • 4 1

          • Tunel pod Witominem

            już jest, nieco zasypany na niektórych odcinkach, ale jest. W jednym odcinku jest strzelnica sportowa.

            • 0 6

          • Za cienki w uszach jest na to Szczurek

            Ale pomył przedni jak most między centrum a Oksywiem, ale to przerasta prezydenta.

            • 4 2

          • Nie ma kasy ;)

            • 4 4

      • Całe szczęście, że nie ma.

        Pomijając różnce wyskości do pokonania, to taka droga kompletnie zniszyłaby tamtejsze lasy. Na szczęście jest tam rezerwat przyrody i nie będzie łatwo tego zmienić.

        A między Witominem a Karwinami jest Obwodowa.

        • 11 7

    • Z ciekawostek historycznych (1)

      Między witominem a demptowem przed wojna planowano wykarczowac las pod drugie witomino z bezpośrednim połączeniem drogowym z leszczynkami.
      Dobrze ze tego zaniechano.

      • 14 6

      • szkoda

        że tego zaniechano. Droga na wprost z Sokółki do ul Skrabka byłaby idealnym rozwiązaniem.

        • 1 5

    • (12)

      No nie, najlepiej jakby powiedział, że to pozwoli na zastój inwestycyjny w okolicy obwodnicy i kompletną stagnację gospodarczą regionu - najlepiej paraliż! Jeszcze lepiej, żeby połączyć to można było z wywłaszczaniem działek, wyburzaniem i zalesianiem okolicy obwodnicy, by ta mogła pozostać obwodnicą.

      • 11 9

      • NIe rozumiesz przekazu chyba albo charakteru czy celowości obwodnic (11)

        Jeżeli zabuduje się tereny przy obwodnicy Witomina to w żaden sposób nie będzie się jechało na Chwarzno czy Wiczlino płynniej, bo powstaną nowe zatory wzdłuż nowej drogi. swoją drogą wyobrażasz sobie, ze na całej długości obwodnicy Trójmiasta powstają osiedla z drogami dojazdowymi i wyjazdowymi na obwodnicę? Obwodnica już dawno stałą się droga lokalną, ale na miłość nie zróbmy z niej drogi osiedlowej.

        • 14 8

        • No i co z tego, to naturalna kolej rzeczy. (10)

          Płynniej będziesz jechał tzw. Obwodnicą Kaszubską i mniej uczęszczaną siecią dróg w jej okolicy.
          Obwodnica nieuchronnie zmieni się w jedną z trójmiejskich arterii i przestanie pełnić dzisiejszą rolę.

          • 2 12

          • Z czym Ty teraz wyjechałeś? Czytaj ze zrozumieniem. (9)

            Czy Trasa Kaszubska jest budowana po to, żeby powstawały przy niej zabudowania czy po to, żeby odciążyć inne drogi. Przecież tym sposobem nie odciąża się ruchu, tylko po prostu jakby budowało się drogę do nowych osiedli czy inwestycji. dla uświadomienia podaję definicję obwodnicy.

            Obwodnica droga prowadząca wokół miasta, dzielnicy, centrum lub śródmieścia umożliwiająca pojazdom ominięcie pewnego obszaru miejskiego i odciążenie jego ulic z tranzytowego ruchu międzymiastowego, międzydzielnicowego lub międzyosiedlowego.

            • 4 8

            • Rozumiem, że jak ci d. rośnie, to będziesz chodził ciągle w starych, przyciasnych majtkach. (8)

              No i tak jest zawsze z drogami obwodowymi, że jeżeli miasto się rozwija, są pochłaniane i zmienia się ich rola.

              • 9 8

              • Ta... i budowane są kolejne, i później kolejne (7)

                Bardzo zdrowe myślenie, gratuluję! Już dawno stwierdzono, że rozbudowa dróg nie zmniejsza a zwiększa zatory na drogach, bo wówczas przybywa więcej pojazdów. Rozumiem zbudować drogę i zwiększać ofertę komunikacji miejskiej, ale nie rozbudowywać osiedla przy obwodnicach, będzie kiedyś zabraknie terenu na kolejną obwodnicę.

                • 8 6

              • (3)

                Kto tak stwierdził i gdzie, że rozbudowa dróg zwiększa, a nie zmniejsza zatory na drogach?

                • 3 2

              • Lewis-Mogridgea (1)

                Na pewno był mądrzejszy pod Ciebie i ode mnie

                • 0 6

              • Od ciebie z pewnością

                Zapoznaj się z jego teorią i zrozum, że nie chodzi tu o poszerzenie drogi, a zbudowanie odrębnej. Jego twierdzenia nie mają tutaj nic do rzeczy, bo istnienie alternatywnej drogi odciąży Witomino.
                Istnieje jeszcze coś takiego jak pojemność infrastruktury.

                • 2 0

              • Twierdzenie Lewisa-Mogridgea

                • 0 6

              • Skoro tak myślisz mądrze, to wszystkich mieszkańców rozsyp w terenie (2)

                do domków jednorodzinnych, a do każdej posesji zbuduj dojazd. Policz kiedy zabraknie ci terenu do budowy infrastruktury i jaki będzie udział dróg w obszarze zajętym zabudową.
                Jaką wtedy będziesz musiał mieć komunikację, jak rozległą i kto za to zapłaci?

                • 6 3

              • Yyyyy (1)

                Yyyyy...o co chodzi z Twoją wizją?

                • 3 5

              • yyyy, tak też właśnie przypuszczałem.

                A gdzie niby ma się budować i co? W Jelonkowie, w środku lasu?
                Nie osiedla i nie przy obwodnicach, to co i gdzie?

                • 3 4

    • Źle zinterpretowałeś słowa Szczurka.

      Wydaje mi się, że mu chodziło o rozwój terenów np. na Chwarznie-Wiczlinie, a nie o tereny w lesie wzdłuż drogi. :)

      • 4 2

    • Nie wierze w ani jedno slowo Szczurka, ale nie przypisuj mu slow ktorych nie powiedzial. Tam nie ma mowy o inwestycjach w obrebie nowej obwodnicym ale jest tylko mowa o nowych szansach rozwoju nowych obszarow miasta, a to nie to samo. Przeciez na tych 2,6 km poza droga nie ma buyc innych inwestycji, ani stacji paliw ani obslugi, bo sa iepotrzebne To taki lesny odcinek jak z Chwarzna do Witomina. Jest on bez sensu z calkiem innych powodow , bo niczego do konca nie rozwiaze, o czym wielu z was pisze w swych postach.

      • 5 4

    • Człowieku nie podniecaj się .p.Szczurek snuje takie marzenia i tak nic nie zrobi

      • 5 4

    • nie wierzę w żadne słowo szczurka. (3)

      • 15 13

      • (2)

        po wynikach wyborów prezydenckich widać, że znacznie więcej jest takich, którzy nie wierzą w żadne słowo horały i jego kumpli od państwowego koryta

        • 15 7

        • wierzysz za to senyszyn i nowackiej, one już załatwiają inwestycje dla Gdyni

          • 7 6

        • Prawda boli, że projekt tradycyjnie będzie do szuflady?

          • 9 7

  • Ze starego artykułu:

    Przebudowa Chwarznieńskiej (ok 1300 m) miała kosztować 79-102 mln (wg oferentów) i trwać 80-100 tygodni.

    Budowa czteropasmowej (2x2) obwodnicy o długości 2650 m przez las - ma wg UM trwać ok 80 tygodni i kosztować mniej.

    Oszukiwać mieszkańców to trzeba umieć - nawet to wam wychodzi jak równoważenie budżetu miasta i uruchamianie lotniska
    Czyli wcale

    • 27 11

  • kiedy projekt naprawy ulic w chyloni ? kartuska -zrobiono drozke rowerowa a ulica bez zmian .

    • 23 16

  • To po co robią ten kontrbuspas? (3)

    Za dużo kasy?

    • 89 24

    • Precież ta obwodnica, jeśli wogóle powstanie to za około 10 lat. (1)

      • 21 0

      • fajnie by było chociaż za 4 lata

        • 6 0

    • Jeżeli zmieni się sytuacja, to można go będzie zamienić na pas rowerowy. Nie stresuj się nadmiernie.

      • 13 4

  • Oby nie tak jak na Pogórzu

    Zrobią jak nowe skrzyzowanie na Pogórzu - wymalują buspasy i przepustowość zmniejszą i korki są jeszcze większe ,ale kasa z budżetu poszła taka sytuacja

    • 24 14

  • (1)

    Chyba kroczek. Swoją drogą co to za wizjoner przewidywał większe natężenie ruchu w 2040 r.

    • 34 11

    • Pewnie miał sen

      • 6 1

  • korki sie jedynie przesuną. szkoda lasu (6)

    no i szkoda mieszkańców. no ale czego sie nie robi dla kierowcow.

    • 81 79

    • (1)

      mieszkancy witomina zostana odcieci od lasu, nici ze spacerkow z pieskiem

      • 2 9

      • (za)dużo lasów wokół nas

        ten zamknięty to wybiorę inny las

        • 1 0

    • Gdzie się przesuną?? (3)

      To może lepiej zlikwidować drogi? Wtedy znikną korki....

      • 22 8

      • Weź sobie lejek i zacznij lać do niego wodę to zrozumiesz (1)

        Obwodnica 2 pasy --> Kielecka jeden pas.
        Jak się poszerzy Kielecką to zdechnie na węźle albo śląskiej.
        W cuda chcecie wierzyć to wierzcie, ale stać i tak będziecie.

        • 19 7

        • Zupełnie inna jest rola lejka niż rozlejka.

          • 8 0

      • jestem za... chociaż lepiej zlikwidować ruch prywatnych aut.

        drogi jakieś musza być dla np. służb.

        • 12 9

  • Moze ten pan z Austrii... (3)

    Wycyckaja go i bedzie za friko.

    • 57 10

    • On nawet faktur nie wystawia. (2)

      • 8 5

      • (1)

        ale jak zalatwic jakiegos ksiedza do brania lapowek? to nierealne

        • 5 3

        • łapówki na ominięcie św Piotra ?

          niech CIę ręka boska broni

          • 2 1

  • Wykonają projekt za miliony a później ów projekt wyląduje w szufladzie. (3)

    Już tyle rzeczy miało powstać w Gdyni.... dno.

    • 121 21

    • Dlatego głosuję na Szczórka (2)

      Nie lubię zmian, wolę stagnację. Lubie jak obiecuje , robi te swoje wizualizacje i nic z nich nie powstaje. Jak kiedyś skończy kadencje będziemy mogli wybudować muzeum wizualizacji. Jakie to będzie piękne. Zrobimy wizualizacje muzeum wizualizacji i przez 20 lat będziemy mówić ,że je wybudujemy. A Gdynianinie będą klaskać uszami z zachwytu.

      • 15 3

      • A ja sądzę (1)

        Że wszystkie projekty, plany trzeba zdugitalizować i umieścić w Internecie dla potomnych, żeby mogli sobie pomyśleć, jaka ta Gdynia mogłaby być wspaniała

        • 11 2

        • tak wspaniała jak 3x projektowana droga dojazdowa z chwarzna do centrum

          ile razy się upaśli na otwarciu chwarznieńskiej w lesie?

          • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    (1)

    Obserwuje się, że wzrastająca przepustowość dróg nie zawsze prowadzi do wzrostu płynności ruchu, a może prowadzić do znacznego spowolnienia. Zjawisko występuje, gdy podróżujący rezygnują z transportu publicznego na rzecz prywatnego, co może skutkować pogorszeniem częstotliwości kursowania transportu publicznego. W efekcie stymuluje to dalsze decyzje o rezygnacji z transportu zbiorowego aż do osiągnięcia nowego stanu równowagi, w którym tempo podróży jest gorsze od wyjściowego

    • 60 30

    • Te wszystkie pojazdy jeszcze muszą mieć miejsce żeby zaparkować a w Gdyni raczej nie planuję się dużych miejsc przeznaczonych pod parkingi. Być może prywatni inwestorzy ale to z kolei nie należy do najtańszych rozwiązań dla właścicieli pojazdów parkujących w centrum.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane