- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (241 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (334 opinie)
- 3 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (66 opinii)
- 4 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (358 opinii)
- 5 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (48 opinii)
- 6 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (123 opinie)
Wkrótce ruszy budowa Airport City przy lotnisku
Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku przygotowuje się do rozpoczęcia budowy Airport City, kompleksu siedmiu budynków - głównie biurowców z funkcją usługową, gastronomiczną i hotelową. W piątek po raz pierwszy zaprezentowano wizualizację planowanej inwestycji. Wkrótce ruszy też budowa pirsu, który pozwoli na sprawniejszą obsługę rosnącej liczby pasażerów.
Drugim kamieniem było otwarcie w 2012 r. nowego terminalu T2. Wówczas także rozpoczęły się prace koncepcyjne nad projektem Airport City. To trzeci kamień, tym większy i tym poważniejszy, że jego realizacja ma potrwać kilkanaście lat i pochłonąć nawet 1 mld zł.
- To projekt komercyjny, biznesowy, aby go zrealizować, musimy pożyczyć pieniądze i sprzedać powierzchnie naszym partnerom. Nie ma na razie mowy o otwieraniu szampanów. Korki wystrzelą dopiero, gdy zrealizujemy pierwszy etap - podkreśla Kloskowski.
To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w kraju. Dotychczas o planach budowy podobnego kompleksu biurowców, hoteli, kubaturowych parkingów i powierzchni usługowych mówili tylko przedstawiciele Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ale na planach się skończyło. Podobne "lotniskowe dzielnice" udało się zrealizować tylko w Europie Zachodniej. Punktem odniesienia dla Gdańska są obiekty przy lotniskach w Dusseldorfie, Monachium, Frankfurcie, Paryżu czy Manchesterze. Jedyna różnica polega na tym, że wszystkie wymienione porty są od gdańskiego lotniska kilkukrotnie większe i obsługują rocznie od 20 do 50 mln pasażerów. W Gdańsku w tym roku zostanie obsłużonych 5 mln pasażerów.
- Zawsze musi być ktoś, kto przetrze szlak. My w Gdańsku coś o tym wiemy. Wierzymy, że projekt, nad którym spędziliśmy kilka intensywnych lat okaże się sukcesem - dodaje Kloskowski.
Najpierw dwa budynki, potem kolejne
Nazwy biurowców, jakie w najbliższych kilku latach powstaną w pobliżu terminalu mają nawiązywać do alfabetu lotniczego: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf i Hotel. Airport City zaoferuje około 120 tys. m kw. powierzchni użytkowej i około 100 tys. m kw. powierzchni najmu.
W ramach inwestycji jako pierwszy zrealizowany zostanie budynek Alpha. Będzie miał sześć pięter i dwie kondygnacje podziemne z parkingiem o pojemności prawie 200 aut. Powierzchnia użytkowa obiektu wyniesie 8,5 tys. m kw. Przetarg na budynek Alpha zostanie ogłoszony jeszcze w tym miesiącu, a budowa ma się rozpocząć jesienią. Obiekt ma być gotowy na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2021 roku.
W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy obiekt Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw. z 381 miejscami parkingowymi). Harmonogram budowy Bravo i termin oddania do użytkowania będzie uzależniony od powodzenia rynkowego obiektu Alpha.
Inwestorem Airport City Gdańsk jest spółka Port Lotniczy w Gdańsku.
Inwestycja ma umożliwić spółce dywersyfikację przychodów, by za kilkanaście lat stanowiły one istotną część aktywności i były uzupełnieniem przychodów z działalności lotniskowej i pozalotniskowej. W ten sposób powiększyć się ma także majątek spółki. Budowa Airport City Gdańsk ma być finansowana z emisji obligacji bankowych i ze środków własnych portu.
Jednym z głównych atutów nowoczesnych biurowców, hoteli i restauracji, jakie powstaną przy gdańskim lotnisku, ma być przeciwwaga dla biurowców położonych w Oliwie i Wrzeszczu, ale też dostęp do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, bliskość obwodnicy czy duża liczba miejsc postojowych. Kompleks ma być przyjazny rowerzystom, osobom niepełnosprawnym, ma się też wyróżniać licznymi nasadzeniami i bujną zielenią na dachach budynków, gdzie znajdą się m.in. tarasy widokowe, których brakuje w samym terminalu lotniska.
Za koncepcję Airport City Gdańsk wraz z dokumentacją projektową odpowiada warszawskie biuro PIG Architekci, w portfolio którego znajduje się m.in. projekt rozbudowy terminalu T2 na lotnisku w Gdańsku i lotniska w Krakowie.
W powtórzonym przetargu na budowę pirsu wpłynęły trzy oferty: od ok. 255 mln do ok. 263 mln zł.
- Doraco - 255,2 mln zł
- Hochtief - 262,9 mln zł
- Budimex - 263 mln zł
Choć wszystkie oferty przewyższają założony budżet, zarząd lotniska zdecydował o budowie pirsu. By sfinansować budowę, władze lotniska zamierzają spowolnić inne, mniejsze inwestycje.
- Budowa pirsu jest dla nas priorytetem ze względu na możliwości zapewnienia komfortu pasażerom i przewoźnikom podróżującym do/z Non-Schengen oraz zwiększenia przepustowości kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów. Dlatego, mimo wyższych kosztów, zdecydowaliśmy o jej realizacji - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. - Zapewniam, że bez kilku innych, mniejszych inwestycji lotnisko dalej będzie bezpiecznie i dobrze funkcjonowało, a dodatkowo mamy nadzieję pozyskać na nie środki unijne.
Podstawowe zmiany parametrów po zakończeniu budowy nowego pirsu:
- powierzchnia terminalu T2 - zwiększenie z 53 tys. m kw. do 69 tys. m kw.
- centralny punkt kontroli bezpieczeństwa - zwiększenie liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
- punkty odprawy paszportowej, odloty - zwiększenie z sześciu do 10 przejść
- gate'y odlotowe - zwiększenie liczby gate'ów z 20 do 30
- punkty odprawy paszportowej, przyloty - zwiększenie z ośmiu do 12 przejść
- odbiór bagażu - umożliwienie zwiększenie liczby karuzel z pięciu do dziewięciu karuzel
Opinie (375) ponad 20 zablokowanych
-
2019-08-10 06:38
Po co wam parkingi? Zgodnie z polityką władz miasta, którą w pełni popieracie, (1)
co odzwierciedlają wyniki wyborów, macie poruszać się po mieście rowerami, komunikacją miejską, lub pojazdami współdzielonymi.
- 12 4
-
2019-08-12 18:39
Jednym słowem komuna.
Panny też współdzielone.
- 1 0
-
2019-08-09 21:12
(2)
Wszystko fajnie, tylko trzeba jak najszybciej poszerzyć obwodnicę, bo Trójmiasto się rozrasta a obwodnica, jak i dojazd do niej to jest śmiech. Np. Spacerowa powinna mieć przynajmniej po dwa pasy!
- 16 4
-
2019-08-12 15:41
W Gdańsku komunikacja się zwija.
Długie Ogrody - przedłużenie trasy WZ- wkrótce straci kolejny pas ruchu w zamian za 1km dłuższy korek.
- 0 0
-
2019-08-11 00:21
Miasto kupi więcej rowerów, będą mniejsze korki.
- 0 0
-
2019-08-11 00:15
A w Krakowie już wkrótce (2)
5 razy w tygodniu do USA liniami American Airlines. Kiedy z Gdańska?
- 5 1
-
2019-08-12 15:36
Pomorze jest za biedne w stosunku do Małopolski.
Nie ma własnego przemysłu czy ważnej jego gałęzi.
- 1 0
-
2019-08-11 01:14
nie do usa tylko do czikago, tam samo polactwo galicyjskie zrace salceson na sniadasnie
- 2 5
-
2019-08-11 10:18
American Airlines wlecą do Gdańska? (1)
- 0 0
-
2019-08-12 15:31
Nie. Wlatują do Krakowa. Gdańsk traci pomysły i dynamikę. Chyba zarząd powinien być zmieniony.
Chicago
- 2 0
-
2019-08-12 15:26
Kraków rozbudowuje siatkę połączeń do USA, a być może także do Azji, a my ...
blokujemy rozwój portu. Nic dziwnego, że ciągle spadamy w rankingu lotnisk.
- 0 0
-
2019-08-12 13:31
Zlikwidowac zlodziejskie parkingi w kolo lotniska
i dac ludzia parkowac za darmo.
- 1 0
-
2019-08-09 14:07
Super (1)
Będą bombowce rosyjskie jak nas Wladymir podbije
- 23 90
-
2019-08-12 13:06
Głupi nie lecą.
Masz kwiaty na powitanie trollu ?
- 0 0
-
2019-08-11 23:29
Ciekawe kiedy zakoncza budowe lotniska Gdynia---Kosakowo Hala jest chyba ukonczona i dalej sie nic nie dzieje.
- 0 0
-
2019-08-09 14:11
wszystko fajnie ale PKM!!! (4)
zwiększcie liczbę kursów PKM z Gdyni to wtedy to bedzie mialo sens(co 10-15 minut!!!) bo tak dojazd do tych biurowców to będzie dla pracujących masakra..
- 212 6
-
2019-08-09 14:16
Po co? Gdynia ma własne lotnisko. (1)
- 22 7
-
2019-08-11 19:23
Może w prYsLosci....
Gdańsk był pierwszy i się rozwija cały czas. W końcu pewnie Gdynia będzie miała rację bytu ale nie tera,
- 0 0
-
2019-08-11 09:56
co do śledziowni to mam ich gdzieś ale nawet dla całej reszty PKM jest za mało
- 0 0
-
2019-08-09 15:09
Gdynia niechętnie dokłada się do PKM.
To dojeżdżajcie furmankami.
- 22 5
-
2019-08-11 17:54
Akustyka na lotnisku.
Na lotnisku, szczegolnie w hali po odprawie jest fatalna akustyka. Trudno zrozumiec komunikaty.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.