- 1 Skąd pochodzą mieszkańcy Trójmiasta? (285 opinii)
- 2 Gdańsk tuż przed wojną. Film w kolorze (115 opinii)
- 3 Nie będzie Drogi Czerwonej, bo nie chcą CPK? (710 opinii)
- 4 Samolot stanie na rondzie przy lotnisku (181 opinii)
- 5 10 Lutego będzie zwężona przez miesiąc (70 opinii)
- 6 Koncert Podsiadły: praktyczne informacje (159 opinii)
Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla
Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.
Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.
- 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
- 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
- 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.
Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:
Zielony transport publiczny w Trójmieście
Jak uniknąć wysokich cen prądu?
Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?
- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem
Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.
- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.
Miejsca
Opinie (476) 6 zablokowanych
-
2022-01-31 15:35
To znaczy, że będą podwyżki cen biletów. (1)
- 15 0
-
2022-01-31 15:57
Skoro wzrośnie jakość powietrza w mieście na wybranych ulicach, to będzie to jakieś dobre uzasadnienie dla przewoźnika. Za luksus się płaci więcej i już niedługo :)
- 3 0
-
2022-01-31 15:58
z czego produkuje sie prąd w Polsce? (1)
dziękuję
- 9 3
-
2022-01-31 16:03
Sprawdź sobie, że nie tylko z węgla. Do takich elektrowni ekologicznych powinniśmy dążyć. Jedna mniejsza i wydajna eco elektrownia na każde miasto.
- 1 1
-
2022-01-31 16:00
Te elektryki to bzdura!
A prąd do ładowania to juz jest zielony? Nawet do produkcji wodoru potrzeba energii. Poki co to wytwarza wiecej dwutlenku wegla niz zwykly diesel ze sprawnymi filtrami.
- 11 1
-
2022-01-31 16:00
Może na początek poprawcie punktualność, bo skoro często autobusy już na początku trasy mają opóźnienie, to ja dziękuję za Waszą komunikację.
- 8 3
-
2022-01-31 16:08
A kiedy przestaną produkować samochody osobowe z silnikiem diesla. To byłoby coś.
- 0 10
-
2022-01-31 16:11
POwer is love!
And don't doubt it!
- 4 1
-
2022-01-31 16:19
Elektryfikacja z węgla.
Ma to jakikolwiek sens? W czasie kiedy rząd ogranicza powstawanie elektrowni OZE a także nie robi nic aby w końcu powstała elektrownia jądrowa, przechodzenie na napęd elektryczny w transporcie publicznym, jest jakby sabotowaniem dążeń do ograniczenia kosztów tegoż transportu. Brak tu jakiejkolwiek spójności ale wina rozkłada się na obie strony, niestety.
- 10 1
-
2022-01-31 16:22
Super (7)
Dziękujemy "władzom" za uszanowanie opinii mieszkańców w szczególności za konsultacje i wysłuchanie naszego zdania. Dobrze mieć takich włodarzy. Brawo!
- 25 61
-
2022-01-31 16:52
może jeszcze na tym forum mieli konsultacje robić? (1)
- 1 12
-
2022-01-31 23:56
Why not?
- 1 0
-
2022-01-31 16:57
Lewactwo to stan umysłu
- 18 2
-
2022-01-31 18:51
A co z Ustawą o elektromobilności ?
Nie uciekniemy od elektrycznych autobusów
- 1 4
-
2022-01-31 19:19
Misiu, dokształć się trochę, miasto realizuje w tym zakresie politykę naszego rządu i to dobry kierunek? (1)
Zgodnie z przyjętą przez rząd Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku, każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców już od roku 2025 powinien dotyczyć wyłącznie zero-i niskoemisyjnych autobusów (elektrycznych i wodorowych). Program Zielony Transport Publiczny wdrażany przez NFOŚiGW wspiera ten strategiczny cel państwa. A to oznacza, uwzględniając średni cykl żywotności autobusów miejskich, że do 2030 roku w największych polskich miastach nie powinny już jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne.
ad- 1 1
-
2022-01-31 23:57
A co własnego rozumu brak
- 1 0
-
2022-01-31 20:02
To ja Jarząbek:)
- 2 0
-
2022-01-31 16:37
Zaletą jest brak dymu z rury
dla odmiany pójdzie on z dużej rury, czyli komina elektrowni prosto w chmury
- 14 0
-
2022-01-31 16:45
Brawo
W końcu autobusy na węgiel :D
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.