- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (221 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (255 opinii)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (779 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (75 opinii)
- 5 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (108 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (162 opinie)
Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla
Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.
Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.
- 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
- 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
- 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.
Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:
Zielony transport publiczny w Trójmieście
Jak uniknąć wysokich cen prądu?
Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?
- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem
Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.
- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.
Miejsca
Opinie (476) 6 zablokowanych
-
2022-01-31 20:43
Opinia wyróżniona
Takt (8)
Fajnie, ale wolałbym żeby pojazdów komunikacji było przede wszystkim więcej i żeby poruszały sie w częstszym takcie oraz szybciej (priorytet). Przesiadka ludzi do komunikacji z transportu indywidualnego byłoby znacznie bardziej eko niż sama rezygnacja z diesli.
Obecnie czekając na autobus 124 na dworzec wrzeszcz, jadąc na pociąg, autobus 3/5 razy nie przyjechał- nieważne w tym momencie czy to diesel czy elektryk- więcej tego środka nie wybiore- 80 5
-
2022-02-01 04:42
Elektromobilność (6)
Jeszcze ta elektromobilność wyjdzie nam Wszystkim bokiem. Skoro tak wszyscy chcą dbać o środowisko , to dlaczego nikt nie zainteresuje się jak bardzo wzrósł ruch lotniczy? Przecież taki samolot podczas swego lotu spala kilka ton paliwa! Ja przez cały okres żywotności mojego auta nie spalę tyle paliwa co samolot podczas jednego lotu.
- 11 1
-
2022-02-01 10:12
(4)
Do kolegi od elektormobilności. Nie chcę burzyć twojego światopoglądu ale robiąc 30tyś. km rocznie i zakładając średnie spalanie 8l/100km zużyjesz 2,4 tony paliwa :)
- 2 3
-
2022-02-01 12:10
(2)
Jak już tak się mądrzysz to ciężar właściwy benzyny wynosi 0,75 kg/l a oleju napędowego 0,83 kg/l więc spali odpowiednio 1,8 tony oraz 1,992 tony w ciągu roku o ile robi 30 tkm. Średnia to raczej 20 tkm, a nie 30 tkm, czyli 1,2 tony i i 1,328 tony.
I taki śmieszny fakt: Pani od zielonego ładu czyli U von Der Leyen lubi latać samolocikiemJak już tak się mądrzysz to ciężar właściwy benzyny wynosi 0,75 kg/l a oleju napędowego 0,83 kg/l więc spali odpowiednio 1,8 tony oraz 1,992 tony w ciągu roku o ile robi 30 tkm. Średnia to raczej 20 tkm, a nie 30 tkm, czyli 1,2 tony i i 1,328 tony.
I taki śmieszny fakt: Pani od zielonego ładu czyli U von Der Leyen lubi latać samolocikiem Embraer Legacy 600, który spala około 1200 litrów na godzinę lotu, uśrednijmy że jej podróż w tą i z powrotem to 2 godziny lotu (nie wliczamy kołowania i pustych przelotów) czyli spala 2400 litrów paliwa o ciężarze właściwym 0,82 kg/l . Łatwo policzyć, że ta hipokrytka spala podczas takich eskapad średnio i co najmniej 1,968 tony paliwa czyli w roku produkuje tyle syfu co Kowalski przez 50 lat. (Robi około 50 eskapad lotniczych rocznie) .- 2 0
-
2022-02-01 15:28
Co to za jednostka miary "tkm"? (1)
To chyba od tysięcy kilometrów? Ale 1000 km = 1 Mm (mega metr). Po co wymyślać nowe jednostki.
- 1 1
-
2022-02-01 15:51
W sumie racja. Tak jak odpady rozlicza się w megagramach.
- 1 0
-
2022-02-01 10:58
Czyli w porównaniu z samolotem to tyle co nic. W MiGu-29 rezerwa zaczyna się świecić jak masz pół tony w zbiorniku.
- 1 0
-
2022-02-01 09:56
Samochodziarzy łatwiej zaatakować.
- 3 0
-
2022-01-31 23:47
No popatrz, jakie ma wymagania.
Nikomu nie dogodzisz... Co ci się komunikacja miejska pomyliła z kolejką górską. To jeszcze nie ta era.
- 0 10
-
2022-01-31 14:11
Opinia wyróżniona
Bardzo dobra decyzja (34)
Ryk silnika autobusu ruszającego z przystanku bardzo często mnie budzi w nocy. Szczególnie latem nie da się spać przy otwartych oknach. Zanieczyszczenie hałasem to duży problem w Gdańsku. A jeśli przy okazji wyeliminuje się zanieczyszczenie spalinami, to już w ogóle duży plus.
- 96 339
-
2022-02-01 10:04
Gdzie ty mieszkasz? przy zajezdni? w nocy tram waje/autobusy jeżdża co 1-2 godziny, więc przestań opowiadać bzdurne bajki
- 1 0
-
2022-02-01 04:36
to jeszcze przyjmowanie wylacznie elektrycznych samolotow na gdanskie lotnisko
czy mozemy najpierw na to liczyc?
- 4 0
-
2022-01-31 20:55
Tak dobra decyzja ale spózniona o wiele lat i przetargów ,nakupoiwali tyle tego złomu spalinowego
ze juz nawet wecej im nie wolno bo najnowsze dyrektywy UE wrecz bedą kartaz za diesla w miescie!!.
- 1 3
-
2022-01-31 19:21
Polecam udać się do specjalisty od uszu
- 1 1
-
2022-01-31 18:51
popieram
- 1 0
-
2022-01-31 18:18
Walnij setkę wieczorem i nie marudź
- 6 2
-
2022-01-31 16:20
Przeprowadź się na wieś. Tam będą cie budzić rykiem silników starych golfów i beemek.
- 11 6
-
2022-01-31 14:59
bardzo zla! (2)
czym sie rozni diesel euro6 od elektryka ?tylko cena ... diesel jest 3 x tanszy .
- 37 5
-
2022-01-31 17:37
(1)
Zimą elektryk kopci gorzej od diesla euro 1
Elektryki nie muszą spełniać żadnych norm więc on tam nie ma żadnego katalizatorów, filtrów ani nic podobnego a w dodatku chodzi na mazucie który jest 100 razy gorszy niż zwykły olej napędowy.- 18 7
-
2022-02-01 09:00
Zmień proszę lekarza. Twoich bzdur nie da się czytac
- 1 3
-
2022-01-31 14:55
co zimą przy -20 C ? (4)
- 13 6
-
2022-01-31 15:20
ile dni w roku masz -20 w Gdańsku (3)
- 7 8
-
2022-01-31 15:39
Takich mrozów dawno nie było (2)
Ale np. 2 lata temu był okres mrozu do -15. Nie pamiętam jak długi, tydzień czy dwa. I wtedy co? Komunikacja na tydzień stanie??
- 15 2
-
2022-01-31 17:24
Idź powiedz Norwegom, że się nie znają i jak zima przyjdzie, to im te wszystkie elektryki pozamarzają :D
- 9 5
-
2022-01-31 16:49
nie, dlaczego?
- 4 5
-
2022-01-31 14:56
Prąd drożeje i ma drożeć -> kupują elektryczne. Gdzie sens, gdzie logika? (7)
- 44 10
-
2022-01-31 15:55
Warszawa wyliczyla, że nie dość że kupno elektryka to kwota razy trzy to jeszcze nie oszczędzą na koszcie eksploatacji przy obecnej stawce za prąd.
- 27 1
-
2022-01-31 15:21
za to paliwo tanieje (5)
- 21 7
-
2022-01-31 16:15
Od jutra prawie o 1 zł (4)
PiS 5 złotych Tusk 7 złotych
- 16 22
-
2022-02-01 10:06
No proszę następny ciemny ludzik, plują mu w twarz a on mówi, że deszcz pada, przejrzyj na oczy!
- 2 0
-
2022-01-31 21:54
U Tuska paliwa po podwyżkach było po niecałe 6 zł , u PiS PO obnzikzach jest za niecałe 6.
No, niezle
Podaj jeszcze masło, sery i inne żywność- 11 0
-
2022-01-31 17:25
Znowu nadpisujemy historię?
Paliwa za 7pln nie było nigdy.
- 23 2
-
2022-01-31 17:19
Chleb; Tusk-1.5. PiS- 3.5
Mleko : Tusk -1.2. PiS - 2.59
Dalej ?- 25 8
-
2022-01-31 14:48
lewactwo to stan umysłu (1)
- 30 14
-
2022-01-31 16:08
Co ma lewactwo do słabego snu?
Nie lubię hałasu
- 12 13
-
2022-01-31 14:21
(7)
Spanie przy otwartym oknie też szkodzi, bo się możesz przeziębić.
- 24 19
-
2022-01-31 16:31
Gratuluję dobrego zdrowia xD
- 2 0
-
2022-01-31 14:29
(5)
albo wyskoczyć.
- 22 8
-
2022-01-31 14:31
(4)
Ty akurat mógłbyś.
- 2 15
-
2022-01-31 21:36
no to zobaczymy jak zapłaczecie kiedy zapłacicie 50% więcej za bilet a to nie będzie koniec... (3)
w warszawie już zapowiedzieli 30% podwyżkę biletów a mają 10% elektrycznych... zimą było już spychanie na przystanek rozładowanego autobusu na baterię... ale jak można nie wpychać bubla jeżeli ludzie sami tego chcą :)... acha UE "zredukowała" w 6 lat 0,3% emisji CO2... z 8% które emituje na świecie... no nie możemy inaczej jak dołączyć do klubu i**otów którzy chcą płacić za puste hasła... ech
- 16 5
-
2022-02-01 00:03
nie, spalić wszystko co da się wykopać (2)
jakby jutra nie było
- 4 3
-
2022-02-01 10:13
(1)
No tak, bo prąd będzie brał się ze światłych lewackich umysłów,
- 7 1
-
2022-02-02 07:50
Może ich podepną jak w matrixie.
Przynajmniej jakiś pożytek dla ludzkości by był.
- 0 0
-
2022-01-31 14:15
to nie śpij na przystanku
poszukaj sobie innego miejsca
- 93 17
-
2022-01-31 14:06
Opinia wyróżniona
Autobusy na prąd - tak, ale (10)
powinny to być pojazdy nowszego typu z ładowarkami solarnymi zamontowanymi w dachu. Wtedy same by się ładowały podczas jazdy/postoju. Tylko takie pojazdy naprawdę mają sens!
- 36 54
-
2022-02-01 16:29
Autobus zużywa około 0.5kWh na przejechanie kilometra
baterie na dachu potrzebowałyby około 20min na dostarczenie takiej ilości energii, czyli autobusy mogłyby się poruszać około 4km/h.- 1 0
-
2022-02-01 12:11
Brawo, wiesz że tydzień ładowania ogniw o tej powierzchni pozwoli przejechać autobusowi 50m ?
Tak, wiem że nie wiesz ...
- 2 1
-
2022-02-01 10:45
Elektryczny pojazd
Samochód elektryczny zużywa 11-15 kWh na 100km, to jakieś 2-3 dniowe zużycie w gospodarstwie domowym. Gdyby miał współczesne solary na dachu to mógłby miesiąc stać na słońcu a i tak bateria by sie nie naładowała.
- 7 0
-
2022-02-01 10:21
szczególnie nocą i przy zachmurzonym niebie sią ładują
- 3 0
-
2022-02-01 07:18
z tymi solarami na dachu to żeś poleciał chłopie nimi to możesz sobie co najwyżej naładować, ale telefon komórkowy.
- 12 1
-
2022-01-31 23:49
Trolejbus
Po co kombinować. Panele, akumulatory..... Tylko Trolejbus.
- 6 0
-
2022-01-31 14:13
(3)
Gdyby tylko istniały takie autobusy elektryczne co nie trzeba byłoby ich ładować na postoju tylko podczas jazdy np. z sieci trakcyjnej jak te trolejbusy co w Gdyni jeżdżą.
Byłoby super jakby miały małą baterie na obcinki bez trakcji i prądu.- 18 0
-
2022-02-01 07:23
na oświetlenie wnętrza by starczyło jak słońce świaeci.
- 6 0
-
2022-01-31 16:19
Ale władze Gdyni kupują autobusy elektryczne. (1)
Nie jest to wiadome dlaczego, bo muszą być na pętlach ładowarki. Troleybusy są przystosowane do ładowanie baterii z trakcji podczas jazdy.
- 6 0
-
2022-01-31 23:53
Też tego nie rozumiem.
Busy elektryczne, zapasowe baterie, stacje ładowania. A zimie kopci gorzej od disla a tylko przez spalinowe ogrzewanie...
Nie wiem o co chodzi, a ponoć jak nie wiadomo o co chodzi,. To chodzi o kasę.- 9 1
Wszystkie opinie
-
2022-01-31 13:46
Już ja to znam (10)
A potem agregaty diesla do zasilania klimatyzacji i ogrzewania.
- 161 12
-
2022-01-31 13:50
(2)
Janusz, skończ. Było to tłumaczone, że te agregaty służył do czego innego, poza tym jeden agregat zasilający kilka aut to wciąż mniejsze co2. Nie jestem eko frakiem i spalam >20l setki z shella, ale nie rob głupoty z logiki. Autobus to mniejsze co2 niż 5 czy 10 aut, mimo że też jest na ropę.
- 7 24
-
2022-01-31 18:51
nie
bo ten jeden agregat co zasila kilka aut musi być dużo większy i spalić odpowiednio dużo więcej paliwa. każde dziecko w szkole to rozumie, ale lewaki zamieniły logikę na logistykę.
- 8 1
-
2022-01-31 23:05
A właśnie aby zwiększyć zasięg elektryka to montuje się Webasto. Na olej napędowy
- 2 0
-
2022-01-31 14:26
nieźle ...socjaliści kochają cudze pieniądze ...700 milionów zł deficyt w budżecie gdańska
.........dlaczego nie uchwalą budżetu bez deficytu ?!
- 12 5
-
2022-01-31 15:36
w 2017 sredni wiek gdanskiego taboru autobusow wynosil ponad 12 lat. (2)
ocenia sie ze obecnie ogniwa w autach elektrycznych wytrzymuja max 10 lat a ich sprawnosc z roku na rok systematycznie spada - ciekawe jak to wyglada w autobusach, ktore bede musialy byc ladowane codziennie a nie 1-2 razy w tyg. ile cykli ladowania wytrzyma taki zestaw baterii?
- 17 4
-
2022-01-31 17:04
"ocenia się" - kto ocenia? (1)
"ich sprawnosc z roku na rok systematycznie spada" - więc po 10 latach mają 90% pierwotnej pojemności...
- 5 12
-
2022-02-01 08:05
Raczej 10%
- 3 0
-
2022-01-31 19:27
Z powodu mrozu w ubiegłym tygodniu doszło do wielu awarii autobusów elektrycznych berlińskiej firmy transportowej BVG. Aby zastąpić zepsute pojazdy elektryczne, firma ponownie wykorzystała pojazdy z dieslem. Rzecznik przedsiębiorstwa potwierdził, że mróz wykluczył z eksploatacji co najmniej tuzin elektryków.
Władze Berlina chcą, aby do 2030 roku wszystkie autobusy komunikacji miejskiej były zasilane energią elektryczną. Pasażerowie i kierowcy już doświadczają, co to może oznaczać w mroźną zimę. Najwyraźniej jest problem z tego typu pojazdami.- 9 1
-
2022-01-31 21:50
Dokładnie
Tłumaczę tytuł dla mniej zorientowanych: koniec z biletami po 3,80, będą po 13,80
- 7 0
-
2022-02-01 10:09
niestety to prawda
nikt o tym nie mówi ale klima i ogrzewanie pozostaje na diesla
- 2 0
-
2022-01-31 13:47
(8)
Pochopna decyzja. Jej celem jest wspieranie lobby eko, aniżeli fakt ochrony środowiska.
- 167 15
-
2022-01-31 13:47
(3)
A infrastruktura do takich pojazdów?
- 19 2
-
2022-01-31 13:53
(2)
Racja, najpierw powinno coś takiego się pobudować a potem kupować.
- 7 1
-
2022-01-31 14:02
Koszmarna niegospodarność (1)
Kupienie autobusów na węgiel, bo to główne źródło prądu w Polsce, będzie bardziej szkodliwe dla środowiska i bardziej kosztowne w utrzymaniu, niż zwykłe autobusy na ropę.
- 21 2
-
2022-01-31 14:05
Jest to prawda ale dla Idee Fix zrobi się wszystko.
- 10 1
-
2022-01-31 14:11
lepsze ekolobby niż rosyjska ropa (1)
- 7 12
-
2022-02-01 11:14
Tak, lepszy prąd z rosyjskiego węgla.
- 1 0
-
2022-01-31 14:45
niech mi powiedza ile kupili nowych diesli.
Przeciez oni nie kupowali tylko przejmowali zlom po niemieckich przewoznikach
- 14 2
-
2022-01-31 15:09
Racja
Lobby EKO-nomistów biznesu.
- 6 1
-
2022-01-31 13:47
(3)
Grzegorzu Orzeszko nie wymyślaj, daj żyć
- 31 3
-
2022-01-31 14:55
Zielony Gdańsk to wiecej terenów zielonych. Drzewa, parki, zbiorniki wodne. Raje dla ptaków wokół (2)
a nie wymiana taboru na to co chca nam sprzedać jako eko.
Mniej zgód na zageszczanie betonem.
Tylko taka droga rozwoju pozowoli na dobre powietrze, ochrona przed upałami, zdrowe życie po prostu.
Wtedy nikokomu nie beda straszne obecne diesle z katalizatorami.- 5 2
-
2022-01-31 17:04
Dopóki nie musisz za takim jechać.
Szczególnie polecam jednośladem. Tylko potem trzeba sadzę z twarzy zmywać...
- 3 4
-
2022-02-01 08:06
Ostatnio wycięli drzewa przy plaży i nowych nikt nie zamierza sądzić.
- 1 0
-
2022-01-31 13:47
ludzie uwierzyli, że auta elektryczne są ekologiczne (32)
nie obchodzi ich ślad węglowy przy produkcji baterii i prądu
- 193 16
-
2022-01-31 13:50
(2)
100 % racja. Utylizacja akumulatorów też ich nie interesuje. Na prąd = zero emisyjne.
- 33 6
-
2022-01-31 14:13
Oczywiście spalinowe silniki rosną sobie na drzewach. (1)
- 10 21
-
2022-02-01 11:09
Spalinowy silnik wymieniasz co 6-7 lat?
- 2 0
-
2022-01-31 13:55
(16)
Wymiana na nową uszkodzonej baterii ok. 110 tys zł w aucie osobowym, bo się nie naprawia wg producenta. Nie mogę napisać marki ale jest b.znana. Rzecz działa się w Ameryce gdzie wszystko jest taniej niż w Europie. Polecam sobie poszukać.
- 20 5
-
2022-01-31 14:08
W samochodzie osobowym 110000 nowe baterie, a całe auto to koszt 100000. (12)
Dziwna matematyka i jeszcze dziwniejszy cennik.
- 11 7
-
2022-01-31 14:13
(5)
Gdzie ty widziałeś takie tanie elektryki? Chyba bez baterii.
- 15 2
-
2022-01-31 14:20
(4)
Są i tańsze.
Taka Dacia Spring kosztuje niecałe 80k.- 5 3
-
2022-01-31 14:23
(2)
Dacia zawsze jest tańsza, bo to kopia renówki.
- 9 0
-
2022-01-31 15:20
(1)
Bardziej drugi gatunek niż kopia.
- 4 0
-
2022-01-31 17:24
Bardziej 3 gatunek,bo Renault to juz 2 gatunek.
- 8 2
-
2022-02-01 10:02
Ale mówimy o samochodach a nie o wozidełkach.
- 0 0
-
2022-01-31 14:20
Za 100 tys. to możesz co najwyżej kupić elektrycznego Fiata 500 (5)
Normalne samochody, do których możesz zmieścić do bagażnika, zaczyna się koło 140 tys.
- 16 1
-
2022-01-31 14:35
(1)
jęczcie, ale tylko takimi samochodami będziecie mogli wjeżdżać do centrum miasta (czyli początek od Obwodnicy.
- 2 14
-
2022-01-31 15:23
Sam będziesz jęczał
Ja ja zwykłym dieslem lub benzyniakiem będę jeździł po centrum i to zgodnie z prawem, pomimo tabliczki tylko elektryczne.
- 11 2
-
2022-01-31 15:02
elektryczny fiat 500 to też ok 140 tys
- 2 0
-
2022-02-01 11:09
Realne ceny (1)
Z dofinansowaniem dla osoby fizycznej - Hyundai Kona (z dużą baterią), kosztuje ok 127 tys.
Dla firm lub z kartą dużej rodziny - 117 tysięcy.- 0 0
-
2022-02-01 12:36
A wymiana baterii w rzeczonej Konie - 150 tys. zł.
- 0 0
-
2022-01-31 15:19
(1)
Baterie elektryka pozostawiają ślad CO2 na ok 80-100 tys km tradycyjnego. Po tym przebiegu niestety trzeba wymienić baterie albo i wcześniej. Pierwsze baterie były droższe i trwalsze. Obecne mają szybszą degradację roczną, oraz auta zawyżają rzeczywistą pojemność. Tak ja VW oszukiwał na emisji tak teraz oszukują na dystansach i pojemności. Zwykły śmiertelnik nie jest wstanie tego obliczyć. Ale są już testy i ludzie którzy to udowadniają.
- 16 6
-
2022-01-31 17:06
Poproszę linka do tych testów.
Zwykły śmiertelnik, mając wiedzę z fizyki na poziomie gimnazjum jest w stanie to policzyć bez problemu.
- 2 6
-
2022-02-01 11:07
Elektryczne Mity
Wymiana po 7-8 latach użytkownia w Hyundai Kona 64KW ok 42 tysięcy złotych to ok 25%. (Obecnie, pierwsze Kony będą wymagały wymiany (o ile) za 5-6lat) Dla Nissan Leaf ok 35-40 tysięcy, 30% wartości. To jedyna część napędu, która może ulec degradacji w znaczącym stopniu. Po wymianie aut jest jak nowe.
"Producent nie naprawia". 2022 rok a Polacy odkrywają, że ASO kosztuje dużo więcej niż niezależne serwisy :D- 1 0
-
2022-01-31 14:13
To nie osobówka. W przypadku autobusu robiącego ze 2-3 miliony kilometrów przez swoje życie (3)
ten ślad węglowy przy produkcji i utylizacji jest mały w stosunku do spalania diesla. Gorzej, że prąd i tak jest z węgla a nie z elektrowni jądrowych. Dopóki takich kilku nie ma to powinniśmy sobie odpuścić te drogie zabawki.
- 10 7
-
2022-01-31 15:22
"2-3 miliony kilometrów" (1)
I może jeszcze na tej jednej, fabrycznej baterii? Ile cykli ładowania taka bateria zniesie nim padnie?
- 11 5
-
2022-01-31 23:42
to ogromna bateria a 3 miliony to taki autobus robi w 8 lat
z palcem w d***e wytrzyma
- 0 2
-
2022-01-31 15:34
lepiej dalej kupować ropę od Ruskich i finansować wrogi reżim?
węgiel mamy - atom można kupić z zachodu... prąd zresztą też - za to ropa płynie do nas właściwie tylko ze wschodu - i nie podniecajcie się przeładunkami w Naftoporcie - to też kursy z Petersburga
- 7 4
-
2022-01-31 14:20
A przy produkcji autobusów spalinowych to (2)
Nie ma śladów węglowych itp.a do tego dochodzą spaliny.Zanim coś napiszesz to zacznij myśleć
- 4 16
-
2022-01-31 14:59
Jest ślad węglowy, ale poczytaj sobie jaki. (1)
Zanim zaczniesz myśleć na ten temat sprawdź najpierw fakty. Auto elektryczne ma tylko jedną zaletę, jeśli chodzi o ekologię. Przenosi zanieczyszczenia w inne miejsce, czyli tam, gdzie zostało wytworzone, gdzie jest produkowana do niego energia i gdzie zostanie zutylizowane.
- 10 4
-
2022-01-31 16:07
Dodalbym jeszcze wyzsza sprawnosc silnika elektrycznego, tylko te akumulatory wszystko psuja.
- 2 1
-
2022-01-31 14:33
nie chodzi o ekologię a o to czy rura wydechowa wbija truciznę do płuc, czy też jedyne zanieczyszczenie to jakieś księgowane w Unii parytety węglowe.
- 5 0
-
2022-01-31 15:11
(2)
W ostatnim teście ekologów. 150 konny Silnik diesla wyemitował mniej szkodliwych związków od dwóch hybryd.
- 8 3
-
2022-01-31 15:35
bo hybrydy też mają silniki spalinowe?
tu mowa jest o aucie elektrycznym...
- 3 2
-
2022-01-31 16:44
Bo w hybrydzie jak bateria padnie, silnik spalinowy nie dość że musi napędzić auto, to jeszcze naładować akumulatory :) A jak jest to hybryda typu plug-in to bez podłączania jej do prądu codziennie będzie tak ekologiczna że spali 1.5 więcej
- 2 1
-
2022-02-01 10:53
Kolejne mity o elektrykach...
Tak, bo ropa po prostu pojawia się nas stacjach paliw, zaraz po zebraniu z drzewa. Jej produkcja jest także 'brudna'. Prąd możemy generować na miejscu i przechodzić na inne rozwiązania jak OZE, atom itd. A nie ściągać paliwo z drugiego końca świata. Ropa nie staje się czystsza z każdym rokiem, natomiast w ostatnich latach produkcja aut elektrycznych zaliczyła duży przeskok w tej kwestii i będzie tylko lepiej.
- 0 1
-
2022-01-31 13:47
zasięg 200-400 km więcej będą stały i ładowały się niż jeździły (16)
trzeba będzie mieś dwa razy więcej autobusów niż teraz
- 156 13
-
2022-01-31 13:49
chyba że ... na przyczepce będzie ciągnął agregat prądotwórczy
na ropę
- 30 2
-
2022-01-31 14:14
Przy średniej 20km/h to 10h jazdy. (7)
A średnia 20km/h jak na zakorkowane miasto jest bardzo optymistyczna.
- 7 9
-
2022-01-31 15:43
(6)
A światła, ogrzewanie i inne systemy elektryczne (automat. drzwi) tez pobierają prąd z tego samego źródła. Odejmij z 3-4 godzinki od swoich obliczeń.
- 10 3
-
2022-01-31 17:10
Ogrzewanie jest ciepłem z chłodzenia silników, więc pudło. (4)
A żeby Ci 20W światła, zeżarły 300kWh baterię w 4-5h, musiałbyś mieć ich... 3000 sztuk na pokładzie :D
A więc nie "odejmij 4-5h", a "odejmij 4-5min".- 3 11
-
2022-01-31 17:20
(3)
Ogrzewanie może być jak najbardziej elektryczne, takie coś podobne do farelki. To kilkaset Watów. Wszystkie systemy otwierania, klękania, gaśnicze, GPS plus jeszcze dodatkowo światła łącznie z przedziałem pasażerskim to wg ciebie 20W - optymistycznie ;)
- 4 2
-
2022-01-31 17:29
Ogrzewanie może być i koksownikiem, ale to i**otyczne. (1)
Tak samo, jak nie montuje się elektrycznych grzałek w dieslach, które dysponują resztkowym ciepłem, tak samo nie ma to sensu przy silnikach elektrycznych.
Wszystkie systemy otwierania, klękania itp nie mają nawet kilowata. to już by dawało 300h machania wszystkimi bajerami bez przerwy.
GPS? Serio?- 1 4
-
2022-01-31 20:46
Ciepło resztkowe (odzyskiwane z układu napedowego) w elektrykach jest o wiele mniejsze, niż w dieslach, w których - owszem, w autobusach z silnikami ZS - stosuje się dodatkowe (elektryczne, zasilane przez alternator z silnika głównego, albo pomocniczego) systemy ogrzewania.
- 1 0
-
2022-01-31 20:42
Ogrzewanie autobusu, w którym co kilka minut otwierają się drzwi to nie kilkaset W - tyle to ma mała farelka, która co najwyżej zapewni komfort kierowcy, a reszta tego pudla?
- 1 0
-
2022-01-31 20:16
ostatnio w USA ktoś pokazał jak utknął w elektryku na noc w korku spowodowanym mrozem i śnieżycą
-tesla zużyła na ogrzewanie klimę oświetlenie 20% baterii...
- 0 0
-
2022-01-31 14:47
Bo trzeba sie nastawic na to, ze taki pojazd bedzie miał dwa blizniacze akumulatory - wtedy jest jakis sens (3)
Jeden sie wyczerpie zamieniasz na naladowany w zajezdni a wyladowany oddajesz do naladowania. Proste co?
- 4 4
-
2022-01-31 15:21
To nie jest takie proste z tą zamianą akumulatorów. (2)
- 2 3
-
2022-01-31 23:42
to jest bardzo proste (1)
- 2 0
-
2022-02-01 10:16
Chińczycy sobie z tym radzą doskonale np. w osobówkach
Podjazd na stację wymiany i po 2-3 minutach wyjeżdża się z wymienionym akumulatorem.
- 0 0
-
2022-01-31 15:40
To będzie tak wyglądać, że (2)
na każdą linię elektryczną będą musiały przypadać min. 2 elektr. autobusy. Jeden robi kurs, drugi w tym czasie się ładuje, po kursie/ kilku kursach następuje zamiana pojazdów na tej samej linii. Inaczej tego nie widzę. Max. 1 - 1.5 godzinki po mieście na jednym ładowaniu przy takiej ilości km do pokonania jednorazowo.
- 6 1
-
2022-01-31 17:12
Weźmy na pałę 199.
"Trasa liczy 19,1 kilometra, a na jej trasie znajduje się 37 przystanków. Czas przejazdu wynosi w szczycie 62 minuty."
Ludzie kompletnie nie zdają sobie sprawy z tego, jak powolny jest ruch na drogach w Gdańsku.- 7 0
-
2022-01-31 23:43
po co pojazdów skoro można w jednym wymienić same baterie?
- 1 0
-
2022-01-31 13:48
Przecież one jeżdżą na prąd czyli na węgiel. Jaka to obłuda i będą przepłacone. (5)
Kolejna niegospodarność Dulkiewicz i władz Gdańska.
- 160 17
-
2022-01-31 13:49
Skandal !!!
- 10 1
-
2022-01-31 14:51
A jest calkiem inne wyjscie, duzo lepsze dla wszystkich i ekologiczne. (2)
Moze tak po prostu wiecej drzew i naturalnej zieleni w miescie.
to i diesle nie beda grozne. Serio sprobujcie tej drogi.- 7 2
-
2022-01-31 17:13
Spoko, wystarczy tylko zrobić w całym mieście TPK. (1)
I wysiedlić 99% mieszkańców. Wtedy się wyrówna.
- 4 1
-
2022-02-01 04:43
tez jestem tego zdania
caly ten naplyw ostatnich 20 lat i bedzie normalny przejezdny i eko Gdansk.
- 0 0
-
2022-01-31 15:56
Dulkiewicz chwali się czymś o czym nie ma zielonego pojęcia!
- 4 0
-
2022-01-31 13:48
Po co elektryczne jak można było wodorowe ? (10)
- 79 13
-
2022-01-31 13:53
(3)
Jedyne sensowne paliwo zielone.
- 6 5
-
2022-01-31 13:59
Otóż nie (2)
Obecnie świat otrzymuje wodór w 90% z gazu ziemnego, tzw. szary wodór. Zielony wodór, czyli uzyskiwany metodą elektrolizy napędzanej OZE jest kilkukrotnie droższy.
- 12 4
-
2022-01-31 15:06
Dodaj częstrze dostawy, bo zużycie spore.
- 1 0
-
2022-02-01 15:23
Tak, dlatego lepiej iść w stronę aut elektrycznych, w których cena wymiany akumulatora przekracza
wartość danego używanego auta, a czasem potrafi kosztować tyle co nowe auto ( np. Hyundai Kona electric - wymiana baterii w autoryzowanym serwisie blisko 150 tys. zł - za tyle samo dostaniemy nowy egzemplarz tego auta), przez co bardziej się opłaca kupić nowe auto, a poprzednie 8-10 letnie już zezłomować.
Ekologia to taka jak praktykowane przez całkiem wielu zmienianie smartfona lub smartwatcha co rok, półtora.
Bardziej Eko są hybrydy i właśnie auta wodorowe. Hybrydowych Priusów II, które produkowano od 2003 do 2009 wciąż jeździ dużo, a wymiana baterii w takim Priusie to około 4 tys. zł.- 0 0
-
2022-01-31 14:22
Najpierw zapoznaj się napędem wodorowym (2)
A później nie pisz głupot
- 3 3
-
2022-01-31 14:49
ok, zapoznam się.
- 3 0
-
2022-01-31 14:52
Najpierw poczytaj jak działa światłowód
a potem korzystaj wysyłając posty.
- 2 1
-
2022-01-31 14:49
lepiej atomowe
minireaktorki w kazdym autobsie.
- 2 1
-
2022-01-31 15:05
Wodór też nieekologiczny
Wodorowe też trudny temat, bo krótki zasięg i częste tankowanie. Stacje byłyby oblegane nie przez tankujących tylko dostawy. Koszt i emisje dostaw stawiają pod znakiem zapytania Wdór.
- 6 0
-
2022-02-01 14:37
A wodór produkowany na skalę przemysłową z czego mamy?
Z metanu / węgla / pochodnych. W dodatku w procesie, którego produktem ubocznym jest tlenek węgla.
- 0 0
-
2022-01-31 13:49
Opinia wyróżniona
Autobusy elektryczne to nie ekologia (20)
Te pojazdy mają krótsza żywotność czyli wymagają częstszej wymiany taboru a to generuje olbrzymi ślad węglowy zawiązany z produkcją.
Spaliny choć złe same w sobie to natura potrafi je przerobić w dużej mierze w tlen. Z akumulatorami tego nie zrobi!- 118 12
-
2022-01-31 14:03
Ale jak kupisz energię od wujaszka Putina importowaną z dodatkowymi opłatami transferowymi z Niemiec to przecież będzie dużo taniej! :)
- 7 1
-
2022-01-31 14:10
Krótsza żywotność? Podaj źródła badań. (6)
- 3 12
-
2022-01-31 14:22
Chodzi o akumulatory (4)
Te tracą 10-15% każdego roku i zimą mają naturalnie mniejszą pojemność.
Bak paliwa się nie zmienia...- 11 3
-
2022-01-31 15:27
Zainstalowane baterie wytrzymują całą żywotność autobusu, 12 lat. (3)
Ale zimą, w temperaturach -15 ich to zaledwie 60% wartości.
- 3 6
-
2022-01-31 17:13
Przecież baterie są ogrzewane zimą. (1)
- 0 0
-
2022-01-31 17:55
Czym są ogrzewane
czyżby prądem z baterii
- 5 0
-
2022-01-31 22:35
To nieprawda
Akumulatory wytrzymują 100-150k kilometrów z utrzymaniem rozsądnej pojemności. Później się do niczego nie nadają.
W jeździe miejskiej daje to max kilka lat.- 2 0
-
2022-01-31 16:26
Żywotność autobusu elektrycznego szacuje się na 12 lat
Spalinowe w samym GAIT są i takie co mają 2x12lat i prawdopodobnie jeszcze długo nie pójdą na złom.
- 6 1
-
2022-01-31 14:10
(5)
Jedyny aspekt ekologiczny to taki, że zanieczyszczenia nie powstają na mejscu tylko gdzieś w elektrowni oraz to, że taka elektrownia ma większą sprawność wytwarzania energi. Natomiast to wszystko przyćmiewa większy koszt zakupu, eksploatacji i amortyzacji
- 17 1
-
2022-01-31 14:16
Większy koszt eksploatacji? (2)
Koszt zakupu jest większy tylko jak porównujesz bazowe modele. Spalinówka o osiągach elektryka jest sporo droższa...
- 1 11
-
2022-01-31 14:21
Osiągi? (1)
Masz na myśli czas na 1 mile?. Czy zasięg i koszty zakupu i eksploatacji.ekologia wciskana na siłę nie ma nic wspólnego z ideą ekologi. Modny frazes po prostu. A w wykonaniu Gdańskim po prostu wałek.
- 13 0
-
2022-01-31 14:24
Bez przesady, nie doszukiwałbym się tu jakiegoś większego wału. Po prostu elektryki są teraz "w modzie" przez co miasto może łatwo dostać spore dofinansowanie.
- 5 0
-
2022-01-31 17:57
Elektrownia z liniami przesylowtmi (1)
sprawność ok 13% nowoczesny diesel 50%
- 1 0
-
2022-01-31 22:10
Nie wlaczaj telewizora w domu
Bo nie daj Boże zużyjesz prąd z węgla
- 0 1
-
2022-01-31 14:14
I tak, i nie (2)
Napęd elektryczny jest prostszy niż spalinowy i w tych mercedesach czy volvo awarie układu napędowego powinny być kilkukrotnie rzadsze niż w obecnie użytkowanych. Problemy są dwa i oba związane z bateriami. Pierwszy to produkcja i, chyba głownie, utylizacja zużytych. Drugim jest to, że są one końcem jakiejkolwiek zaradności kierowcy, to znaczy komputer steruje wszystkim i awaria jakiegokolwiek systemu związanego z jazdą autobusu oznacza koniec trasy. Do dotknięcia czegokolwiek trzeba mieć wiedzę i uprawnienia albo (do czasu pierwszej tragedii) farta.
- 13 1
-
2022-01-31 14:21
(1)
Tylko to pod uwagę też należy wziąć poziom konserwacji autobusów. Ile to było takich sytuacji, że podczas kontroli ITD w komunikacjach miejskich wykazywano, że połowa taboru jest niesprawna bo przez oszczędności naprawiano tylko to gdzie wystarczyło przywalić młotkiem, wlewano tańszy olej, który nie spełniał zaleceń producenta czy zaklejano kontrolki błędów. Wystarczy wejść to pierwszego lepszego autobusu i zobaczyć w ilu pali się check engine.
- 7 1
-
2022-01-31 17:15
Dlatego autobus w którego układzie napędowym praktycznie nie ma się co zepsuć, nagle zdobywa dodatkową przewagę.
- 1 2
-
2022-01-31 19:53
Siadaj, pała.
Natura nie przerabia jednych pierwiastków w inne, nie da się niczego "przerobić w tlen". Na twoich lekcjach chemii w podstawówce cos poszło bardzo nie tak.
- 0 0
-
2022-01-31 20:57
Dzbanie ty najpierw musiał bys miec mózg by myslec ciebie nieboli bo nic niemasz
- 0 0
-
2022-02-01 06:55
Recykling
Ale akumulatorów się już nie utylizuje tylko recykoinguje. Aktualnie około 95 % ogniw zostaje poddane recyklingowi i trafia ponownie do pojazdów.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.