• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy elektryczne midibusy. Pojazdy umożliwią wznowienie funkcjonowania linii 100 po Śródmieściu Gdańska. Jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy elektryczne midibusy. Pojazdy umożliwią wznowienie funkcjonowania linii 100 po Śródmieściu Gdańska.

Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.



Jakim środkiem transportu miejskiego poruszasz się najczęściej?

- Chcemy myśleć o przyszłych pokoleniach i to z myślą o nich podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu kupowania autobusów napędzanych olejem napędowym, który zanieczyszcza środowisko - tłumaczy decyzję Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W tym roku przyjadą pierwsze trzy elektryczne midibusy, wkrótce czekają nas przetargi na kolejne autobusy, ale też już napędzane tylko prądem, a docelowo wodorem.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.

Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.

  • 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
  • 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
  • 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.


Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).

Autobusy mercedes citaro z normą Euro 6, choć są nowoczesne, to nie będą już więcej zasilać gdańskiego taboru. Wszystkie nowe przetargi mają uwzględniać tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym. Autobusy mercedes citaro z normą Euro 6, choć są nowoczesne, to nie będą już więcej zasilać gdańskiego taboru. Wszystkie nowe przetargi mają uwzględniać tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym.
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:

Zielony transport publiczny w Trójmieście



Jak uniknąć wysokich cen prądu?



Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?

- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji, autobusy mają być ładowane nocą, gdy jest tańsza taryfa na prąd. Niezbędna do tego infrastruktura powstanie także w nowej zajezdni na południu Gdańska. Wiadomo już, że prace przy jej budowie ruszą z opóźnieniem. Aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji, autobusy mają być ładowane nocą, gdy jest tańsza taryfa na prąd. Niezbędna do tego infrastruktura powstanie także w nowej zajezdni na południu Gdańska. Wiadomo już, że prace przy jej budowie ruszą z opóźnieniem.

Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem



Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.

- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.

Miejsca

Opinie (476) 6 zablokowanych

  • Rozumiem, że te ekobusy będą miały ekoprąd? (4)

    Bo co z tego, że wymienicie autobusy na elektryczne, skoro w woj. Pomorskim 75% prądu to węgiel.

    • 32 0

    • (3)

      Jeszcze prąd się produkuje z wiatru, wody i atomu. W Polsce też.

      • 1 3

      • (1)

        W Polsce to w przyszłości ;)

        • 3 1

        • I to bliżej nieokreślonej.

          • 3 1

      • Masz rację, ALE

        tylko jedną czwartą i wyniki produkcji zależą od procesów nad którymi nie mamy kontroli.

        • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Autobusy na prąd - tak, ale (10)

    powinny to być pojazdy nowszego typu z ładowarkami solarnymi zamontowanymi w dachu. Wtedy same by się ładowały podczas jazdy/postoju. Tylko takie pojazdy naprawdę mają sens!

    • 36 54

    • (3)

      Gdyby tylko istniały takie autobusy elektryczne co nie trzeba byłoby ich ładować na postoju tylko podczas jazdy np. z sieci trakcyjnej jak te trolejbusy co w Gdyni jeżdżą.
      Byłoby super jakby miały małą baterie na obcinki bez trakcji i prądu.

      • 18 0

      • Ale władze Gdyni kupują autobusy elektryczne. (1)

        Nie jest to wiadome dlaczego, bo muszą być na pętlach ładowarki. Troleybusy są przystosowane do ładowanie baterii z trakcji podczas jazdy.

        • 6 0

        • Też tego nie rozumiem.

          Busy elektryczne, zapasowe baterie, stacje ładowania. A zimie kopci gorzej od disla a tylko przez spalinowe ogrzewanie...
          Nie wiem o co chodzi, a ponoć jak nie wiadomo o co chodzi,. To chodzi o kasę.

          • 9 1

      • na oświetlenie wnętrza by starczyło jak słońce świaeci.

        • 6 0

    • Trolejbus

      Po co kombinować. Panele, akumulatory..... Tylko Trolejbus.

      • 6 0

    • z tymi solarami na dachu to żeś poleciał chłopie nimi to możesz sobie co najwyżej naładować, ale telefon komórkowy.

      • 12 1

    • szczególnie nocą i przy zachmurzonym niebie sią ładują

      • 3 0

    • Elektryczny pojazd

      Samochód elektryczny zużywa 11-15 kWh na 100km, to jakieś 2-3 dniowe zużycie w gospodarstwie domowym. Gdyby miał współczesne solary na dachu to mógłby miesiąc stać na słońcu a i tak bateria by sie nie naładowała.

      • 7 0

    • Brawo, wiesz że tydzień ładowania ogniw o tej powierzchni pozwoli przejechać autobusowi 50m ?

      Tak, wiem że nie wiesz ...

      • 2 1

    • Autobus zużywa około 0.5kWh na przejechanie kilometra
      baterie na dachu potrzebowałyby około 20min na dostarczenie takiej ilości energii, czyli autobusy mogłyby się poruszać około 4km/h.

      • 1 0

  • Nie wiem czy to dobry pomysł z ładowaniem

    Pewne jest, że wzrośnie zużycie prądu, a koszty oczywiście poniosą mieszkańcy. Po za tym trochę chybiony pomysł, żeby ładować autobusy w zajezdni. Czy władze Gdańska nie pamiętają jak to było z Mevo? Rowery były zbierane z całego miasta do jednego punktu, co przełożyło się na problemy z użytkowaniem, a niektóre rowery po prostu stały rozładowane lub rozładowywały się w trakcie jazdy. Obawiam się, że będzie tak samo z autobusami. Zerknijmy na numer 283 z Niedźwiednika do Nowego Portu. Wiele wzniesień, korki i długi dystans. W jaki sposób zagwarantuje to, że wystarczy baterii na cały dzień kursowania i nie będzie musiał jechać do zajezdni, żeby się naładować? Poprzez obcięcie rozkładów jazdy, żeby baterii starczyło na dłużej? Nie mówiąc już o ogrzewaniu, oświetleniu, kasownikach czy długo zapowiadanych biletomatach.

    • 30 0

  • Wszystko fajnie, ale na obecnym rynku brak autobusów, które mają takie baterie aby busy miały zasięg przejechania całego

    Także pozdrawiam, drogie zabawki na "PR". Pomijam kwestie, skąd ten prąd się bierze w Polsce :)

    Ale po co kupować dużo tańsze w kupnie i eksploatacji autobusy na CNG :)

    • 35 0

  • dach tego nowego obiektu pokryć panelami słonecznymi

    • 11 1

  • Tylko skończony baran może podjąć taką decyzję, bo kierując się chyba jedynie PRem.

    Elektryki nie są alternatywą, to pseudoekologiczny trend, bardzo drogi i nieefektywny, ale poruszający wszystkie "dobre serduszka" zatroskane o matkę naturę. Słowo daję, w smole i pierzu bym tarzał.

    • 42 0

  • Kiedy podwyżka cen biletów?

    Domagam się podwyżki cen biletów, bardzo chce utrzymywać te pswudoekologiczne i drogie autobusy elektryczne...
    W polskich warunkach użytkowanie elektryków bardziej szkodzi środowisku niż diesli. Produkcja elektryków w każdych warunkach jest bardziej szkodliwe niż produkcja klasycznych pojazdów, nie mówiąc już o wymianie akumulatorów co kilka lat...

    • 29 0

  • Taniej wyjdzie kupic

    każdemu mieszkańcowi rower

    • 27 0

  • To jest dobra decyzja zwłaszcza że ostatnio PiS sprzedał Lotos arabom i ruskom:) (1)

    Czy ktokolwiek wyobraża sobie żebyśmy kupowali teraz olej napędowy do autobusów od arabów albo rusków? A w elektrykach jest przyszłość no i niezależność.

    • 2 28

    • tuskom jakim ????

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Bardzo dobra decyzja (34)

    Ryk silnika autobusu ruszającego z przystanku bardzo często mnie budzi w nocy. Szczególnie latem nie da się spać przy otwartych oknach. Zanieczyszczenie hałasem to duży problem w Gdańsku. A jeśli przy okazji wyeliminuje się zanieczyszczenie spalinami, to już w ogóle duży plus.

    • 96 339

    • to nie śpij na przystanku

      poszukaj sobie innego miejsca

      • 93 17

    • (7)

      Spanie przy otwartym oknie też szkodzi, bo się możesz przeziębić.

      • 24 19

      • (5)

        albo wyskoczyć.

        • 22 8

        • (4)

          Ty akurat mógłbyś.

          • 2 15

          • no to zobaczymy jak zapłaczecie kiedy zapłacicie 50% więcej za bilet a to nie będzie koniec... (3)

            w warszawie już zapowiedzieli 30% podwyżkę biletów a mają 10% elektrycznych... zimą było już spychanie na przystanek rozładowanego autobusu na baterię... ale jak można nie wpychać bubla jeżeli ludzie sami tego chcą :)... acha UE "zredukowała" w 6 lat 0,3% emisji CO2... z 8% które emituje na świecie... no nie możemy inaczej jak dołączyć do klubu i**otów którzy chcą płacić za puste hasła... ech

            • 16 5

            • nie, spalić wszystko co da się wykopać (2)

              jakby jutra nie było

              • 4 3

              • (1)

                No tak, bo prąd będzie brał się ze światłych lewackich umysłów,

                • 7 1

              • Może ich podepną jak w matrixie.

                Przynajmniej jakiś pożytek dla ludzkości by był.

                • 0 0

      • Gratuluję dobrego zdrowia xD

        • 2 0

    • lewactwo to stan umysłu (1)

      • 30 14

      • Co ma lewactwo do słabego snu?

        Nie lubię hałasu

        • 12 13

    • co zimą przy -20 C ? (4)

      • 13 6

      • ile dni w roku masz -20 w Gdańsku (3)

        • 7 8

        • Takich mrozów dawno nie było (2)

          Ale np. 2 lata temu był okres mrozu do -15. Nie pamiętam jak długi, tydzień czy dwa. I wtedy co? Komunikacja na tydzień stanie??

          • 15 2

          • nie, dlaczego?

            • 4 5

          • Idź powiedz Norwegom, że się nie znają i jak zima przyjdzie, to im te wszystkie elektryki pozamarzają :D

            • 9 5

    • Prąd drożeje i ma drożeć -> kupują elektryczne. Gdzie sens, gdzie logika? (7)

      • 44 10

      • za to paliwo tanieje (5)

        • 21 7

        • Od jutra prawie o 1 zł (4)

          PiS 5 złotych Tusk 7 złotych

          • 16 22

          • Chleb; Tusk-1.5. PiS- 3.5
            Mleko : Tusk -1.2. PiS - 2.59
            Dalej ?

            • 25 8

          • Znowu nadpisujemy historię?

            Paliwa za 7pln nie było nigdy.

            • 23 2

          • U Tuska paliwa po podwyżkach było po niecałe 6 zł , u PiS PO obnzikzach jest za niecałe 6.
            No, niezle
            Podaj jeszcze masło, sery i inne żywność

            • 11 0

          • No proszę następny ciemny ludzik, plują mu w twarz a on mówi, że deszcz pada, przejrzyj na oczy!

            • 2 0

      • Warszawa wyliczyla, że nie dość że kupno elektryka to kwota razy trzy to jeszcze nie oszczędzą na koszcie eksploatacji przy obecnej stawce za prąd.

        • 27 1

    • bardzo zla! (2)

      czym sie rozni diesel euro6 od elektryka ?tylko cena ... diesel jest 3 x tanszy .

      • 37 5

      • (1)

        Zimą elektryk kopci gorzej od diesla euro 1

        Elektryki nie muszą spełniać żadnych norm więc on tam nie ma żadnego katalizatorów, filtrów ani nic podobnego a w dodatku chodzi na mazucie który jest 100 razy gorszy niż zwykły olej napędowy.

        • 18 7

        • Zmień proszę lekarza. Twoich bzdur nie da się czytac

          • 1 3

    • Przeprowadź się na wieś. Tam będą cie budzić rykiem silników starych golfów i beemek.

      • 11 6

    • Walnij setkę wieczorem i nie marudź

      • 6 2

    • popieram

      • 1 0

    • Polecam udać się do specjalisty od uszu

      • 1 1

    • Tak dobra decyzja ale spózniona o wiele lat i przetargów ,nakupoiwali tyle tego złomu spalinowego

      ze juz nawet wecej im nie wolno bo najnowsze dyrektywy UE wrecz bedą kartaz za diesla w miescie!!.

      • 1 3

    • to jeszcze przyjmowanie wylacznie elektrycznych samolotow na gdanskie lotnisko

      czy mozemy najpierw na to liczyc?

      • 4 0

    • Gdzie ty mieszkasz? przy zajezdni? w nocy tram waje/autobusy jeżdża co 1-2 godziny, więc przestań opowiadać bzdurne bajki

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane