- 1 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (52 opinie)
- 2 W Gdyni odłowią 80 dzików (286 opinii)
- 3 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (139 opinii)
- 4 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (56 opinii)
- 5 Z zakazem i narkotykami jeździł po Gdyni (39 opinii)
- 6 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (128 opinii)
Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla
Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.
Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.
- 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
- 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
- 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.
Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:
Zielony transport publiczny w Trójmieście
Jak uniknąć wysokich cen prądu?
Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?
- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem
Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.
- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.
Miejsca
Opinie (476) 6 zablokowanych
-
2022-01-31 14:15
To dowcip ! Kolejny !
Po rydwanie !!!!
- 21 2
-
2022-01-31 14:15
Urzędnicy - jeden autobus z dieslem to i tak mniej spalin niż ilosć pasażerów * ilość spalin z aut
Tędy droga, a nie wydając pieniądze na inwestycje o wątpliwej trwałości i opłacalności.
- 22 0
-
2022-01-31 14:18
doskonała decyzja
tylko trzeba wziąć większy kredyt tak koło miliarda.
- 21 0
-
2022-01-31 14:19
Przestańcie marnować nasze pieniądze!
Jak wam tak na ekologii zależy to najpierw załatwcie ekologiczny prąd. Potem sobie możecie i trolejbusy robić.
- 37 1
-
2022-01-31 14:19
na południu? Gdzie nie ma żadnych nowych dróg i korki są masakryczne?
drogi zacznijcie budować i remontować obecne bo są w skandalicznym stanie a nie się bawicie w jakieś diesle
- 20 1
-
2022-01-31 14:19
czyżby powtórka MEVO ?
jakoś obawiam się że do rowerów które były totalnym niewypałem, teraz dołączą autobusy. "Gdańsku" ogarnij się i nie gwiazdorz ... z czego chcesz zasilić te ECO autobusy ? z elektrowni na węgiel ?.. no eko jak nic :P, że o zasięgu nie wspomnę
- 23 0
-
2022-01-31 14:20
(2)
Tak? A ładowarki już macie?
- 13 0
-
2022-01-31 16:28
W Gdyni szykują, więc będą się tam ladować. (1)
- 3 0
-
2022-01-31 18:13
To trochę się wydłuża te gdańskie trasy. XD
- 5 0
-
2022-01-31 14:20
Jak czytam takie informacje to nerwa łapie..
Droga P. Prezydent, powiem wprost - sądząc po dotychczasowych decyzjach związanych z wszelako pojętą miejska komunikacja - Pani się na tym kompletnie nie zna. Proszę to zostawić ekspertom, a jak ich nie ma w UM to zlecić analizę jakiejś porządnej firmie doradczej. Do sedna: elektryki NIE (to się kompletnie do niczego nie nadaje), wodorowe/CNG - TAK.
Ps, gratulacje również za odwrócenie ruchu na Piramowicza, usunięcie miejsc postojowych na Grunwaldzkiej jak i likwidacja zatok autobusowych kosztem jezdni. Gratulacje- 30 0
-
2022-01-31 14:22
Główne (2)
Pytanie gdzie będą utylizować akumulatory to jest dopiero trucizna
- 20 0
-
2022-01-31 15:50
Szadółki myślą o nowej inwestycji...
- 2 0
-
2022-02-01 03:33
Jak gdzie? Na Szadółkach!
- 1 0
-
2022-01-31 14:24
I pewnie wtedy też wprowadza cięcia jak w Gdyni? XD
- 13 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.