• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Władze Gdańska kończą z kupowaniem autobusów z silnikiem diesla

Maciej Korolczuk
31 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy elektryczne midibusy. Pojazdy umożliwią wznowienie funkcjonowania linii 100 po Śródmieściu Gdańska. Jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy elektryczne midibusy. Pojazdy umożliwią wznowienie funkcjonowania linii 100 po Śródmieściu Gdańska.

Koniec pewnej ery w komunikacji miejskiej w Gdańsku. W poniedziałek władze miasta zapowiedziały, że każdy kolejny przetarg na zakup nowego taboru będzie uwzględniał wyłącznie pojazdy elektryczne, a docelowo - wodorowe. W ciągu półtora roku po ulicach Gdańska ma jeździć 40 takich autobusów.



Jakim środkiem transportu miejskiego poruszasz się najczęściej?

- Chcemy myśleć o przyszłych pokoleniach i to z myślą o nich podjęliśmy decyzję o zaprzestaniu kupowania autobusów napędzanych olejem napędowym, który zanieczyszcza środowisko - tłumaczy decyzję Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W tym roku przyjadą pierwsze trzy elektryczne midibusy, wkrótce czekają nas przetargi na kolejne autobusy, ale też już napędzane tylko prądem, a docelowo wodorem.
Wspomniane elektrobusy mają wznowić funkcjonowanie śródmiejskiej linii autobusowej 100.

Jak dodaje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska odpowiadający za transport publiczny, w ciągu półtora roku autobusowa flota w mieście ma się powiększyć o 40 nowych pojazdów. Mają one zostać kupione nie tylko ze środków własnych, ale także z dofinansowaniem rządowym.

  • 5 autobusów z dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska,
  • 14 autobusów kupionych w ramach Polskiego Ładu,
  • 18 pojazdów kupionych ze środków miejskiej spółki GAiT.


Łącznie miasto chce na nowe elektryczne autobusy wydać ok. 100 mln zł (średnio 2,5 mln za sztukę).

Autobusy mercedes citaro z normą Euro 6, choć są nowoczesne, to nie będą już więcej zasilać gdańskiego taboru. Wszystkie nowe przetargi mają uwzględniać tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym. Autobusy mercedes citaro z normą Euro 6, choć są nowoczesne, to nie będą już więcej zasilać gdańskiego taboru. Wszystkie nowe przetargi mają uwzględniać tylko pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym.
- Każdego dnia autobusy Gdańskich Autobusów i Tramwajów pokonują trasę ok. 40 tys. km. To tyle, co obwód Ziemi po równiku. Musimy zatem dbać nie tylko o najwyższy standard usług, nie tylko o naszych pracowników, ale także o środowisko. Zakup nowego taboru z napędem elektrycznym i rezygnacja z silników diesla mają nam w tym pomóc - dodaje Borawski.
Czytaj więcej:

Zielony transport publiczny w Trójmieście



Jak uniknąć wysokich cen prądu?



Zakup e-taboru to jedno. Drugie to wyższe koszty eksploatacji - zwłaszcza w kontekście ostatnich drastycznych podwyżek cen energii elektrycznej. Jak miasto zamierza sobie z tym poradzić?

- Chcemy ładować autobusy nie na trasie czy pętlach, lecz w zajezdni. Głównie nocą, co pozwoli na kupno tańszej taryfy. Obecnie jeden przejechany kilometr kosztuje ok. 11,6 zł. Z naszych analiz wynika, że na początkowym etapie będziemy musieli dopłacić do każdego kilometra zaledwie ok. 25 gr - dodaje Borawski.
Aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji, autobusy mają być ładowane nocą, gdy jest tańsza taryfa na prąd. Niezbędna do tego infrastruktura powstanie także w nowej zajezdni na południu Gdańska. Wiadomo już, że prace przy jej budowie ruszą z opóźnieniem. Aby uniknąć wysokich kosztów eksploatacji, autobusy mają być ładowane nocą, gdy jest tańsza taryfa na prąd. Niezbędna do tego infrastruktura powstanie także w nowej zajezdni na południu Gdańska. Wiadomo już, że prace przy jej budowie ruszą z opóźnieniem.

Nowa zajezdnia powstanie z opóźnieniem



Infrastruktura niezbędna do ładowania i serwisowania nowych autobusów miałaby zatem powstać nie tylko w bazie autobusowej na Hallera, ale także w planowanej bazie autobusowo-tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Pierwotnie - zgodnie z zapowiedziami ze stycznia 2020 r. - przygotowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, a także projektu inwestycji, przetargu i samej budowy zajezdni miało zakończyć się w połowie przyszłego roku. Dziś już wiadomo, że tego terminu nie uda się dotrzymać.

- Obecnie kończymy prace nad planem zagospodarowania dla tego obszaru. Powiem szczerze - nie uda się tego procesu zakończyć w ciągu pół roku. Niemniej z racji tego, że zajezdnia będzie służyć nie tylko autobusom, ale także transportowi szynowemu, będziemy się ubiegać o dofinansowanie tej inwestycji ze środków unijnych - dodała prezydent Dulkiewicz.
Na elektryczny tabor zdecydowała się także Gdynia. Jeszcze w tym roku tabor wzbogaci się o 24 nowe elektryczne autobusy marki eCitaro.

Miejsca

Opinie (476) 6 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Autobusy elektryczne to nie ekologia (20)

    Te pojazdy mają krótsza żywotność czyli wymagają częstszej wymiany taboru a to generuje olbrzymi ślad węglowy zawiązany z produkcją.

    Spaliny choć złe same w sobie to natura potrafi je przerobić w dużej mierze w tlen. Z akumulatorami tego nie zrobi!

    • 118 12

    • Recykling

      Ale akumulatorów się już nie utylizuje tylko recykoinguje. Aktualnie około 95 % ogniw zostaje poddane recyklingowi i trafia ponownie do pojazdów.

      • 0 0

    • Krótsza żywotność? Podaj źródła badań. (6)

      • 3 12

      • Chodzi o akumulatory (4)

        Te tracą 10-15% każdego roku i zimą mają naturalnie mniejszą pojemność.

        Bak paliwa się nie zmienia...

        • 11 3

        • Zainstalowane baterie wytrzymują całą żywotność autobusu, 12 lat. (3)

          Ale zimą, w temperaturach -15 ich to zaledwie 60% wartości.

          • 3 6

          • To nieprawda

            Akumulatory wytrzymują 100-150k kilometrów z utrzymaniem rozsądnej pojemności. Później się do niczego nie nadają.
            W jeździe miejskiej daje to max kilka lat.

            • 2 0

          • Przecież baterie są ogrzewane zimą. (1)

            • 0 0

            • Czym są ogrzewane

              czyżby prądem z baterii

              • 5 0

      • Żywotność autobusu elektrycznego szacuje się na 12 lat

        Spalinowe w samym GAIT są i takie co mają 2x12lat i prawdopodobnie jeszcze długo nie pójdą na złom.

        • 6 1

    • (5)

      Jedyny aspekt ekologiczny to taki, że zanieczyszczenia nie powstają na mejscu tylko gdzieś w elektrowni oraz to, że taka elektrownia ma większą sprawność wytwarzania energi. Natomiast to wszystko przyćmiewa większy koszt zakupu, eksploatacji i amortyzacji

      • 17 1

      • Elektrownia z liniami przesylowtmi (1)

        sprawność ok 13% nowoczesny diesel 50%

        • 1 0

        • Nie wlaczaj telewizora w domu

          Bo nie daj Boże zużyjesz prąd z węgla

          • 0 1

      • Większy koszt eksploatacji? (2)

        Koszt zakupu jest większy tylko jak porównujesz bazowe modele. Spalinówka o osiągach elektryka jest sporo droższa...

        • 1 11

        • Osiągi? (1)

          Masz na myśli czas na 1 mile?. Czy zasięg i koszty zakupu i eksploatacji.ekologia wciskana na siłę nie ma nic wspólnego z ideą ekologi. Modny frazes po prostu. A w wykonaniu Gdańskim po prostu wałek.

          • 13 0

          • Bez przesady, nie doszukiwałbym się tu jakiegoś większego wału. Po prostu elektryki są teraz "w modzie" przez co miasto może łatwo dostać spore dofinansowanie.

            • 5 0

    • Dzbanie ty najpierw musiał bys miec mózg by myslec ciebie nieboli bo nic niemasz

      • 0 0

    • Siadaj, pała.

      Natura nie przerabia jednych pierwiastków w inne, nie da się niczego "przerobić w tlen". Na twoich lekcjach chemii w podstawówce cos poszło bardzo nie tak.

      • 0 0

    • I tak, i nie (2)

      Napęd elektryczny jest prostszy niż spalinowy i w tych mercedesach czy volvo awarie układu napędowego powinny być kilkukrotnie rzadsze niż w obecnie użytkowanych. Problemy są dwa i oba związane z bateriami. Pierwszy to produkcja i, chyba głownie, utylizacja zużytych. Drugim jest to, że są one końcem jakiejkolwiek zaradności kierowcy, to znaczy komputer steruje wszystkim i awaria jakiegokolwiek systemu związanego z jazdą autobusu oznacza koniec trasy. Do dotknięcia czegokolwiek trzeba mieć wiedzę i uprawnienia albo (do czasu pierwszej tragedii) farta.

      • 13 1

      • (1)

        Tylko to pod uwagę też należy wziąć poziom konserwacji autobusów. Ile to było takich sytuacji, że podczas kontroli ITD w komunikacjach miejskich wykazywano, że połowa taboru jest niesprawna bo przez oszczędności naprawiano tylko to gdzie wystarczyło przywalić młotkiem, wlewano tańszy olej, który nie spełniał zaleceń producenta czy zaklejano kontrolki błędów. Wystarczy wejść to pierwszego lepszego autobusu i zobaczyć w ilu pali się check engine.

        • 7 1

        • Dlatego autobus w którego układzie napędowym praktycznie nie ma się co zepsuć, nagle zdobywa dodatkową przewagę.

          • 1 2

    • Ale jak kupisz energię od wujaszka Putina importowaną z dodatkowymi opłatami transferowymi z Niemiec to przecież będzie dużo taniej! :)

      • 7 1

  • A wynagrodzenia dla kierowców?

    Szkoda że Gait nie inwestuje kasy w kierowców. Trzeba się starać i bardzo prosić abyśmy jakąś podwyższke dostali.

    • 3 0

  • Bez zmiany ceny biletow

    Mam nadzieje, ze przez te inwestycje Trójmiasto nie pójdzie wzorem Warszawy i nie podniesie cen biletów. Z ich wyliczeń 1km autobusem elektrycznym kosztuje ponad 2zł więcej niż zasilany ON.

    • 1 0

  • Obronną ręką wyszły z tej całej transformacji miasta typu Gdynia

    Nie zdjęli w latach 90 sieci trolejbusowej, jak np. Słupsk i teraz nie ma problemu z ładowaniem. Do tego chyba trolejbus+buspas wychodzi sporo taniej niż tramwaj+tory.

    • 3 0

  • Przecież one jeżdżą na prąd czyli na węgiel. Jaka to obłuda i będą przepłacone. (4)

    Kolejna niegospodarność Dulkiewicz i władz Gdańska.

    • 160 17

    • A jest calkiem inne wyjscie, duzo lepsze dla wszystkich i ekologiczne. (2)

      Moze tak po prostu wiecej drzew i naturalnej zieleni w miescie.

      to i diesle nie beda grozne. Serio sprobujcie tej drogi.

      • 7 2

      • Spoko, wystarczy tylko zrobić w całym mieście TPK. (1)

        I wysiedlić 99% mieszkańców. Wtedy się wyrówna.

        • 4 1

        • tez jestem tego zdania

          caly ten naplyw ostatnich 20 lat i bedzie normalny przejezdny i eko Gdansk.

          • 0 0

    • Dulkiewicz chwali się czymś o czym nie ma zielonego pojęcia!

      • 4 0

  • czy mozemy najpierw na to liczyc?

    że jeszcze przyjmowanie wylacznie elektrycznych samolotow na gdanskie lotnisko by nie było hałasu i ogromnych zanieszyczen w miescie?

    • 0 1

  • Główne (2)

    Pytanie gdzie będą utylizować akumulatory to jest dopiero trucizna

    • 20 0

    • Jak gdzie? Na Szadółkach!

      • 1 0

    • Szadółki myślą o nowej inwestycji...

      • 2 0

  • 724g CO2 / kWh

    Niestety bez zasadniczych zmian w sposobach wytwarzania naszej energii elektrycznej trudno uznawac auta elektryczne za ekologiczne. Każda kWh energi elektrycznej wyprodukowana w Polsce to 724g CO2.

    • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Jak rozwiązać drogie ładowanie autobusów? (7)

    Pobudować nową zajezdnią z solarnymi panelami i akumulatorami energii na dachu aby mogły być źródłem prądu do naładowania. Może i bilety by wtedy potaniały?! Dziękuję za uwagę.

    • 15 32

    • Te pare drogich ogniw dużo energii nie naładuje. Tylko będzie problem z recyklingiem.

      • 0 0

    • Wiesz ile energii

      potrzebujesz aby naładować taka baterię i co możesz sobie zrobić z panelami słonecznymi

      • 3 1

    • No jasne (2)

      Inwestycja na minimum kilkadziesiąt milionów spowoduje obniżenie cen biletów.

      • 3 1

      • (1)

        Ale będzie prawdziwie ekologicznie a nie udawana ekologia. A to różnica jest ogromna!

        • 0 5

        • Taka, że renoma będzie miała więcej roboty

          • 0 0

    • Dokładnie! (1)

      Ładowanie z gniazdka to przeżytek i mija się z założonym celem. Należy wykorzystywać naturalne źródła energii na dodatek darmowe!

      • 1 3

      • Dokładnie - 100/100!

        • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Będzie jak w Lipsku (2)

    Elektryki nie sprawdzają się w korkach i Niemcy wracają do Diesli

    • 75 6

    • Diesel świetnie sprawdza się w korku

      kle kle kle, wąchaj smroda

      • 1 2

    • No co ty? Do tych trujących i nieekologicznych silników? Alles Gutes! :)

      • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane