Najpóźniej na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2022 roku do Gdyni przyjadą 24 elektryczne autobusy marki eCitaro. Taką datę zadeklarowano podczas podpisania umowy z firmą EvoBus, która dostarczy pojazdy.
W ostatnich dniach informowaliśmy, że wniosek o dofinansowanie zakupu 45 pojazdów chce złożyć Gdańsk. To na razie początek drogi, którą w dużej części przebyła już Gdynia. W styczniu informowaliśmy o otwarciu ofert w przetargu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej na zakup 16 pojedynczych i 8 przegubowych elektrobusów.
W obu kategoriach pojazdów wygrała firma EvoBus, dostawca na polski rynek autobusów marki Mercedes-Benz, choć jego oferty nie były najtańsze. Przeważyły parametry techniczne.
85 proc. dofinansowania z UE
Umowa z wybraną firmą została podpisana, co oznacza, że zakupione autobusy dotrą do Gdyni.
- Podpisaliśmy list intencyjny na zakup niezwykle nowoczesnych pojazdów, typowych elektrobusów. To pewna zmiana w stosunku do pojazdów, które kupowaliśmy wcześniej. W ten sposób piszemy kolejny rozdział elektromobilności w naszym mieście, w dodatku udaje nam się to realizować z niezwykle korzystnym dofinansowaniem. Aż 85 proc. kosztów tego projektu finansowane jest z funduszy europejskich - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Pierwsza część zamówienia - 16 pojedynczych pojazdów - będzie kosztować 47,224 mln zł, natomiast druga - zakup 8 pojazdów przegubowych: 32,639 mln zł. Flotę gdyńskiego PKA zasilą elektryczne autobusy eCitaro.
Czy autobusy elektryczne to opłacalna inwestycja?
Przegubowce na linii 150
Znana jest także data ich dostawy do Gdyni.
- Najpóźniej na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2022 roku do Gdyni przyjadą 24 nowoczesne autobusy marki eCitaro, z tego 16 to autobusy krótkie, standardowe, a 8 to autobusy przegubowe. Będą jeździły na linii 150, łączącej Witomino-Leśniczówkę z ulicą Godebskiego na Oksywiu. Pozostałe autobusy będą kursować na liniach gdyńskich, bardziej śródmiejskich: na linii 133 oraz na liniach 128, 190 i 282 - wymienia Lech Żurek, prezes gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.
Najciekawsze linie autobusowe w Gdyni
Przypomnijmy, że by mogły być zasilane w mieście, powstaje siedem tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.
Elektryczny autobus na testach w Gdyni. Film z 2020 roku