- 1 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (313 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (434 opinie)
- 3 Upiorne syreny i największe pożary (6 opinii)
- 4 Auto wjechało w pieszych i w budynek (280 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (67 opinii)
- 6 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (114 opinii)
Strajk włoski w GAiT. Od środy możliwe opóźnienia komunikacji
Od środy pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku mogą dłużej oczekiwać na przystanku na przyjazd autobusu lub tramwaju. Wobec fiaska rozmów z ZTM o zmianach w rozkładach jazdy, związki zawodowe zaapelowały do wszystkich kierujących pojazdami GAiT o bezpieczną i przepisową jazdę. To oznacza, że autobusy i tramwaje przestaną kursować zgodnie z rozkładami jazdy, które związkowcy nazywają "nieżyciowymi".
Jego pierwszy punkt dotyczył właśnie rozkładów jazdy. Strony zobowiązały się, że do końca marca 2017 r. (w przypadku tramwajów) i do końca grudnia 2017 r. (w przypadku autobusów) ZTM zweryfikuje wszystkie rozkłady jazdy z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez Związek Zawodowy Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
- Owszem, część zmian została wdrożona - przyznaje Stanisław Stencel, szef związkowców. - Spełniono m.in. nasz postulat o udziale w układaniu rozkładów jazdy przedstawicieli nie tylko organizatora komunikacji, ale i wykonawców przewozów. Ale zmiany w rozkładach nadal są bardzo potrzebne. Te obecne są "nieżyciowe", bo nie uwzględniają korków czy robót drogowych, przez co kierowcy i motorniczowie, aby jechać zgodnie z rozkładem, naginają, a wręcz czasem nawet łamią przepisy ruchu drogowego czy umowy przewozowej. A ta mówi wyraźnie, że pasażer ma być przewieziony bezpiecznie i komfortowo.
W związku z tym, związkowcy zaapelowali do kierowców i motorniczych, by od środy jeździli z poszanowaniem kodeksu ruchu drogowego, regulaminu pracy, wewnętrznych instrukcji dla kierujących w GAiT i zgodnie z zapisami umowy przewozowej. W praktyce wprowadzenie "włoskiego strajku" oznacza, że pasażerowie mogą nieco dłużej oczekiwać na przyjazd swojego autobusu czy tramwaju.
Ponadto w ubiegłym tygodniu na biurku Sebastiana Zomkowskiego, p.o. dyrektora ZTM trafiło pismo, w którym związkowcy zwracają uwagę na ignorowanie ich postulatów. Ewentualne dalsze rozmowy wprost nazywają "zwykłą stratą czasu" a sens kolejnych spotkań jako "beznadziejny".
Co na to ZTM?
- Nie ukrywam, że byłem i jestem zaskoczony tym pismem od związkowców i szczerze mówiąc nie wiem, jakie jest podłoże tego komunikatu - podkreśla Sebastian Zomkowski. - Zamierzam się spotkać w najbliższym czasie z panem Stenclem, by tę sprawę omówić, ale na pewno nieprawdą jest to, że od 2016 r. nie zrobiliśmy nic, by rozkłady zmienić. Dowodem na to jest długa lista zmian i działań, jakie wdrożyliśmy w komunikacji od tamtego czasu [prezentujemy tę listę w ramce pod artykułem]. Te zmiany były wypracowywane na cyklicznych spotkaniach, a jeśli coś nie zostało wdrożone, to następowała zmiana w przyjętym harmonogramie i sprawa była wyjaśniana. Tym bardziej się dziwię obecnym głosom niezadowolenia.
Trwają rozmowy o podwyżkach i kontrola CBA
Jednocześnie, już w zaciszu gabinetów w GAiT, od kilku miesięcy toczą się rozmowy o kolejnych podwyżkach wynagrodzeń. Przedłużające się negocjacje niepokoją głównych zainteresowanych. W środę jeden z kierowców GAiT napisał o swoich wątpliwościach w Raporcie z Trójmiasta.
- Prowadzący pojazdy komunikacji miejskiej w GAiT zostali, delikatnie to ujmując oszukani przez swoje cztery związki zawodowe. Rozmowy w sprawie podwyżek trwają osiem miesięcy i nic z tego nie wynika. Proponowane podwyżki za godzinę pracy na poziomie 0,30 zł (dla pracujących do 5 lat), 0,70 zł (dla pracujących od 5 do 20 lat) i 1 zł (dla pracujących ponad 20 lat), są absurdalne. Tłumaczenia przewodniczącego, jednego z większych związków zawodowych działających w Gdańskich Autobusach i Tramwajach, że "walczymy dla was" jest w tej sytuacji wręcz obraźliwe. Autobusy i tramwaje są w tak złym stanie technicznym, że prowadzący nie są w stanie wykonać wszystkich kursów. Kierowca czy motorniczy z ponad 10-letnim stażem zarabia (wliczając pracę w niedziele, święta, pracę w nocy i prowizję ze sprzedanych biletów) niecałe 3 tys. zł na rękę, wożąc dzieci z i do szkoły, pracujących do i z pracy, turystów, niepełnosprawnych, rowerzystów z rowerami itd. Jeśli związki zawodowe, jak i zarząd, nie zmienią stanowiska co do podwyżek, kierowcy i motorniczowie wezmą sprawy we własne spracowane ręce - napisał pracownik GAiT.
Tymczasem, jak czytamy w oficjalnym komunikacie związkowym z 22 marca, "dotychczasowe rozmowy nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Zasadnicze różnice między nami dotyczą przede wszystkim podwyżek dla kierowców autobusowych i motorniczych. Trudno nam jest się zgodzić na groszowe podwyżki dla kierowców i motorniczych, które proponuje zarząd spółki tj. 0,40-0,50 zł dla zatrudnionych do 5 lat, 0,70 zł dla zatrudnionych od 5-15 lat oraz 1 zł dla zatrudnionych w GAiT powyżej 15 lat".
W GAiT wciąż trwa też kontrola Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Działania funkcjonariuszy rozpoczęły się na początku roku i miały potrwać do końca marca. Kontrola została jednak przedłużona o kolejne trzy miesiące. Czynności CBA dotyczą wybranych zamówień publicznych udzielanych i realizowanych przez GAiT w latach 2016-2019.
TRAMWAJE
- Wydłużenie postojów na linii 5 w szczycie porannym i popołudniowym
- Wydłużenie postojów na linii 10 na krańcu Brętowo PKM,
- Wydłużenie postojów na linii 12, na pętli Oliwa,
- Wydłużenie postojów na linii 6 na węźle integracyjnym Łostowice Świętokrzyska, również w dni świąteczne,
AUTOBUSY
- Linia 113: wydłużenie czasu przejazdów,
- Linie 113, 213, N13: wycofanie z ul. Kampinoskiej (objazd z powodu stanu nawierzchni drogi),
- Linia 115: korekta czasów przejazdu, dodatkowy autobus w porannym szczycie przewozowym, wydłużenie postojów wyrównawczych i przerw w szczycie porannym,
- Linia 118: korekta czasów przejazdu,
- Linia 157: wydłużenie czasów przejazdu Fabryczna - Bysewo - Fabryczna, wydłużenie postojów wyrównawczych, dodatkowy autobus w popołudniowym szczycie przewozowym,
- Linie 158, 258, T8: wydłużenie czasów przejazdów na objazdach, tabliczka "przystanek początkowy" na przystanku Stogi Plaża
- Linia 166: skierowanie przez Przejazdowo Makro,
- Linia 189: udostępnienie kierowcom GAiT zaplecza socjalnego na Dworcu PKS,
- Linia 227: korekta czasów przejazdu,
- Linia N1: skierowanie wybranych kursów przez ul. Chrobrego do bazy (zamiast przez Hallera - Kościuszki),
- Linia N2: uruchomienie kursu 23:25 z Nowego Portu, celem umożliwienia motorniczym powrotu do domów,
- Linia N4: korekta czasów przejazdów, dodanie autobusu celem wydłużenie postojów wyrównawczych na pętli "Jaworzniaków", umożliwienie wykonywania kursów służbowych,
- Linie N12 i N13: wpisanie do rozkładów jazdy przejazdów technicznych z przystanku Żabianka SKM do pętli Oliwa PKP, by umożliwić kierowcom korzystanie z tamtejszego zaplecza socjalnego,
- Linie nocne: połączenie zadań dziennych z nocnymi, dla wygody kierowców, którzy dzięki temu nie muszą zmieniać wozów na bazie,
- Wydłużanie czasów dojazdów między bazą autobusową a poszczególnymi przystankami początkowymi i końcowymi,
- Zmiana statusu przystanku "Przejazdowo Dobrowo", kierunek Górki Wschodnie, ze stałego na warunkowy.
Miejsca
Opinie (382) 8 zablokowanych
-
2019-04-03 15:35
Brat jezdzi tramwajem i mniej niz 3 tys netto nie mial juz dawno a jak dochodza dodatkowe godziny to 3,5-4 tys netto (1)
Sam sie nie wychyla ale kibicuje podwyzkom
- 18 16
-
2019-04-04 09:52
no ta ale za prace 9 godzin + przerwa w ciagu dnia i dodatkowe soboty, niedziele i swieta. ja dziekuje za takie 3,5 tys
- 1 1
-
2019-04-04 09:51
Mam nadzie ze od dzis kierowcy autobusów 138 beda respektowac czerwone swiatło na przejeżdzie kolejowym
na ulicy Kontenerowej , bo na razie jezdza jak chca a zgłaszanie do ZTM daje taki efekt ze biurokraci odpowiadaja ,,kierowca ma utrzymac czas jazdy " a bezpieczenstwo pasazerów gdzie??? Policja powinna ustawic tam na stałe jeden cywilny radiowóz z 5 policjantami i sypac za czerone ile wlezie ... 90% aut tam jezdzi na czerwonym...
- 1 4
-
2019-04-03 22:54
(1)
I dzieci staną się zakładnikami strajkujących motorniczych? Dlaczego nikt tak nie pisze?
Teraz zamiast autobusem, będą jeździć samochodami.- 6 2
-
2019-04-04 09:26
Dzieci powinny mieć darmowy przejazd ,ale tylko do i ze szkoły, a nie po całym mieście.Jeżdżą na płatne zajęcia dodatkowe,a przejazd fundują im wszyscy mieszkańcy.
- 1 0
-
2019-04-03 23:31
(1)
Dul,Dul,dul
- 10 3
-
2019-04-04 09:24
po niemiecku dull to znaczy nudny....
- 1 0
-
2019-04-04 07:39
Jeszcze, te stare tramwaje... dobrze, że szyn z niemieckiego demobilu nie kupili. (1)
Jak by takie były, co się nie rozkraczają to ok... Tramwaj musi być niezawodny, bo blokuje cały ruch.
- 10 2
-
2019-04-04 09:19
Przynajmniej nie słychać, że jadą sto metrów od torów.
- 0 0
-
2019-04-04 09:18
Jest trochę racji z tym łamaniem przepisów
Ale trzeba być obiektywnym to że pewna blond pani na 210. 70km/h po 50 i 50 po 30
Nie oznacza że każdy kierowca tak niebezpiecznie jeździ bo są i normalni- 2 1
-
2019-04-04 09:04
Czas przesiąść się na rower
- 1 3
-
2019-04-04 08:56
Do roboty !!!
a nie strajkować darmozjady
- 0 10
-
2019-04-04 08:42
Czy żółwie złośliwe przyspieszanie za przystankiem to też jakieś przepisy?
- 0 4
-
2019-04-03 14:36
Czekać tylko jak zaczną strajkować piekarze.. pracownicy stacji benzynowych oraz służba zdrowia (6)
Komuno wróć
- 135 17
-
2019-04-04 08:29
Co to jest służba zdrowia? Nie ma czegoś takiego jak służba zdrowia!
- 4 0
-
2019-04-03 14:42
protest słuzby zdrowia powinien być już od dawna (4)
Poczytaj wiadomości - codziennie ludzie umierają na korytarzach nie mogąc się doczekać lekarza - i to nie jest przenośnia
To ma być duże państwo w Europie?- 27 14
-
2019-04-03 15:00
W tym przypadku, to powinien być strajk Pacjentów. (1)
- 24 2
-
2019-04-04 07:57
W takim razie pacjenci nie powinni chodzić do lekarzy na znak strajku
- 1 2
-
2019-04-03 14:50
(1)
to jak będą strajkować to ludzie przestaną umierać?
- 17 8
-
2019-04-03 17:23
Tak, formalnie w systemie będą żywi, bo nie będzie miał kto wypisać aktu zgonu...
- 18 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.