- 1 Dachowanie przy dworcu w Gdańsku (82 opinie)
- 2 Kandydat na prezydenta Gdańska odchodzi z partii Hołowni (65 opinii)
- 3 Policjant stanął na rękach. Co w tym złego? (386 opinii)
- 4 Remont Grunwaldzkiej do stycznia 2025 (103 opinie)
- 5 Złodziej zatrzymany w skradzionym jeepie (71 opinii)
- 6 Nożownik zatrzymany po 9 miesiącach (36 opinii)
33 zł za godzinę pracy - poznaliśmy postulaty pracowników GAiT
Podwyżki stawki godzinowej do 33 zł oczekuje od pracodawcy część załogi, która we wtorek spotkała się w tej sprawie ze związkami zawodowymi w miejskiej spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Teraz postulaty pracowników związkowcy mają przedstawić zarządowi spółki. Do spotkania z władzami GAiT ma dojść w drugiej połowie listopada.
Jak informowaliśmy, część pracowników oczekuje od reprezentujących ich interes związków zawodowych, by te stanowczo negocjowały stawki przyszłorocznego wzrostu płac.
Umowa Zarządu Transportu Miejskiego z GAiT gwarantuje pracownikom podwyżkę o podawany przez Główny Urząd Statystyczny wskaźnik inflacji. W tym roku wyniósł on 12 proc. i o tyle od 1 stycznia wzrosną pensje kierowców, motorniczych i pracowników zaplecza technicznego.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Część załogi oczekuje jednak wyższej podwyżki - sięgającej nie 12, a nawet 25 proc. We wtorek w siedzibie GAiT pracownicy spotkali się w tej sprawie ze związkowcami. Bo to na nich spoczywa obowiązek rozmów z zarządem spółki o ewentualnych podwyżkach.
Udało nam się poznać szczegóły tych rozmów.
Godzinowa stawka wzrośnie do 33 zł?
Przede wszystkim pracownicy oczekują od zarządu GAiT wzrostu godzinowej stawki. Obecnie wynosi ona 24,50 zł. Od 1 stycznia będzie musiała wzrosnąć co najmniej do 27,70, a od 1 lipca do 28,10 zł, co gwarantuje wzrost płacy minimalnej.
GAiT swoim pracowników płaci kilkadziesiąt gr. więcej, niż wynosi stawka minimalna, ale pracownikom to nie wystarcza. Postulują więc wzrost stawki godzinowej do 33 zł. Dla spółki oznaczałoby to konieczność znalezienia w budżecie płac dodatkowych kilku milionów złotych.
Podczas spotkania związkowcom przedstawiono warunki pracy i stawki wynagrodzeń w innych dużych miastach w kraju, a także porównano pracę w GAiT do pracodawców za granicą. Zdaniem części pracowników GAIT - ich koledzy odchodzą z pracy właśnie ze względu na niskie zarobki i pracują dziś albo u konkurencji, albo poza krajem np. w firmach turystycznych.
Środki na podwyżki przesunięte z premii?
Jednocześnie kierowcy i motorniczowie - zdając sobie sprawę z trudności w znalezieniu dodatkowych środków na ich podwyżki - wyrazili gotowość do zrezygnowania z części przyznawanych premii.
Od wielu lat to jeden z najbardziej drażliwych tematów w spółce, bo zdaniem wielu kierowców premie rozdzielane są "zbyt uznaniowo", a ich udział w całej pensji jest zbyt duży (czasem to nawet trzecia część wynagrodzenia). Mówiąc inaczej - część środków przeznaczonych na "niepewne premie" miałaby zostać przesunięta do gwarantowanej podstawy wynagrodzenia.
Wśród poruszonych tematów był też postulat solidarnościowy - wstawiono się za mechanikami i pracownikami z zaplecza technicznego, wskazując, że ich pensje powinny być wyższe.
Teraz postulaty pracowników związkowcy mają przedstawić zarządowi spółki. Do spotkania z władzami GAiT ma dojść w drugiej połowie listopada.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-11-09 07:13
Zaplecze zarabia najmniej (2)
Jest to piąte koło u wozu które nie przynosi dochodów wg. Szefostwa gait. Nikt nowy nie przyjdzie do takiej pracy za tak niskie pieniądze.
- 187 7
-
2023-11-09 13:07
Zaplecze zarabia najmniej.
Niedługo będą pracować za 20zł/godz. bo nie będą mieli wyjścia !
- 7 0
-
2023-11-09 08:54
to nie tylko tu
sprzedaż = zyski
serwis = koszty
Dobry menago zarobi również na serwisie i będzie dobrze płacić ale dobry menago nie przyjdzie byle gdzie za byle co.- 17 3
-
2023-11-09 09:10
Super (10)
Trzymam kciuki za was nie dajcie się
- 182 30
-
2023-11-09 13:38
Zadnych podwyzek.Won targac kartony w fedexie.
Gorzelak
- 3 17
-
2023-11-09 09:22
33zł za siedzenie na d..? (8)
Jak się nie podoba to kasa w Biedronce czeka z otwartymi ramionami - Andrzej Duda do strajkujących nauczycieli.
- 5 28
-
2023-11-09 21:53
To idź i siedź
Prowadzenie pojazdu 40h na tydzień zwiększa ryzyko wypadku. Nie to co pojechać po bułki 2 razy w tyg do osiedlowego sklepu. Prawo jazdy swoje też kosztuje.
Ceny wszystkiego tak poszły w górę, że wydaje się, że pracują za najniższą krajową.
W dobie szeroko zakrajanej akcji zostaw samochód i weź bus.
Ani nie jestem kierowca busa ani jego pasażerem.
Jest dramat i cieszę się, że od dawna do Polski zjeżdżam tylko na rotacje.- 2 1
-
2023-11-09 13:54
Porównujesz nauczyciela manipulatora do kierowcy autobusu?
Porażka. Nauczyciel nie bierze odpowiedzialności za nic, bo dzieci uczą się obecnie na korepetycjach a nie w szkole. Kierowca przeciwnie.
- 6 6
-
2023-11-09 11:05
(1)
W Biedronce też się siedzi na d... W wielu zawodach zresztą. I co z tego wynika?
- 2 7
-
2023-11-09 13:37
W biedronce zaczynasz od rozladowania 2 ton warzych-id...
- 11 1
-
2023-11-09 10:53
Kierowanie pojazdem to nie siedzenie tylko kierowanie. (3)
- 20 3
-
2023-11-09 13:56
To mega ciężki odpowiedzialny zawód
Popieram. Też bym nie chciała pracować za miskę ryżu jaką obecnie jest najniższa krajowa. Co po niektórym w budżetówce cały czas się wydaje że można zarządzać ludźmi głodowymi pensjami. Kiedyś to działało, a dzisiaj taką pracę się olewa.
- 13 1
-
2023-11-09 12:21
A niby co jeszcze? Jazda zgodnie z rozkładem? Unikanie wypadków? Fizyka kwantowa? Żadnego z powyższych w tym zawodzie nie widać. (1)
- 6 14
-
2023-11-09 13:26
Popracuj tydzien, zobaczysz
- 9 2
-
2023-11-09 08:17
Część tych pieniędzy spółka powinna przeznaczyć na obowiązkowe szkolenia z kultury osobistej. (13)
Duże braki w tej kwestii mają kierowcy. A jak już będą odpowiednio przygotowani do swojej pracy, to wtedy można im więcej płacić.
- 86 233
-
2023-11-10 09:35
Kultury osobistej powinni nauczyć się pasażerowie
- 1 0
-
2023-11-09 20:26
Najpierw niech nauczą się przepisów
Nie tylko kultury im brak. W ostatnim roku kilkukrotnie widziałam tramwaj przejeżdżający na czerwonym świetle tuż przed nosem zszokowanych przechodniów
- 0 5
-
2023-11-09 11:58
AD Hoc
Kierowcy gdyńskich trolejbusów - nie wiem kogo oni w Gdyni zatrudniają, ale niektórzy ich kierowcy jeżdżą tak jakby specjalnie chcieli doprowadzić do stłuczki, potem już tylko godzinka z policją i do domu ?! Ignorancja przepisów drogowych, wymuszanie pierwszeństwa, na poziomie Master, a straty pokryje ubezpieczenie.
- 1 13
-
2023-11-09 11:30
Szkolenia z kultury, to możesz w korporacjach patologii robić i wmawiać że klient nasz pan, niezależnie od sytuacji. W zawodzie społecznym, to tak nie działa, bo jednak ktoś jest odpowiedzialny za twoje zdrowie i życie. Regulamin przeczytaj, to będziesz wiedział/a jak korzystać z komunikacji miejskiej. I wstydź się, że tyle lat korzystasz, a nie znasz :)
- 20 0
-
2023-11-09 10:51
Ale czego ty oczekujesz zaden kierowca na poziomie nie bedzie pracowal za takie psie pieniadze !!Dlatego ciagle brakuje chetnych
Jak zył były prezydent to kombinował nawet z azji sciagac kierowców ale to tez nie wypaliło
- 11 0
-
2023-11-09 08:56
Chamowatym pasażerom proponuję droższe bilety !!!
Sprawiedliwe aby kulturalny kierowca zarabiał więcej a burak mniej i tak samo pasażer uśmiechnięty płaci bilet tańszy a burak droższy . tak będzie sprawiedliwie i wszyscy będą wreszcie zadowoleni .
- 41 7
-
2023-11-09 08:54
(1)
Może by tak szkolenia dla pasażerów? Najpierw patrzcie na siebie a potem oceniajcie innych.
- 43 6
-
2023-11-09 10:14
buda szoferak!
- 0 31
-
2023-11-09 08:50
jaka płaca taka praca (2)
za najniższą krajową nikt się nie będzie starał
Najpierw trzwba płacić tyle, żeby było więcej chętnych niż wolnych etatów, a później można wybierać najlepszych- 46 5
-
2023-11-09 09:23
Ktoś cię siłą w tej pracy trzyma?
- 6 33
-
2023-11-09 09:23
taaa
bo jak już się zapłaci, to słoma do butów się schowa z powrotem...
- 5 19
-
2023-11-09 08:22
Masz rację (1)
Z kultury osobistej pasażerów i znajomości regulaminu.
- 72 10
-
2023-11-09 08:40
patrz na siebie szoferak zamiast wskazywać innych!
- 8 44
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.