• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wojciech Szczurek: Metropolia - jasne, że tak!

Wojciech Szczurek
25 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
- Zrezygnujmy z odrębnie działających w Gdańsku i Gdyni zarządów komunikacji miejskiej i zastąpmy je wspólnym Metropolitalnym Zarządem Komunikacji. Choćby jutro - przekonuje prezydent Gdyni. - Zrezygnujmy z odrębnie działających w Gdańsku i Gdyni zarządów komunikacji miejskiej i zastąpmy je wspólnym Metropolitalnym Zarządem Komunikacji. Choćby jutro - przekonuje prezydent Gdyni.

Bez żadnych wątpliwości - mamy szczęście żyć w  metropolii! O wielkim dorobku i jeszcze większym potencjale pisze prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.



Na czym powinna polegać powstająca z mozołem metropolia trójmiejska?

Świadczą o tym między innymi: obszar, liczba ludności, wysoki standard życia, atrakcyjny rynek pracy, liczba i poziom szkół oraz uczelni, obecność ponadregionalnych instytucji, placówek naukowych, firm, wysoka jakość usług, dostępność komunikacyjna, bardzo atrakcyjna oferta kulturalna i co najważniejsze - gęsta sieć wzajemnych powiązań upewniają - jesteśmy metropolią!

Metropolia to idea współpracy

Jesteśmy głęboko przekonani o potrzebie budowy Metropolii jako płaszczyzny współpracy samorządów. Taka współpraca, to dla nas codzienność. Cenimy pozytywne efekty synergii, jako rezultatu wspólnych działań. Współuczestnikiem wielu takich projektów jest Gdynia.

Są one konstruowane w różnych konfiguracjach, zależnie od realnych możliwości i racjonalnych potrzeb. To ważne dla lokalnych społeczności i Metropolii jako całości porozumienia - wspólne przedsięwzięcia, związki.

Wymieńmy dla przykładu: wspólny bilet metropolitalny, projekt kolei metropolitalnej, program 100 km nowych ścieżek rowerowych łączących Gdańsk, Sopot i Gdynię, program inteligentnego systemu zarządzania ruchem TRISTAR, tramwaje wodne na Hel, wspólna promocja turystyczna i gospodarcza na targach krajowych i międzynarodowych, wspólne spółki, takie jak Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeniowy i Pomorski Fundusz Pożyczkowy, wspólne zarządzanie infrastrukturą komunalną, m.in. w Komunalnym Związku Doliny Redy i Chylonki, czy wspólne starania o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 dla Gdańska i Metropolii, wreszcie - najnowszy: Invest Pomerania, któremu patronuje Marszałek Województwa.

Powinniśmy je konsekwentnie realizować, ciągle szukając nowych pól współpracy i praktycznie udowadniać, że bliska nam jest metropolia jako idea. I w partnerskich relacjach, szanując się wzajemnie, ucząc wszyscy od wszystkich - w dialogu i przez mądry kompromis, wypracowywać dobre rozwiązania.

Potrzeba ustawy metropolitalnej

Fundamentalnym warunkiem przejścia do kolejnego etapu budowy metropolitalnych powiązań, nadającym nowy wymiar owej współpracy, jest ustrój metropolii, który powinien być zapisany w ustawie.

Od wielu lat wszyscy uczestnicy publicznej debaty podkreślają, że dla pogłębionej integracji metropolitalnej konieczne jest przyjęcie przez Sejm ustawy metropolitalnej, nadającej ustrój, realne kompetencje i wskazującej źródła finansowania zadań. Uczestniczyliśmy w dziesiątkach takich debat, zarówno na forum lokalnym jak i ogólnokrajowym. Powiedziano i napisano już bardzo wiele słów, sformułowano mnóstwo wniosków (niektóre z nich bardzo ciekawe), jest pewnie kilkanaście projektów ustawy metropolitalnej. Problem w tym, że nie ma determinacji Parlamentu, by wreszcie ją uchwalić.

Konkretnie!

Samorządowcy różnią się od polityków tym, że cenią i dbają o konkrety, z których rozliczają nas (i słusznie) mieszkańcy. Pan Prezydent Paweł Adamowicz zaproponował pomorskim samorządom do zaakceptowania swój autorski projekt statutu stowarzyszenia, pod nazwą Gdański Obszar Metropolitalny. Niestety, wbrew pozorom - nie jest to konkret.

Projekt nie zawiera ani sprecyzowanych zadań, ani jakiegokolwiek nowego pomysłu na współpracę, ani też źródeł finansowania. Powstał bez wcześniejszych dyskusji z udziałem tych, którzy są dziś jego adresatami, a mają być przecież współodpowiedzialnymi uczestnikami. Autor pominął w projekcie rolę Marszałka Województwa, tyle że z tego błędu wycofał się już, jak wynika z informacji prasowych.

Z dokładnej lektury projektu wynika, że jedynym konkretnym zadaniem stowarzyszenia ma być doprowadzenie do zmian w przepisach prawa, by stworzyły ustawowe ramy działania Metropolii. Dobrze - tylko, że funkcjonują już od dawna organizacje, które w imieniu samorządu zabiegają o przyjęcie ustaw metropolitalnych. Wystarczy wymienić Związek Miast Polskich czy kierowaną przez Prezydenta Adamowicza Unię Metropolii Polskich. Choć działają od lat, nie osiągnęły większych sukcesów w przekonywaniu posłów do tej idei.

Krytycznie oceniamy więc propozycję powołania stowarzyszenia, które ani nie gwarantuje skuteczniejszego mechanizmu współdziałania, ani osiągnięcia celu w postaci ustawy.

Szkoda czasu na gadanie

Szkoda czasu na przekonywanie się wzajemnie, jak ważną jest idea metropolizacji, do której wszyscy są przekonani. Nie sprowadzajmy rzeczywistego wyzwania, jakim jest wzmacnianie Metropolii, do ogólnikowego gadania, a tworzenie kolejnych struktur organizacyjnych i urzędniczych stanowisk niech nie zastępuje działania. Zajmijmy się konkretami, wypracowujmy w partnerskich relacjach pomysły na kolejne obszary realnego współdziałania. To one będą wzmacniały naszą Metropolię.

Niech testem na wolę współpracy w ramach Metropolii będzie pełna integracja komunikacji miejskiej, zadeklarowana publicznie przez samorządy przed wielu laty. Rezygnacja z odrębnie działających w Gdańsku i Gdyni zarządów komunikacji miejskiej i zastąpienie ich wspólnym Metropolitalnym Zarządem Komunikacji byłaby realnym, milowym krokiem w pożądanym kierunku. Konieczne jest tu podporządkowanie partykularnego interesu miasta interesowi zbiorowemu Metropolii. Gdynia jest gotowa pójść na to choćby jutro. Czekamy na stanowisko Gdańska!

Nie wszystko złoto, co się świeci

Nie każdy projekt należy wspierać tylko dlatego, że ma nazwę metropolitalny. Zwłaszcza zaś - jeśli jest zły i słaby. Straciliśmy już przed kilku laty wiele czasu, dyskutując o złym pomyśle Pawła Adamowicza, by Metropolia była jednym miastem z nazwą Gdańsk. Gdy wówczas tłumaczyliśmy absurdalność tego pomysłu, wiele osób uznało bezpodstawnie, że to nie krytyka złego projektu lecz negowanie idei metropolizacji. Dziś odnosimy podobne wrażenie. Brak akceptacji dla bardzo słabego, ostatniego pomysłu Pawła Adamowicza, w gronie jego politycznych przyjaciół wywołuje równie żywą reakcję. Na przekór racjonalnym argumentom.

Rada w Radzie i w Sejmie

Marszałek Województwa w procesie metropolizacji ma nie tylko ważną rolę, ale też realne narzędzia. Powołał przecież - specjalnie dla prac nad tymi zagadnieniami - Radę Metropolitalną Zatoki Gdańskiej, która skupia wszystkie miasta i gminy z obszaru metropolitalnego.

Oczekujemy od pana Marszałka zdynamizowania prac tego reprezentatywnego ciała. Na początku maja br. zwróciłem się do Pana Marszałka Województwa Pomorskiego o zwołanie Rady Metropolitalnej i podjęcie dyskusji nad zacieśnianiem współpracy w ramach Metropolii. Jestem przekonany, że w partnerskiej rozmowie, wysłuchawszy opinii wszystkich zainteresowanych, damy radę (nomen omen) wypracować rozwiązanie dobre dla mieszkańców miast i gmin tworzących naszą Metropolię.

Od naszych pomorskich posłów zaś, żarliwie deklarujących się jako orędownicy metropolii, oczekujemy, by wreszcie skutecznie zawalczyli w Parlamencie o ustanowienie prawa, które nam, samorządowcom, da tak bardzo potrzebne narzędzie do budowania integracji.
Wojciech Szczurek

Opinie (339) ponad 10 zablokowanych

  • Komunikaca metropolitalna TAK!

    Ja chcę trajtki na Orunię!

    • 1 0

  • naprawdę (1)

    wyszomirski i gromadzki stracą ciepłe i intratne stołki? nie wierzę..to niemożliwe układ jest zbyt silny i przesiąknięty wałkami i kultem jednostki...No tak,wpływy Zkm Gdynia to cały wałek miasta Gdynia.

    • 2 1

    • Czy ktoś wie ile kosztuje wynajęcie powierzchni na autobusie w Gdyni, aby wykleić go reklamami ?

      Ostatnio zaśpiewano mi ponad 5000PLN za miesiąc. Wydaje mi się, że skoro przedsiębiorstwo publiczne, to powinien być jakiś oficjalny cennik.

      • 1 0

  • Ja zawsze się czułem obywatelem Trójmiasta

    Jak widzę te animozje między mieszkańcami, to rzygać się chce.
    A tych trzech gagatków (wliczając Karnowskiego) to bym pogonił w cholerę, bo im od zbyt długiego siedzenia na stołkach palma odbija.

    Trza zacząć od scalenia komunikacji, a jak to się uda, to można myśleć o następnych krokach.

    • 7 1

  • szczurek!!

    A MOZE W KONCU ZACZNIESZ REMONTOWAC BULWAR GDYNSKI BO TE DOLY I PLYTY STARE CO MAJA 40 LAT OKOLO TO SYF I TRAGEDIA !!!!
    POPEKANE I DZIURY TO JEST WIZYTOWKA TEGO PREXYDENTA GDYNI MASAKRA!!! WEZ CZLOWIEKU SIE DO ROBOTY A NIE PATRZYSZ NA GDANSK!!

    • 6 2

  • "nie ma determinacji Parlamentu" (7)

    a czy jest determinacja Prezydenta Adamowicza, aby był"wspólny bilet metropolitalny, ile wysiłków musiała włożyć Gdynia, aby przekonać Gdańsk do projektu kolei metropolitalnej - kto miał najwięcej koncepcji z tramwajem i innymi "odjazdami"?, program 100 km nowych ścieżek rowerowych łączących Gdańsk - Sopot z Gdynię, (miał to robić specjalnie powołany urzędnik i CO?
    - program inteligentnego systemu zarządzania ruchem TRISTAR, miał już dawno funkcjonować i co?
    Jedynie tramwaje wodne na Hel się sprawdzają, wspólna promocja turystyczna i gospodarcza na targach krajowych i międzynarodowych(?), wspólne spółki, takie jak Pomorski Regionalny Fundusz Poręczeniowy i Pomorski Fundusz Pożyczkowy, wspólne zarządzanie infrastrukturą komunalną, m.in. w Komunalnym Związku Doliny Redy i Chylonki,
    Jedynie Adamowicz pilnuje przejęcia gdyńskich imprez jako własnych w staraniach o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 dla Gdańska "i Metropolii", tylko co z tego będzie miała Gdynia? Czy tu nie powinien Szczurek postawić warunku, OK, ale dofinansowanie z UE i przyspieszenie budowy Forum Morskiego. I niezmiernie ważna wreszcie - Invest Pomerania, któremu patronuje Marszałek Województwa...
    Panie Prezydencie a gdzie;
    - Port Lotniczy Gdynia Kosakowo i dodatkowa infrastruktura z nim związana?
    - OPAT
    - przedłużona Trasa Czerwona" (Wiśniewskiego)
    - modernizacja sieci trolejbusowej (właściwe wsparcie do programów unijnych),
    - wsparcie także a nie przeszkadzanie w pozyskaniu środków unijnych m.in. na ogromny kompleks Centrum Sportów Zimowych na Górze DONAS, przy budowie pływalni pełnowymiarowej, i stadionu wielofunkcyjnego z przewodnią dyscypliną LA.
    - rozbudową Akwarium
    - itd, itp.

    PO prostu dobrze życzcie, nie przeszkadzajcie a gdzie trzeba POpierajcie i wszystko będzie OK.

    • 7 14

    • nauczcie się pisać wnioski o dotacje UE (4)

      nieroby.
      Widzę że prąd już w um gdynia włączyli bo trolle wracają

      • 12 5

      • każdy sądzi względem siebie (3)

        nie tak dawno "ktoś" z numeru IP Urzędu Miejskiego w Gdańsku pisał w godzinach pracy wulgarne i obraźliwe komentarze co do opozycyjnych tekstów i peany na tematy Gdańska i ich władz oraz na dodatek prowadzi blog. Znasz tę sprawę?

        Myślisz, że jak Gdańsk tak robi to już wszyscy. My nie musimy bo prawda się zawsze obroni sama. A gdyby ta sprawdzić IP obecnie ile tu piszących negatywy jest związanych z UM Gdańsk - podejrzewam WIĘKSZOŚĆ. Ja POznaję to np. po żenująco i niemiłosiernie niskim poziom pyskówki, wulgaryzmów, brak argumentów merytorycznych, proste a nawet prostackie chwyty atakujące osobę, co świadczy o braku rzeczowych źródeł i powiązanych przyczyn.

        Panie Prezydencie Szczurek, psy szczekają a karawana musi jechać dalej.
        Gratuluje, i oby tak dalej!

        • 6 16

        • Czego gratulujesz? blisko 60 procentowego długu, zapaści portu, największego bezrobocia w Trójmieście? (2)

          • 8 4

          • NIE KŁam (1)

            polecam strony urzędów pracy, a przekonasz się, że POdobne bezrobocie jest w Gdyni jak w Gdańsku, porty też maja się dobrze tu i tam

            • 4 6

            • Podobne tak, takie same nie

              • 1 0

    • za długi ten komentarz,nie chce mi sie czytac,streszczaj się pan!

      • 1 0

    • i o to chodzi.

      Zgoda buduje, nie wybiegaj Pan Panie ADAMOWICZ przed szereg.Powinniście Panowie dbać o siebie i cytat,, wypracować rozwiązania dobre dla mieszkańców miast i gmin tworzących naszą METROPOLIE,, Nam mieszkańcom żyło by się lepiej, szukać rozwiązań prostych, nie kombinować. Traktować wszystkich sprawiedliwie, nie podlizywać się Klerowi, i pamiętać wszyscy są równi. TU i TAM. POZDRAWIAM TRÓJMIASTO NIE DZIELE LUDZI NA TYCH Z GDAŃSKA, SOPOTU, GDYNI BO CZŁOWIEK SIE LICZY, A NIEKTÓRZY ZAPOMINAJĄ - PRZYKRE.

      • 5 2

  • Czy to prawda, że nowy pomysł departamentu promocji

    to 35-metrowy maszt w centrum miasta z flagą o powierzchni 400 m2?

    • 2 2

  • Super pomysł. (7)

    Szkoda tylko, że jego wprowadzanie idzie tak wolno. Albo nie idzie wcale.

    Ktoś kiedyś w komentach ładnie wytłumaczył dlaczego Gdańsk nie chce takiego rozwiązania - bo wpływy z ZKM to zabezpieczenie długów miasta.

    • 123 16

    • Prez. W Szczurek zauważył swój bląd (4)

      i stara się go szybko naprawić ?

      • 8 15

      • Szczurek od dawna mówi o wspóllnym transporcie i komunikacji.... Dodatkowo razem w innymi gminami i miastami Gdynia wdrożyła (3)

        wspólny program "Dolina Redy i Chylonki" Adamowicz mówi za to głównie o "stowarzyszeniach" :/

        Szczurek ma racje - konkrety, a nie wizje...

        • 28 5

        • to się nie odrzuca projektu (2)

          tylko zgłasza zastrzeżenia i pracuje nad nim dalej.

          • 4 9

          • (1)

            Projektu Stowarzyszenia?

            Bardzo dobrze, że odrzucił. Bo tu chodzi o konkrety a nie na gadanie. Szczurek w przeciwieństwie do Adamowicza może się pochwalić konkretnymi rozwiązaniami. A nie kolejnymi stowarzyszeniami i gadkami bez efektów.

            Oczywiście, przez przypadek "zapomniałeś/aś" tego dodać.

            • 11 3

            • projekty NARZUCONE się odrzuca

              co innego zgłosić zastrzeżenia na etapie opracowywania projektu a co innego otrzymać projekt, przy którego powstawaniu się nie uczestniczyło. To takie lekceważące ze strony Adama Pawłowicza - jak większość jego poczynań,

              • 1 1

    • ależ oczywiście Rollo Greckie: sytuacja Gdańska jest taka, że komisaryczny zarząd to w takiej dynamice zarządzania tym miastem, (1)

      kwestia niedalekiego czasu umowa metropolitarna została podpisana jakiś czas temu i w ramach niej prowadzi się działania.

      Nie chce mi się wierzyć, że ten nowy projekt Adamowicz podłożył do podpisu, bez konsultacji wcześniej - to że nie pojawił się w jego projekcie Marszałek to dowód na szalony pośpiech przy tworzeniu tego dzieła

      • 1 0

      • Szalony pośpiech, żeby nie było że nic nie robimy...

        • 4 0

  • Pomysły,Pomysły, pomysły

    Polska kraj mądrych ludzi źle zarządzanych.

    • 0 1

  • POTRZEBNA INTEGRACJA (3)

    Popieram wezwanie prezydenta Wojciecha Szczurka do rezygnacji z odrębnie działających w Gdańsku i Gdyni zarządów komunikacji miejskiej i zastąpienie ich wspólnym Metropolitalnym Zarządem Komunikacji. To byłby krok we właściwą stronę, mogący faktycznie zainicjować powstanie zrębów przyszłej metropolii trójmiejskiej. Podchody w tej sprawie odbywają się od wielu już lat i brak powodzenia jest miernikiem niedojrzałości władz miast trójmiasta, abstrahując od rozkładu poziomu tej winy na poszczególne samorządy. Mądre regulacje ustawowe oczywiście również przydałyby się. Jednakże nic one nie pomogą, jeżeli nie będzie woli do takiej integracji, co, jak mi się wydaje, szybko nie nastąpi. Przeszkodą są, według mnie, niezdrowe ambicje polityczne oraz interesy gospodarcze grup, które straciłyby na znaczeniu w przypadku takiej integracji.

    • 13 4

    • wypowiedź rzecznika zkm (1)

      gratulacje panie rzeczniku zkm gdynia, każda okazja dobra żeby się pokazać

      • 1 3

      • Pudło j-23!

        • 2 0

    • przywrócić

      WPK GG

      • 1 0

  • Bob Budyń chce uciec przed długami?

    nie ucieknie. Nie będzie niczego.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane