• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraki: niewidzialne zagrożenie dla Bałtyku

rb
3 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Badania wraków pozwalają ocenić jakie stanowią zagrożenie.
  • Badania wraków pozwalają ocenić jakie stanowią zagrożenie.
  • Badania wraków pozwalają ocenić jakie stanowią zagrożenie.

Wrak tankowca Franken, który znajduje się w Zatoce Gdańskiej, a także inne wraki są sklasyfikowane jako potencjalnie niebezpieczne dla ludzi i środowiska naturalnego.



Międzynarodowa Konferencja Wraki Bałtyku zorganizowana przez Fundację MARE i Instytut Morski w Gdańsku odbyła się w Warszawie. To pierwsze tego typu spotkanie naukowe w Polsce z udziałem ekspertów z krajów nadbałtyckich w całości poświęcone niebezpiecznym wrakom zalegającym na dnie Bałtyku.

Celem konferencji zorganizowanej przez MARE jest zwrócenie uwagi na problem paliwa we wrakach zalegających na dnie Morza Bałtyckiego oraz rozpoczęcie międzynarodowej dyskusji w poszukiwaniu rozwiązania tego pilnego problemu. W czasie konferencji omówiony został między innymi przypadek wraku T/S Franekn, bazując na wynikach ekspedycji badawczej przeprowadzonej w 2018 roku przez Instytut Morski w Gdańsku i Fundację MARE.

Co zrobić z wrakami?



W czasie konferencji wystąpili m.in Jorma Rytkönen z fińskiego Instytutu Ochrony Środowiska (SYKE), Frida Åberg ze szwedzkiej Agencji ds. Gospodarki Morskiej i Gospodarki Wodnej, Matt Skelhorn z Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, Marek Reszko z Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, Benedykt Hac - Kierownik Zakładu Oceanografii Operacyjnej Instytutu Morskiego w Gdańsku, Justyna Rogowska z Zakładu Toksykologii Środowiska Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Ville Peltokorpi - prawnik i nurek naukowy związany z Uniwersytetem Helsińskim oraz fińską organizacją non-profit Bedawane, zrzeszającą nurków dokumentujących wraki w Zatoce Fińskiej.

Podczas konferencji omówione zostały takie kwestie, jak: negatywne skutki wycieków paliwa, skala problemu, stosowane metody oceny ryzyka, ramy prawne dotyczące podejmowania operacji na wrakach oraz rodzaje dostępnych technologii oczyszczania wraków.

- Konferencja Wraki Bałtyku spotkała się ogromnym zainteresowaniem, wzięło w niej udział blisko 70 osób reprezentujących szerokie grono urzędników rządowych, naukowców, przedstawicieli organizacji pozarządowych, ekspertów ratownictwa i przedstawicieli biznesu. Wierzymy, że konferencja może być kamieniem milowym dla dalszych rozmów i działań mających na celu zabezpieczenie wraków zarówno w Polsce, jak i na terenie całego Morza Bałtyckiego - mówi Olga Sarna z Fundacji MARE.

1,5 mln litrów paliwa tylko w jednym wraku



Przypomnijmy, że projekt prowadzony przez MARE dotyczy wraku tankowca Franken z czasów II wojny światowej, który zalega na dnie Zatoki Gdańskiej, a w którego zbiornikach znajdować się może nawet 1,5 mln litrów paliwa. Ze względu na zaawansowaną korozję wrakowi grozi zawalenie, rozszczelnienie i wyciek paliw bezpośrednio do wód Zatoki. Potencjalny wyciek może zniszczyć wiele cennych i chronionych siedlisk.

Wrak Frankena wyłączony z nurkowania



W lipcu i sierpniu zeszłego roku Fundacja MARE przeprowadziła kampanię informacyjną na temat Frankena. W efekcie prowadzonych działań niemal 50 tysięcy osób podpisało się pod petycją na stronie fundacjamare.pl. Poparcie społeczne jest niezbędne do mobilizacji rządu, instytucji naukowych i biznesu do zaangażowania się w ochronę Bałtyku i wzięcia odpowiedzialności za oczyszczenie wraku.

W październiku 2018 wrak został oznaczony przez Urząd Morski w Gdyni jako "czasowo wyłączony dla nurkowania". Dyrektor Urzędu Morskiego napisał w wysłanym wyjaśnieniu:

- Wrak statku Franken został czasowo wyłączony z płetwonurkowania w celu przeciwdziałania zagrożeniom, które są związane z potencjalnym zaleganiem we wraku substancji ropopochodnych i amunicji oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa osób uprawiających płetwonurkowanie sportowo-rekreacyjne. Ponowne udostępnienie ww. wraku statku do płetwonurkowania sportowo-rekreacyjnego nastąpi po wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości dotyczących zagrożeń wynikających z możliwości zalegania we wraku substancji ropopochodnych oraz transportowanej przez statek bojowej amunicji pochodzącej z okresu II wojny światowej.

To dopiero początek



W ramach kolejnych działań zaplanowanych na ten rok, Fundacja MARE organizować będzie spotkania lobbyingowe mające na celu nawiązania współpracy z odpowiednimi instytucjami oraz pozyskanie finansowania na oczyszczenie Frankena. Ponadto w ramach działań międzynarodowej grupy eksperckiej prowadzone będą prace nad stworzeniem Ogólnej Metodologii Oczyszczania Wraków na Bałtyku, która ma posłużyć jako międzynarodowa instrukcja w kwestii oceny ryzyka i sposobów oczyszczenia wraków.

- Projekt ma charakter pilotażowy - oprócz planu oczyszczania Frankena, również stworzenie ogólnej metodologii oczyszczania wraków do zastosowania na innych wrakach Bałtyku, stanowiących potencjalne zagrożenie. Liczymy, że działania te przerodzą się w kolejne projekty, mające na celu oczyszczenie bałtyckich wraków - dodaje Olga Sarna z Fundacji MARE.
rb

Opinie (110) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedyś w latach ubiegłych

    Morze Bałtyckie wyrzucało na plaże zgranulowany mazut.(2003 rok) to Specjaliści uspokajali, że mazut jest cięższy od wody i utrzymuje się przy dnie, a jedynie prądy morskie mogą go pokierować w kierunku lądu. Mazut z czasów II wojny światowej był słabej jakości i już krystalizował poniżej 30 st.C Jeżeli Franken ma pełne zbiorniki mazutu to łatwo go wydobyć. Czy ktoś badał jego konsystencję ? Może już się zbrylił-zestalił( stan stały) i jest asfaltem?
    To koniecznie trzeba zbadać. Katastrofą dla siłowni okrętowej jest całkowite wystudzenie mazutu do +20 st.C. Remont całej instalacji murowany. Łopaty i szufelki idą w ruch i żmudna walka z mazidłem i "klejem Conrada" jak mówila w filmie z lat 70-tych Pipi Langstróm

    • 4 0

  • Jak zwykle -będą debatować-wyjaśniać

    i pierdziou-pierdziu następne kilka lat , jak się do tego zabrać. Na początku trzeba wrak (dwie części) dokładnie zbadać pod kątem saperskim. Ten tankowiec był dobrze uzbrojony bo posiadał trzy działa kal. 150 mm, 16 działek kal.20 mm i 2 działka kal.37 mm)p-lot). Amunicję do tego "sprzętu" na pewno posiadał i to w zapasie. Konkretnie też wytyczyć miejsce skąd można pozyskać próbkę/próbki i jechane z tematem. Może ten mazut faktycznie jest już asfaltem?
    Mniej "gawędzić", a zacząć konkretnie działać.

    • 2 0

  • niech niemcy sprzątają---to ich wina

    • 2 0

  • Jeszcze zalegający w dużych ilościach iperyt

    • 4 0

  • Iperyt

    Jeszcze jest zalegający na dnie Bałtyku w bardzo dużych ilościach iperyt

    • 2 0

  • Pamiętacie... (2)

    ... plaże zasłane zdechłymi, owrzodzonymi węgorzami? Wspomnienie dedykuję nabywcom lokali na wynajem krótkoterminowy.

    • 7 0

    • obsr*ją się tymi turystami :)

      • 0 0

    • Podatki

      Już niedługo wejdzie ustawa regulująca najem krótkoterminowy i skończy się eldorado dla Januszy.

      • 0 0

  • "Poparcie społeczne jest niezbędne do mobilizacji rządu, instytucji naukowych i biznesu do zaangażowania się w ochronę Bałtyku i wzięcia odpowiedzialności za oczyszczenie wraku." - ca za bełkot, niech Niemcy za to płacą.

    • 4 0

  • Dobre niemieckie wykonanie, (2)

    jeszcze palą się reflektory burtowe

    • 4 0

    • Deutsche wirtschaft (1)

      • 1 0

      • niech zabierają , to jest ich

        • 0 1

  • lubie te konferencje

    po pieprza , pochleja ,a na konice dojda do wniosku ze jak rzad nie pomoze to nic nie mozna zrobic, za rok nowa konferencja bedzie

    • 6 2

  • A wy głupi Polacy budujcie nową siedzibę dla urzędników wojewody

    zamiast skupić się na ochronie środowiska naturalnego.
    Kolejny raz, bedzie mądry po szkodzie.
    Jak z tych wszystkich wraków wyleje sie chemia do naszego kochanego Bałtyku.
    Życia i turystyki nie będzie w pasie kilkudziesięciu kilometrów od morza.

    Kradnijcie i myślcie o swoich zadach dalej idioci. Zamiast o wspólnym dobrze jakim jest natura.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane