• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystkie Pesy jeżdżą już po Gdańsku

Krzysztof Koprowski
29 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 22:02 (29 grudnia 2011)

Zobacz, jak pasażerowie testowali najnowszą Pesę dostarczoną do Gdańska zaledwie kilka dni temu.


35 tramwajów Pesa zgodnie z przyjętym dwa lata temu harmonogramem, kursuje już po Gdańsku. W czwartek, podczas tramwajowej parady, oficjalnie do służby został wprowadzony ostatni pojazd, wieńcząc tym samym zamówienie warte ok. 305 mln zł.



Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów. Pesy na gdańskich torach kursują od ponad roku. Obecnie dostarczone zostały już wszystkie z 35 zamówionych tramwajów.
Najnowszy tramwaj, oznaczony numerem taborowym 1045, nosi imię Macieja Gwiazdy, pioniera powojennej komunikacji miejskiej na Wybrzeżu oraz wieloletniego dyrektora technicznego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk - Gdynia (WPKGG), w którym przepracował ponad 30 lat. Pojazd wziął udział w paradzie, na trasie Brama Wyżynna - Armii Krajowej - 3 Maja - Hucisko - Brama Wyżynna, wraz z pozostałymi pięcioma Pesami

Realizacja zamówienia zawartego pomiędzy Gdańskiem a bydgoskimi zakładami Pojazdów Szynowych Pesa oznacza, że ZKM dysponuje obecnie największym udziałem niskopodłogowego taboru w Polsce. Aż 67 proc. wszystkich tramwajów, to pojazdy niskopodłogowe. Oprócz Pes, znaczną ich część stanowią tzw. Dortmundy (docelowo 46 tramwajów) oraz także trzy Bombardiery NGT6, cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99 oraz dwa (jeden w eksploatacji) Konstale 114Na.

Jak oceniasz gdańskie tramwaje?

Dla porównania: w Krakowie udział niskopodłogowego taboru wynosi ok. 30 proc, w Elblągu 25 proc., we Wrocławiu - ok. 24 proc., zaś w Warszawie - ok. 22 proc.

Dla obsługi gdańskiej sieci tramwajowej potrzeba 99 tramwajów. Nadal więc w eksploatacji pozostają wysłużone i często zaniedbane Konstale 105Na. Te jednak nie będą modernizowane, lecz złomowane.

- Pracujemy nad tym, by w najbliższych latach dokonać wymiany wszystkich tramwajów typu 105Na. Pragniemy uzupełniać stan taborowy pojazdami używanymi, lecz z wyższym poziomem technologii, mniej awaryjnymi i bardziej przyjaznymi dla pasażerów - zapowiada Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Zdaniem, ZKM Gdańsk, nabycie Pes było świetnym wyborem. Pojazdy te działają niemalże bezawaryjne.

- Po dotarciu do nas tramwaje były gotowe do wyjazdu na trasę już po dwóch dniach. W miastach europejskich zdarza się, że trzeba czekać na to trzy miesiące, a nawet i pół roku - dodaje Zgliczyński.

Gdańsk jednak nie jest jedynym miastem, które zakupiło pojazdy z bydgoskiej fabryki. Ta powoli staje się potentatem europejskim w produkcji pojazdów szynowych, specjalizującym się w budowę tramwajów, pociągów oraz modernizacji taboru.

- Łączny portfel zamówień to ponad 250 tramwajów. Oczywiście wśród nich są też nowe tramwaje, ponieważ różne miasta mają różne potrzeby i konfiguracje, tak jak np. Częstochowa. Wygraliśmy też przetarg w Rumunii. Ponadto dostarczymy 12 pociągów do Bawarii w Niemczech - mówi Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz.

Uruchomienie Węzła Kliniczna, zmiany w kursowaniu tramwajów

Jeszcze w tym roku, 30 grudnia, do użytku zostanie oddany Węzeł Kliniczna. Dzięki temu będzie możliwe uruchomienie na stałej trasie linii 8: Jelitkowo - Zaspa - Kliniczna - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Przeróbka - Stogi Plaża. Jednocześnie likwidacji ulegnie tymczasowa linia 98 (Plac Solidarności - Stocznia Północna). Od 1 stycznia na pętli Jelitkowo, dzięki uruchomieniu peronów przystankowych, trasę rozpoczynać będzie także linia 8 (obecnie dla tej linii trzeba skorzystać z przystanku Helska). Natomiast ok. 10 stycznia wznowione zostaną kursy zawieszonych linii 4, 7 oraz 10.

Miejsca

Opinie (233) ponad 10 zablokowanych

  • miało być: SŁOŃCE SKWERU....

    • 0 0

  • Szczurek kombinuje jak przebic PESY. ma pomysł- fajerwerki...

    śledzie z otwartymi "szczękami ??? ustami??? " , niech będzie: z otworami gębowymi patrzą na Gwiazdę Skweru...

    • 0 1

  • MOTORNICZOWIE (2)

    To nie Pesy są kiepskie i szarpią tylko Motorniczowie uznają zasadę GAZ DO DECHY przy ruszaniu potem pełna kita i hamowanie tuż przed przystankiem A MY LATAMY PO TRAMWAJU JAK SAMOLOTY.Może jakaś kontrola pracy panów motorniczych Podobno są zamontowane Tachografy. Szkoda zniszczyć tak ładny sprzęt.

    • 14 7

    • ad motorniczowie

      Bo część motorniczych zapomina, że nie wozi już nawozu i ziemniaków-przyzwyczajenie druga natura.

      • 0 1

    • pajacykow

      • 1 0

  • Bombka. (1)

    Bombardier byłby lepszy !.

    • 25 7

    • bombka

      Zgadzam się,Bombardiery są 100x lepsze i wewnątrz pięknie rozplanowane.Mniejszy bombardier ma 2x tyle miejsc siedzących co Pesa.

      • 1 1

  • Zlikwidowac te tramwaje, niech biedota kupi sobie samochody a nie woza sie za pieniadze podatnikow. (2)

    • 1 19

    • Ty bogacz (1)

      zza kółka UNO,ssiasz?

      • 7 0

      • Nie

        Tico, albo Skodę octavie bo na passata nie stać oczywiście w gazie.

        • 0 0

  • A ja wolę Bombardiery. Na zewnątrz i w środku są jak wysokiej klasy limuzyny. Są proporcjonalnie do tego drogie. Ale mają pewną (5)

    wadę: Jazda Bombardierami jest tak rozkoszna, że zawsze przegapiam przystanek. Wejście jest jak przejściem w lepszy wymiar. A wyjście naraża na kontakt z Budyniolandią...

    • 29 9

    • BOMBARDIEJ NAJLEPSZYM TRAMWAJEM!!! (1)

      Najlepszymi Gdańskim tramawajami są BOMBARDIERY!!Choć są tylko 4 to,bo trochę drogie.Ale za jakość się płaci.Pesy tez nie były tanie,ale nie mają porównania z Bombardierem.Pesy są ładne,bo są nowe i nic poza tym,a BMB chociaż ma kilka lat to wsiada się do niego nadal jak do limuzyny:):)

      • 3 0

      • tak jak z autami :)

        Wolał byś nowe Tata indica :) czy mercedesa z początku lat 90??(oczywiście zadbanego) ja chyba merola :) mimo że to 20 lat różnicy.

        • 0 0

    • Dodaj, że z perspektywy klienta, Bombardier wydaje się lewitować nad torami. (2)

      • 3 1

      • (1)

        Bombardier jest jak Tuskobus, wsiadając do PESY słyszę ciche spieprz.j dziadu.

        • 0 2

        • to idź do specjalisty, jak głosy słyszysz. albo na egzorcyzmy?

          • 1 0

  • Dziwny ultradźwięk w nowym tramwaju? (23)

    Raz jechałem ta nówka podczas jazdy i wydawał z siebie dziwny piskliwy niski dźwięk... Nie wiem czy taka usterka wystąpiła/uje w tym jednym, którym jechałem czy pojawia się ten defekt także w innych tramwajach.

    Czy spotkaliście się z czymś takim?

    • 10 44

    • Edycja wpisu: Dziwny ultradźwięk w nowym tramwaju? (6)

      Raz jechałem tym tramwajem i wydawał z siebie dziwny piskliwy niski dźwięk.
      Nie wiem czy usterka wystąpiła tylko w tym jednym tramwaju, którym jechałem czy pojawia się także w innych?

      Czy spotkaliście się z czymś takim?

      • 2 8

      • chłopcze, wróć do podstawówki (tylko porządnej!) i zrób ponownie kurs fizyki (2)

        bo tego twojego bełkotu nie da się czytać - mózg się wyłącza na tych bredniach

        • 7 1

        • w podstawówkach nie ma fizyki... (1)

          zaczyna się dopiero w gimnazjum! zanim zaczniesz kogoś pouczać-sam zasięgnij informacji

          • 3 2

          • Nie mam dzieci

            A u mnie była fiza w podstawówce, nie chodziłem do kouchozu jakim jest gimnazjum

            • 0 3

      • (2)

        Dźwięk niski nie jest piskliwy. Idź synek na korepetycje z fizyki.

        • 14 1

        • Oszczędze mu szukania i czytania. (1)

          Drogi kolego Adamie wytłumaczę tak bez patrzenia w książke. Niski dźwięk jest znany wszystkim potocznie jako bass, a mówi się na niego niski ponieważ jego przedział częstotliwości to jakoś od 50Hz do 200Hz. Piskliwy dźwięk będzie natomiast wysokim ponieważ jego częstotliwośc jest dużo większa od kilku kHz w górę.

          Z ciekawości powiem że błona bębenkowa wraz z wiekiem staje się sztywniejsza przez co ludzie starsi nie słyszą piskliwych dzwięków. Człowiek w wieku 20 lat który nie słucha głośnej muzyki przez słuchawki słyszy zazwyczaj dzwięk do ok 18kHz.

          Nie wiem czy tajemniczy pisk w nowych tramawajach jaki Ty słyszysz to poprostu dźwięk silników napędzających go.

          Jeszcze dodam coś od siebie jak byłem młody mielismy w domu stary telewizor kineskopowy. Kiedy działał wydawał charakterystyczny piskliwy dźwięk, moi rodzice go nie słyszeli a mnie denerwował. Kiedyś w technikum dowiedziałem się że ten dzwięk wydawały cewki kktóre wpadały w rezonans wydając wysoki dźwięki. Moi rodzice oglądali i nic nie słyszeli a mnie bolała głowa.

          • 12 0

          • czyli wszystko jasne

            Adam jest po prostu gów... bardzo młodym człowiekiem. A więc słyszy ów dźwięk, jak i nie widzi różnicy między niskim, a piskliwym dźwiękiem. Krytykujcie go jak już zacznie podstawówkę.

            • 3 1

    • Ja się spotkałem (1)

      Z dźwiękiem popiardującego motorniczego- myślał,że jest sam,a ja tuż za nim i uświadczyłem jego dźwięk bąka.
      Niski,stonowany,mocny!

      • 3 4

      • niski stonowany mocny i piskliwy!!

        • 0 1

    • dzwięk

      piskliwy niski? piskliwy to wysoki dzwięk

      • 1 1

    • Rozumiem o co Panu chodzi, ten dźwięk słychać, kiedy tramwaj rusza i przeyspiesza. (3)

      I nie jest to żadna usterka, tylko nic innego jak mechanizm przyspieszania i każda Pesa tak ma.

      • 10 1

      • Ostatni raz takie dźwięki słyszał Osama bin Laden nad swoja willą w Pakistanie.

        • 2 0

      • Dzwięk

        Toć to turbina pewnie jak u mnie w BMW!!!

        • 0 1

      • ... ew. to dźwięk otwierania i zamykania drzwi.

        • 0 4

    • to piskliwy czy niski, zdecyduj się.

      w każdej pesie taki odgłos występuje podczas jazdy

      • 1 1

    • Chodzi Ci o dźwięk falowników?

      Takie coś możesz tutaj pod koniec usłyszeć:

      • 3 1

    • To w końcu piskliwy czy niski ten dźwięk sie wydobywał?

      • 1 0

    • też na to zwróciłem uwagę..

      • 5 1

    • (4)

      Jak niski dźwięk może być ultradźwiękiem. Jak niski dźwięk może być piskliwy? Przemyśl i wróć z pytaniem ponownie synu ;)

      • 20 3

      • Z tego co słyszałem, słonie wydają ultradźwięki. Aby je usłyszeć, trzeba magnetofon bardzo przyspieszyć. Stąd wnioskuje, że są (2)

        niskie.

        • 3 2

        • (1)

          może więc na dachu tramwaju jechał słoń???

          • 18 1

          • ze słonicą

            i se urządzili bunga bunga

            • 9 3

      • Taki dźwięk jak w tym audio, tylko na stałym poziomie

        youtube.com/watch?v=WD2SY8stBZQ

        • 2 2

  • gratulacje przede wszystkim dla bydgoskiej Pesy! (3)

    • 43 28

    • (2)

      Zgodze sie...tylko zeby jeszcze dopracowali wnetrze bo siedzenia rozmieszczone sa beznadziejnie :):)

      • 7 5

      • (1)

        Lista niedoróbek jest długa. Gdyby tramwaj wszedł na rynek 10 lat temu można by pewne wady wybaczyć... . Mimo to dobrze, że w kraju jest firma która produkuje pojazdy szynowe na średnim europejskim poziomie. Boję się tylko, że największym wrogiem PESY jest sama PESA - zmonopolizowanie rynku nie zachęca do zmian, rozwoju i dbałości o klienta... .

        • 1 0

        • Bez zmian, poprawienia tych kół i tych siedzeń zwyczajnie padną.

          • 1 0

  • PESA :(( (13)

    Jak dla mnie to najgorsze (nie biorąc pod uwagę Konstale 105Na) ze wszystkich dostępnych w komunikacji gdańskiej tramwajów, najbardziej niewygodne, głośne i rzucające pasażerami zwłaszcza stojącymi na wszystkie strony nie pomaga nawet trzymanie się uchwytów, nie mówiąc już o beznadziejnym rozkładzie siedzeń zwłaszcza tych bokiem do wnętrza, dzięki czemu pasażerowie stojący (bo miejsc siedzących jest strasznie mało) nie mają możliwości innego stania depczą siedzącemu po palcach u stóp. Moim zdaniem ten kto zaprojektował to wnętrze (bo zewnętrznie wygląd jest super) i następnie ten co je zaakceptował do produkcji powinni dostać dożywotny nakaz jazdy tymi pojazdami oczywiście zajmując tylko miejsce stojące bez trzymanki.

    • 117 90

    • (3)

      d*pku, a wiesz czemu siedzenia sa ustawione tak a nie inaczej? oczyeiscie nie wiesz. ale co oczekiwac od gamoniow bez szkol ktorzy tu siedza i narzekaja. sami nic nie potrafia stworzyc, tylko wytykaja innym.

      • 3 7

      • (2)

        to mi wytłumacz

        • 2 2

        • chodzi o to, ze w pesach są fatalne, ogromne koła

          • 1 1

        • To przeczytaj to co jest napisane powyżej. To nie boli.

          • 1 2

    • Dożywotni nakaz?? (1)

      Jak Ty sobie to wyobrażasz??

      • 1 14

      • he he nie czytaj tego tak dosłownie

        • 2 0

    • zgadzam sie całkowicie

      Ogólnie tramwaj sprawia świetne wrażenie, ale zbyt mało jest miejsc siedzących jak na tej wielkości wnętrze, co powoduje wieczny tłok,a te siedzenia bokiem to jakaś pomyłka.Są bardzo niewygodne zarówno dla siedzących jak i wiszących nad nimi ludzi.

      • 8 2

    • (2)

      Jak ci przeszkadzają siedzenia bokiem do wnętrza, to przejdź sobie tam gdzie ich nie ma, albo sam zaprojektuj niskopodłogowy tramwaj, mądralo! Zobaczymy gdzie uda ci się upchnąć wózki i silniki. Potem oczywiście powinieneś dostać dożywotni nakaz jazdy wymyślonym przez siebie cudem.

      Mnie te siedzenia są w sam raz. Przy oknie jest półka akurat na mniejszy bagaż albo większe zakupy.

      • 13 26

      • jakość w Bombardier jest niskopodłogowy i w mieści wózki i silniki (1)

        • 6 2

        • Tylko że nie jest niskopodłogowy w 100%. W dodatku jest chyba najgłośniejszy z gdańskich tramwajów. Z uwagi na zły projekt podwozia jest najbardziej wrażliwy na nierówności toru i na zakrętach musi ostro zwalniać. Innymi słowy - lipa totalna. W dodatku jest ciasny, ma złe rozstawienie siedzeń, a te są strasznie niewygodne. W tramwaju tej wielkości powinno się mieścić o jakieś 40 osób więcej.

          • 7 7

    • nie pasuje ?

      To kup sobie wygodnego mercedesa i nie marudz buraku

      • 5 17

    • No, to spore przegięcie. (1)

      Rozumiałbym, gdyby ktoś napisał, że można było zamówić lepsze tramwaje, bo faktycznie, Solarisy są lepsze niż Swingi od Pesy. Ale żaden inny gdański tramwaj nie wytrzymuje z Pesą konkurencji: pojemny jest, w miarę bezawaryjny, najmniej chyba trzęsie. Tylko fakt, że Dortmundy cichsze. Ale znów - wśród nowszych tramwajów (czyli tych wyprodukowanych po 1990) Pesa i tak jest najcichsza wśród gdańskich.

      • 8 18

      • nie rok produkcji jest najważniejszy a użytkowość

        tu nie chodzi o najnowsze tylko aby były wygodne, a tu to już nawet przerobione dortmundy są wygodniejsze i cichsze

        • 13 9

  • Lepsze od tych Pes są solarisy ,w Poznaniu spisują się bardzo dobrze,trzeba je było kupić a nie te buble z Pesy (11)

    • 38 176

    • może i spisują się dobrze ale... (8)

      tramwaje solarisa nie weszły jeszcze do produkcji seryjnej. w Poznaniu odbywają (lub odbywały) się ich testy.

      • 22 2

      • Nie prawda (7)

        W Poznaniu są one już masowo dostarczane i kursują na wielu liniach, są bardzo chwalone przez mieszkańców i mają opinię najlepszych tramwajów w tym mieście. I fakt, są moim zdaniem lepsze od naszych Pes, głównie dlatego, że mają zdecydowanie więcej miejsc siedzących, ale nasze Pesy też są udane i nie ma co żałować zakupu.

        • 14 11

        • Solarisy (4)

          nie maja tych dziwacznych skosów w dolnej części pudła wagonu i dzięki temu można było lepiej rozplanować miejsca siedzące / tam nie ma tych siedzeń pod kątem / w części pod wózkami.

          • 6 4

          • misek (1)

            eeee jak niema skosow i skreconych siedziec to nasze sa leprze ;-p

            • 1 0

            • a w tych naszych skosy są, czyli tamte są wygodniejsze

              • 0 0

          • ktoś wykupił abonament na nachalną reklamę solarisa ?

            • 6 5

          • Mamy bardzo ładne tramwaje ale pesy nie są jakieś świetne. To prawda że czyste, ładnie wygladaja w srodku i mają ogrzewanie. Lecz ich najwiekszym minusem jest malo miejsc siedzących i mało miejsc gdzie można sie trzymac gdy są wielkie tłoki.
            Miałam możliwość przejechania się solarisem i polecam mam nadzieje że Gdańsk kupii w przyszłości wlasnie te tramwaje

            • 8 6

        • (1)

          Nie dziwię się,że Poznaniaki się spuszczają jak wszędzie jeździ syf. Gdańsk pod względem jakości pojazdów w komunikacji stoi wysoko. Właśnie jestem w Poznaniu i się dziwię.

          • 7 2

          • W Poznaniu jest poprostu więcej lini tramwajowych i jezdzi więcej tramwajów wię i starszych tramwajów jest troche więcej

            • 2 4

    • Kiedy Gdańsk zamawiał Swingi, to Tramino nie było jeszcze w planach

      • 0 0

    • Łosiu

      Łosiu ...a sprawdź sobie od kiedy produkowane są Solarisy ...i kiedy był przetarg.... oraz czy firma z Poznania składała ofertę na tramwaj do Gdańska...zanim napiszesz kolejną bzdurę ....

      • 52 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane