- 1 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (162 opinie)
- 2 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (42 opinie)
- 3 Mapa pożarów aut w Trójmieście (94 opinie)
- 4 Z dworca na Jasień 80 zł (620 opinii)
- 5 Utwardzą prowizoryczny parking przy hali (7 opinii)
- 6 Nowy płot przy ul. Stolarskiej. Kto go postawił i po co? (39 opinii)
10 ulic walczy o szansę na zmianę oblicza
40 propozycji wpłynęło na opisywany przez nas plebiscyt "ul. Do Zmiany". Eksperci wyłonili z nich dziesięć, które zmierzyły się w finale. Zwycięzcę, czyli ulicę, której zmiana zostanie zaprojektowana przez specjalistów przy współpracy z mieszkańcami, wskazali czytelnicy w ankiecie.
Mieszkańcy Gdańska wysłali organizatorom plebiscytu, czyli Instytutowi Metropolitalnemu, propozycje bardzo różnych ulic: peryferyjnych, działkowych, o zabudowie pierzejowej, większych ulic zbiorczych, a nawet głównych arterii miasta. Część z nich ma zabudowę współczesną, inne bardziej tradycyjną lub wręcz historyczną.
Co najczęściej nie podoba się nam na naszej ulicy?
Swoje zgłoszenia mieszkańcy najczęściej uzasadniali zniszczoną nawierzchnią chodników i jezdni, chaosem przestrzennym (kompozycja urbanistyczna, nieuporządkowanie nośników reklamowych, parkingów), degradacją zabudowy, niską jakością architektury, brakiem małej architektury, małą ilością uporządkowanej zieleni, a także brakiem jej dobrego utrzymania.
Jak wybierano finałową dziesiątkę?
Niezbędna była selekcja. Zajęła się nią rada programowa plebiscytu, składająca się z architektów, urbanistów, artystów, naukowców, społeczników i urzędników. Wyłoniono 10 ulic, które teraz powalczą o głosy czytelników Trojmiasto.pl (głosowanie trwa do 5 lipca).
Pytani o kryteria wyboru, członkowie rady plebiscytu wymieniali przede wszystkim:
- potencjał poprawy - czy uda się doprowadzić do wyraźnej zmiany na lepsze przy użyciu ograniczonych środków
- intensywność zamieszkania - szanse miały ulice mieszkaniowe, służące nie tylko do transportu, nie przyjęto kandydatur o charakterze podmiejskim i działkowym
- skala - pozwalająca na realne działania w ramach ograniczonego budżetu
- równowaga - wstępny wybór ma uwzględniać propozycje z różnych dzielnic i o różnym charakterze
- brak projektu wykonawczego - wspólne projektowanie ma sens, gdy kształt odnowy nie został jeszcze określony
- Jeśli ulica była już na liście do remontu lub przebudowy, to usuwaliśmy ją z rywalizacji. Założeniem plebiscytu jest to, by zwycięska ulica została zaprojektowana z udziałem mieszkańców. Dlatego uznaliśmy, że nie ma co zajmować się ulicami, których kształt został już przesądzony - tłumaczy Damian Zelewski z Instytutu Metropolitalnego.
Z drugiej jednak strony odrzucano też propozycje ulic, które wymagałyby zmian przekraczających dostępne w budżecie środki na ten cel. Organizatorzy od początku zapowiadali również, że preferencje w wyborze do głosowania będą miały ulice lokalne.
- Dokonując wyboru trzeba było odrzucić dużą liczbę propozycji, co nie było łatwe. Z konieczności robiliśmy to sprawnie, czasem szybko, jednak zawsze ze świadomością, że dla okolicznych mieszkańców ich własna ulica, jaka by nie była, indywidualnie jest ważna i wyjątkowa - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, członek rady plebiscytu.
Sporo kandydatur z Wrzeszcza
W wyselekcjonowanym gronie znalazły się ulice z Przymorza Małego, Oliwy, Śródmieścia, Żabianki i Jelitkowa, Siedlec, Ujeściska i Łostowic. Najwięcej, bo aż cztery propozycje, pochodzą z Wrzeszcza: po dwie z Górnego i Dolnego.
Dlaczego? Jest kilka powodów. Przede wszystkim aktywność mieszkańców, którzy z tego obszaru zgłosili sporo propozycji. Dodatkowo ulice we Wrzeszczu są najważniejszą lokalną przestrzenią publiczną, na którą wychodzi się prosto z domu. Dodatkowym argumentem przywołanym przez ekspertów był fakt, że Wrzeszcz jest nie tylko gęsto zamieszkały, ale też wyjątkowo intensywnie używany przez mieszkańców całego Gdańska, zatem na poprawie skorzysta nie tylko jedna dzielnica, ale całe miasto.
Dalsza procedura
Ulica, która wygra w głosowaniu czytelników (głosowanie trwa do 5 lipca), zostanie zaprojektowana przez zespół z Politechniki Gdańskiej, być może z udziałem gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych i przy wsparciu urzędników GZDiZ - oczywiście z udziałem mieszkańców. Ten etap dokona się już po wakacjach. Mieszkańcy i zaproszeni eksperci opracują propozycje zmian - zarówno mniejszych, które będzie można wdrożyć niedużym nakładem środków i w krótkim czasie, jak również dalej idących - mających na celu całościową zmianę wizerunku danej ulicy.
Organizatorzy będą również lobbowali za wdrożeniem pomysłów przy wykorzystaniu na przykład środków z Budżetu Obywatelskiego.
Opinie (218) 8 zablokowanych
-
2018-07-03 23:07
A co z Hallera?
Miał się remont zacząć w połowie roku 2018 Hallera aż do plaży w Brzeźnie co? Główna trasa do plaży a stan masakrycznie koła można pourywac. W zeszłym roku pisali o remoncie a w tym już ani słowa
- 5 0
-
2018-07-03 09:55
Gdańsk nie dba o przestrzeń i infrastrukturę (2)
stadiony i muzea, wszędzie muzea....
- 7 5
-
2018-07-03 12:59
sprawdź strukturę nakładów w budżecie miasta (1)
oko ci zbieleje.
Wydatki na infrastrukturę drogową stanowią jedną z głównych pozycji budżetu.
Niestety nadal za dużo wydaje się na infrastrukturę dla pojazdów dwuśladowych, a nie infrastrukturę dla aktywnych form mobilności (pieszych, rowerzystów ) i infrastrukturę i tabor komunikacji szynowej (SKM)- 5 0
-
2018-07-03 22:17
Najwięcej z budżetu miasta idzie na edukację
A te głąby i tak nie zdają matury
- 0 0
-
2018-07-03 07:52
Ul. Dickmana w Gdańsku koło fabryki dr. oetker (4)
miasto tylko dziury łata, a powinni dogadać się z fabryka aby dołożyła kasę na remont tej ulicy. bo nie ma dnia aby 12tonowe samochody ciężarowe nie wjeżdżały i wjeżdżały tą ulicą.
Warto by dodać do listy tą ulice :)- 11 3
-
2018-07-03 11:12
Podatek od nieruchomości (1)
Za dom w centrum miasta płacę podatku 300 PLN / ROK!!!!
Jak za to mają zrobić mi nową ulicę pod domem???
Dziwie się że starcza im na odśnieżanie..- 3 3
-
2018-07-03 22:09
Jak chcesz
Możemy Ci dowalić katastralnym
- 1 0
-
2018-07-03 10:38
(1)
ciężarówki płaca podatki drogowe, akcyzy w paliwie - to ma być przeznaczone na drogi. Dlaczego firma ma dodatkowo dokładać się do remontów?
- 1 4
-
2018-07-03 11:04
zakazać jazdy 3tony plus po tej ulicy i po sprawie
- 1 2
-
2018-07-03 06:59
Nie ma co robić ankiety (2)
Trzeba naprawiać wszystkie wymienione ulice
- 108 3
-
2018-07-03 12:47
tu chodzi nie tylko o naprawę nawierzchni, ale o zmianę charakteru ulicy - często przez zmianę organizacji ruchu (1)
i parkowania.
Poczytaj na temat przebudowy ulicy 6 sierpnia w Łodzi na woonerf (zmiana nagrodzona przez T-wo Urbanistów Polskich) i zadbaj o poszerzenie wyobraźni.- 3 2
-
2018-07-03 22:07
woonerf
To już dawno jest u nas na Wajdeloty
- 0 0
-
2018-07-03 21:43
nie glosuje bo mie te dzielnice nie interesuja .............
nie ma tam ulic : Junacka ,Przy Torze ,Glucha ,Brzegi , Sandomierska , Dworcowa ,Nowiny ,Radunska ................
- 4 1
-
2018-07-03 19:37
co to za twór ten "Instytut Metropolitalny"??? (1)
Kto ich upoważnił do urządzania plebiscytów?
Kto ich wybrał?
Kto tam zasiada i co sobą reprezentują?- 11 1
-
2018-07-03 20:37
#neronowicz
Wybrał, by wybrali jego.
Prawda, że proste ?- 4 0
-
2018-07-03 06:18
toz to miasto samo powinno wiedzieć i dawno ogarnąć te wszystkie ulice (5)
- 91 5
-
2018-07-03 08:43
po diabła nam te tysiące urzędników? żeby zrobić konkurs którą ulicę z 10 wyremontować? (3)
Proponuję odwrócić role, zrobić konkurs dla urzędników. "Na każdą dziesiątkę urzędasów robimy konkurs któremu jednemu wypłacić pensję, reszta nie dostanie złąmanego szeląga"
- 21 5
-
2018-07-03 13:03
PiS obiecał zmniejszyć ilość urzędników (2)
a zwiększa ciągle
- 4 3
-
2018-07-03 13:17
jasne, bo PiS rządzi w Gdańsku (1)
i podrzuca Budyniowi nocą coraz to nowych urzędników do referatów i rad nadzorczych miejskich spółek :)
- 7 6
-
2018-07-03 20:18
czyli w gdańsku nie zwiększono liczby urzędników bo nie ma tam pisu
to chyba dobrze, nie sądzisz?
- 1 1
-
2018-07-03 09:20
:)
Czasem mam wrażenie, że żyjecie w jakimś wyidealizowanym świecie, który opływa mlekiem i miodem. Nawet w artykule jest informacja, że ulice, w których zaplanowano remonty, nie mogły brać udziału w konkursie, ergo są już plany inwestycyjne wielu miejsc. Też by mi się marzyło, żeby zrobić wszystko jednocześnie, ale potem krzyczelibyście w komentarzach nie, że jest ładnie, tylko, że miasto stoi i należy wysadzić Urząd Miasta, bo nie liczy się z mieszkańcami! :D
- 6 5
-
2018-07-03 07:21
(2)
Dlaczego do wyboru są tylko jakieś małe, niewiele znaczące odcinki dróg?
- 5 9
-
2018-07-03 20:08
Ponieważ każdy chce mieszkać ładnie a nie tylko ci od dużych ulic.
- 2 0
-
2018-07-03 13:04
znasz pojęcie ograniczoności zasobów?
nie od razu Kraków zbudowano.
Lepiej decyzje podejmować po deliberacji, niż ślepo wierzyć, że budowa wielkich rozwiązań drogowych poprawi warunki jazdy (samochodami) w mieście.
Jak miasto nie postawi na poprawę warunków ruchu pieszych i innych niezmotoryzowanych, do wielkie nakłady nie przyniosą poprawy warunków życia w nim.- 6 1
-
2018-07-03 15:52
Sorry, ale Mickiewicza wygrywa chyba przekrętem (1)
Ta ulica jest chyba w najlepszym stanie z w/w. Nie powinno być tu w ogóle głosowania, bo zagłosować może każdy: znajomy znajomego etc, to nie jest w ogóle miarodajne. Albo zrobic wszystkie ulice, albo niech komisja wybierze jakąś
- 13 5
-
2018-07-03 20:03
Wcale nie powinni wyremontować tej ulicy(sarkazm)
Dlaczego niby tylko na Mickiewicza są nie ,,uczciwe głosy" poza tym czy to grzech chcieć dobrze dla bliskich i przyjaciół. Mickiewicza to melina jak każda z wymienionych ulic a co gorsze jest jedną z ruchliwych ulic.
- 3 0
-
2018-07-03 19:43
z trojmiasta.pl: " Zacznijmy od tego, że w Gdańsku jest 1715 ulic, alei, rond i placów."
Z tego co najmniej 80% wymaga rewitalizacji.
Po co więc ta bzdurna ankieta?- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.