• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysłużone tramwaje jadą na złom

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.

W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.



Czy będziesz tęsknił(a) za "stopiątkami"?

W poniedziałek niemal jednocześnie do zajezdni w Nowym Porcie przyjechało sześć lawet, które zabrały odstawione na bocznych torach wagony. Krótkie manewrowanie na wstecznym biegu między słupami trakcyjnymi, uniesienie tramwaju dwoma podnośnikami, wjechanie lawetą pod tramwaj i opuszczenie wagonu - cały ten proces zajął pracownikom firmy transportowej każdorazowo zaledwie kilka minut.

- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.

Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.

Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon. Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.

- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon. Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.

Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.

Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.

Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • BEZ SENSU (2)

    te tramwaje mogly pojezdzic jeszce kilka lat , jedne z najlepszych
    Przyjemnie sie w nich jechalo szczegolnie z tyłu przy oknie ( w nowych tramwajach nawet okien porzadnie nie mozna otworzyc:D) powinni zostawi kilka chociaz sztuk bo to jest kawal histori gdansk ... jechaly w kazdych warunkach nawet z niezla predkoscia . Gdanskie stopiątki

    • 11 7

    • Co ty za Brednie gadasz?! (1)

      chcesz sobie jeździć takimi trupami to sobie kup jeden i zapie.dalaj po wsi ,mamy już dość tych zdechłych zimnych złomów

      • 2 7

      • Do komentarza wyżej. Co ty gadasz. Dortmundem nigdy nie jechałeś chyba...

        • 2 0

  • Gwoli grzeczności panie Krzysztofie słowo

    wysłużone należało by zastąpić przez zasłużone. Cała nasza młodość wiąże się z tymi pojazdami.

    • 2 0

  • tania podnieta

    Ludzie tu się emocjonują nowymi tramwajami i autobusami, jakby sobie nowy samochód kupowali. Co za różnica ile lat ma wehikuł którym się jedzie 2x pół godziny dziennie? Byle był bezpieczny, funkcjonalny i zapewniał minimum wygody. W starych tramwajach przeszkadzał mi głównie hałas i nieszczelności kabiny zimą. Na brak klimy nie będę narzekał, bo w nowych pojazdach niby jest klima, ale jak trzeba to nie działa. Dodatkowo okna nie dają się otwierać na tyle, by skutecznie przewietrzyć wnętrze latem.
    Tabor jest wymieniany nie tyle ze wzgledu na pasażera, ale z uwagi na rosnącą z wiekiem awaryjność i koszty remontów.

    • 0 0

  • (26)

    moze czas pomyslec o nowej zajezdni ?

    • 188 23

    • (18)

      w Niemczech stare tramwaje sprzedają, a u nas stare tramwaje wysyłane są na złom.

      Co się komu bardziej opłaca? Ciekawe czy urząd sprawdził czy nie ma w innych miastach czy krajach chętnych do zakupu do zmodernizowania tych tramwajów?

      • 28 32

      • A STOGI ?

        No to co teraz będzie jeździło na Stogi ? NOWE ? Czyżby - taki szok ?

        • 1 0

      • Tyle że ich stare tramwaje do czegoś sie nadają i ktoś je kupi. (1)

        Naszej produkcji wagony to złom. Nie ma w nich nic co warto by było ratować.

        • 51 11

        • przerobić na apartamenty

          i wilk syty
          i wilk syty

          • 3 2

      • Masz rację (2)

        Powinni wysłać kilkunastu urzędników w delegacje zagraniczne aby sprawdzili czy aby na pewno nikt ich nie chce kupić. Najlepiej tam skąd kupiliśmy bo skoro sprzedali to chyba potrzebują innych.

        Był przetarg i każdy mógł do niego stanąć. Najwyraźniej innych chętnych nie było.

        • 11 1

        • (1)

          Cena z kosmosu w zlomie napewno się nie zwróci.Widocznie mają zbyt na części.

          • 1 1

          • No i dobrze

            Nie Twój biznes, nie Twoje zmartwienie. Miasto zadowolone bo sprzedało a złomiarz zadowolony bo kupił.

            • 1 0

      • Stare ??? (6)

        Sprzedają 20-letnie tramwaje. My mamy rozklekotane 30-letnie. Gdzie chcesz je sprzedać na Ukrainę, Białoruś czy gdzie.

        • 38 7

        • Do Elbląga, tam takie to nowoczesne :P Tylko tory węższe :P

          • 1 1

        • oddajcie

          Na zlom te wasze 20 letnie trupy ktorymi jezdzicie po miescie.

          • 9 7

        • yhymm

          Ja tam lubiłem te tramwaje

          • 20 2

        • (1)

          Putinowi sprzedaj

          • 16 3

          • Przykro mi, ale nie da rady

            15.12.2014 Rosjanie wprowadzili embargo na Tramwaje z zagranicy.

            UE wprowadza ograniczenia to i Rosja to robi :P.

            • 22 0

        • tam

          Na ich szczescie nie ma PO

          • 11 23

      • a jeździsz ty tramwajami? zimno w tych jest jak w lodówce.

        • 3 0

      • Yhy akurat

        • 3 0

      • A co ma do tego urząd ? o.O

        A co ma do tego urząd ? Jakikolwiek urząd o.O

        • 6 0

      • szkoda (1)

        Niemieckie przeznaczone na zlom kupil jakis czas temu Gdansk.
        Moze wiecej szacunku dla naszych podatkow?

        • 7 16

        • Był przetarg to mogłeś kupić

          Najwyraźniej nikt nie chciał to kupił je złomiarz.

          • 25 1

    • Pomyśleli, pomyśleli (2)

      Tyle tylko, ze nic z tego nie będzie. bo jakiś idiota z BRG wymyślił słynny Czerwony Most, który nigdy nie powstanie.
      A w zajezdni jest miejsce, tylko pracownicy zajęli miejsce na parking - w końcu oni nie muszą jeździć komunikacją zbiorową...

      • 8 5

      • Czytanie ze zrozumieniem (1)

        Masz problem ze zrozumieniem czytanego przez siebie tekstu ? Czy jesteś po prostu internetowym napinaczem ?

        Jeśli to pierwsze to wróć do artykułu dot. braku miejsca na zajezdniach i przeczytaj go raz jeszcze, może zauważysz iż delikatnie mówiąc mijasz się z prawdą :D

        • 2 2

        • tyle ze to właśnie artykuł o "parkinku w zajezdni"

          "mija się z prawdą" jak to powiedziałeś... Pojedź posze ja Ciebie wieczorem pod zajeznie (albo nocnym po imprezie) i jeśli zobaczysz tam tramwaj na tym parkingu chociaz jeden to chyba tylko w zestawie z 3 samochodami ktore "nocują" tam przy okazji...;/

          • 0 0

    • (2)

      Szkoda jeździłem w Pradze takimi, oczywiście po modernizacji i były to najwygodniejsze tramwaje, cesi wola modernizowac my oddawać na złom, tam tramwaje potrafią jeździć co 4,5 minut a u nas co 15 nie dziwne ze ludzie wolą jeździć autami

      • 5 6

      • Praga czy Praha... (1)

        Po pierwsze - w Pradze są Tatry T3, T6. Producent ČKD. W Gdańsku są 105 Na. Producent Konstal (Chorzów). TO NIE JEST TO SAMO.
        Po drugie - Praga swoje T3 też wycofuje. Dotychczas albo sprzedawali do krajów WNP lub złomowali. Teraz przez embargo zostaje im złomowanie.
        Po trzecie - tramwaje w Pradze w szczycie kursują co 8 minut, a tylko trzy linie co 4 minuty. W Gdańsku w szczycie obowiązuje częstotliwość 10 minut. Częstotliwość 15 minut w szczycie u nas nie występuje.

        • 8 1

        • Widzę sporo wiesz , jasne te nasze są bodajże na licencji tych czeskich Tatr ale są podobne, choć dużo gorsze, ale te czeskie są widać modernizowane, może je i wycofują ale ja żyjąc w praze tego nie zauważyłem, do końca jeżdżą tam i jeszcze starsze modele , te z plastikowymi siedzeniami, podobne do tych co kiedys jeździły na trasie do lakowej, oczywiście nie wszystkie linie jeżdżą co 4 minuty ale wtedy często w pobliżu jest metro i autobusy , co się uzupełnia.

          • 3 1

    • Pomysl

      Skoro ludzie maja dość pomazanych tramwajów moze warto pomysleć nad tym zeby zostawić je dla grafficiarzy?

      • 6 6

  • Gdynia ma za to trolejbusy!!! (1)

    (kto to coś wymyślił?)

    • 0 0

    • pierwsze trolejbusy w Gdyni uruchomiła firma z Gdańska.

      W 1943 roku firma Danziger Elektrische Strassenbahnen AG (Gdańskie Tramwaje Elektryczne Spółka Akcyjna), w czasie II wojny światowej odpowiedzialna za funkcjonowanie komunikacji miejskiej na terenie okupowanej Gdyni, wybudowała i uruchomiła pierwszą linię trolejbusową na trasie Chylonia Centrum.
      Obecnie w Gdyni eksploatuje się 111 pojazdów. Trwa stopniowa wymiana taboru średniopodłogowego Jelcz: PR110E, 120MT, 120ME, 120MTE na nowoczesny niskopodłogowy. Są to przede wszystkim pojazdy Solaris Trollino 12T/12AC/12M oraz Mercedes MB O405NE/N2E/N2AC trolejbusy budowane w Gdyni z wykorzystaniem aparatury elektrycznej z kasowanych pojazdów średniopodłogowych i zakupionych w drodze przetargu używanych karoserii autobusów MB O405N2. Jest także jeden pojazd zabytkowy Saurer 4T IILM z 1957 r. Trolejbusy obsługują 12 linii: 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 oraz dwie linie zjazdowe: 710, 723. Dwie linie (21 i 31) kursują również na terenie miasta Sopot.
      Fragment tekstu z Wikipedii.

      • 0 0

  • Pożegnanie N105

    Jeśli dożyję - chciałbym pożegnać przed złomowaniem, 1353 - 1354. Wóz z poprzednim nr. 6353 - 6354 odbierałem z rampy wyładowczej na tzw. Placu drogowym. Potem, przez wiele lat jeździliśmy tym składem z żoną na zmianę na linii 7. Wtedy jeździła ta linia na trasie N. Port - Brzeźno - Zaspa - Przymorze - Oliwa pętla. Takie tam, starego przemyślenia.

    • 6 0

  • wymieniają jeden złom na drugi tyle ze Niemiecki!! (9)

    Ale co tam stac nas na marnowanie miliardów na chore pomysły Budynia i ego kolesiów partyjnych za jednoroczna rate stadionu mozna by kupic kilka tramwajów nowych Polskich!!Polskie firmy z powodzeniem sprzedaja autobusy i tramwaje na zachodzie a my kupujemy zachodni złom!!

    • 111 116

    • A co się dziwisz (3)

      Zamienili 30-to kilku letnie na 20-to letnie więc ma to spory sens. Te po modernizacji jeszcze spokojnie z 15 lat pojeżdżą.

      W ten sposób wymieniono tabor autobusowy w wielu miastach dzięki temu udało się w miarę tanio mocno odmłodzić tabor. A jak wiadomo nie od razu Rzym zbudowany i miast nie stać, aby kupić tabor w 100% nowy.

      • 26 2

      • na różne dziwne etaty

        to ich stać.Na premie,samochody służbowe oraz dokładanie do nietrafionych inwestycji również.Teraz rozumiem dlaczego włodarzy nie stać na coś co praktycznie ma służyć mieszkańcom.

        • 1 0

      • zamienili 30-to kilku letnie na 30-to kilku letnie..

        Proszę redakcję o sprostowanie

        • 4 4

      • To ile jeszcze bedzie sie budował ten gdański Rzym ?

        Nie od razu .... czyli ile jeszcze tysięcy lat by już był ten Gdańsk zbudowany ?
        Jak sie pieniądze rozpierd@la to sie nowszy złom kupuje a nie ze nie stać bo drogo.

        • 5 16

    • Polskie psy szczekaja

      a powinni się cieszyć ze pan rzucił ochłapy do miski

      • 1 0

    • (2)

      Gdybyś jeździł tramwajami wiedziałbyś, że akurat niemieckie dla pasażerów są dużo lepsze od pesy. Sporo miejsc siedzących, po otwarciu drzwi wiatr tak nie hula, wnętrze jest maksymalnie przemyślane i zagospodarowane. Pesy fajnie na zewnątrz wyglądają. Jednak w środku są biedne jak mysz kościelna.

      • 25 15

      • Publiczne pieniadze z podatkow powinny byc wydawane tak (1)

        aby zapewnily prace tym co te podatki placa (I nie mam tu na mysli urzednikow czy politykow)

        • 13 4

        • Czyli jak?

          Mamy stworzyć nowy zakład produkujący tramwaje na pomorzu ???

          Ale biorąc poważnie to PESY też kupujemy, ale nie mamy tyle kasy aby kupić tam cały tabor. A używanych tramwajów 20-letnich nie ma w PL takich, aby się nadawały do użytku i ktoś chciał je sprzedaż. 20 letnie można kupić tylko za granicą, bo u nas 20-tki póki co każdy używa i nie sprzedaje :).

          Ale te niemieckie i tak są modernizowane w PL, więc nie ma co przesadzać.

          • 25 3

    • ktos ich wybiera

      • 3 1

  • trawaje (1)

    do kartuz stqarogardu i koscierzyny z nimi niech sie kaszuby przyzwyczajaja do luksusu......

    • 6 4

    • w starogardzie kaszubów ze dwóch ze mną

      reszta to kociewiacy

      • 0 0

  • ehh szkoda..... jednak łezka się kręci (1)

    Na złom idą wspomnienia: pierwsza ucieczka przed kanarami, jazda na plaże po cało nocnym melanżu, pocałunki i przytulańce z dziewczyną. Teraz tylko auto.... praca dom praca dom praca dom kredyt pożyczka kredyt pożyczka.....

    • 12 3

    • To przestań brać pożyczki i kredyty, zacznij żyć na poziomie takim na jaki Cię stać, a zaraz zyskasz więcej czasu i życie stanie się piękniejsze Robercie.

      • 4 1

  • Czy ci ludzie są durni?

    Kto w ogóle wpadł na ten głupi pomysł na złomowanie dobrych POLSKICH wagonów 105Na i kupno za przeproszeniem d*pnych niemieckich Duewagów N8C(NF). Mimo, że jestem niepełnosprawny (mam chore nogi), to wolę wdrapać się po dwóch schodach, aniżeli jechać tym cholerstwem niemieckim, w którym w lato przewiewu nie ma, a zimą chłodno. Ludzie marudzą na 105-tki, że zimne. A nieprawda! Bo te niemodernizowane(np.: skład 1361-1362 wid. na zdj.) były ciepłe, ponieważ miały ogrzewanie cało pojazdowe, z kolei np bulwy mod w ZR Łódź, mają pięć skrzynek, które niby mają ogrzać cały wagon. W gdańsku pracują idioci...

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane